Háát, ahogy olvashattad, én az alumínium mellett döntöttem, egyelőre kevés tapasztalattal a hátam mögött. A hajó tervei eredetileg táblásított keményfát (mahagónit, hogy konkrét legyek) tartalmaztak. Minden esetre a kormánylapátot én magam is rétegelt lemezből lamináltam tömör fa helyett, majd meglátjuk, jó döntés volt-e.
Ja igen! A kevés tapasztalat. Jelentem vasárnap megvolt az első rövid kis túránk!
Kisebb bénázásokkal és fok nélkül (Életem árja még csak utasként vitorlázott eddig, és nem merte még bevállalni a manchaft szerepét), de így is feledhetetlen volt :oD
Fotó sajna nincs :o/
Bárki, aki még csak most töri a fejét, hogy belevágjon a dolgoba, csak rajta!
Vitorlázni önmagában is varázslatos dolog. De saját hajóban mégiscsak más, mint vendégként másoknál, vagy bérelt ladikon. Ha pedig még azt is hozzá veszem, hogy mindeközben a saját két kezem munkáját élvezhetem, az meghatványozza az élményt! :o) :o) :o)
Hétvégén megvolt a jelmezes főpróba, egyelőre még nem tökéletes eredménnyel.
Egész pontosan a svertszekrény rőgzítése szorul javításra, mert jön be alatta a víz :o( Hogy még pontosabb legyek, a szekrény aljának a fenékhez ragasztása volt tökéletlen.
Ezzel kapcsolatban szeretném a tanácsotokat kérni. Az a határozott érzésem, hogy az epoxi ragasztás túl rugalmatlan ezen a sok terhelést kapó helyen. Azt látom, hogy ha az epoxival ragasztott fa nagy terhelést kap, akkor az epoxi egyben marad, de egyszerűen elvállik a fától :o(
Fog kapni némi erősítést a svertszekrény, de az sem ad totális merevséget. Szerintetek ha sikaflexxel ragasztom be epoxi helyett (persze ugyanúgy csavarozva is egyúttal), az nem engedne egy kicsit nagyobb rugalmasságot? Vagy az túl gyenge erre a célra?
Az íves áthidaló falára kell rögzíteni valamilyen függőleges síkban merev profilú anyagot: L szelvény, zártszelvény, lemez. Ugyanakkor az elválasztó fal és az alsó héj rögzítési pontját is érdemes lehet megerősíteni. De elsősorban nem az a gond, hogy az elválasztó fal nyomódik össze, hanem az ajtó feletti áthidaló behajlása.
Kár, hogy nem nyílik meg a kép nagyban, mert így tulajdonképpen nem sokat látok. Az árboc alátámasztást mindenképpen érdemes megoldani, de hogy egy lemez ebben mennyire segítene azt nem igazán vágom... mondjuk számít a vastagság... Lehet, hogy a válaszfal vastagításának nagyobb értelme lenne, de pl. ezt nem tudom, hogy pont alatta van-e vagy van-e külpontosság?
Kettéfűrészeltem a staflit, és a feleket szembefordítva összeragasztottam. Ezzel a két ellentétes irányú csavaróerő (elvben) kioltja egynást. Most szép egyenes, amilyennek lennie köll, remélem a kis trükkömnek hála ez így is marad.
Most jön a méretrevágás, és a körbegyalulás.
