A válságadókon, és a manyup elvonásból keletkező egyszeri államadósság csökkenésen kívül, a kiadási oldalon, semmiféle olyan hiteles változás nem látszik, amely megalapozná a tartós gazdasági növekedést. E nélkül, középtávon ismét csak az államadósság fog növekedni, az eddig ismertté vált adócsökkentések, nem növelik a foglalkoztatottságot az elvárt mértékben. 2014-ben, a megnyert választás után, lehet tartani egy öszödi beszédet.
>>>A gazdaságot a munkáltatói járulékok csökkentése pörgetné feljebb, de ilyesmiről nem esik szó.<<<
Az is jól jönne, de nem feltétlenül. Az exportultiknak nem az a legnagyobb gondjuk, hanem a célpiac.
Belföldön a legnagyobb gond a fizetőképes kereslet visszaesése. Magas az elvonási szint, de néhány százalék nem változtatna drasztikusan a helyzeten.
A közműdíjak ölik meg a belföldi gazdaságot. Nem lehet, lehetetlen fejlődőországbeli jövedelmek mellett, viliágpiaci ár fölötti közműdíjterheket kinyögni.
Egyrészt a termelést úgy megdrágítja, hogy teljesen versenyképtelen lesz, másrészt a lakossági fogyasztást olyan drasztikusan csökkenti, hogy nincs ami húzza a belső gazdaságot.
A gazdaság olyan mértékben van lefolytva a különböző államilag kitalált kamudíjaktól és kamuszervezeteknek fizetett kamuszolgáltatásoktól, meg az extraprofittal terhelt monopol közműdíjaktól, hogy ha az adók már csak az utolsó szög a koporsóba.
Komoly meglepetés a magyar GDP-adat (HVG.hu, 2010. november 12.)
A várakozásokat jelentősen meghaladó mértékben nőtt a magyar GDP az esztendő harmadik negyedévében.
A KSH és az Ecostat gyorsbecslése alapján Magyarország bruttó hazai terméke 1,6 százalékkal nőtt július és szeptember között az előző év azonos időszakához viszonyítva, kiigazítás nélkül és a naptári hatás kiszűrésével egyaránt. A szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatok szerint az előző negyedévhez viszonyítva 0,8 százalékkal növekedett a GDP, ez duplája az április és június között mért értéknek.
Újabb 40 milliárdos lyuk a költségvetésben - az ÁSZ is kétkedő
Alighanem hiba csúszott a számításba, amikor a költségvetési törvényjavaslatot benyújtották, ugyanis majd 37,7 milliárddal kevesebb adóbevételkieséssel számol a körmány, mint amennyi a háttérszámításokból következik. Eszerint 314 helyett 347,7 milliárd forint lenne a hiány.
Sok érdek ütközik még ebben az ügyben, és végén lehet, hogy az osztrákok jönnek ki belőle a legjobban, egy Szlovákián ár Bécsig vezető vonallal.
Nekünk talán a záhonyi átrakót kellene fejleszteni, az új vonal költségének a töredékéért, mert valahol így is, úgy is át kell rakodni a cuccost az európai szabványú pályára.
Persze, ha ezalatt megépül a szlovák vonal Bécsig, ezt is fújhatjuk.
Dehogy nem jött be. 13 év megtakarítását kúrják el 2013-ig, és a válságadók bizony összességében azt eredményezik, hogy az adócsökentés is elmarad - legalábbis az érintett szektorokban biztosan, de ne képzeljük, hogy ez nem lesz hatással más szereplőkre is. Kár, hogy nincs már Hetényi, hogy megint helyrerakja Matolcsy Fődilettánst ("Gyuri, a számokkal mindig is haragban voltál, ugye?").
A nagypolitikai része a dolognak arról szól, hogy az Orbánék mögött álló gazdasági csoport nem igazából azonos érdekek mentén mozog a Szlovákiában érdekelt politikai erőkkel, és mivel ebben a multinacionális üzletben ők vannak mind kínai, mind európai oldalon döntési pozícióban, megbízhatóbb helyszín vagyunk számukra lényegében bárki másnál.
