Attól tartok, hogy ezt a gépet csak a film kedvéért mázolták át ilyenre, amúgy minden reptéren kiröhögnék a gazdáját. A filmen sem olvasható a lajstromjel, mert ezen a képen nem?
Gothár Péter Idő van c. filmjének elején látható egy terepszínűre mázolt PZL-101-es. Van esetleg valakinek színes felvétele erről? A filmből kiszedtem az idevágó képeket. Természetesen azt is érdekes lenne megtudni, hogy "személy szerint" melyik gép volt az.
Most megy a Filmműzeumon a Kötelék c. 1968-as magyar filmdráma. Róna Viktor, a neves balettművész a főszereplő pilóta, ez azután meg is határozza színészi játékát, igen drámaian tud nézni, mást nem igen.
Amúgy érdekes, mert a mezőgazdasági repülés hőskorát mutatja elég reálisan. Muris nézni az akkor még újnak számító Gawronokat, amint szórják a műtrágyaport alul valami izén. Van még fennt valami ventillátor, ami áll, azt nem tudom mi. Muris, hogy a tábla végén jelzőzászlós csinos lányok jelzik a fordulót, minden pásztánál 15 méterrel arrébb álnak. Nem is kellett GPS :-)
A kötelék az azért kötelék, mert 2 PZL van egy placcon, és kötelékben szoktak ki-berepülni. És a repcsi már akkor is jó csajozó eszköz volt. Csak fel kellett menni az utassal a felhőkhöz, meg éjszaka megsturcolni a csaj házát. (3000 Ft bírság)
A végét még nem tudom, de a leírásból úgy tünik, hogy mikor a főhős a felesége és a szeretője között a földre huppant, azt a repülővel tette.
Égbôl kapott történetek
Jánosi Józsefné nyugdíjas légiutas-kísérô 40 éves maléves pályafutás után 2008- ban írta meg az Égbôl kapott… – Egy stewardess emlékei címû könyvét, amelyben legérdekesebb fedélzeti élményeit és emlékeit osztja meg az olvasókkal.A könyvet elhunyt férjének, Jánosi Józsefnek, a Malév volt repülôgépparancsnokának ajánlja.
– Miért írtad meg ezt a könyvet?
– Negyven évet töltöttem el a Malévnél egy különösen szép munkakörben, légiutas-kísérô voltam. Különbözô pozíciókban dolgoztam, voltam oktató és csoportvezetô is. Amikor nemrégiben nyugdíjba mentem, sokáig gondolkoztam azon, hogy milyen csodálatos is volt ez a negyven év, egyre jobban foglalkoztattak az emlékek, hogy milyen sok helyet láttam a világon. Nyugdíjba vonulásom után ráébredtem, hogy többet nem mehetek dolgozni, és egy életformával kell felhagynom. Úgy éreztem, hogy az a sok emlék, amit átéltem, kikívánkozik belôlem.
– Mirôl szól a könyv?
– A könyv kronológiai sorrendben mutatja be az eseményeket a hatvanas évektôl egészen napjainkig. Benne vannak a hôskornak a nehézségei, kis, rövid történetek híres emberekrôl, akikkel a fedélzeten találkoztam. Ilyen volt Sylvester Stallone, Freddy Mercury, Rod Stewart – és Kádár János. Remélhetôleg ezek a történetek rávilágítanak arra, hogy egy egy-két órás úton milyen hatás éri az embert, ha ilyen hírességekkel találkozik.
– Ezek a történetek csak a saját repülésed történetei, vagy van benne a férjeddel együtt átélt közös emlék is?
– Nagyon sok közös élményem volt a férjemmel is, de ezek a történetek a saját repülési történeteim.
– Kiknek szántad a könyvet?
– Kollégáknak és külsôsöknek egyaránt. Ha a fiatal kollégák olvassák, akkor egy kis betekintést kapnak abba, hogyan is kezdtük a repülést, milyen volt a hatvanas évek vége, a hetvenes évek eleje, vagyis a kezdeti idôszak a Malévnél. A régi kollégákban sok régi emlék elevenedhet fel olvasás közben, amelyeket közösen éltünk át. Azok számára pedig, akik nem a repülés világában dolgoznak, önmagáért is érdekes és szórakoztató lehet, hogy mi minden történik a fedélzeten.
– Amióta kiadtad a könyvet, volt-e már visszajelzés?
– Nagyon sokan fölhívtak a kollégák közül, hogy nagyon élvezték a könyvet, és szinte le sem tudták tenni. Jólesett a gratulációjuk. Sokan visszajeleztek, hogy nagyon tetszett nekik a könyv, nagyon élvezetesnek találták...
A könyv minden nagyobb könyvesboltban kapható
Terror a levegőben - megrázó tragédiák 1968 és 2004 között
Ára: 2999.-
Fellelhető :www.alexandra.hu
A könyvről:
Saját véleményem szerint egy sok történetet leíró, ugyanakkor nem egy igazán átfogó iromány. Sok történetről olvashatunk benne (ami már csak kutatási alapot is biztosít a "fanatikusabbaknak") Az alap gondolat a Polgári repülőgépekkel, vagy azok ellen, utasokkal vagy azok nélküli támadások, terrorista akciók, túszejtések történetei. Az ember "étvágyát" felkelti ugyan, de amikor már éppen belemelegednénk a történetbe, vége lesz. Egy-egy történetet kb 5-10 perc alatt át lehet olvasni.
