Ez az eredeti olasz PARI. Most Kőbányán található. A K61 orgonával együtt, ami nincs a képen. Hatalmasat szólt ez a lezli, 2×100W-on. Az EL34-es csövekkel azért hidegebb a hangja mint a 122/147 6550-el. A motorja a tipikus anconai mechanika, elektromágnes billentette rá a középső dörzstárcsára valamelyik oldalsó motort. A kis vagy nagy tengelyűt =sebesség. A legtöbb európai lezliben ugyanez található márkától függetlenül. A végefelé álltak át az amerikai módszerre, hogy a lassúért felelős motor rácuppan a tremoló motorra.
Már nem emlékszem, ki volt ez a csapat, melynek vittem 2010-ben a Szigetre ezt az összeállítást.
Köszönöm szépen az elismerést! Kár, hogy ne próbálhattad ki. Én a harmadikon laktam, és a földszinti bácsi egyik nap, azt mondta:
-Valaki egyik nap nagyon hangosan zenélt. Le akartam halkítani a hangot a nagyothalló készülékemben, és észrevettem, hogy nincs is a fülemben....
Nagyjából ekkorát szólt a cucc 20W-on. Képzeld, ha ki lett volna tekerve fullra. A hangszórók birták volna, és akkor milyen hangnyomás lett volna. Egy koncerten vettem fel a Matyó együttesének a nótáit. Ha nem volt kihangosítva a 122-es, akkor nem volt kiegyenlített a hangzás. Amit építettem, azzal bárkit lefütyült volna erősítéssel együtt.
Nagyon szép munka. Emlékeztet a volt PARI lezlimre. Az is egy igazi romboló, bombázó volt. Aktív hangváltó, külön mély és magas erősítés, kettős magasnyomó.
Természetesen igazad van! Nem kell, hogy tökéletesen lineáris legyen egy kromatikus skála jelszintje a lezlinek egy mérő mikrofonon. Azon nem is, de legalább a fülünknek legyen jó! Mentségemre legyen, de én a Premecz Matyót kértem meg, hogy zsűrizze az orgona-lezli kombót. Ő talált benne hiányosságokat, és az lett kiküszöbölve. Nem mellesleg a gyári kalibrációkat figyelembe véve! Tehát ez nem ex-has lett beállítva, hanem a gyári kalibrációk alapján! Persze ezt nem írtam, és ezért nem is tudhattad, hogy mi volt az alapja a beállításoknak. Természetesen az újra kalibrálás előtt, az akkori állapotot is felmértem. Ezután lett összefésülve a generátor jelszintjeinek a megállapítása az adott gyári paraméterekkel. Bő egy hetet foglalkoztam vele egy excell táblázat segítségével, mire azt mondtam, hogy ebből lehet valami. Egyébként azt gondolom, hogy az alap hangok legyenek lineáris karakterisztikájúak, mert csak akkor lehet a drawbarokkal keverni az orgona hangját néhol erősebbre, vagy halkabbra. Ha ez nincs meg, akkor tévesen szólalnak meg a regisztrációk, és csak néz az előadó, hogy az most miért nem szól úgy.
Ui.: Ha egy előadó orgonájának már eleve rossz a kalibrációja valamilyen oknál fogva, az már félrevezető, ha azt vesszük autentikusnak egy másik hangszeren-lezlin. Én egy digitális szkópot használtam, amivel a jelszint középértékét lehetett beállítani 0.02-3 mV pontosan. Persze a generátor lebegései ennél nagyobbak voltak +/- .
A Viscount meg a MAG is készített ilyesmi térbeli hangszórós orgonaerősítőket Hurricane és Maggie néven. Pár évet gyártották. Nagy, nehéz, drága, hangra csak megteszi, nincs érv mellette. Van kicsit hasonlóként a Motion Sound KBR3D-m V alakú sztereó alja a dobrotor szimulációjával, de igazából ott sem hatásos ez a térbeli szétválasztás.
