Van a kétüteműsítésnek egy igen neves képviselője a motorok világában: a Bimota
Ők építettek először széria V2-es direkt befecskendezésű kétüteműt.
Könnyű a blokk és nagyon erős. Gyors felpörgésű.
'Bárki' megveheti:
500 V due , ára úgy 3-4mill HUF lehet
http://www.motorrevu.hu/lap/1999katalogus/v500due.htm
Nem tűnt el teljesen a kétütemű. '90 körül a Ford és a GM is támogatta az ausztál Orbital nevű céget, ahol ígéretes eredményeket produkáltak a témában a közvetlen befecskendezésű 2ü-vel. Ha jól tudom, volt is egy 1,0 vagy 1,2 literes 90 lovas 3 hengeres gép, amit Ford Fiestákba építettek, és tapapsztalatszerzési célokkal a londoni rendőrség használta is ezeket az autókat. (Egy ismerősöm szerint, aki akkoriban kint járt, a hangjuk épp olyan volt, mint a Wartburgoké.) Ha jól emléxem, az új környezetvédelmi szabályok miatt lett vége a dolognak. Most egy amerikai cég akarja felhasználni a fenti Orbital 2ü. motort egy Oroszországban gyártandó olcsó autóhoz, illetve motorkerékpár-gyártóknak adogatják el a direkt-2ü technikát.
Egyébként én is olvastam valamit erről a hajtókar nélküli motorról, mintha valamelyik 70-es évekbeli BNV-n bemutattak volna egy kész, buszokba szánt példányt. Asszem egy régi Autó Motorban olvastam róla pár sort, ahol, ha igaz, a feltaláló nevét is közlik. Majd utánnanézek, ha lesz időm.
> hogy a fotengelyt eltoltak oldalra es nem pont kozepen a hengerek alatt helyezkedik el
Megoldható: nem pont középre kell felfúrni a hengert :) Majd kipróbálom :)
> Mondjuk nekem a rendkivul taho reklamaik miatt lett elegem a markabol, meg a sok tizeneves kis paraszttol akik az utakon jampeckodnak a buzukival.
Én is csak idén lettem 20, tavaly még én is tizenéves parasztként jampeckodtam a Szamarámmal :))) Na jó, "fiatalosan" vezetek, de szerintem biztonságosan... meg nem szoktam versenypályának használni a Budapesti utcákat :)
És az M7-en sem szoktam túl agressziven levillogni a belső sávban közlekedő Suzukikat :)
Tenyleg, a surlodascsokkentesrol jut eszembe, azt a megoldast amit most a Yarisban alkalmaztak a belso surlodas csokkentesere, hogy a fotengelyt eltoltak oldalra es nem pont kozepen a hengerek alatt helyezkedik el azt magyar ember talalta fel, nevezetesen Banki Donat, meg az 1800-as evek vegen !
A suzuki meg egy eletveszelyes bevasarloauto. De nem is ezzel van a nagy gond, sok ilyen auto van meg ( smart, tico pl. ) de rengeteg van belole, es a tulajok azt hiszik hogy hiper-extra kocsiba ultek. Mondjuk nekem a rendkivul taho reklamaik miatt lett elegem a markabol, meg a sok tizeneves kis paraszttol akik az utakon jampeckodnak a buzukival.
Más: én csak a fizikában hiszek. A motor teljes átalakitása nélkül nem lehet túl jelentősen csökkenteni egy jól beállitott autó fogyasztását, mivel egy jól beállitott autó, legyen az karburátoros vagy akármilyen, képes az üzemanyag nagy részét elégetni. Annál többet pedig motorátalakitás nélkül nem nagyon lehet csinálni, mint hogy mindig biztositjuk a minél tökéletesebb égést. Úgy hivják, hogy lambda-szonda meg injektor. Lehet még mechanikai veszteségeket (súrlódás) csökkenteni, még akár lehet is értelme, de drasztikus csökkenést nem hozhat.
Fefe, a fizikus :)
u.i. ha eltitkolt találmányokról hallok, mindig feláll a hátamon a szőr... aki akar, olvasson sci-fi-t. Én is olvasok. Csak nem veszem komolyan.
