A határon átlépő jugoszláv és román állampolgárok nem használják Európa legdrágább autópályáját. Mint, ahogy a legtöbben nem használják, hanem a párhuzamos 5-ös utat terhelik. Ez különösen igaz a román-török-bolgár-szerb-görög kamionokra és teherautókra.
Nem mintha a magyar kamionok a pályán mennének: az 5-ös úton olyan szegedi székhelyű "kisvállalatok" teherautóit látom rendszeresen, mint a Pick vagy a Sole.
Szerintetek tényleg foglalkoznak érdemben ezzel a problémával minisztériumi szinten?? Orbánék állítólag nem is tárgyaltak az AKA-val, és szerintem most is leszarják ezt az egészet, különben már rég tettek volna valamit.
Elképesztőnek tartom, hogy még soha egyetlen komoly tüntetést nem szervezett senki az AKA díjai ellen. Ennyire birkák lennénk?
Az M5-ös autópályát építő és üzemeltető AKA nem kapta meg a kért 260 millió eurós hitelt, mert nem vállalja, hogy a szerb határig tart majd a sztráda
Az M5-ös autópályát építő és üzemeltető AKA nem kapta meg az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD) a kért 260 millió eurós hitelt, nagy valószínűséggel azért, mert a társaság nem vállal kötelezettséget arra, hogy az autópályát továbbépíti a magyar-szerb határig. Ezt az EBRD már jó ideje szorgalmazza, s a magyar kormány is szinte állandóan tárgyal az AKA tulajdonosaival (Strabag, Bouygues) az autópálya-építés módozatairól.
Ezért keltett meglepetést áprilisban a Magyar Hírlap által közölt hír, hogy a fejlesztési bank esetleg úgy adna hitelt az AKA-nak, hogy a feltételek között nem szerepel a továbbépítésre vonatkozó kötelezettségvállalás. Ám a lap most úgy értesült, hogy a hitelügyet egyelőre levették a napirendről.
Egyszer oda kellene menni pártízezer kecskemétei, félegyházi, szegedi, csongrádi, stb, stb. lakosnak megfelelő kéziszerszámokkal felszerelkezve és szét kellene szerelni a kapukat.
Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban bíznak abban, hogy Medgyessy Péter beválthatja kedden tett ígéretét, és 2006-ra megépülhet az M5-ös autópálya Szegedig. Ehhez az Alföldi Koncessziós Autópálya Rt.-vel kell megegyezni, mely Európa egyik legdrágább autópályáját üzemelteti.
Európa egyik legdrágább autópályája az M5-ös. Budapest és Kiskunfélegyháza, oda-vissza úton, személygépkocsival 6240 forintba kerül, míg az M1-esre, M3-asra és M7-esre érvényes tíznapos bérlet ára 1900 forint. Öt kiskunfélegyházi út árából pedig olyan bérletet vásárolhatunk, amely egy évig, az M5-ös kivételével, bármely magyarországi autópályára érvényes. További gond, hogy a koncessziós joggal, valamint a továbbépítés opciós jogával rendelkező Alföldi Koncessziós Autópálya Rt. (AKA) eddig nem építette tovább az autópályát Szegedig.
Igaz, a miniszterelnök-jelöltek, majd a frissen megválasztott kormányfők rendre megígérik, hogy a kormányzati ciklus végéig autópályán teheti meg a lakosság a Budapesttől Szegedig tartó utat. Ezt mondta 1998-ben Orbán Viktor, majd 2002-ben Medgyessy Péter, aki ígéretét megismételte keddi parlamenti beszédében is: "Az M5-ös Szegedig tartó szakasza szintén 2006-ra megépül."
A Magyar Nemzet szerdai számának értesülése szerint a 2003. december 31-ig a továbbépítésre opciós joggal rendelkező AKA Rt. fejezheti be az M5-ös Szegedig tartó szakaszát a tulajdonosi köréhez tartozó Strabag Építő Kft. fővállalkozásában. A koncessziós társaság cserébe elfogadja a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) harminc százalékos díjcsökkentési javaslatát.
Garai Valéria, az AKA Rt. sajtóreferense cáfolta, hogy megegyeztek volna az állammal az M5-ös továbbépítéséről. A cégnek 2003 december 31-ig opciója van a továbbépítésre, ám még nem lehet tudni, hogy ezzel élni fog-e vagy sem. A sajtóreferens elmondta, hogy a matricarendszer esetleges bevezetése is a tárgyalások része. A Budapest-Kiskunfélegyháza szakaszra a koncessziós szerződés 35 évre szól, így addig az AKA Rt. szedi a díjakat.
