Németországban bizonyos konzervatív és ultrakonzervatív erők úgy bánnak saját országuk játékfejlesztőivel, mintha aljas bűnözök lennének, és egy törvényjavaslat már börtönnel fenyegeti azokat, akik embereket ölnek egy számítógépes játékban.
A játékfejlesztőkkel szemben ellenséges érzésekre Tim Partlett, a hihetetlenül sikeres Far Cry és a mindenki által nagyon várt Cryis című, belső nézetes, lövöldözős játékokat fejlesztő Crytek vezető fejlesztője hívta fel a figyelmet egy megdöbbentő internetes fórumhozzászólásában.
Partlett többek között csak most merte elmesélni, hogy 2004-ben, amikor egy elbocsátott alkalmazottjuk bosszúból illegális szoftverbirtoklás miatt feljelentette őket, a szokásos rendőrségi eljárás helyett a frankfurti stúdiójukba géppuskás kommandósok törtek be, berúgták az ajtót, kirángatták a zuhany alól az egyik alkalmazottat és egy puskát a fejének szegezve a földre terítették. A rendőrségi akció keretében igazi hajtóvadászatot rendeztek azok ellen is, akik még nem voltak aznap munkában, sőt, közúti blokádokkal akadályozták meg, hogy a Crytek alkalmazottai elmenekülhessenek.
Az illegális szoftverbirtoklásnak semmi köze sem volt az akció szigorához: Dr. Edmund Stoiber tartományi miniszterelnök szerint azért volt erre szükség, mert a cég "gyilkoló szimulátorokat" fejleszt, a politikus ugyanis így definiálja a lövöldözést és akciót szimuláló számítógépes játékokat.
Partlett szerint a játékfejlesztőket a német sajtó sem kíméli. A Der Spiegel című, egyébként józan cikkeiről és objektivitásáról híres heti hírmagazin a számítógépes játékokról szóló terjedelmes írásában pusztán csak a bennük dúló erőszakról írt. Beszámolt egy olyan esetről, amelyben egy 19 éves férfi agyonvert egy hajléktalant, a rendőrség pedig kiderítette, hogy előzőleg egy pankrációs játékkal játszott, és mindig veszített. Azt viszont nem említette a lap, hogy a férfi mellesleg egy üveg sört, két üveg bort és egy üveg likőrt is megivott, illetve erősen neonáci érzelmű...
A 19 éves gyanúsított bevallotta, hogy ő rugdosta halálra az 51 éves Jürgen G. hajléktalant. Steffen G. a bíróság előtt elmondta, hogy ő voltaképpen csak a SmackDown vs. Raw 2006 nevű számítógépes játék néhány jelenetét akarta élőben is kipróbálni a férfin. A fiatalember vallomásából kiderült, hogy július 10-én délutántól késő estig játszott a programmal Timothy H. nevű barátjával közösen. "Steffen mindig veszített. Még arra is megkért, hogy hagyjam már legalább egyszer nyerni" - nyilatkozta a tanúként kihallgatott Timothy H. A vádlott éjfél után indult haza és ekkor találkozott az életét csupán néhány hete az utcán tengető hajléktalannal. Jürgen G.-t egy ismerőse dobta ki a lakásából és aligha gondolta volna, hogy ilyen nyomorult módon ér majd véget az élete.
"Egy villamosmegálló közelében letaszítottam az aluljáró lépcsőjén. Többször átfordult. A lépcső 15 méter mélyen végződött. Amikor leértem hozzá egyszerűen elkezdtem rugdosni. Körülbelül 10-szer vagy 12-szer rúgtam bele teljes erőből" - nyilatkozta a Spiegel cikke szerint a mindössze 19 éves vádlott az első tárgyalási napon.
A bíróság szakértőként Manfred Spitzer ulmi pszichiátert kérte fel. A szakember szerint semmi kétség sem fér ahhoz, hogy a számítógépes játék volt a támadás kiváltója. Manfred Spitzer elmondta: nehéz lenne nem találni összefüggést a program és a későbbi cselekmény között. "Egyszerűn elismételte azt, amit a játékban csinált" - tette hozzá az igazságügyi szakértő. Szavait megerősítette Steffen G. korábbi kijelentése is, miszerint a játék és az alkohol felelős a tettéért.
Az eset érdekessége, hogy Spitzer az erőszakos játékok ellenzőjének számít, korábban már könyvet is írt a témában, amelynek a címe: Vigyázat, képernyő. Amennyiben bebizonyosodik, hogy a fiatalember a bűncselekmény elkövetésekor közepes vagy erős alkoholos befolyásoltság alatt állt, akkor az esetet enyhébb büntetéssel is megúszhatja. Azonban Németországban egyre többen gondolják úgy, hogy a tette jóval túlmutat egy egyszerű brutális emberölésen.
