Azt gondolom, sok olyan kérdés, probléma merül fel, ami itt megválaszolható. Várjuk a kérdéseket, kéréseket és ne feledjétek repülni csak repülési terv feladása után :-)
A 26/2007-es, légterekről szóló rendelet (remélem, az érvényeset nézem) G légtérben 5km vízszintes látást ír elő, kis sebességű repülőgépek számára pedig 1500m-t. Viszont egy szót se szól arról, hogy mi a kis sebességű repülőgép. Van erre valahol egy meghatározás?
ja, akkor jo, én csak valamikor levizsgaztam VFR-ben, meg azota hosszabbitottam is, meg repülőket is bérelek, meg természetesen rádiozom is, nehogy má ilyen gondom legyen... Ja, meg FAA plasztikom is van, az amcsik szerint angolul is tudok...
Viszont ma nem értem rá, pedig milyen király repidő volt....
A srácnak minden ami repül arra van vagy is volt szakszója,még oktata is a témát.De ez már mifelénk egy ilyen játék,egyeseknek szúrja a szemét,hogy repülünk.Tipikus magyar szokás.
Remélem nem lesz sorakozó, mert én már nagyon gyenge vagyok fókázásban. :)
De komolyra fordítva a szót, mi azért vagyunk ilyen konstruktívak, mert ha betartják amit az előterjesztésükben írtak, az teljesen korrekt igény. Ha ők is tudnak legalább ugyanilyen empatikusak lenni a mi és a Ti (vitorlázók) repülési igényeinkkel, akkor van helye az együttműködésnek.
Téma: Katonai folyosók (MAC) Elkészült "A SIRESZ észrevételei és javaslatai a tervezett katonai folyosókhoz". Letölthető az összes előkészítő dokumentumot egy helyen tartalmazó: http://siresz.hu/hirek/hirek.php?hirid=61 oldalról.
Úgy gondolom ehez aktuális hozzászolásom lenne. Amennyiben rádiozól annak az előnye az hogy tudnak rólad,ha bajban vagy segítenek,de ha eltoltál valamit megrendszabályoznak.tulajdonképpen ez a hátránya. Viszont most éretlenül áll a kllubunk egy határozat előtt.Sporttársunk szakszolgálati engedélyét három hónapra felfüggesztették, azzal az indoklássál idézem " Nem végezhet repülőtevékenységet olyan légijárművel, amiben beépített rádió van,ugyanis nincs rádiósvizsgája" Szerintetek ez életszerű? Több tízéves tapasztalat,több ezer repült óra után.Vagy szerelje ki a rádiót és repüljön úgy?Vagy csak a határozat megalkottja tévedett ekkorát? Vagy ha van ilyen jogszabály akkor senkinek sincs érvényes rádiós vizsgája?
Elsősorban kisgépeseknek lehet hasznos a Budapest-TMA -ba történő be- és kilépéskor kötelező jelentéshez, a szinte minden GPS-be betölthető Budapest-TMA kontúrvonal. Részletek: http://galatech.hu/pg/, bal oldalon sárga menüpont: Ált. légtér infók..., utána a jobb oldalon a 4.1 pontban
A magasság és sebesség mezőknél visszavonhatatlanul elakadtunk, ...
Hát igen, a jelenlegi repterv formulár nem igazodik a mostani igények mindegyikéhez. Ha minden informálás nélkül is lehetne repülni, akkor miért kell ragaszkodni ahhoz, hogy ha leadják, akkor mindazt tartalmaznia kell, mint mikor egy 747-es menne Ésaztánba meg Hátaztánba.
Ha valakiben ekkora nagy a törvénykezési hajlam, kitalálhatná - most a hasamra ütök - a Repülésbejelentő formulárt, amibe az amúgy semmire sem kötelezett pilóta annyit jelent be, amennyit szükségesnek tart. Ennek fejében pont annyit foglalkoznak vele, amit ennek alapján lehet. Elég legyen pl. annyi, hogy én vagyok a pirosszárnyú HA-1234 vihornyán repkedő Süsü Keselyü, a határ mentén kolbászolok Nekeresd környékén a földtől a felhőalapig, és ha majd át akarok menni, külön szólok.