A GKM neve elhallgatását kérő munkatársa elmondta, hogy az AKA Rt.-vel 2003 első félévében zárulnak le a tárgyalások. Az autópálya - vélik a minisztériumban - 2006-ig megépül Szegedig. Hogy milyen formában, arról tovább folynak az egyeztetések. Azt sem lehet még tudni, hogy sikerül-e az országos matricarendszerbe kapcsolni az M5-öst.
Ádám Kata
"Lakossági kezdeményezésre levélben szólította fel Csillag István gazdasági és közlekedési minisztert az M5-ös autópálya ügyének hatékony megoldására egy kecskeméti polgár. A helyiek arra is kíváncsiak, miért közbeszerzés nélkül épül a sztárda folytatása.
A Magyar Nemzet ma hírül adta: Kiskunfélegyházától várhatóan magánberuházásként épül tovább az M5-ös; a kivitelező fővállalkozó a Strabag Építő Kft. lesz. A lap értesülései szerint Csillag István a minap megegyezett az autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt-vel, hogy a sztárda közbeszerzés nélkül épüljön.
Egy kecskeméti polgár ma levélben fordult Csillag István gazdasági és közlekedési miniszterhez az M5-ös autópálya fejlesztési elképzeléseivel kapcsolatban. Mint az MNO-nak elmondta: a levél ötlete ugyan tőle származott, ám kezdeményezése széles támogatottságra talált. Fülei Zoltán – és Kecskemét lakói – hatékony megoldást sürgetnek az autópálya ügyében.
– Lehetséges az, hogy a közlekedési tárca vezetője nem érzékeli elődei, a Horn kormány 1995-ös baklövését, amikor egy félkész állapotban levő, viszonylag könnyen befejezhető autópályát odaajándékoz külföldi magánszemélyeknek és ráadásul extraprofitot garantál adófizetői pénzből arra az esetre, ha annak működése nem hoz eleget az AKA Rt. konyhájára? Lehetséges, hogy Csillag István nem érzékeli, hogy az AKA Rt.-nek egyátalán nem fűződik érdeke ahhoz, hogy növelje a forgalmat a meglevő autópálya szakaszon, hiszen az neki csak pluszkiadással járna (nagyobb forgalom – magasabb fenntartási költség), ugyanakkor a haszna így is garantálva van? Lehetséges, hogy az Ön által irányított minisztérium a fentiek ismeretében ugyanazzal az AKA Rt-vel akar üzeletet kötni, aki egyszer már meggyalázott bennünket? – teszi fel a kérdést a miniszternek Füle Zoltán, hangsúlyozva: a kecskemétiek az AKA Rt. működésének kezdettől fogva szenvedői alanyai. A kiemelte azt a tényt is: jelenleg 4.400 Ft-ot kell fizetni azért, hogy egyetlen alkalommal Kecskemétről Budapestre utazzanak az autópályán.
A levél írójához csatlakozó helybeliek azt is tudni szeretnék: mi az oka, hogy a szakminiszter közbeszerzési pályázat nélkül szándékozik eldönteni, hogy ki építse az M5-ös autópálya eddig meg nem épült pályaszakaszát.
A levelet Kecskemét polgármesterének is elküldték. Szécsi Gábor Fidesz-MDF-es városatyát egyelőre nem sikerült elérnünk."
A felszólalás arra utal, hogy Lotz - tetézve a korábbi rossz szerződést - kiterjesztette a koncessziót a teljes szakaszra, így az AKA a már előtte állam által megépített szakaszra is szedhetett díjat.
arra azért nem volt szerződés, és a sógorék már előtte felmondták, tehát a helyzet is változott.
de természetesen mindenkinek lelke rajta, én ilyen szempontból finnyás vagyok
Pontosan ugyanolyan egyszerű, mint ahogy a Világkiállítást egy tollvonással felmondta - ugyanaz a Kormány. Valami miatt nem volt erre politikai akarat. A Világkiállítás felmondására pedig volt.
tényleg ennyire egyszerű lenne egy ország, előző kormányának szerződését felmondani? nem cikis ha egy országról elterjed, hogy megbízhatatlan?
én mint magánember, egy másik magánembert nem engednék be az "úri kaszinóba" egy ilyen lépés után. bár tényleg praktikus volna olykor, csak hát a fránya "adott szó", "megállapodás", "szerződés". vagy az coki?
Csak, hogy az örömöd ne legyen teljes, Hornéknak háromnegyed évük volt az építkezés kezdetéig, hogy ezt a tényleg rossz szerződést felmondják/módosítsák. Nem tették.