Partlett ezen kívűl még arról is mesélt hozzászólásában, hogy a játékfejlesztőket az egész országban megvetik: már nem is meri bevallani, hogy mi a konkrét munkája, mert többnyire lenézés és undor a jutalma. Hogy a Crytec fejlesztőjének borúlátása nem légből kapott, azt jelzi, hogy Németországban egy új törvényjavaslatban nem kevesebb, mint egy éves börtönbüntetéssel fenyegetik azokat, akik "emberi vagy, embernek látszó karaktereket" ölnek számítógépes játékokban. Ráadásul ez már nem csak az árusításra vonatkozna, hanem a parlament elé kerülő javaslat szerint még a játékosok ellen is a törvény teljes szigorával járnának el.
A trendet az 1931-es iskolai lövöldözéssel indítom és a valószínűséget a mindenkori diákok számához viszonyítom, vagy mindezt kihagyom, mert kellemetlen a prekoncepció szempontjából?
Adott egy degenerált közösség, ahol nagyon elvont, és életidegen értékek alapján lehet valaki "jó fej". A losereket meg ott alázzák meg ahol csak tudják, testileg, lelkileg, folyamatosan. Az egyik ilyen évek alatt bekattan, bemegy, és halomra lő mindenkit.
A felmerült válaszok: sokat játszott, rossz zenét hallgatott (Eminemnek, meg a többi hasonlónak pl van is pár száma, ami erről szól), filmeket nézett.
Az, hogy:
-hogyhogy a szülőnek nem tűnt fel, hogy a gyerek becsavarodik
-honnan szerzett pisztolyt
-mik voltak a kiváltó okok
Senkit nem érdekel. Felelős mindig van, csak az igazi okok belátásához kéne valami 50 feletti IQ. Nem több.
Engem ez idegesít fel. Hihetetlen, milyen szinten hülyül el az összes társadalom. Mi is közeledünk hozzájuk, nem kell nagyra lenni magunkkal.
A németeknek meg nincs jobb dolguk, mint ilyen faszságokkal szórakozni, miközben a gyerekeiket bevándorlók verik szét meg itt-ott. Hohohó. Biztos ők is sokat Mortaloztak.
A németeknél már évek óta ez megy. Náluk volt először olyan, hogy bizonyos játékokat nem eredeti formájukban adtak ki. Pl. Azt hiszem a Carmageddon 2-ben a gyalogosokat zöld vérű zombikkal helyettesítették, hogy ne legyen olyan véres. Röhej.
Azt érték el vele, hogy mindenki beszerezte innen-onnan az eredeti változatot, és azzal játszott. A játékboltok meg szívtak egy kicsit a forgalomcsökkenés miatt.
Ez tényleg így van. Kérjük cserélje le a társadalmat.
kicsit sarkítva:
igen.
nem sarkítva:
a szülők pl. beszélgethetnének a gyerekekkel, ahelyett hogy belöknék őket a TV/ámítógép elé, és a számtech tanárok beszélhetnének egy kicsit a túlzott ámítógéphasználat veszélyeiről is, az excel rejtelmei mellett...
Elit alakulat, mi? A vérengzés, meg lövöldözés. Jujjj. Beteg elme. :)
Vagy vegyük mondjuk Schwartzit: milyen hangosan sikítozik most az erőszakos játékok ellen, miután faszán meggazdagodott a Commando, Terminator szerű filmeken.
Na ettől van nekem rohadt nagy hányingerem. De az az USA, ott megszoktuk az ilyesmit. Németo. meg itt van a szomszédban... :'(
Hát ha belegondolsz, egy felnőtt emberke is élete nagy részét a gép előtt tölti.
Levelezik, fórumozik, ügyeket intéz, vásárolgat, képeket nézeget, zenét hallgat, filmet néz, neadjisten tanul, vagy dolgozik, néha tolja kicsit a gyereke egyik játékával... :) A gyerekeknél ez csak feltűnőbb jelenség.
Az hogy ez a tendencia nem vetít előre túl sok jót, kétségtelen, de bazz, még az erről folyó vitákat is a monitor előtt ülve ejtjük meg. :)
Igazából el kell fogadni, hogy ekkora részt hasított ki az életünkből a techinka, és meg kell tanulni vele együtt élni normálisan. Nem egyszerű, de csak belejövünk egyszer. Az meg egy szülő felelőssége, ha a gyerekének nem tanítja meg, mi egyébbel lehet eltölteni az idejét. Nem hiszem, h a tv előtt felnőtt nemzedék sokkal jobb volt. Ez legalább interaktívabb dolog, a játékok nagy része azért értelmesebb időtöltés, mint a valóságshow-k, meg sorozatok előtti üldögélés.