Ja. Én is csináltam 4l-es fogyasztást Trabival, 65 km/h-val. Nem fogok hasraesni a Suzuki fogyasztása előtt, mert az 1 tonnás Astra is max. fél literrel fogyaszt többet. Suzuki könnyű autó, persze hogy keveset fogyaszt, viszont szar is. A Trabantom sokkal jobb volt, mert legalább nem ment olyan gyorsan, mint az előbb emlitett öngyilkos szerkezet, de ez már megint más téma.
Hi !
Ketutemuvel foglalakozik pl. a Bimota, ott van a Bimota 500 VDue nevu motor, 500 ccm, 2 henger, kb. 120 Le. Full komputerizalt befecskendezes es egyeb finomsagok, de szeriaban gyartjak. Ugyanekkora teljesitmenyt kb. 2x ekkora negyutemubol szoktak kihozni.
Szerintem egyebkent az emlitett talalmanyok, ( pl. a radikalis fogyasztas csokkenest okozo szerkezetek ) nem tudnak elterjedni, mert egyszeruen tul sok erdeket sertene. Ugyanigy az ujabb felepitesu motorok. Sok penztol eshetnenek el a gyartok, olajosok, stb. Ezert sajnos soha nem derul ki az igazsag, mert ezek az emberek eltunnek, a talalmanyok sullyesztobe kerulnek, es a sok mendemonda kozul nehez kivalogatni hogy mi igaz es mi nem.
De a fogyasztasos dologban a 2l/1000 Km egyaltalan nem hihetetlen, egy vegletekig konnyu kis total aramvonalas autocska ( mar ha annak hivjuk ) ki tud hozni, en is emlekszem hasonlo adatokra. A gyakorlati haszna nem sok, meg az is novelheti a fogyasztast ha elotte nem mesz el klotyora. Egy vastagabb pulcsi vagy egy szendvics az utra pedig mar egyenesen merenylet. :-) A 2l/100 km az nulla lenne, ha emlekeztek a Mi autonk bevezetesekor a plakatokra, akkor asszem 3.5 vagy 4.5 litert hazudtak 100 km-re. Na azert ennyire nem all az esztergomi termek a technologia csucsan...
:-)
Kb. 4-5 éve láttam a deltában, úgy emlékszem Renault volt:
90 km/h-s átlaggal 1.2l/100km
6-ban állandó fordulaton országúton. Tehát gyakorlati haszna ennek sincs.
Ja.
Ez egy erre a celra epitett "auto" volt, 3 biciklikerekkel, muanyag, raketaszeru testtel, valami 20-50 ccm-s motorral. Ha toltal mar biciklit, el tudod kepzelni, hogy ahhoz nem kell tul sok munka... De mondom, a szamokra nem emlekszem, lehet hogy 20 liter az a 2 liter :)
De az a röhej hogy ez a hivatalos szabadalmi lapon áll így, ami azt jelenti hogy valami volt is. Legalább egy rajz fennmaradhatott volna. :(
Egyébként ez egy olyan összeállításban volt, amiben autós furcsaságokat szedegettek össze, köztük a "Vaskaraván"-t, amivel a repülőgépek kora előtt a sivatagi közlekedést tervezték megoldani. Gyakorlatilag egy óceánjáró hajó teste volt, ami négy irdatlan nagy vaskeréken gördült volna a sivatag felett... igen impresszív rajzok voltak róla. :))
Nemrég volt valamelyik szemétadón valami löttyel üzemelő autó, amiről az itteni úri közönség hamar megállapította hogy hülyeség úgy ahogy van.
Egy régi Autó Motorban leközölték egy jármű szabadalmi lapját, még a Monarchiából. A pontos szövegre nem emléxem, csak hogy valamiféle minden továbbító egységet, így a kereket is nélkülöző autóra adták ki egy magyar fickónak, akinek sajnos nem volt pénze továbbfejleszteni, és minden eltűnt, kivéve ezt a lapot, amin semmi több nem szerepelt. Úgyhogy nagy titok hogy mi lehetett, talán légpárnás? De hogy volt, és a hatóság bevizsgálta, azt tanusítja a szabadalmi lap.