Erősségei: Nem csak a repülés műszaki dolgokat mutatja be egy-egy esetnél, hanem nagy hangsúlyt fektet az adott politikai helyzet leírására is.
Gyengeségei : Fekete - fehér képekkel van illusztrálva (de legalább illusztrálva van) Mivel sok történetről van benne szó, ezért az egyes leírások nem terjednek ki részletekre.
Én megvettem, elolvastam , nem bántam meg, tanultam...
Vagy pedig beloginolsz a kapott felhasználónévvel, jelszóval és talán lesz ott valami feltöltési lehetőség. Sajna a tar.hu-t nem ismerem. Ftp a legegyszerűbb, pl. Total Commanderrel.
Én laikus érdeklődője vagyok a repülésnek, és felkeltette az érdeklődésemet az új PPL könyv, mely igen komoly összegbe kerül. Esetleg, ha valaki tudna nekem jó tippet mondani, honnan lehetne olcsóbban a könyvet beszerezni (akár használtat is), annak nagyon megköszönném! :)
Most már megvan pdf ben, mondván, hogy kereskedelmi forgalomban nem kapható. Ha kell valakinek, dobjon rám egy e-mailt, és megmondom hol van a neten...
Az igazság az, hogy szívem egyik titkos vágya, hogy repülőmérnöknek tanuljak, de az igazság az, hogy nem tudom, hogy van-e bennem elég kitartás és felfogóképesség hozzá. Ezért szeretném beszerezni ezt a könyvet.
Ha jól tudom ilyen képzés egyenlőre csak Nyíregyházán van ügye?
Szia. Nekem meg van. 1952-es kiadés, ha az jó.El nem adom, csak másolásra:)
Meg van még: Repülőgép müszertan,Sportrepülő aeronavigációja, Vasziljev: A repülögép vezetés, Jereb: Suhanó szárnyak, Rádiónavigáció, Teljesítmény repülők könyve, Repülőgép szerkezettan, A repülő ember,Kasza: Repülőgép vontatás és légörtan, Szücs: A repülés ábécéje.
Nekem nagyon bejön. tök jó lenne, ha lenne még ilyen minőségi, részletes, érdekesen bemutatott eseményeket leíró könyv akár a neten is, de magyarul.
Az egyetlen dolog amit kicsit hiányoltam Háy úr könyvéből az az volt, hogy túl hamar lezárt egy történetet. Egyszer elolvastam egy szerintem közepes légibaleset eredeti jegyzőkönyvét, és meg kell hogy valljam csodálkoztam milyen részletességgel mutatta be az esetet. Személyi sérülés nem volt, csak egy gép belerepült egy nagyon ronda viharba és ajégeső megrongálta egy cseppet a gépmadarat svájc környékén. Ha jól emlékszem Eastjet volt, de már nem emlékszem. De ezt az esetet is vagy 50-60 oldalon keresztül ecsetelte. Király lett voltna magyarul valami hasonlót olvasni. Nyilván nem ez volt ennek a könyvnek a célja, de mégis hiányoltam belőle nagyn a Repülésbiztonsági javallatokat, mert bár fel vannak sorolva, de az első kötetben valahogy ez a része joban sikerült. De mindennek ellenére: Gratulálok szép munka volt... Alig várom a következőt...
Megvettem a "Pilótafülke Titkai" c. Dvd-t, és a véleményemet szeretném leírni, csak hogy mindenki tudja, hogy mire számítson.
A "Ferihegy Titkai" dvd volt ügye az első rész. Egy hirtelen ötlettől vezérelve megvettem és egyáltalán nem bántam meg.
Ezután nagy várakozzással tekintettem meg naponta a Flightlevel honlapját, hogy végre mikor készül már el a nagyérdemű...
Két hónapal a megjelenés utuán tudtam csak megvenni a Jövő Házában, azért ott, mert ez volt az egyetlen hely, ahol személyesen meg tudtam venni (nem bízok a postában)
Szóval megvettem.
Én arra számítottam, hogy ez egy olyan dvd lesz, ahol közérthetően a magamfajta laikusok számára is érthetően elmondják, hogy hogyan is kell kezelni a repülőgépet, mint olyat, és elmagyarázzák, hogy mi mire való. Sajnos ez a dvd nem erről szól...
Itt csalódnom kellett, de amikor megnéztem a filmet végig azért ragadt rám valami a "mi micsoda és mire használják"-ból.
Nagyon érdekes szituációk felvázolása, problémák megoldása, oldalszélben való leszállás, hajóműhiba, újraindítás levegőben, Tűz a gondolákban, és ehhez hasonlók.
Való igaz az, hogy vannak a dvd-n nagyon szép grafikonok, amikkel mégérthetőbb az egész történet.
Látszik rajta, hogy rengeteg munka van beleölve, mert minden egyes felszállás, vagy bármilyen problémát többször kellett megcsinálniuk a fiúknak, mert több kameraállásból is láthatóak bizonyos történések.
Összefoglalva kár, hogy ennyit késett a kiadás, de egy mindenképpen minőségi ismeretterjesztő anyagok kapnak, akik megveszik a dvd-t
A pilótákról még röviden annyi, hogy tudják mit csinálnak, jól felkészültek, de nekem hiányzott belőle a szinészkedés. Ezt úgy értem, hogy megnlzném, ha egy pilóta teljesen nyugot fekészült arccal kapnak be egy hajtóműtűzet a V2 után.
Mindenkinek ajánlom, akit érdekelnek a különleges helyzetekre való helyes reagálások.