Ha már szimuláció, egész jók vannak akár monóban is, miközben sztereóban nagyon is. De a mechanikus, rotoros új cuccok is egész könnyűek, megbízhatók. Az igazi lezliknél fontos összetevő a doboz belsejéből visszaverődő hang, szekrény rezonanciája, de a Hammondos hangzáshoz sokban hozzájárul, hogy a csipogó membránja nem fém, hanem bakelit. Hallottam felvételen pl. az új 122, 142h lezliket C2 orgonával. Sokat ront a hangján a másféle magassugárzó. Szóval érdekes projektek, van előzménye bőven, utóélete nemigen.
Igen..."Sőt! Miután ki lett egyengetve a generátor jelszintjei a hangfalhoz igazítva..."-ilyesmi eljárást alkalmaz az ember ha igényes hangdobozt konstruál...HI-FI - PA-studiotchnika...kérdés, mennyire vezet "autentikus" hangzáshoz?...az a helyzet, éveken át átolvastam minden technikai adatot, szakvéleményt, ragozást ami csak a Neten találtam -a megmondóemberekét is- Leslie ügyben. -minden részlet agyon van ragozva amúgy, de EGY dologra még véletlenül sem bukkantam: hogy valaki betett volna egy valamilyen Lesliet (Álló helyzetben!-tölcsérekkel előre) egy mérő-süketszobába, és mérőmikrofonnal lekövette volna (és protokollba adta volna) a frekvenciamenetet...ahogy azt minden jobb hangszóró-hangdoboz gyártó és tesztelő teszi! ...Azt persze mindenki hallja-tudja igy is hogy a Lesliek alul-felül vesztesek frekvencia-átvitelnéla normál
hangdobozokkalszemben, dehogy azon belül mi van??? vszinüleg minden csak nem lineáris de milyen?...dehát ez van ezt szoktuk meg....NB. anno az elképzelés az volt, hogy a Lesliet a normál hangszorók mellet használják kiegészitésként....(templom!!) -klubok, éttermek sokat spóroltak hogy csak a Leslibe invesztáltak, és a zenészek is ezzel találkoztak ill.ezen nőttek fel...
...jó dolog sztem hogy vannak zenészek, konstruktőrök akik túlmerészkedenek az "autentika" féltve őrzött határain hogy valami teljesebb élményt is megcélozzanak... -V.
Nem akartalak lebeszélni a vételről, csak az észrevételeimet, és a véleményemet írtam le. Ettől függetlenül nem gondolnám, hogy a lezliknek olyan lenne a hangja amit leírtam, és Te is. Javítottam lezlit, meg át is építettem egyet, amit utána el is adtam az orgonával. Hát annak "lackózás" közben sem volt rossz hangja.Sőt! Miután ki lett egyengetve a generátor jelszintjei a hangfalhoz igazítva.
A teljesség igénye nélkül pár kép, ha érdekel. A mélynyomó egy 18"-os Goodmans hangszóró került beépítésre. A hangfal kb. 175 centi magas lett. ;-)
Üdv!....ahogy szimizso1 is irta: valamiféle- bár különböző, és előre kiszámithatalan "katyvasz-problémék" merülnek majd fel, ha a házon belülre kerülnek a hangszórók, amiknek a hatását nem lehet megjósolni, csak ha már sok invesztállással kész a cucc. Persze az eredeti, autentikus Leslieknek is meg vannak a különböző házak belső teréből (és BIZONYOS, ott használatos hangszórófajtákból is adódóan a maguk katyvaszai -azért is szinte lehetlen igazán leklónozni- de azt megszoktuk, olyan amilyen, és KELL! -és ez lett autentikusnak kikiáltva, és minden más kisérlet ahhoz hasonlitatik a biráló oly-kritikus fülekben.... (Egyszer az S.O.S kritikusa -gondolom joggal- leszólt egy amúgy drága Leslie-klónt (asszem a Digidesign-tól), asszonta úgy szól mintha a Leslie belsejét egy puszta mezőre kitéve hajtanának, dobozreflekciók nélkül...)..szóval szerintem ilye projektet csk sok "hit and miss" kisérletezéssel lehetne megvalósitani (idő, idő, munka, munka, pénz,...) -megfelelő szaktudással is!...érdemes?? no persze az újat-alkotni-láz is csábitó...-
-az egész kérdés akkörül forog, hogy "autentikunak" kell-e feltétlen lennie az eredménynek?... ha valaki megelégszik hogy egy saját, 101-edik fajta rotor- szimulációt gyártson a saját izlésére, a dolog mindjárt leegyszerúsödik...-V.