E kettőnél komolyabb, hogy tíz éve a kétütemű motorok felélesztését ígérte a Ford és a Mazda (talán) is, mondván hogy feleakkora mint a négyütemű és sokkal jobb, a füstöt pedig gyerekjáték eltüntetni. Azóta semmi hír róla, pedig itt a fórumon is többször fölvetettem, hogy mi lett vele. Engem érdekelt volna.
Szia Luxi MFP!
Ezt te elhiszed? Nem irtál egy nullával többet?:)Még ha felemeled és állóhelyben nyomod neki 5.-ben hogy 1000 km az órába menjen az is több mint 2 liter:) És akkor hol a légellenállás és a súrlódás?:) Told már el 50 métert a kocsidat és gondold már át hogy 2 liter benzin elégése elég energia-e hogy 1000 Km-en át "tolja" a kocsidat:)
Ha azt irod,hogy X db aksival vagy X liter vizzel ment 1000 km-t az ok,de ez:)
Üdv!
Ilyen van... Talan a japcsik csinaltak, direkt fogyasztasi rekord felallitasa miatt. A pontos szamokra nem emlekszem, de valami hasonlo arany jott ki. Persze a gyakorlati haszna 0.
Esetleg a rekordok konyveben lehet rola bovebb info.
Kicsit komolyabban: baromi nehez meghuzni a hatart a valos es a blabla kozott. Persze, en is szeretnek hinni ezekben - de vajon ezek tenyleg igazak? Nem veletlenul irtam a zold emberkekrol - sokak szerint ok is leteznek. Tul.keppen letezhet vizzel meno auto is, meg 2 litert fogyaszto 1000km-enkent.. Nem?
Nyitnám is a hozzászólások sorát egy általam hallott történettel.
A hetvenes évek elején egy magyar gépész kitalált egy motort,aminek az volt az érdekessége ,hogy nem volt benne hajtókar.De nem bolygódugattyús motor volt mint a Wankel motor hanem síma állódugattyús hosszanti irányú főtengellyel..A dolog érdekessége az volt,hogy a motor 2.000ccm-s és az egész kóceráj befért egy 100'-as Skoda hátuljába.Az egészben még az a poén,hogy a motor 100Km-en négy liter körül fogyasztott ,ami ugye abba az időben nem semmi lehetett.Azután a találmányra rátette a kezét az állam,ill.az oroszok akik továbbadták a svédeknek.Azok persze mindjárt levédették és zároltatták a találmányt 2000-ig.Tehát elméletileg már kellett volna hallani róla.
De az is lehet,hogy senkinek sem érdeke egy olyan motor ami fele annyit fogyaszt mint a társai,olcsóbb az előállítási költsége ,megbízhatóbb mert egyszerűbb aszerkezete és még ráadásul kisebb is.Így szinte az összes eddíg gyártott OTTO motort ki lhetne dobni a kukába.Valószínűleg -már ha létezett ilyen,vagy létezik a motor hatásfoka valahol a diesel motor környékén lehet.
Ilyen és ehez hasonló történetekre gondoltam,amiknek lehet,vagy van is némi valóságalapja,nem olyanokra mint.Pl. a Farkas Pétert amikor igazoltatta egy rendőr a legújabban lopott autójával nem tudja ,hogyan üthette be a fejét a közeg a járdába mert éppen elrabolták és szekszuálisan zaklatták az UFÓk.Szóval semmi BLABLA csak a lényeg.
A címnek leginkább az lenne helyes,hogy:
Elveszett,eltitkolt és elfeledett találmányok.Itt olyan dolgokra gondolok amiről halott ,vagy olvasott valaki,de eltűnt az idő sűlyesztőjében ,(vagy valamelyik cég,netán ország valamely íróasztalának fiókjában).Egyszóval áttörés,érdekesség lehetett volna a maga nemében,de valahogy nem került a nagy nyilvánosság elé soha.