Keresés

Részletes keresés

Alexander Pistoletov Creative Commons License 1 napja 0 0 166840

A 250-esnek, 255-ösnek, 256-osnak megerősítették, messze nem is reccsentek annyit.

És ha az egykori különjárati állományt nézzük, még csak nem is OFF :D

Előzmény: BX 59-76 (166831)
zsig Creative Commons License 1 napja 0 1 166839

De azért laikusként úgy vélem, a Volvo vázak elég jól bírták a strapát az első 15 évben. A motorsátor mit jelent, a beltéri burkolatrendszert, vagy a kasztni hátsó részét?

Előzmény: szintetikusdizelolaj (166835)
BX 59-76 Creative Commons License 1 napja 0 2 166838

Ilyen itthon is van — csak sajna nincs járdasziget mellette, így nem foglalkoznak az autósok a megálló előtt elhelyezett gyalogosátkelőhellyel. Bár szerintem a képen látható középső járdaszigetet is kikerülnék zokszó nélkül.

Előzmény: 18-09 (166837)
18-09 Creative Commons License 2 napja 0 3 166837

Hű meg a nálunk már kardbadőlős megállókialakítások...

 

Nálam nagy kedvenc:

https://www.google.com/maps/@48.160105,16.4611354,3a,75y,78.87h,80.82t/data=!3m8!1e1!3m6!1sT6t73c5bFNBBelD8Safdug!2e0!5s20210701T000000!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D9.1792625362299%26panoid%3DT6t73c5bFNBBelD8Safdug%26yaw%3D78.86554589330694!7i16384!8i8192!5m1!1e2?hl=hu&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDEyMi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

 

Gyalogátkelőhely kellős közepén, csuklós 4 ajtós C2G-vel kiadott 73A... hát igen, idehaza menne a vakarózás meg a hümmögés a szolgáltatók és a közlekedésszevrvezői oldalról is :) Másik irányában, hátsó ajtó a botlókövekre nyit. Senkit sem izgat. Lajtán túl... 

Előzmény: zsig (166826)
Dudari Creative Commons License 2 napja 0 6 166836

szintetikusdizelolaj Creative Commons License 2 napja 0 2 166835

Most a Volvo csuklósok kerülnek hasonló fázisba, a hátsó kocsin a motorsàtor külőn él egyes kocsikon. Szerencsere le tudjuk fogni a kocsikat egyenlőre javításra vagy kivonásra…

Előzmény: zsig (166834)
zsig Creative Commons License 2 napja 0 0 166834

A kettes ajtó mindkét oszlopa és a vezetőfülke oldalablaka mögötti, vastagabban lemezelt oszlop szinte mindig el volt törve/repedve. Emlékszem egyszer a 11-esen, agyig tömött buszon kb. 3-4 mm hézag volt a törés helyén, aztán ahogy csökkent a tömeg, csökkent a hézag is :-)

Előzmény: Unatkozó rendszergazda (166833)
Unatkozó rendszergazda Creative Commons License 2 napja 0 1 166833

Utaztam olyannal, ahol az ajtót tartó oszlop tetején ki lehetett látni, többszöri hegesztés nyomaival fűszerezve.

Előzmény: BX 59-76 (166831)
BX 59-76 Creative Commons License 2 napja 0 2 166832

A 266-osok esetén szerintem első körben a laprugós felfüggesztés lehetett a bűnös elem.

Míg a légrugós felfüggesztés nagyon sok úthibát "nyelt el", addig a laprugó 1:1-ben adta tovább mondhatni.

Előzmény: Alexander Pistoletov (166829)
BX 59-76 Creative Commons License 2 napja 0 0 166831

A 250/256 itt ugyan off téma, de azoknál nekem nem rémlik váztörés probléma.

Vagy azokkal mi volt a helyzet?

Előzmény: Alexander Pistoletov (166829)
Alexander Pistoletov Creative Commons License 2 napja 0 3 166830

Így van. A 412-esek nem az alacsony padlómagasságuk, hanem a faramuci vázszerkezetük miatt törtek jobban a konkurens cégek buszaihoz képest.

