néhányszor nekünk is volt 3-4 éves kor között/körük egy nagyon enyhe mondatkezdő dadogás (inkább ismétléses megakadás). Én azt vettem észre, hogy mindig olyankor, amikor rohanósabb volt az életünk, és én sem figyeltem a gyerekre eléggé (pl. nem néztem rá, amikor beszélt), nem vártam végig a mondatát. Amikor erre felfigyeltem, mindig tudatosan próbáltam sokkal jobban figyelni, pl. ha a gyerek megszólalt, megálltam, abbahagytam/ leraktam amit csináltam, végig néztem rá, hogy lássa, hogy figyelek, türelemmel végighallgatom.
Meg megpróbáltam lassítani és nyugodtabbra venni az egész élettempónkat, pl. kevesebb helyre mentünk el, igyekeztem betartani a napi rutint, ráérősebb, ismétlődő napi ritmust (ismerős napirend, ismerős útvonalak, időben lefekvés stb.), hogy a gyerek belül is megnyugodjon.
Aztán 2-3 hét alatt mindig el is múlt a dadogás. Nálunk biztos, hogy ilyen "pszichés" oka volt, az én fiacskám elég érzékeny alkat és így reagál.
köszi :-) egyébként koppkopp rengeteget alakult, tegnap csak este, amikor már elég fáradt volt, akkor volt pár mondatkezdés akadozva érdekes, hogy a most és látod szavakra van gyakrabban ez ... szóval remélem pár nap és el is felejhetjük ezt
közben meg tuti, hogy fejlődötta kis agya - eszméletlen kreatív lett egy csövet és egy filctollat tett össze ma, és hozta, hogy ez az ő pumpája, és felfújja vele a párnákat :-DDD meg tankolni szokta a szivacsból elképzelt autóját egy játékkal ...
szia 3 lesz novemberben úgy 8-9 hónap van a 2 között hát, nemtudom, hogy most milyen trauma érhette, egy csúszdázásnál ijedt meg a strandon, amikor átfordult, és fejjel lefelé hason csúszott le nagyon gyorsan, de nem tudom, hogy ezzel mennyire hozható összefüggésbe
az élettani dadogást tudom, és gondolom, hogy mivel nála már előfordult valami, ezért 'hajlamosabb' erre igazából csak az a fura, hogy így visszatért félek tőle, hogy minden stresszre így reagál majd, és nehogy egy közösségben a rossz visszajelzések miatt rögzüljön később
Most hány éves a lányzó? 3 körül? Mert alapvetően 3 éves kor körül van egy dadogós korszak, ún. élettani dadogás. Mennyi idő telt el a két eset óta? Most nem volt semmi hasonló trauma?
3 éve működő képességfejlesztő Játszóházunkba délutáni munkavégzésre sürgősen keresünk gyógypedagógus végzettségű pedagógust. Már több hete nem sikerül megfelelő pedagógust találni, úgyhogy akinek esetleg az ismerettségi körében létezik ilyen személy, vagy talán ő maga rendelkezik gyógypedagógus végzettséggel, nagyon várjuk a jelentkezését fényképes önéletrajzzal a bpdelbuda@gekkonet.hu email címen.
Kérjük szépen, hogy csak és kifejezetten gyógypedagógus végzettségűek jelentkezzenek.
valaki szakértőt kérdeznék :-) vagy tapasztalt anyukát szóval kislányomnál 2 évesen volt 2 hétig dadogós periódus, elég durván - beszédfélelemmel társulva (megijedt egy motortól, nem sokkal előtte született kistesó - 3 hónappal korábban - szóval több minden megviselhette) most megint jelentkezett egy kicsit, sokkal enyhébben, de egyértleműen észrevehetően most a beszédkedve, mennyisége-minősége nem változott, de sokszor kezd dadogva mondatot (csak az első szótagot mondja dadogva)
az előző alkalommal azt mondták logopédusok, hogy nem kell vele foglalkozni, kérdésem az lenne, hogy most is tegyem ezt? vagy vigyem nevtanba ahogy kinyitnak? vagy csak ha mondjuk 2 hónapig nem múlik el? egyáltalán rendben van az, hogy megint visszatért ez?
"egyszer én-egyszer te", Ez vonatkozhat arckifejezésre, mozgásra, játékra. próbálj alkalmazkodni a tempójához. Addig utánozd, amíg figyel, ha látod, hogy fárad, akkor gyors szerepcsere. (Most te jössz, én meg csinálom utánad!)