Sajnos csak így 1-2 hetenként jutok le a hajóhoz, így úgy készül, mint a Luca széke, de már látom a végét :oD
Ui: azt viszont még nem értem, hogy a görbe bumtól miért is mennék körbe? :o)
A története a következő: a hajó nagyon masszív szerkezet, nagyon jó tengerállóságúként írják le. Tervezője eredetileg minden részletébe ezt a szilárdságot tervezte be, de a gyártó az árboc környékének kialakítását gazdaságossági okok miatt megváltoztatta. Így aztán a Vegák közismert problémája, hogy - jellemzően - az állókötélzet erős megfeszítése esetén az orrkabin ajtaja feletti támasztógerenda kissé meghajlik. Merthogy az árboc alátámasztása nem fut le a tőkesúlyig. Én ezt azon vettem tavaly észre, hogy az ajtó szorult. Először azt hittem, hogy a gerenda burkolata vetemedett valamiért, de most már egyértelmű a hiba. Ez a gerenda egyébként részben az elválasztó falra, részben az ajtófélfákra támaszkodik, és ezek viszik át az erőt az alsó héjra. Ennek van egy javítási módja: a gerendát visszanyomják, majd arra a felére, ahol van egy szellőző légszekrény és egy takarólemez (az orrkabin), acéllemezt, vagy valamilyen nagy merevségű anyagot, lemezt rögzítenek. Azt nem tudom, ez hogyan válik be, milyen esetleges utólagos deformációk várhatók, és hol. Meg úgy egyébként van-e konkrét tapasztalat ez ügyben.
Ez az a hely, ahol meg kell erősíteni (egy típus-azonos hajóból):
Van-e valaki, aki látott már, vagy csinált Albin Vegán árbóc alátámasztás megerősítést? Elvileg nem volna nagy dolog, de hátha van gyakorlati tapasztalat az előfeszítés helyes mértékére, a későbbi deformációkra stb. vonatkozóan.
Néha annyira imádom az indexet... tegnap már válaszoltam egyszer... de eltűnt... na akkor nekifutok ismét!
Örülök, hogy javulni látszik a helyzet! Az a jó, ha már a Te szemedet nem zavarja. Teljesen eltűnni sajnos sohasem fog a benyomódás, de mint minden anyag, szeretné elérni Ő is a nyugalmi állapotát, ami az eredeti forma. Ez persze csak egy bizonyos erőhatásig igaz... amikor vízen van, valószínűsíthetően a felhajtó erő miatt nem változik semmi.
Szia Lord! Csak érdekességképpen, hogy hogyan alakul a benyomódás. Ugye a legdrámaibb 2008 tavaszán volt az állapota, egész télen megfelelő alátámasztás hiányában ekkorra lett a benyomódás a legnagyobb (a kép is ekkor készült). Őszre aztán valamelyes javult, a vízben egy nagyon kicsit helyreállt. Most néztem meg hosszabb idő után ismét, és most már úgy látom, egészen kezd javulni. Tehát a tanulság az, hogy ilyen esetben nem kell egyből nekiesni valamilyen javítással, hanem hagyni kell időt a spontán javulásra. Íme a jelenlegi állapot:
Értem! Szóval csak az új forma megtartása érdekében gondolod a rétegelt lemezt. Nem kizárt, hogy lesz belőle valami. De olyan sok más igazán fontos teendő, van hogy mindezt csak akkor kezdem el, ha már elégedetten fogom más tekintetben nézegetni. De tényleg kösz, az, hogy látom a lehetséges megoldást, már megnyugtat.
Kicsit lehet, hogy félreértettél. Nem kell az eredeti szerkezetet meggyengíteni. Csak a felületén lévő festéket, esetleg gél réteget kell lecsiszolni róla - ez csak pár milliméter max. - ezt is csak ezért, hogy a gyanta hozzáköthessen az eredeti lamináláshoz. Elviekben simán ki tudnád nyomni belülről a "huplit" csak az a baj, hogy már nem maradna úgy. Ezért mondtam, hogy a rétegelt lemez csíkok segítségével nyomd ki (egyenletes lesz az ív + merevítés egyben) és amint elérted az eredeti formát laminálj rá pár réteget. A pontos rétegvastagság attól függ, hogy mekkora erő szükséges a kinyomáshoz, de mondjuk 6 réteg 300-as paplan - szövet váltogatva elég kell, hogy legyen. Időben egy ilyen folt javítása kb. 30 perc és potom összeg. Ha megér Neked 2 óra munkát és 5-6000 Ft-ot, akkor csináld meg bátran!
