Kezdő hegesztők számára hoztam létre ezt a topic-ot. Banális kérdések, gépvásárlás megtárgyalására. Egymásnak való segítségnyújtás, tippek, információk. Kérem mindenki tisztelje a kezdő kérdezőt.
Sziasztok, az ívcserét úgy szokták, hogy fölrajzolod a sárvédőre az ív vonalát, és 1cm-rel a vonal alatt kivágod. Lehet kapni, peremező fogót, amivel a maradék 1 cm peremezed, ezáltal 1mm-rel beljebb kerül az az 1 cm, amibe befekteted az ívet, és pont szintben lesz a sárvédővel. Van átfedés, de nem ál ki a sárvédőtől-
Lehet átfedés nélkül is csak úgy lánghegesztéssel kell csinálni. Ha CO-vai csinálod akkor a két lemez közötti résen a gép áttolja a huzalt a hátoldal olyan lesz mint a sündisznó!
Illetve átfedés nélkül 2 ember kell hozzá 1 hegeszt a másik csak a lemezt simítja kalapálja.
Ahogyan írtam minimális átfedéssel ami lehet 3mm is és az már összeolvad varrattá.
Nagyon elment a topic más irányba, de azért megkérdezem, miért átfedéssel? Úgy könnyebb.. ellenben tökéletesen alkalmas pont a rohadás elindulására :( Valamint nem is gyárias, pl egy sárvédő ív esetén...
Tesóméknak van egy Suzuki Vitarályuk az szét van rohadva Kb úgy mint ez azt majd valószínűleg majd nekem kell megcsinálnom ha netalántán fél év múlva még nem csináltatják meg!
Egy darabig még eljátszok a lemezdarabokkal, aztán ha nem megy akkor kiadom a melót egy szakembernek :-) Nem esek neki semminek addig a hegesztővel míg meg nem győződök róla hogy nem gányolás lesz a vége.
Ugyan nem FIVA, vagy OT minősítés a cél - mert akkor meg nem mernék utána kiállni a garázsból - de az elkövetkező mondjuk 10 évben nem szeretnék újra vele foglalkozni. Már 5-6 éve előjött ezeken a helyeken a rozsda, de akkor a sok klubtali, és egyebek miatt gyors csiszolás ( a lyukakra lemez helyett némi üvegfátyol és epoxi) meg egy gyors festékkel letüsszentéssel le lett tudva ideiglenesen, hagy fusson a kocsi.
Majd írj rám légyszíves priviben mert elmentetem az email címed csak mellé nyúltam aztán töröltem az őszes fontos emailt ! Megvették tőlem az új hegesztőmet mert nagyon tetszett a szomszédomnak aztán gyorsan el is adtam neki pedig csak pálcával próbáltam gázt nem vettem hozzá sajna! De most érkezem vissza Ausztriába ott már vár az új gépem sajna otthon amúgy se használtam volna csak külföldön így rábeszéltek az eladásra!Elvileg sikerült vennem egy komolyabbat majd kiderül milyen lesz majd küldők képeket a gépről meg a váratokról amit ősze taknyolok :) :) :)
Sajnos erről írtam , nekem is hasonló volt a külalak, nekem ez nem kielégítő.
Autó karosszérián ez még rosszabb lesz, mivel a hátsó /gyök/ oldalt legtöbbször nem tudod lecsiszolni, ott lesz rozsda, horgany, alvázvédő, üregvédő anyag, stb.
Hegeszd Mig- gel, un. karosszéria peremezőfogóval meg kell peremezni az egyik lemezt,a lehető kisebb átfedéssel illeszteni és sajnos szigorúan végig kell hegeszteni.
Először csak 1cm varrat 7cm szünet, ha végig értél óvatosan átkalapálod, két lemezt egymáshoz simítod, az esetleges hullámosodást korrigálod feszültség mentesíted.Lehetőség szerint megvárod, hogy meghűljön, de nem kényszer hűtöd!
Ha ez meg van akkor az első cm tovább hegeszted 1cm-rel ügyelve, hogy a varrat folyamatossá váljon, majd megint kalapálás feszültség mentesítés.
És így előbb-utóbb végig érsz a hosszon.
A lemez széleit vissza korcolod, amit még az előkészítés folyamán élhajlítóval kell meghajlítani, majd kb 10-15 cm.- ként 1-1 ponttal hefteled.
Elsőre inkább szerezz egy bármilyen ajtót és azon gyakorolj, ne egy nehezen pótolható alkatrész mennyen kárba.
Ez gyárilag ugye nincs hegesztve, mert az egy darab ajtóborítás szépen rá van hajtogatva az ajtóra aztán cső :-) (lehet hogy ez lenne a célravezetőbb, mert pár éve még volt a gyárnál ajtó borítólemez valami 18000Ft-nak megfelelő euróért. Sárvédő javító ív viszont nincs, csak komplett sárvédő 1200 euro, hátfal 1600 euro.... jó árak )
Na vissza a lényegre, videó nem készült, majd ha lesz értelme. Eddig ott tartok hogy már nem halott az ügy, de még nem éri meg az eredmény alapján a ráfordítást. Itt tartunk képekben. 3-as, 0,5-ös, és 0,8-as lemez. Délelőtti játszóház:
Vastag anyag: 0,5-ös
És a 0,8-as. Igazából most ez a lényeg a többi csak bohóckodás (baloldalt pontozgatva, a lemez jobb oldalán pedig egybefüggő tolt varrat. Meg a gyököldalon látszódó hőhatás övezet...van itt is hő bőven :-(
Ahol hegesztve van gyárilag én ott nem próbálkoznék mással. Általában az oszlop sárvédő meg tető találkozások vannak keményforrasztva, az se minden gyártó esetén. Ha restaurálás szintű a dolog akkor vékony awi varrat hozza a minimál hőbevitelt. Ha átlagos autó átlagos normál javítása akkor mig de semmiképp sem folytonos varrattal. Pár napja néztem egy MB SL 300 gullwinget pőre lemezekre bontva.. nem lehetett megmondani hol a hegesztés. :) ügyesek a srácok, csak awival dolgoznak meg ponthegesztővel. A múzeumban is magyar kezek által készült a kiállított példány... :)
Lehet hogy hegesztés lesz a vége :-) Erre a keményforrasztásra azért kíváncsi vagyok, mert a marketingje kevesebb hőbevitelt ígér. Akár awival is megcsinálhatom, de erre most kíváncsi vagyok.
Idő van rá, az öreg autón max előjön még 1-2 hiba amíg készül. Amúgy is jobban szeretem már piszkálgatni a kocsit mint vezetni, túl sok hülye van az utakon.
Meg nem egyből a kocsinak esek neki, hanem darab lemezen begyakorlom, aztán majd ha megy akkor megy, ha nem akkor ebből is tanultunk. Van rajta egyébként mit csinálni bőven. 4 ajtó alja, 2 küszöb, hátfal, meg ha leszedtem a festéket akkor azért még lehet meglepetés. Ma a bal hátsó ajtó aljáról túrtam le négerrel a festéket fémig. Az ajtó alján (kb 15 cm) azt nem tudom mitől, de a lemez olyan hullámos volt hogy brutál mennyiségű kitt meg töltő lejött róla. Még jó hogy a garázsba csiszoltam és nem vittem be a hegesztő műhelybe :-) Mintha felrobbantottak volna egy 5 kg-s porcukros zacsit -)
Sajnos nekem nem sikerült esztétikailag megfelelő kötést létrehozni ezért abba is hagytam a próbálkozást, mivel az ügyfél drága autóján nem kisérletezhetek. A huzal az úgy is demó volt ment vissza a kereskedőnek.
Később próbáltam awi-val az sem hozott megfelelő eredményt így maradt a hagyományos lánghegesztéssel történő keményforrasztás.
Szerencsére csak egy-két autó gyártó és az is csak elvétve ritkán kemény forraszt.
Ja, nem olcsó mulatság ez a CuSi huzal sem, 1kg 0,8-as volt 12000. Mondjuk arra a célra amire vettem oké, mert az 1 kg tuti nem fog elfogyni a 2 autó kijavítására. Az meg úgy elég költséghatékony. Furcsa egyébként a huzal, nagyon merev. Gyakorlatilag merevebb minta normál ötvözetlen huzal.
Közben rájöttem hogy én voltam a balfasz (ki más ugye) mert fejből az alus beállításokra tekertem a gépet, ennek a huzalnak meg jóval lentebb vannak az ideális paraméterei. Feszültség 14-17v közt, én meg 18v körül kezdtem és mentem felfelé :-) Nem is forrasztás lett a 0,5-ös lemezen hanem rézzel beolvasztott lyukak sorozata :-) Mindegy, holnap még balfaszkodok kicsit vele, aztán csak jó lesz.
Én úgy jártam, hogy anyám simán leszúrt a virágaihoz a bevonatos ezüst(szilfosz) pálcáimból vagy 7.-et.Darabja volt 2400 forint.Induktoros ekevas felrakó vízhűtéses fejeket keményforrasztottam vele.
Mivel van itt egy pár kasztnis, no meg nagyon el kéne már kezdenem a kocsi ajtajainak az alját kilakatolnom, előszedtem ma a CuSi huzalt hogy leteszteljem a keményforrasztást.
Rohadtul nem találom a helyes beállítást eddig :-) Holnap még küzdök egy sort vele, lehet videót is csinálok róla.
Egyenlőre csak tiszta argon palackom van az awi miatt. De az most sajna elromlott. Pedig alig volt párszor használva. Annyira a co se lesz sokat használva, hogy megérje befektetni egy külön palackba. Az előző mastroweld co-t is argonnal használtam.