Ennek egy más formája a váltakozó játék. Kérem! Tessék! játék adása, visszakérése labda, kisautó ide-oda gurítása, babzsák dobása
2. Kéz és ujj játékok (minél dallamosabb ejtéssel, persze durva túlzások nélkül) Töröm, töröm a mákot Süti-süti Csipp-csipp csóka
3. Rövid mondókák, sok mozgással (egy kincsesbánya Szabó Bori: Hüvelykujjam almafa című könyve)
A fontos helyeken (mindig ugyanott)szünetet tartassz, kivársz és együtt mondjátok, vagy ö mondja majd késöbb azt az egy szót. MINDIG VALAMI EGYSZERÜ MOZGÁST TALÁLJ KI HOZZÁ ÉS AZZAL EGYÜTT MONDJÁTOK! (Bori könyvében oda vannak írna a mogások,rajzok)
5. Zörejek létrehozása sajátkészítésü "hangszerekkel" (fedök, kanalak, fakockák, csörgők) Zörejekkel rövid mese szinkronizálása (te mondod és a megfelelö helyeken együtt késöbb ö egyedül aláfesti pl. megy a medve puff-puff)
6. Hallási figyelem fejlesztése (takard el a szemed, melyik hangját hallottad Pl, fedö és pohár hangjának differenciálása, játék állatok hangja cica-kutya)
7. Hangutánzás fejlesztése
Állathangok utánzása
8. Ciklikus sorok alkotása (pipipi, bububu,) jól látható ejtésüekkel kezdeni p, b, m, v,
:)) jaj, nem, dehogy kétnyelvű, csak a saját szavait mondja bizonyos dolgokra, ami köszönő viszonyban sincs a magyar nyelvvel időnkén (pl. a macit bra-nak hívja:)). Bocs, hogy félreérthetően fogalmaztam!
Hallásvizsgálatra megyünk a héten biztos ami biztos alapon.
Még annyi, hogy látom, azt írtad, csak pár szót mond magyarul. Bocs, hogy nem néztem utánad, de ez most azt jelenti, hogy kétnyelvű környezetben nevelkedik a gyerkőc? Mert úgy mindjárt más lenne a helyzet.
Még annyit kérdeznék, hogy hallásvizsgálat volt-e, mert azt azért nem árt kizárni. Egyébként meg, ha mondatot alkot, akkor nincs nagy gáz, biztos. Családban volt hasonló eset?
Nyugodtan irasd oviba, ez nem lehet kizáró tényező, viszont neki biztos jót tesz, ha sok-sok beszédet hall maga körül. ( márpedig egy oviban... :-))
Hát, azt már én is tapasztaltam, hogy némely, magát pedagógusnak nevező ( szakirányú végzettséggel rendelkező, de szakmájához igen keveset értő ) emberke megpróbálja a legtöbb nyűgöt "ledobni". Nálunk az olyan dolgok mentek többé, kevésbé flottul, ami ovin belüli, és 4 óra előtti program. Vagyis az alapszolgáltatás. Viszont a logopédia elég jól működik. Minden egyéb más már nyűgös. Egyszer pl csőtörés volt az ovi előtt. Érdekes módon akkor fel tudtak hívni, hogy lehetőleg vigyem haza a gyereket. Ellenben amikor betegek voltunk, és épp fényképezés volt, valahogy nem jutott eszükbe a telefonszámom.
Agwe, most szaladok, mert mindjárt Anyáknapja lesz a kisfiaméknál, de fogok neked írni néhány gyakorlatot, szakirodalmat is, mert otthon te is szépen tudsz vele haladni, addig, amíg be nem kerül a gépezetbe.
(Bocs a Damisok reakciójáért, nem tudnak 3 éves kor alatt foglalkozni a gyerekekkel, hallgatók vannak stb és sokszor tényleg magától beindul a dolog 2 és fél és 3 és fél év között.)
Nálunk is van valamiféle halmozodás. Tamásnak a tanitonéni engedte a rajzot, nem is volt gond vele. Most megy gimibe és könnyen gyorsan és jól tanul. Csaba még Tominál is okosabb és mégis sok a probléma vele. Pedig nem is rossz, nem hiperaktív, csak más és ezt nehezen kezelik pedagogusaink.
Hát, biztos nehéz a dolga némely gyerkőcnek, míg átvészeli az iskolás időszakot. Viszont abban is biztos vagyok (hacsak közben nagyon el nem veszik a kedvét tőle) nagyon alkotó emberkék válnak belőlük, pont mert annyira eltérnek az átlagtól, meg nagyon kreatívak. (Ami a te fiadnál a térkép, az enyimnél a járműrajzolás:)))))
Ismertem egyszer egy diszlexiás-figyelemzavaros fiút, akinek megengedték, hogy óra alatt egy tollat/pénzt/drótot/akármit forgasson a pad alatt a kezében. Így tudott figyelni a magyarázatra, anélkül nem. Hm?
Mikor bekerült a nembeszélő fiam, igen rámenősen arra próbált rábeszélni, hogy vigyem el a fiam speciális oviba. Én ennek a nyomásnak teljességgel ellenálltam (biztos voltam magunkban, családunkban erős halmozódást mutat a kései beszédkezdés/pl. én is ovisként kezdtem beszélni, pedig kisjány voltam:))), meg tudtam, hogy nem áll fenn hallás, meg gyógypedagógiai probléma).
Mivel kitartottam az álláspontom mellett, logopédus néni "nem tud együttműködni a fiammal" álláspontra helyezkedett. (De nem is baj, mert akkor legalább nem lesz a kölöknek ellenérzése a logopédusokkal szemben).
