Egy kis áttekintés, gondoltam földobom egy kcisit a topicot. Ha már így előjött "a kommersz Kusturica". Leszögezem: elfogult vagyok Kusturicaval, vagyis szeretem, még a gyengébb filmjeit is.
A Papa... - inkább közepesen jött be, de nem tudom miért, lehet, hogy nagyot vártam (meg kéne néznem újra). Remek, hiteles (látszik, hogy megélt) karakterek. Kötelező film! Miki Manojlovic szvsz itt lett igazán "figura".
Cigányok ideje - az egyik legjobb (nálam talán az 1., 10x jobb, mint a Macskajaj!) Westbalkan, hús-vér, álmodozó emberek. Egyszerű emberek egyszerű mozgatóerőkkel meseszerűen összeszőve.
Emlékszel-e Dolly Bellre? - Az egyik legkedvesebb, van benne valami kezdetleges báj, amikor Kusturica még nem volt nagyágyú (Sarajevo Film), és tényleg arról beszélt, ahonnan jött (gyerekkor szvsz erősen bejátszik)!
Arizónai álmodozók - itt jött be szervesen a zene a filmekbe, ami jót tett a kultusznak, de a kommersz is innen datálódik (szvsz). Mind1, mert ezt a filmjét is szeretem, kicsit azt mutatja meg, hogy egy outsider mit vesz le az american dreamből. Kedvencem a repülős jelenet. :)))
U-ground - a zene itt üt először nagyot (köszönjük Bobane!), és itt jönnek be először a nagy-mozi-gagek (náci tiszt (Franz :), pince-lét, filmforgatás (Franz :) stb.), de - érzésem szerint - nem sérül a komoly mondanivaló, bár a vége (fegyver-transzfer, szigetleválás) kicsit didaktikusra sikerült. Azonbabn itt bejátszik Kusturica sarajevo-i háttere, és így talán tolerálhatóbb lesz az egész. Ja, és Kusturica produceri háttere stabil lesz (német vonal, cannes-i díj).
Macskajaj - zene eljuttatja a filmet a sznob-körökhöz is (és még finom voltam). Komolyság egy szál se, csak a poén, ami jó, és kell. Könnyed és szórakoztató, és jó, hogy Kusturica nem enged a színvoalból, csak összeveteve a Dollyval és a Cigányokkal K. ennél sokkal többre lenne képes. Vagy csak elmondott mindent? Mintha K. egy kicsit szórakozna. Magával, velünk?
Kiváncsi vagyok merre-tovább? Visszakomolyodik vagy Macskajaj2-re veszi a figcsit.
Remélem nem okoz csalódást. Eddig nem okozott!
Ösztönlény, van (volt) egy igen komoly ilyen témájú magyar film: Soha, sehol, senkinek. Tavaly okt. 23 körül adta az m1. Kozák András és egy szerb csaj (így talán nem lesz off) voltak a főszereplők. Elég komor hangulatú film, és szvsz jó, bár inkább tv-játék-szerű (de igényes!), és nem "mozi". Nagyon ajánlom, benne van az 50-es évek minden tetűsége.
Kusturica az Underground-al nyitott a populáris felé. A Cigányok ideje monumentális film, valahol az "Underground" és a "Papa szolg. útra ment" között. Inkább drámai, mint pörgős. Ezért nem hiszem, hogy a Macskajaj-hoz hasonló sikert aratott volna hálivúd-profilú mozikban.
Nekem a tv-sorozat részei vannak felvéve egymás után, a rövidített filmváltozatot sajnos nem láttam. Kedvencem az álom-jelenet (Perhan, Azra, tüzek a folyón), gyönyörű, megindító.
nekem az Underground az abszolút Kusturica-kedvencem, bár úgy is mondhatnám, hogy az abszolút kedvenc filmem. Már beszereztem musoros videókazin is, de mégis újra megnézném moziban, azonban úgy tunik, már nem játsszák. :-(
Ezen kivül a Cigányok idejét és a Macska-jajt láttam még, és a tetszési sorrend is igy alakult nálam, ahogy irtam. Vajon ha a Cigányok idejét is annyit és olyan mozikban játszották volna, mint a Macska-jajt, akkor annak is lett volna ekkora sikere az egyébként hasonló filmeket nem nézok körében? Mi a véleményetek?
