Keresés

Részletes keresés

edesviz Creative Commons License 2008.04.20 0 0 110
Szia,
szerintem van hiba azon az oldalon. Olyan fregatt nincs.
Édesviz
Előzmény: Don Quixote (104)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2008.04.19 0 0 109
Ja, kimaradt: a kor ipari kallózkodása (privateer engedélyek spanyolországban, angliábn, franciaországban és hollandiában), a kor háborús joga.
Előzmény: Zicherman Istvan (108)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2008.04.19 0 0 108
Üdv.

Nem csak hollandos.
Leginkább olyan Osprey kiadványok (vagy ha van a témában más könyv), amelyek a következő kategóriákba tartoznak:
1. Németalföldi hadsereg, 1568-1630 között;
2. Spanyol hadsereg, 1568-1630 között;
3. Fortifikáció és holland erődök, 1560-1630 között;
4. Geuzenek.
5. Francia és német hadsereg, 1560-1630 között.
6. Spanyol, angol, holland hajóépítés és tengeri hadviselés az adott korban (a gibraltári tengeri ütközettel bezárólag), hajók, matrózviseletek, matrózhétköznapok.
7. Fegyverek (szúró-vágó, lőfegyverek, tüzérség).
8. Titkos diplomácia, kémkedés, merényletek.

Ez csak egy rövid felsorolás. Van nekem is jópár könyvem, de hátha van valakinek valami érdekes anyaga.
Előzmény: Törölt nick (107)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.19 0 0 107
Bocs, hogy zavarlak.f/i]

Nem zavarsz:)

tudnál segíteni a kor tengeri hadviselésében? (Majd leginkább hajótípusok érdekelnek és a hadseregek).

Persze, amiben tudok segítek.

Említetted egy másik topikban, hogy esetleg van hozzáférésed Osprey füzetekhez. Ha esetleg van olyan, ami kapcsolódik a korhoz és adott konfliktushoz - nagyon megköszönném

Megnézem. Csak hollandos érdekel?
Előzmény: Zicherman Istvan (106)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2008.04.18 0 0 106
OFF

2Kaif.

Bocs, hogy zavarlak.
Végre nekiláttam összeírni/összeállítani az első, gerillaháborús füzetemet. Németalföldi ,,polgári forradalom" és a hozzá kapcsolódó kor.
Gondoltam, hogy felkeresek egy olyan embert, aki nagyjából otthon van a témában.
Ami nekem óriási segítség lenne: tudnál segíteni a kor tengeri hadviselésében? (Majd leginkább hajótípusok érdekelnek és a hadseregek).
Említetted egy másik topikban, hogy esetleg van hozzáférésed Osprey füzetekhez. Ha esetleg van olyan, ami kapcsolódik a korhoz és adott konfliktushoz - nagyon megköszönném. Vagy esetleg közben felmerülnének valami olyan könyvek, amik kikerülték a figyelmemet (ez már későbbi zene).

Térmeszétesen a munka folyamán folyamatosan át tudom küldeni a készülő anyagokat, korrigálás végett.

Előre is köszönöm az együttműködést:)

Z.I.

ON
Don Quixote Creative Commons License 2008.04.18 0 0 105

 

60 ágyús angol sorhajó hajóteste, árbocai és kötélzete 1690 körül.

Don Quixote Creative Commons License 2008.04.18 0 0 104
Előzmény: Zicherman Istvan (102)
edesviz Creative Commons License 2008.04.17 0 0 103
Sziasztok,
"composit" azaz több részből épített árbóc darabokhoz vegyük példának a
H.M.S Victoryt. Durván 36-38 méter hosszú, a főfedélzeten a kb 1 méter átmérőjű, a gerincen, és a tetején kb 0,66 méter átmérőjű fát kell faragni a legnagyobb darabhoz (Főárbóc törzs). Könnyen belátható hogy az eredeti fatörzs ennél nagyobb kell legyen.
A mértetet a hajótest szélességéből lehet számolni. "HMS Victory
186 feet (gun deck) - 227 feet (overall) - 51ft 10 inches (beam) - 28 ft 9 inches (draft) - 2,162 tons - 104 guns - crew of 850 - speed 8 to 9 knots ".
2,3 * szélesség a hossz 1/36 max átmérő, 2/3 átmérő alul-felül.
Kérdés mennyi idő alatt nö egy fenyő ekkorára, és hány fa marad ennyi idő alatt egészséges?
A rézlemezzel való borításhoz. A hajótesten megtelepednek az élőlények, amelyek azután fékezik a hajót. Rendszeres hajódöntéssel, és hajó fenék takarítással védekeztek ellene. Már a rómaiak is kisérleteztek ólomlemezzel, de a réz valamivel könnyebb, és kellemes toxikus hatása szintén van. A lényeg kevesebb karbantartási idő, gyorsabb utazás.