Előzmény: nohab (166821)
Alexander Pistoletov Creative Commons License 2 napja 0 0 166829

Nem csak a rohadás volt probléma, az első évek tapasztalatai után mind biztonsági, mind pedig statikai szempontból át kellett tervezni a vázat.

Érdekes, hogy az itt OFF 266-osok ezt az erősítést soha nem kapták meg, 1990-ig a kiflisedő verziót gyártották.

Előzmény: BX 59-76 (166819)
nohab Creative Commons License 2 napja 0 5 166828

Ez közel sem ennyire egyszerű, te hajlandó lennél valamiért szignifikánsan többet fizetni egy olyan jobbítás miatt, amelyik neked kokszmindegy, mert csak az utánad következő második vagy harmadik tulajnak lesz tőle tartósabb cucca? Nyilván ez valahogyan majd hosszú évek-évtizedek alatt a használt termékek árát is mozgatná, de közel sem direkt módon, talán mondjuk egy második modellciklus után, aminek a maradványértéle neked megint csak édesmindegy.

(nem mondom, hogy ez jó így, sőt, de miután a gyártónak az első tulajdonos fizet, ő a főnök).

Az autóknál ez teljesen transzparens, Európában a flottakezelők fújják a passzátszelet, azaz leginkább két tétel között kell megtalálni a tömegautókkal a balanszot:
- az első 4-5 év a lehető legolcsóbb legyen (lásd 30-50 ekm vagy 2 év olajcsereciklus, aminek műszaki indoka nincsen, de szinte felezi a flottások saját zsebes költségét)

- tervezhető legyen a maradványérték (ezen belül minél több, annál jobb, de ha nem is jó, akkor is tervezhető kell legyen).

 

Az elektromos hajtású járművekkel az is a nagy gáz, hogy a második tételt az istennek sem tudják megugrani, mert sem a szabadpiaci elvek, sem a kommunista elvek (támogatott gyártók, támogatott vevők, belsőégésűek fogyasztói árára porlasztott fejlesztési és gyártási költségek stb.) alapján nem tervezhető. Lásd még Hertz autókölcsönző, amelyik kiszáll a Teslából, miután isteni Elon olyan szinten mozgatta az árakat, hogy az új autó fogyasztói ára kevesebb lett mint amit a saját ugyanolyan használtjuk maradványértékének terveztek.

Előzmény: BX 59-76 (166823)
zsig Creative Commons License 2 napja -2 13 166827

2003-ban még működött a GJSZ, a BKV évente 25-30 milliárd ft amortizációpótló támogatásban részesült a fővárostól, és a Kiváló Hazai Gyártású Autóbuszok 12 éves korukra a képen látható állapotra kerültek. Erről beszéltem. Az tanulságos, hogy egy ócska PDB is jobban egyben van 10 éves korára, mint akkor egy ugyanilyen korú Ikarus, pedig ,,régen minden jobb volt". Az általad belinkelt szép 280-as statisztikailag 30+ éves, de műszakilag max. ennek a fele, ezt majd az okosok megmondják, és a sokadik ilyen-olyan mértékű felújításán van túl. Ezzel szemben egy normális mai busz 15 évet lenyom anélkül, hogy kétszer atomjaira kéne szedni. 

Előzmény: torqmatic (166764)
zsig Creative Commons License 2 napja -1 1 166826

Azért ott sincs kolbászból a kerítés a Gürtelen kívül. Általánosan alacsonyabb a járda szerintem, mint Bp-n, így azzal nincs gond, de fa, tábla, akármi az bizony ott is van. 

Előzmény: Javert felügyelő (166790)
Portwest Creative Commons License 2 napja 0 6 166825

7 db, még mindig rengeteg. 7-el több, mint kéne.

Előzmény: 08-73 (166824)
08-73 Creative Commons License 2 napja 0 1 166824

NLE-863 ma üzemzárással kivonódik. Hány db villany Modulo maradt még így?