Csaba fiam nem beszélt, amikor ovis lett. 4.5 évesen szolalt meg mondatokban. Tudom nagyon hülyén hangzik de csak onnét tudtuk, hogy épp értelmü, mert sokdarabos puzlékat rakot ki...a félelmeinket sulyosbqitotta, hogy 15 honaposan 4-5 napig komában volt.
Aztán megszolalt és közölte, hogy jó döntés volt, hogy minket választot szüleinek...s hasonlokat, de folyékoyan és mondatokban.
Szoval beszélt a gyerek, csak mit...
Ma 10 éves és irto okos, de nehéz vele, néha nagyon nehéz.
Bármelyik országot lerajzolja, bármelyik megyét kis hazánkból, tudja a fövárosokat, nagyon jól ismeri a történelmet, de a suliban sokminden megy rosszul neki, mert szétszort, mert nem tud ugy figyelni, ahogy azt elvárják töle (ha figyel, akkor pl közben firkál, vagy térképeket rajzok, amiröl a tanár azt hiszi, hogy szarik bele a dolgokba...) Viszont beszélni azt tud...
Az oviban nem küldték még logopédushoz? Az én fiamnak is R-problémája van, igaz nem ilyen "komoly", csupán nem pörög annyira a nyelve, mint kéne, egy kicsit torokból mondja, de már jó ideje járt logopédushoz az oviba! Megjegyzem nemkemis ez volt a problémám, sőt én is l és j-t mondtam az r helyett, és én is sokáig jártam logopédushoz, kicsit finomítottak rajta, teljesen nem múlt a hiba, kicsit érezhető, most torokból mondom én is az r-t mint jelenleg a fiam, viszont nem volt semmiféle olvasási problémám!
Az oviba kell hogy legyen logopédus, ott az ovi ideje alatt foglalkozniuk kéne a gyerekkel, és akkor neked nem kéne külön hordanod máshová. Eddig az ovónők nem is javasolták?
Fiam 38-39. hóig (!) gyakorlatilag meg sem szólalt, ha nagyon szükséges volt két-három szót használt s valami hihetetlen gesztusnyelvet...
Aztán elkezdett egy-két szót kimondani, de nagyon hibásan ejtette a szavakat s ez láthatóan zavarta, tudta, hogy nem jó ahogy ejti.
41 hósan került oviba, úgy hogy az óvónénik gyakorlatilag nem értették, amit mond (a társai nagyon jellemző módon értették őt, főleg az a csapat, kikkel annak előtte egy bölcsibe járt). 3 hónap alatt telejesen kitisztult a beszéde, különös hála egy óvónéninek, aki külön figyelt rá.
A kölök nemrég töltötte az ötöt, többszörösen bővített mondatokban beszél, gyakorlatilag be nem áll a szája. A beszéde tisztább, mint sok más társáé, aki óvodakezdéskor már sokkal jobban beszélt. "R" problémája van csupán, szótól függően jé-nek, vagy el-nek ejti (tudom, erre szokták azt mondani, hogy olvasásnál gondok lesznek -> önszorgalomból már megismerkedett a kis és nagy betűkkel is, és határozott különbséget tesz Lö, meg Jé meg Jö=R között, s mondja, hogy ez az amit nem tud kimondani. (vártuk, hogy magától kitisztul a hang, de most már keresnem kell egy logopédust, akivel ráállnak erre a problémára. Már kellőképpen motivált is hozzá...)
a következő lenne a problémám: Tomi fiam 32 hónapos, mindent megért, de csak pár szót mond magyarul, (azokkal egész nap elgagyarászik, sőt mondatokba fűzi őket), de mást nem. A Damjanich utcai beszédvizsgálóból elzavartak, mondván, hogy 3 éves kora előtt meg sem nézik. Viszont szeptembertől oviba menne, de így nem fogják megérteni... Fül-orr-gégészhez és neurológushoz van már időpontunk, hogy az organikus okokat kizárhassuk, bár eddig soha semmilyen probléma nem adódott sem egészségügyi sem mozgásfejlődési szinten.
Amennyiben gyermeke részképesség-gyengeséggel küzd vagy tanulási problémái vannak ( diszlexia, diszkalkúlia, diszgráfia ) esetleg iskola előkészítő foglalkozásokra lenne szüksége, kérem, keresse fel az alábbi honlapok egyikét: http://tanulasproblema.uw.hu , http://tanulasproblema.tar.hu , http://tanulasproblema.tvn.hu . További információt az alábbi e-mail címen is kérhet: gyp007@freemail.hu (turi András)
Sziasztok !
Tudja e valaki, hogy mennyiben befolyásolja a beszédfejlődést az ínyvitorla hiánya ?
Kisfiam 2 éves és most vették észre, hogy nincs ínyvitorla a torkában.
Van e valakinek tapasztalata ilyen ügyben ?
Mitől van ez ?
Megismétlődhet egy következő gyermeknél ?
Nagyobb az esély farkastorkú gyermek születésére ?
Köszönöm