Édesviz

Zicherman Istvan Creative Commons License 2008.04.17 0 0 102
Most esett le. Ez nem a bazi nagy, vastag és zöld ,,Nagy hajóskönyv" illusztrációi?
Zicherman Istvan Creative Commons License 2008.04.17 0 0 101
És hol vannak a koggokra (p.l. Hansa) oly jellemzo orr- és tat-felépítmények?...
Előzmény: Don Quixote (99)
Don Quixote Creative Commons License 2008.04.17 0 0 100

A Cromwell-köztársaság időszaka alatt angol-dán tengeri háborúról van tudomásotok?

 

Az volt az oka, hogy a dánok lezárták a Balti-tenger bejáratát az angol hajók elől?

 

Csak hangosan gondolkodok:-)

Előzmény: Törölt nick (98)
Don Quixote Creative Commons License 2008.04.17 0 0 99

 

13. századi vitorlás, én koggnak nézem.

Törölt nick Creative Commons License 2008.04.17 0 0 98
A buss az egy középkorban a Mediterráneumban gyártott, de atlanti hajózásra használt (Anglia, Fro, Hanza városok) velencei-genovai hajótípus eredetileg, ez kétárbocos kerekhajó.
A hollandoknak a balti kereskedelemre (főként fa) volt egy kisméretű típusa a 17-18. században, 2-3 árbocos, kerek fenekű, kis tatfelépítményű fajta, koopvaardijbuis (kereskedő buss) vagy Hoekerbuis néven találhatsz róla anyagot.
Előzmény: Don Quixote (89)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.17 0 0 97
Szól:)
Előzmény: Zicherman Istvan (95)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.17 0 0 96
Na, azért nem akkor nagy teljesítmény, sima mezei erdeifenyőből is találni még itthon is 60 m körülieket... A kocsányos tölgy, ami a kora újkori hajóépítészet egyik legfontosabb alapanyaga volt, természetes körülmények között is 50 m-es lehet (bár átlagosan 35-40m). Szóval "normál" méretű árbocrudat akár egyben is ki tudtak faragni a 16-17. században....
Előzmény: Plieur (91)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2008.04.17 0 0 95

Huuu, gyerekek. Valamikor egy-ket hete talalkoztam egy erdekes cikkel, amely roviden osszefoglalta a vizvonal alatti hajoboritasok tortenetet, kezdve az okortol egeszen napjainkig.

Ha esetleg erdekes lenne, szoljatok, kikeresem.

Plieur Creative Commons License 2008.04.17 0 0 94

Buedos dias senor!

Pontos dátummal nem találkoztam még , de annyi biztos hogy amikor a Cook expedícióra szerelték fel az Eandavour-t, akkor a Deptford-i hajógyár el akarta végezni a lemezelést, de Cook kapitány nem szerette , tehát nem végezték el a munkát. Ez történt 1768-ban. Viszont az Eandavour kereskedelmi hajónak épült eredetileg. Tehát azoknál nem volt rutinszerű eljárás a lemezelés egy szénszállítónak tervezett hajón.

Az a gyanum hogy a megoldás valahol a Kelet-indiai társaság hajóinál lehet...

 

Előzmény: Don Quixote (88)
Don Quixote Creative Commons License 2008.04.17 0 0 93

 

Carrack (karrakk) vagy más néven nao (nau, nef, nave stb.)

A késő középkornak a Mediterráneumban kifejlesztett és alkalmazott vitorlása, bár a kései karrakokat már használták az atlanti hajózásban is.

Plieur Creative Commons License 2008.04.17 0 0 91

Már kezdtem azt hinni hogy későn születtem: erdők amelyekben 65-70 m magas keményfa törzsek, még fenyőben is szép teljesítmény...

Előzmény: Törölt nick (87)
Don Quixote Creative Commons License 2008.04.17 0 0 92

 

Ez is egy 15. századi típus, talán nef...

Don Quixote Creative Commons License 2008.04.17 0 0 90

 

 

15. századi egyszerű vitorlázatú angol teherhajó.

Don Quixote Creative Commons License 2008.04.17 0 0 89

 

Ezt a vitorlástípust egy angol nyelvű honlap szerint buss-nak hívták.

Érdekes módon a Wiki semmit sem tud buss nevű hajótípusról:-(

 

Hogy az (autó)buszhoz van-e köze, azon kívül, hogy mindkettő közlekedési eszköz, azt nem tudom:-)

Don Quixote Creative Commons License 2008.04.17 0 0 88

Szjasztok!

 

Ha már technikai újításokról esett szó, akkor engedtessék meg nekem laikusnak néhány kérdés:

 

1) Több könyvben olvastam már, hogy a 18. században az angol flottánál a hadihajók fenekét kívülről elkezdték vörösrézzel borítani, hogy a csigák, kagylók és más tengeri állatkák károkozását megelőzzék. Ezzel megnövelték a hajótest élettartamát.

 

Kérdésem, hogy valakinek van-e valami adata arra vonatkozóan, hogy ez az eljárás mikor kezdődött?

 

2) Egy népszerűsítő, de nem túl alapos könyvben olvastam, hogy a kerekes-láncos kormányszerkezetet a hollandusok fejlesztették ki és alkalmazták először a hajóikon.

 

Van-e valami adat arra vonatkozóan, hogy mikor vált szélesebb körben ismert ez a technikai újítás?