(ez az E betüsök oldal, mint Emir Kusturica & The No smoking Band, az Unza Unza Time CD)
De gondom van - a Pitbull angolul van meg (és több más is - a Bubamara szerencsére original. Jó tett helyébe jót várj alapon áruljátok el, honnan tudnám megszerezni szerbül/cigányul!? :-)
Feltétlenül. Tapasztalataim szerint a Kusturica fanoknak két csoportja van. Az egyik az Underground-Macskajaj féle bulis filmekre esküszik, a másik -a széplélek - már kommerszeknek hívja ezeket, és a Papát állítja etalonként, hogy az bezzeg...
Én elfogulatlan vagyok, a Papa más film, de hihetetlenül jó az is, a történet, a szituációk, a színészek, mondjuk sokkal drámaibb, nincs benne cigányzene, egyszerűen jó kis film az ötvenes évekről, kitelepítésekről, sokkal komolyabb mint bármelyik magyar társa (Rongyos élet, stb)
Nem hagynám ki a helyedben.
Bizony, bizony, szellemes a válasz. Ráadásul a felelősség a rendezőé volt. Egyébként nem csupán Kusturica, a film zusammen pocsék volt. Kellően tükrözte, hogy a franciák sterilitását: ha egy vadember kell egy filmben, akkor egyenest a Balkánra kell lemenniük, mert szegény Depardieu lassan bizony öregszik...
Na sebaj, elfelejtjük ezt a botlást. Inkább megnézzük ezen a héten tízedszer az Undergroundot!
"- Patrick Leconte filmjében, a Szent Péter özvegyében színészi feladatot vállalt. Hiúságból?
- Ennyi exhibicionizmust, úgy gondolom, én is megengedhetek magamnak. Még akkor is, ha szerintem csapnivalóan játszottam. Nem vagyok jó színész. Al Pacinonak a bokájáig sem érek.
- Egy Kusturica-filmben milyen szerepet vállalna?
- Az, látja, nem okozna gondot. Ott minden színész belőlem mutat valamit. Kusturicától azonban sohasem fogok szerepet kapni. Tojik rám."
Katastrofa!!!
Nézzétek meg a Sziget foglya című francia filmet! Főszereplő Kusturica. Katastrofa!!! Fata Morgana!
De azért rendben van Emír! Ő a kedvencem.
Petar Poparek, az Ösztönlény
Megbocsatok Neked Mudrock testverem! Szerintem Kusturica Urnak dontenie kell majd: folytatja "undergroundban", vagy ujabb kozonsegfilmeket keszit. Esetleg "ebbol is egy kicsit, meg abbol is egy kicsit."
Hello phobophile. Csak annyit szeretnék mondani, hogy a Kusturica-divathullámot én is észrevettem.
Én véletlenül akadtam rá a kölcsönzőben a Macska-Jaj-ra. Már ott volt nagyon-nagyon hosszú ideje, de nekem fogalmam sem volt róla, mi az. Aztán egyszer úgy döntöttem, kihozom, megnézem, mi lehet ez a film. Na, azóta a Macska-Jaj bekerült az abszolút, örök kedvenceim közé, nagyon tetszett, nagyon jókat röhögtem rajta. Ami a szállóigék idézgetését illeti: Megfigyeltem én is. Sokan a haverjaim közül látták a filmet. Egyikőjükkel rendszeresen szállóigéket ordibálunk a filmből a buliban, főleg, ha ittunk is egy kicsit. :) És majdnem minden szám alatt elsütjük a "Dadan táncol" jeleneteket is.
Nem azért, hogy azt higgyék rólunk, ismerjük Kusturicát, és nagyra tartjuk. Nem azért, hogy "elit-ertelmisegi-muveszfilm-szakertove avamzsalodjunk a tarsasag szemeben", hanem azért, mert egy baromi jó film volt a Macska-Jaj, benne Sdrjan Todorovic alakításával, és nagyon jók voltak benne a szövegek. Ennyi, nem kell mindent túlbonyolítani.
Nagyon jó beszólások vannak a filmben, amiket poénos idézgetni a haverokkal buli közben, vagy csak úgy simán, a jó hangulat kedvéért, és nem arról van szó, hogy Kusturica-film értőnek hisszük magunkat.