Venni biztos nem, bár 12 évesen én is hasonlóan erőszakos játékokkal játszottam, és semmi bajom nem lett tőlük. Engem nem az zavarna, ha durva játékokkal játszik, hanem az, ha túl sokat játszik, mert ez az igazi probléma. Az, hogy sokaknak beszűkül az életük, és a gép előtt töltik minden szabad percüket.
Akkor gondolom egyértelműen ki tudod mutatni, hogy a sulinet program hatására - amikor is számítógépekhez jutottak a kis szarosok - száz és száz gyilkos ámokfutó nevelődött ki.
nem.
trendeket lehet kimutatni, meg azt, hogy az oktatás/szülők szarnak a prevencióra.
azt lehet kimutatni, hogy a gyerekek egyre nagyobb százalékban a gép előtt töltik szinte az összes szabadidejüket, és basznak focizni.
Akkor gondolom egyértelműen ki tudod mutatni, hogy a sulinet program hatására - amikor is számítógépekhez jutottak a kis szarosok - száz és száz gyilkos ámokfutó nevelődött ki.
Börtönbe a sulinet program kiagyalóival, akik miatt száz és száz (pontosan mennyi is?) ártatlan magyar halt meg...
És börtönbe azzal, aki kifejlesztette azt a játékot, aki miatt az 1931-es iskolai lövöldözés történt? Micsoda? Akkor még nem volt számítógép? Ööööö.... izé....
A híradókról nincs jó véleményem, nem nézem őket amúgy, ami fontos, úgyis megtudom, neten esetleg. Vagy máshogy. Nincs tévém, így nem jut el hozzám se a mosóporreklámblokk, se a heti holokauszt-megemlékezés, se a brazil sorozat. Olvasok helyette. Paintball helyett is olvasok, soha nem játszottam vele. Betiltani azért mégse szeretném se a híradót, se a televíziót, se a többit, amit fölsoroltunk. Pont erről beszélek...
Mi lesz azokkal, akik otthon modelleznek maguknak egy emberkét, és leanimálják, ahogy lelövik? Haha.. zuggyilkosok, reszkessetek.
Az emberi hülyeség minden elképezélst fölülmúl. Valami egészen csodálatos jelenség.
És tiltsuk be a GI-Joe figurákat, a Lego-t, miután természetesen az összes filmet, sorozatot betiltottuk, ahol megjelent egy fegyver is, az összes német szarral együtt, a regényeket, a képregényeket, játékpisztolyokat... Kihagytam valamit?
Ja, az agyhalottakat elsőnek be lehetne tiltani? Akkor a többivel se lenne gond.
Az agresszió nem a játékban van, hanem az emberben. A játék sosem ok, hanem inkább tünet. Sokan vannak, akik belemerülnek egy játékba, és nem foglalkoznak a saját életükkel, és ezt inkább látom veszélyesnek, de ez sem a játék hibája, hanem azé, hogy az illető saját élete el van baszva, és valami mást keres. Pl. sikerélményt.
Akik szétlövik a diáktársaikat, azok sem a játék miatt teszik ezt. Mindről azt lehet olvasni, hogy a családi hátterük távolról sem ideális. A neveltetésükben van a hiba. Rengeteg elfolytott agresszió van bennük, amit részben ki is tudnak élni a játékban, de ez nem elég, és ekkor indulnak valódi vadászatra.
Mint írtam, sok év játéktapasztalat után van annyi rálátásom a dologra, (jóval több, mint a laikusoknak) hogy ne a játékot okoljam, hanem az embert.
A gyerekeknek nem való az ilyenfajta játék, ez nyilván nem kérdés. Mint ahogy a lövöldözős filmek se folyamatosan. Aztán vannak azok, akik meg gyermeki szinten vannak, mert hülyék szegények és 19 meg 39 éves korukban is gyermekaggyal gondolkodnak és mindent úgy élnek meg, mint a gyerekek.
Mellesleg a játékok régebben is legalább ennyire erőszakosak voltak, mégsem zavart senkit. Most, hogy az élethűségben hatalmas fejlődés ment végbe, egyszerre sokakat zavarni kezdett.
Hillary Clinton lefordulna a székről, ha látna egy pár régi népszerű gyilkolós progit, mint pl. a Libian Commando, ami nálunk Saddam's game néven futott. Ezekhez képest egy GTA kislányoknak való.
Akiben megvan a hajlam az agresszióra, abból bármi más is ugyanúgy kihozhatja, mint a játék. Inkább foglalkozni kellene a gyerekkel, és nem lerakni a TV/gép elé, hogy nézze azt naphosszat. Csak ez nehezebb, mert igényel némi erőfeszítést. Szidni a játékokat könnyebb.