 

3) Marjai könyve szerint állítólag szintén a 18. században kezdődött, hogy a tatárbocon lévő latinvitorla árboc előtti részét levágták, majd az árbocon lévő keresztrúd így fölöslegessé váló részét is levágták. Később az így keletkező trapezoid alakú farvitorla alsó részét is keresztrúddal rögzítették.

 

Ezt az újítást kik fejlesztették ki és mikor kezdték szélesebb körben alkalmazni?

Törölt nick Creative Commons License 2008.04.17 0 0 87
Tipikusan az a félreértés, amely beszélgetésnél az első visszakérdezésnél kiderül, fórumozásnál meg fut az ember vele vagy 5 kört mire tisztázza :)

Ez a fórum átka és szépsége is egyben:)
Előzmény: TakyL (86)
TakyL Creative Commons License 2008.04.16 0 0 86
A HMS VICTORY saját weblapja szerint:

Refitting commenced at Chatham in 1800. The "middling repair" turned into a "great repair" as more defects were found. She was modernised, her open stern galleries being removed and the entire stern closed in. Two extra ports were cut on her lower gun deck and the magazines were lined with copper. The heavy ornate figurehead, now very rotten, was replaced by the simpler, lighter design she carries today. Her pole masts (made from a single tree trunk) were replaced with composite masts (made from a number of trunks banded with iron hoops). The ship was also repainted with the black and yellow livery as seen today, although the port lids remained yellow. These were later painted black producing the "Nelson chequer" pattern which became standard after Trafalgar.

Amennyiben jól értelmezem, akkor az összes árbócot kicserélték az új szerkezetűekre. Valószínűleg az a fogalomzavar okozta a problémát, amit Te is írtál. A többosztatú árbócok ekkor már (sőt a Victory építése előtt több mint 200 éve) általánosan használtak voltak a hadihajók építésénél. A kompozit építésű (na nem a modern értelemben :) ) viszont csak a Victory építése után terjedt el.

Tipikusan az a félreértés, amely beszélgetésnél az első visszakérdezésnél kiderül, fórumozásnál meg fut az ember vele vagy 5 kört mire tisztázza :)
Előzmény: Törölt nick (85)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.16 0 0 85
Ha szabad közbeszólnom

Miért ne szabadna?:)

Magyarázatként a belinkelt oldal alján látható egypár metszet a composite szerkezetű árbócból, amelyet az áttépítéskor kapott a hajó:

A kép az előárboc maradványait mutatja, amiről írtam, hogy készülhetett töbdarabos módszerrel... Ez miben más?

Az 1800-as áttépítésnél a "single pole" szerkezetű árbócokat cserélték le "composite" szerkezetűre.

Ez az, amit nem tudtam, írtam is, hogy utána kellene nézni:) Ez egyébként a főárbocra is igaz?

Ui. Az ilyen képeknél vigyázni kell (mármint magyarázó szöveg nélküli képeknél), mert ábrázolhat egyrészt többször is toldozott-foldozott árbocrudat, de találkoztam már olyan képpel is, ahol többrétegű főárbocként adták le a képet, miközben ha jól megnézted, láthattad, hogy a főárboc kiegyensúlyozásához és rögzítéséhez használt, és az árboctesthez vasabroncsokkal szorított ún. ékek szerepeltek csak rajta...

Egyébként az én hibám, hogy a "többosztatú árbocok" kifejezést használtam, mert az ugye mást jelent...
Előzmény: TakyL (83)
TakyL Creative Commons License 2008.04.16 0 0 84
Talán most sikerül a link...

http://www.sailingtexas.com/shmsvictorye.html
Előzmény: TakyL (83)
TakyL Creative Commons License 2008.04.16 0 0 83
Ha szabad közbeszólnom, itt a tipikus árnyékra vetődés esete forog fent a HMS VICTORY árbócaival kappcsolatban.

A single pole mast nemcsak a teljes egészében 1 fából készűlt árbócot jelentheti, mint ahogy a jelen esetben sem...

Az 1800-as áttépítésnél a "single pole" szerkezetű árbócokat cserélték le "composite" szerkezetűre. Jelen esetben a composite/single pole csak annyit jelent, hogy az árbóctag készült 1 fából, vagy több "gerenda" összefogatásából.

Magyarázatként a belinkelt oldal alján látható egypár metszet a composite szerkezetű árbócból, amelyet az áttépítéskor kapott a hajó:


Előzmény: Törölt nick (78)
Törölt nick Creative Commons License 2008.04.16 0 0 82
Üdv!

Vagy rögtönzött főárbóc javítás hajódöntéssel, megfelelő partszakaszon.

Igen, de alapvetően ez is csak ideiglenes megoldás.
Előzmény: Plieur (81)
Plieur Creative Commons License 2008.04.16 0 0 81

Szia!

Vagy rögtönzött főárbóc javítás hajódöntéssel, megfelelő partszakaszon. Ámbár egy főárbóc elvesztés általában döntő volt: lásd a Constitution vs. Guerriére esetet.

Előzmény: Törölt nick (80)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!