BX 59-76 Creative Commons License 2 napja 0 0 166823
  • A fogyasztói társadalom jeligére hivatkozva nem is áll szándékukban olyan buszt gyártani, ami 8-10 évnél többet bír, hiszen ebből van a bevételük. Ez gyanítom az 2000-es évek eleje óta divat, hogy vedd me,  használd majd dobd ki és vegyél egy újat.
  • Az
Előzmény: nohab (166821)
BX 59-76 Creative Commons License 2 napja 0 1 166822

https://index.hu/belfold/budapest/ikaru8274/

BPO-565 Astoria

 

https://totalcar.hu/magazin/hirek/377684/

Még a forgalomba állás előtt sikerült észrevenni.

 

Ssjnos a vázszerkezeti problémák fennáltak a kezdet kezdetétől, amiről nagyjából az utak minősége tehet. A 435-ösök javarészt a Thököly úton jártak, ami esetében a macskakő nem volt jótékony hatású.

 

Előzmény: * 13 * (166811)
nohab Creative Commons License 2 napja 0 4 166821

A váztörések száma a padló magasságával fordítottan arányos.

   

Ilyen axióma egészen biztosan nem létezik, pl. a Volánok Ikarus 266-osai között szerintem nem volt olyan, amelyiknek ne lett volna egyszámjegyű üzemév után valahol törött zártszelvénye a vázban, ellenben pl. a BKV első csuklós Volvóival mondjuk az első tizenx évben semmilyen vázgond nem volt. Sokkal inkább tervezési, anyagminőségi és kivitelezési kérdés, hogy mi fog törni és mi nem fog, ill. az Ikarus esetében szempont az is, hogy mennyi forrás volt K+F-re. Azért az érezhető, hogy a 200-asoknak mind a gyártást megelőző, mind a gyártás közbeni visszacsatolásai-fejlesztései erőteljesen hozzájárultak ahhoz, hogy egy megbízható szériává vált (nem is beszélve a legyártott mennyiségről), trizs77 olvtárs sokat tudna írni arról, hogy az első néhány tucatnak az üzembiztonsága milyen volt. Ill. volt a BKV-nak is olyan korai 260-as szériája, amelyiknek a váza borzasztó minőségű zártszelvényekből épült, volt is egy stokk amit az Ikarus saját költségén vázjavít(tat)ott néhány éves korukban. Én azt gondolom, hogy ha az AP 400-asok is tízezrével kerültek volna gyártásra, akkor nem arra emlékeznénk, hogy az első néhány száz darab hogyan sikerült.

 

Műszakilag bárki tudna olyan AP buszt építeni, ami nem törik, ha ez lenne az elsődleges feladat. De a lehető legkisebb tömeg és a lehető legalacsonyabb költség mindig fontosabbak lesznek, arról nem is beszélve, hogy ha egy busz a világ jobbik felén váztörés nélkül kibírja a neki kiszabott 8-10 évet, akkor nem fognak olyan verziót kifejleszteni, amelyik biztosan kibírja itt is. Elmondják, hogy persze bírni fogja, talán bíznak is ebben, majd amikor kiderül az ellenkezője, akkor kezelik. Jó esetben.

Előzmény: * 13 * (166811)
BX 59-76 Creative Commons License 2 napja 0 0 166820

Kevesebb volt ami nem volt véztörött?

https://iho.hu/hirek/budapesti-buszok-400-asok-kozott-170215

 

Alig hagyta el pár példány a komplett utánfutót a közel 25-30 év alatt.

😃

Előzmény: * 13 * (166811)
BX 59-76 Creative Commons License 2 napja 0 0 166819

No comment.

 

Az első két prototípus 200-ast 1972-ben követte húsz darab 260-as, ebben az évben a BKV még vásárolt néhány tucat 556-ost és 180-ast is, de 1972 végétől már csak az új típust szerezte be a fővárosi közlekedési vállalat. Eleinte sok probléma volt a vele a BKV-nál. Főleg a motorokat és a váltókat kellett sűrűn nagygenerálozni, de sok gondot okozott az első években a korrózió is, hamar elrohadtak a 260-asok és 280-asok vázszerkezetei. Így az első néhány tucat budapesti 200-as alig 8-10 évig közlekedett a selejtezéséig. 