Ha az MSZP a régi formájában maradt volna, akkor már meggondolandóbb lett volna számukra is Szlovákia, amit egyes orosz politikai körök is szerettek volna, mert ezzel megerősítették volna jelenlétüket ott, de a Szlovákiában jelenleg hatalmon levők gazdája pedig éppen nem érdekelt, hogy saját maga ellenében az oroszokat segítse pozícióba.
Szerintem nagy az esélyünk, hogy nálunk rakják német belvízi uszályokra és bárkákra a cuccost.
Mondjuk a jelenlegi fidesz elég vörösbolsi attitűdöket mutat, lásd pl. az alkotmányos berendezkedéshez való Lázár János-féle hozzáállást. Úgyhogy valóban előfordulhat, hogy elkúrják. Elkezdeni elkezdték, ez biztos.
További bizonytalanság a vasutat illetően az, hogy ugyan az új szlovák kormány fontolgatja, a náluk már az oroszokkal közösen, jóval előkészítettebb stádiumban lévő projektből történő kiszállást, legalábbis vizsgálják a gazdaságosságát, szóval még egyáltalán nem ihatunk a medve bőrére, hogy a mienk lesz ez a vonal.
Nem beszélve arról, hogy valahol így is, úgy is át kell rakodni az európai szabványú vonalakra, mégse lehet Lisszabonig széles nyomtávot építeni.
Szóval erre az egy lóra nem tenném fel az összes családi ezüstöt, az utolsó mokkáskanálig.
Orbánnak sem lett volna jó akkor átvenni a hatalmat, mert éppenséggel amíg a világgazdaság nem mozdult el felfele, hiba lett volna belevágni bármibe is, az az egy év ugyanúgy semmittevés lett volna, csakhogy a kezdeti lendületet erodálta volna, pedig milyen jó most, hogy pikk-pakk elsöpri az ellenállást hosszú csatározások helyett, mint ahová kifulladva érkezett volna.
Orbánnak a Kína dologgal is szerencséje van, mert a világ az idén rákattant, tavaly még mindenki randán méregette volna Magyarországot.
Ebben igazad van, de ennek ellenére Orbán kínai és orosz irány felé nyitása ezt az együttműködést takarja, aminek előnyei a konkrét összeköttetés előtt is megnyilvánulnak, lásd Huawei, vagy, hogy a Soros érdekeltségében álló kínai légiforgalmi cég megveszi a Malévet és remélhetőleg felfuttatják valamelyik magyarországi repteret olyan elosztóközponttá akár, mint Hollandiában Schiphol.
Ennek a széles nyomtávú összekötetésnek a megépítése, egyelőre bizonytalan, mint a kutya vacsorája.
Ha ma nekiállnak, talán 2016-ra lehet belőle valami. Természetesen rengeteg egyéb járulékos beruházással jár, mint pl. a Duna egész évben hajózhatóvá tétele, kikötő építése Gönyün, vagy Dunaújvárosban, egy új Duna híd, stb.
Aztán ha mégis megépülne Győrig, onnan már csak egy ugrás Pozsony, és könnyen előfordulhat, hogy a haszna ott csapódik le.
Az kétségtelen, ha megvolna, az hatalmas gazdasági lehetőség megnyílását tenné lehetővé.
Nem mondom, hogy nem tett szükséges lépéseket, de ez nem változtat azon a tényen, ho egy nem tett elegendő intézkedéseket, emiatt egy évet tovább romlott a helyzetünk.
Egyébként nem bírálom Bajnait, nem rajta múlott, hanem az MSZP görcsös hataloméhségén.
Itt nem az átmenőforgalomról van szó, hanem lényegében a vasúti összeköttetés végpontjáról, ahonnét szétosztják az árut, ahova Kína, a piacai közelébe telepítheti termelő kapacitásának egy részét.
Magyarországon nagyon sok feltétel adott, hogy tényleg létrejőjjön az az 1 millió munkahely.
Nem azért mert Orbán ezt mondja, hanem azért, mert úgy alakulnak körülöttünk a dolgok, hogy lényegében a nagy feladatait mindenki időben elvégzi azon kívül, hogy úgy egyébként lopkod és az ideológiai hülyeségeivel kísérletezik.