A tavalyi évben mintegy 205 milliárd forint volt a forrásmegosztás tárgya. Idén 255 milliárd. Melyi a több a 205 milliárd?
Tavaly a pénz 47,8 %-a került a kerületekhez idén közel az 52 %-a.
Budapest részei a kerületek is!
"Demszky a forrásmegosztásról
2003-01-17 13:40 MTI
Reálértéken 5 százalékkal kevesebb pénzzel gazdálkodhat idén a fővárosi önkormányzat a szigorú költségvetési törvény miatt, mint a legrosszabb orbáni esztendőben - jelentette ki Demszky Gábor pénteki budapesti sajtótájékoztatóján. A főpolgármester a törvényi határidőre elkészített és a kerületeknek időben megküldött ez évi forrásmegosztás tervezetét ismertette a tájékoztatón. Rámutatott, hogy tovább élnek az előző kormányzati ciklus Budapest gazdaságát ellehetetlenítő, diszkriminatív intézkedései. Elmondta, hogy a fővárosi illetékbevételekből idén 7 milliárd forintot, az adóerő-képesség alapján pedig a tavalyi 10,5 helyett, most mintegy 17 milliárd forintot vonnak el a fővárostól.
A főpolgármester leszögezte, hogy ezekkel az elvonásokkal még több pénzt ad a főváros a vidéknek, mint eddig. Megjegyezte: tovább nő tehát a főváros szerepe a települések közötti jövedelemtermelő képesség okozta különbség állami kiegyenlítésében. Demszky Gábor a továbbiakban arról szólt, hogy a BKV-nak adott 35 milliárd forintos állami gyorssegély csak átmenetileg rendezte a cég helyzetét. Úgy vélte, hogy az rt. ugyanazon feltételekkel indul az idei évnek, mint amelyek ehhez az adóssághoz vezettek. Hangoztatta, ha a cég működési feltételei nem változnak, akkor idén ismét 20 milliárd forintos nagyságrendű adóssága lehet a BKV-nak.
A főpolgármester pozitív várakozással tekint a kormányzat azon szándéka elé, miszerint márciusban dönteni kíván a BKV-t közvetlenül érintő diszkriminatív intézkedések megszüntetéséről. Ezek között említette Demszky Gábor a jövedéki adó, a termelési árkiegészítés és az úgynevezett nagyvárosi tömegközlekedési normatíva kérdésének rendezését. A költségvetési törvény kapcsán megjegyezte, a fővárosi önkormányzatok számára egyetlen pozitív intézkedés történt. Eszerint a szja helyben maradó része 5 százalékról 10 százalékra nőtt, s ennek örülnek is. Ezt a növekményt azonban teljes egészében elviszi a pedagógusok 50 százalékos béremelése - tette hozzá.
A főpolgármester ezt tekinti az állami költségvetés "legfeszítőbb elemének". Jelezte, hogy a saját források ilyen jelentős leterhelése miatt a 24 budapesti önkormányzat gazdálkodási mozgástere igen beszűkült. Mint mondta, ennek figyelembevételével kell majd kialakítaniuk az idei gazdálkodási prioritásokat. Demszky Gábor kitért arra is, hogy az önkormányzati törvény módosítása következtében idén visszaáll a forrásmegosztás során az 1994 előtti rend, amikor a kerületek többségének egyetértésével hozhatták csak meg a szabályozási rendeletet. A főpolgármester ezzel összefüggésben elképzelhetőnek tartotta, hogy a kerületek a politikai nyomásgyakorlásra használják majd ki ezt a helyzetet. Elmondta azt is, hogy az idei forrásmegosztási szabályozás alapvetően nem változik a három éve megkezdett reformhoz képest. A törvényi változás miatt viszont, a korábbi küszöbértékes megosztás helyére, visszatér a normatív szabályok szerinti feladatarányos (deficitarányos) forrásmegosztási rendszer.
A tavalyinál mintegy 50 milliárd forinttal nagyobb, összesen 255 milliárd forint forrásmegosztási keretnek idén a többségét a kerületek kapják. A múlt évi 47,8 százalék helyett 52 százalék jutna idén a főpolgármesteri hivatal pénzügyi apparátusa által készített tervezet szerint a városrészeknek. Kérdésekre válaszolva Demszky Gábor elmondta, hogy a beszűkült mozgástér miatt módosítani kell a fővárosi önkormányzat idei fejlesztési elképzelésein és a hétéves fejlesztési terven. Közölte: a most formálódó fővárosi költségvetési tervezet szerint a főváros az idén nincs abban a helyzetben, hogy működési támogatást tudjon adni a BKV-nak.
Atkári János pénzügyi főpolgármester-helyettes hozzátette: a főváros tavaly 25 milliárd forintos működési támogatást tudott adni a BKV-nak. Megjegyezte: a kormány adósságátvállalása lehetővé tette, hogy egy év haladékot kapjon a BKV. Ez idő alatt pedig megoldhatják a cég finanszírozási gondjait. Véleménye szerint ez évben hitelekből finanszírozhatja a működését az rt."
DEmszky 12 év óta felelős a Fővárosért, mert ő a főpolgármester.
A pestiek már elgondolkodhatnának azon, nem kellene-e már nekik egy normális városvezető. Az mégis furcsa, hogy legyen bármilyen kormány a Demszky csak panaszkodik.
Budapestet nem lehet annyira szivatni, amennyire megérdemelné.
12 év alatt 4 kormányt sikerült az országnak p...án rúgni.
Demszky mindíg a helyén maradhatott.
Mint emlékezetes, Deutsch felajánlotta az ősz végi költségvetési vitában Demszkynek, hogy a Fidesz segítségével, együtt szavazzák meg a főváros többlettámogatását.
Demszky ezt elutasította.
Úgy vélem, a Medgyessy-kormány nyilvánvaló elvonási szándéka mellett Demszky is egyértelműen felelőssé tehető azért, hogy nem kapott többletpénzt (de legalább ugyanannyit, mint az általa gyűlölt Orbán-kormány idejében).
Demszky a saját politikai sértettsége okán felálldozta a választóit és a többi budapesti lakost méltán megillető pénz jelentős részét.
Ebből kifolyólag megállapítható, hogy Demszky Gábor rossz polgármestere Budapestnek, hiszen nem tett meg mindent az ittlakók támogatására.
lehet, hogy ha orbanek nem szivattyuztak volna ki a koltsegvetest, akkor jobbat lehetett volna kesziteni 2003-ra.
akarhogy erolkodik tompika, a fovaros nem fogja visszasirni a fidesztaturat.
Demszkyék többet kaptak Orbánéktól 2003. január 17. 11:30
MNO
Kevesebb lesz az a pénz, amiből a főváros gazdálkodhat, mint 2002-ben - jelentette ki Demszky Gábor Budapest főpolgármestere délelőtti sajtótájékoztatóján az elkészült fővárosi forrásmegosztás tervezetével kapcsolatban.
Rámutatott: a 2003. évi központi költségvetési törvény rendkívül szigorú és takarékos gazdálkodást követel meg a fővárosi önkormányzatól, mivel mind a huszonnégy fővárosi kerület költségvetési mozgástere rendkívüli mértékben beszűküllt. A fővárosi forrásmegosztás tervezetében arról döntenek az illetékesek, hogy a fővárosi önkormányzat a kerületek többségének támogatása mellett milyen mértékben oszthatja meg a helyben maradó személyi jövedelemadót és az iparűzési adót a kerületi önkormányzatok között.