 

 

Előzmény: trizs77 (166813)
BX 59-76 Creative Commons License 2 napja 0 2 166818

A régi váztörések és a mai váztörések között annyi a különbség, hogy míg anno azt egy éjszaka alatt meg tudta csinálni és mezei karosszérialakatos a garázsban a faék egyszerűségű busz esetében, ma a modern buszok esetében ez kivitelezhetetlen, főleg az aluminium és elemes karosszériák esetében.

Előzmény: trizs77 (166813)
BX 59-76 Creative Commons License 2 napja 0 0 166817

Javasolnám eme cikk elolvasását, váztörések terén.

 

https://omnibusz.blog.hu/2022/10/30/bucsuznak_az_ikarusok_a_bkv-tol_754

Előzmény: * 13 * (166811)
BX 59-76 Creative Commons License 2 napja 0 1 166816

Ez egyértelmű. Ehhez elég megnézni a fok-gyem kijelzőket a Buszok vs T5C5K esetében. A villamosnál egyetlegy nem romlott el, míg a buszok esetében hullottak a kijelzők, mint a legyek.

Előzmény: Alexander Pistoletov (166812)
BX 59-76 Creative Commons License 2 napja -2 1 166815

260/280 A kettes ajtónál a léghengerbúra környékén az összesnek volt törése.

Előzmény: * 13 * (166811)
nohab Creative Commons License 2 napja 0 2 166814

Ellenben a hibridekkel csak a gond van, lásd három váztörés miatt már selejt lett.

   

Egyetlen szóval sem szeretném dicsérni a Volvo hibrideket, mert nagyon hisztis kocsik, de bárcsak ilyen életkorig bírta volna vázprobléma nélkül a Conecto-flotta vagy az SST-flotta. A részletekbe nem belemenve annyi a történetben a fontos, hogy ezen remek hibridek vázszerkezetének egy része alumínium (legalábbis a 7900H biztosan) és alapvetően nem úgy van összerakva, hogy olyan nagyon könnyen javítható legyen, járműgyártói (nem márkaszervizes, hanem járműgyári) beavatkozásra lenne szükség pl. a 649 esetében, gyakorlatilag ketté kellene bontani a lecsupaszított buszt a javításhoz. Látva az általában a vázakra adott garancia hosszát és a járműgyártók árazását, szerintem a vázgarancia lejárta után, üzemeltetői költségen járműgyári vázjavításra beutalt autóbuszok halmaza nagyjából üres halmaz lehet Európában, de lehet, hogy az egész világon.

A hibrid flotta lassú apasztásáról már több éve szó van, a váztörés megkönnyíti mind az elhatározást, mind az egyedek kijelölését.

Előzmény: gorcher (166803)
trizs77 Creative Commons License 2 napja -1 3 166813

Hány darab Ikarus 260/280, valamint 405/412/415/435 volt váz törött? 

Az összes, egytől egyig.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Biztos hogy nem igaz.

Még az első sorozatoknál se, amiknek igen sok más betegségük volt.

 

Eleve az első kb. 10 évben csak 7-10 évet futottak igen eltérő körülmények között ezek a kocsik.

Bőven volt közöttük olyan ami nem hogy váz törött nem volt de 7 évesen is patika állapotú volt.

Alexander Pistoletov Creative Commons License 2 napja 0 1 166812

Részben igaz, részben nem.

Az összeszerelés minősége mellett szólt a VT Citaro G vs. Conecto G flottáinak összehasonlítása.

De az utak buszkínzó mivolta sem elhanyagolható, egyáltalán nem véletlenül hasaltak el a fent említett Citarók már az első években. Azt hiszem, hogy az nem a "mindenféle érzékelők" hibája, ha már egy egyszerű belső kijelző szétkontaktosodik már az első évben.

És persze ott vannak a konstrukciós hibák is.

Előzmény: BX 59-76 (166810)
* 13 * Creative Commons License 2 napja -1 4 166811

Ezt a hazugságot honnan szedted? A váztörések száma a padló magasságával fordítottan arányos. A 412-esek törnek a legjobban, váztörött 405-ösből, 415-ösből, 435-ösből arányosan már kevesebb volt, váztörött 260-asból és 280-asból pedig még annál is kevesebb.

Előzmény: BX 59-76 (166810)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!