Én pl. a Macska-Jaj hatására kihoztam a kölcsönzőből az Undergroundot, ami viszont nem kötött le, sőt bevallom, végig se néztem. Feliratos volt, nagyon hosszú volt, éjszaka néztem, elfáradtam, kikapcsoltam. Igen, lehet, hogy nekem nem is jönne be amúgy Emir Kusturica. De attól még a Macska-Jaj baromi nagy film, ha nincsenek is benne olyan megrendítő momentumok, meglepő, tragikus fordulatok, és mély mondanivaló, mint pl. az Undergroundban. (Mert az Underground jó részét azért láttam, és egészen eredeti, mély és összetett film, még ha nekem nem is jött be, és csak tisztelegni tudok Emir Kusturica előtt ezért az alkotásért is!!)
Ezért idézgetünk belőle, legalábbis a barátaim és én. Sőt, a Macska-Jaj hatására kedveltem meg a balkáni punk zenét. A Bubamara kedvenc számommá vált, azóta is rendszeresen kérem a DJ-től a helyen, ahol szórakozni szoktunk. És arra nyomunk a legnagyobbat. És ez független attól, hogy mit tudunk Kusturica más filmjeiről. (A DJ-től egyébként máig csak "Kusturicát" merek kérni, mert félek, hogy nem tudná, mi az a "Bubamara", még ha ez is a szakmája. :)
És én csak egy hirtelen ötlettől vezérelve hoztam ki a filmet a kölcsönzőből, anélkül, hogy előtte bármit is hallottam volna Kusturicáról, és a Macska-Jaj őrületről, pedig akkor már régen bemutatták a mozikban a filmet...
Amúgy az, amit leírtál, nagyjából igaz. A Macska-Jaj-ból idézgetni divat, a Bubamara-ra dancelni divat, stb. Ez igaz. De nem mindenkire nézve. Én nem azért táncolok a Bubamarára, és nem azért idézgetek a filmből, mert divat, hanem mert baromira tetszik. :-) És a barátaim is így vannak ezzel.
Na, most ennyi.
Üdv, topicromboló provokátor.
:-))
Murdock, aki Dadan testvér
:-)))
Hat hogyne! Ha ismered mondjuk a Monty Python ide vago jelenetet, amikor mindenfele gagyerak termeket probalnak rasozni az atlagpolgarra a "szexbulikon oldja a feszultseget" szlogennel, akkor sejtheted mennyire komolyan gondoltam... :-)
Emellett egy igen botrányos produkció, műfaját tekintve "családi mozgókép-manipuláció", Emir saját kultuszát már-már háttérbe szorítva - kisfia zenekarának mítoszát mesterségesen kreálja. Az állítólagos "koncertfilm" "archív" felvételei rendesen megvágott, tobb kameraállásból leforgatott, és meglehetôsen ostobán eljátszott jelenetekbôl állnak. A koncertfelvételek mellé pedig nem létezô ál-bakikat is téve (mint pl. a vállprobléma miatt kiszálló gitáros), valamint a zenekar tagjainak művészetrôl és életrôl vallott semmitmondó ostoba kozhelyein keresztül kedvenc rendezônk legfôképpen moráljának meglehetôsen alacsony szintjét fejezi ki. Képes voltam rá beülni, mentségemre szóljon hogy nem végig.
Ha jol emlekszem bemutattak az Arizonai almodozokat is, ami meglatasom szerint elegge feledhetore sikerult... Asszem' a Titanic bar is ment valahol, de ez nem 100%. :-)
A Kusturica-divathullam forgoszelkent soport vegig kis hazankban a Macska-jaj hatasara...
Az Umca-umca c. ugy nevezett "second skin movie" velemenyem szerint azt a kozonseget celozza meg, akik haverok elotti kivagyisagbol szalloigeket idezgetnek a fentebb emlitett filmbol (szexbulikon oldja feszultseget), holott a rendezo egyeb munkairol szart sem tudnak, de ezaltal elit-ertelmisegi-muveszfilm-szakertove avamzsalodnak a tarsasag szemeben. Igen, ha most duhos vagy ram, biztosan Te is kozejuk tartozol. Igen, topikrombolo vagyok. Igen, provokalok. :-)