Mivel azt írtad, hogy két hangszóró működik egyszerre, ezért a két hangszóró belső nyomást generál, és a többi (6) hangszórót is passzívan rezgeti.
Igen, ezen én is elgondolkodtam. Viszont lehet, hogy ez éppen hogy hozzáad a lesugárzott jel komplexitásához, ugyanis az egyes sugárzók nem azonos fázisban sugároznak, hiszen késik a hozzájuk érkező jel. Emiatt nem körsugárzó lesz belőle, legalábbis időben változó jel esetén (egy szinuszos mérőjelnél persze más a helyzet).
A másik dolog, amire felfigyeltem, hogy ezek a hangszórók nem szabadon sugároznak, hanem a zsalugáter mögül.
Erre kifejezetten kitért a fejlesztő, hogy javítja a hangzást. Valószínűleg pont azért, mert a doboz-reflexiók tovább keverik-kavarják a hangot, ugyanúgy, ahogy egyébként az igazi Leslie-ben is.
az ilyen sok hangszórós csodákra jellemző a "sok dudás egy csárdában" jelenség
Ez inkább akkor jelentkezik, ha a cél nem az, hogy egy katyvaszos hangot sugározzunk, hanem tökéletesen egyenletes, irányfüggetlen átvitelt szeretnénk elérni. Na de itt épp az a cél, hogy minél zavarosabb legyen a hangkép! :-) A Leslie tulajdonképpen egy borzasztóan rossz hangfal, amit eredetileg arra találtak ki, hogy az összevissza hangolt, mindenfelől visszaverődő hangzású sípos orgonát utánozza :-).
A 800 Hz alatti hangok mindegyik hangszóróból jönne, és a 800 Hz feletti hangok lennének csak "forgatva" mert azoknak a hangoknak a nyaláboltsága már megvan, és érezhetően lehet irányítani.
Ha jól értem, itt nem is annyira az irányítottság a lényeg, hanem az, hogy a sugárzás helye térben és időben változik. Ez okozza a Doppler-effektust.
A legmélyebb mélyeket amúgy én is külön sugároznám, mert ott valóban nincs igazán fáziskülönbség. De el tudom képzelni, hogy a 200-800 Hz tartományban még érdemes forgatni. Hát, a puding próbája az evés -- meg kell hallgatni.
Ettől függetlenül én a hagyományos mechanikus lezlinek lennék a barátja :-)
Én is szívesen lennék a barátja, de még egy sem ajánlotta fel, hogy koszt-kvártélyért hozzám költözne :-)
Ennek a rendszernek az előnye -- szerintem -- az lenne, hogy sokkal kisebb és könnyebb lehetne, mint egy mechanikus Leslie. Na meg jobb a WAF-ja (Wife Acceptance Factor) :-)
Persze egy 70 éves Lacibá' még mindig egész jól működik, viszont egy ilyen cuccot 70 év múlva biztos nem lehet megjavítani, ha elromlik...
Hát, érdekesnek érdekes! Szerintem több sebből is vérzik a dolog. Az első a 8 hangszóró kamrája. Mivel azt írtad, hogy két hangszóró működik egyszerre, ezért a két hangszóró belső nyomást generál, és a többi (6) hangszórót is passzívan rezgeti. Erre van több példa: pl. 6-8 szélessávú 125mm-er átmérőjű hangszóróval hajtanak meg egy 15"-os lágy felfüggesztésű hangszórót passzívan.