Szerintem, ha ezt a 10 szót be kell ütnie a FIC-esnek a számítógépbe, ő nem fog a túlterhelés miatt jajveszékelni, és máris többet tud adni tájékoztatásul, minthogy "a térségben nincs bejelentett forgalom". A baj az, hogy a jelenlegi rendszer is éppen elég bonyolult, abba belenyúlni horrorisztikus. És könnyű azt mondani, hogy ez a nagyfiúk játéka.
De ki mondta, hogy ezeket a félinformációkat be kell keverni a komolyak közzé? Ez lehetne egy különálló információs képernyő, amire akkor néznek rá, ha szükséges. Ha nincs radarpozíció, akkor nyilván nem lehet egy határozott pöttyöt felrajzolni, hanem pl. az üres térkép egy helyére klikkelve egy bizonyos körzetben levő ilyen azonosítók ugranak be, ill. a szöveges listából be lehet hívni az ilyen módon szereplőt az utolsó közölt adattal. Azután majd jöhet a GPS "transzponder", meg az egyéb okosságok.
A levegőből leadott repülési terv a létező legnagyobb kitolás a többi pilótával. Amellett, hogy - néhány definiált esetet kivéve - nem szabályos, percekig folyamatosan foglalja a frekit, és mindenki élvezheti a delikvens nyökögését.
Az idézett notamban az a nóvum, hogy
1) pl nem kell a ki- és belépő pontokhoz ragaszkodni. Ez minden VFR-nek jó,
2) nem kell a terv és ez főleg a motor nélkülieknék nagy előny.
- A motoroshoz én spec. akkor is leadok tervet, ha nem kötelező.
- Viszont ne tudd meg milyen kudarc volt amikor a FIC-nek megpróbáltam leadni 2-3 vitorlára rep. tervet egy 300-as háromszögre (Piratok!!!). A magasság és sebesség mezőknél visszavonhatatlanul elakadtunk, a VFR kódra utalás nem ment át a telefonoson, így azután maradtunk abban, hogy terv nélkül mennek és kész. Így legalább maradt időm meghúzni őket és még aznap meg is repülték a távot. Amúgy meg szerintem még most is telefonálnék.
Ezért gondolom és egyetértek, hogy tényleg ne essünk át a ló túloldalára. Amit a rendszer nem tud befogadni, pláne ha nem tud az információval mit kezdeni, azt ne akarja szabályozni és főleg ne tiltsa.
(Valahol hallottam egy szemléletes megoldást. A siklóernyős leszáll a határ innenső oldalán, átsétál a zöldhatáron, a túloldaon újra elrajtol, úgy szabályos. Hát...)
A kérdésedre a FIC-esek sem igen fognak tudni választ adni, mert a döntés nem az ő szintjük.
De azért a paci túlsó oldalon leesni ugyanolyan fájó lehet, mint az innensőn. Hogy egy levegőből leadott repterv akkora meló és kötöttség lenne, nem hinném, és cserébe annyira mindenképpen számíthat a pilóta, hogy fennforgás esetén legalább azt tudják, melyik országban keressék. Ez még egy (nagyobb) országon belüli körzetváltáskor is ildomos, tehát nem kell a fenekünket a földhöz verni a lazaság emeléséért.
Az, hogy a határövezet továbbra is CTR súlycsoportú és nem elég hirtelen felindulásból egy repterv leadás az átrepüléshez (pl. egy vitorlázórepülőnek, ha arra szebb az ég), az már jellegzetes magyar betegség.
Mikor történik a HC-n a következő napi légtér foglalás megjelenítése? Én úgy tudtam, hogy 18:00-kor, de ma 18:30-kor még nem az volt a második oszlopban.
Újra van "Hadgyakorlat" menüpont a www.galatech.hu/pg bal fölső sarkában az érintett légterekről. Köszönet Győri István őrnagy úrnak hogy gondolt a tájékoztatásunkra.
Ugyanott most már letölthető a korábban igért veekend- változat is, ami a naponta foglalt légterek közül csak az MCTR-eket tartalmazza, mert azokat akkor is érdemes "tiszteletben tartani", ha véletlenül nincsenek lefoglalva a hét végére.
Vigyázat: jelenleg a weekend változat ugyanoda telepíti magát, mint az eddigi, ha nem csinálunk neki a telepítés megfelelő helyén egy külön könyvtárat. Pl. c:garminopemapsaero_weekend néven. De ha meg is van a két külön telepítőkészlet, a MapSource magától azt a változatot fogja használni, amelyik utolsónak lett feltelepítve.