Ez is jónak tűnik. Végülis jó ötlet meggyengíteni az anyagot annyira, hogy préselhető legyen. Így marad valami folytonosság a régi szerkezetben is. Valószínű egyébként, hogy most még nem fogok hozzányúlni, egyelőre legyen csak eredeti a szerkezet minden porcikájában.
Az epoxira közvetlenül tényleg nem a poliészter alapú autógitt a legjobb megoldás. Persze ezekből is létezik többféle. Az alapozó előtt célszerű lenne az üvegballonos epoxi használata. Ha mondjuk az FM21i gyantát használsz (kompatibilisek az epoxik, és gletteléshez nem kell ennél drágább) akkor 100 g gyantához a 20g edző és 25g (+-2g) üvegpor szükséges. Ekkor egy nagyon jó tulajdonságokkal rendelkező glettanyagot kapsz és már csak azt kell belőni, hogy mennyit tudsz anélkül elkenni, hogy elkezdjen meghúzni. Az üvegballonos gyanta lassabban köt kicsit mint a "normál", de nem szoktam 300-500g-nál többet egyszerre bekeverni. 1 nap után át lehet csiszolni. Az alapozó után (mondjuk ez is festékfüggő) használhatod a finomabb autógitteket ha még szükséges.
Ha van kérdés, nyaggass nyugodtan!
Üdv: Zsolt
ui: az "autógittek" kb. 5-10 perc alatt meghúznak...
Kishajómmal odáig jutottam a télig, hogy a hajótest belölről festést, kívülről műanyagozást kapott (epoxi). Szeretném leglettelni külső festés előtt. Üvegballonos gyantára gondoltam, de félek tőle egy kicsit, mivel nem vagyok valami rutinos glettelő, és esetleg kicsit gyors lesz nekem ez a kombó. Emlegettek mások kétkomponensű autó glettet, de az ha jól tudom poliészter alapú, így félek hogy nem békél meg az epoxival :o(
Hálásan fogadnék minden gyakorlati tapasztalatot és tanácsot.
Közben azért jár az agyam a problémádon, és van egy nagyon egyszerű megoldás a dologra. A kérdéses helyen belülről visszacsiszolod a felületet a laminátig. Utána mondjuk vízálló rétegelt lemezből vágsz egy megfelelő hosszúságú csíkot (túlnyúljon a benyomódáson kb. 10 cm-t) A lemezvastagságnál arra kell figyelni, hogy fel tudja venni a hajótest alakját. Pl. 2 réteg 6mm-es. A csíkot (esetleg többet egymás mellett) ráteszed a foltra és felülről pl. egy teleszkópos támasszal a megfelelő mértékig kinyomod. Ha sikerült beállítani a távolságot és tetszik már a hajó íve, akkor több rétegben belaminálod a léceket és az egész foltot. Ez kb. 5000 Ft-ból kijön a négy foltra, kívülről esetleg kis gitt kellhet, de még az is lehet, hogy anélkül is meg tudod oldani.
Elég elterjedt, ~3500 db-ot gyártottak belőle a hetvenes években. Hát igen, ahhoz képest, hogy már 35 éves, a héj nagyon egyben van. Igen nagy gondossággal készült, meg tényleg vastag is. A tárolással kapcsolatban: láttam egyszer egy 24 lábas hajót, már nem tudom milyen típus volt. Azt is tőkesúly alátámasztás nélkül tárolták, minimum 3-4 cm mélységű mértékben benyomódott az alja. De amint megemelték, azonnal kisimult. Ilyen is van. Nyilván anyagvastagság, rugalmasság kérdése.
Kicsit utánanéztem, egész komoly kis flották vannak ebből. Sok örömöt hozzá! Nem olyan típusnak nézem, amiből spóroltak volna a rétegvastagságnál, így szerkezetileg nem gondolnám, hogy valami baja lehetne. Azért nézegesd hátha látsz esetleg repedéseket kívül vagy belül, de nem sok esélyt látok rá.