A másik dolog, amire felfigyeltem, hogy ezek a hangszórók nem szabadon sugároznak, hanem a zsalugáter mögül. Ha figyelembe vesszük a beépített mély hangszórók gömbkarakterisztikáját, akkor az gyakorlatilag egy kőrsugárzót fog alkotni. Mivel ebben az üregben sok-sok több fázisból eredő rezgés, térben és időben fog keletkezni, ezért bizonyos frekvenciák erősödnek, vagy kioltódnak. Ami sajnos egy nagy katyvasz lesz, mire kikerül a hang a hangfalon kívülre. Arról nem is beszélve, hogy az ilyen sok hangszórós csodákra jellemző a "sok dudás egy csárdában" jelenség. Véleményem szerint ez úgy működne jól, ha a mélysugárzók külön-külön kamrában lennének, így nem hatnának egymásra fizikailag. A 800 Hz alatti hangok mindegyik hangszóróból jönne, és a 800 Hz feletti hangok lennének csak "forgatva" mert azoknak a hangoknak a nyaláboltsága már megvan, és érezhetően lehet irányítani. Ettől függetlenül én a hagyományos mechanikus lezlinek lennék a barátja :-)
Talán van még, aki emlékszik a "körbenhangszórós" Leslie projektemre, amiből azóta sem lett még semmi kézzelfogható. Most véletlenül találtam egy hasonlót a német Jófogáson, azaz a kleinanzeigen.de-n:
Ez egy 2x8 hangszóróból álló rendszer. Külön modellezi a tölcsért és a dobot. Nyomokban sem tartalmaz forgó elemeket, hanem elektronikusan "forgatja" a hangot. Erről anno elég ellentmondásos véleményeket olvastam, legtöbben azt állították, hogy álló hangszórókkal márpedig nem lehet Doppler-effektust létrehozni, ami ugye fontos eleme a Leslie hangzásának. A Soundaround-ommal legalábbis ez volt a helyzet, de abban csak négy hangszóró van.
Nagyon felkeltette az érdeklődésemet, így írtam az eladónak. Kiderült, hogy saját fejlesztés. Az illető Dr. Thomas Hirschberg, a göttingeni "Hochschule für angewandte Wissenschaft und Kunst" egyetem Elektronikai és akusztikai tanszékének professzora. Nagyon készségesen válaszolt a kérdéseimre. Sajnos nem tudja postázni, mert nagyon nagy és nehéz (60 kg). Esetleg valakinek nincs ötlete, hogyan lehetne elhozni (Göttingen mellett lakik)? Esetleg valami gyűjtőfuvarral?
Azt mondta, hogy a rendszer nagyon jól szól, és van Doppler-effektus is amiatt, hogy a hangszórók más-más pozícióban vannak. Lényegében az a "trükk", hogy egyszerre mindig csak két szomszédos hangszóró szól, és ezek között fokozatosan vándorol át a jel. Az egészet egy diszkrét elemekből épített vezérlés hajtja.
Most megint fellelkesültem, és már el is kezdtem tervezgetni egy DSP alapú rendszert. Ennek az lenne az előnye, hogy míg a Hirschberg-féle rendszerben csak lineáris crossfade van a hangszórók között, egy DSP-vel bármilyen crossfade-et meg lehet csinálni (pl. szinuszosat). Továbbá lehet a tölcsér és a dob átviteli karakterisztikáját is szimulálni, sőt, talán még az erősítőt is, torzításostul. Vagy egy rugós zengetőt...
Én csak 8 hangszórót használnék, de azok a tölcsér és a dob forgását is modelleznék. A mélybasszushoz lenne egy külön subwoofer, ami csak amplitúdó-modulációt csinálna, persze szinkronban a felső hangszórókkal. Így egy kicsit kisebb és olcsóbb lenne, mint a Hirschberg-féle. Ráadásul akár sztereo jelet is hozzá lehetne keverni (pl. egy zenei alapot, vagy dobot).
A DSP-vel könnyebben boldogulok, a famunka lesz a nehezebb. Bár vannak gépeim, itthon kicsit macerás fűrészelni, csiszolni... Lehet, hogy ez is több éves projekt lesz.
Már írtam róla korábban, szerintem nagyon jól szól (legalábbis a jazzes műfajban, amit én kedvelek). A Leslie szimuláció egészen kiváló, a torzítás (drive) nagyon élethű. Az IKM B-3X-szel hasonlítgattam össze, és bár a B-3X jobban konfigurálható és plusz effekteket is tud, szerintem Pariban (pun intended :-) vannak, sőt, talán még jobban is tetszik az UAD. A saját demóik szerintem elég bénácskák, annál sokkal jobban szól élőben.
Egy aprócska hátránya van a többihez képest: csak plugin formájában van, nincs standalone, szóval kell hozzá egy VST plugin host. De erre vannak jól működő ingyenes megoldások, pl. a SAVIhost: