Budapest Gyöngyös
Fölmerült már többször több embertől is.
Nos nézzünk történelmi tényeket.
Legelső távolsági járat Budapestről Gyöngyös felé indult 1945 tavaszán.
vonat
Közvetlen vonat, kutatásaim szerint pl az 1956-os Nyári menetrendben volt.
Utána valamikor a nyolvanas években , talán avillmosítás örömére, utána, 1999 től 2-3 évig Starjáni vonathoz kapcsolt 2 kocsi , jelenleg most nincs.
busz:
1960-ban már 10 busz volt Pest Gyöngyös között,de számuk sokáig nem nőtt.
Igazából változásokat talán Az autópálya jelentett. 1978, 83, 85 körül szakaszosan adtak át belőle részeket, van aki tudósabb nállam és pontosít.
Lényeg kb 5-6 busz Egerbe 5 a Mátrába ment anno, külön meg kell jegyezni, hogy Külföldre évente , háromévente lehetett menni.
Így ebből következő volt belföldi turizmius a 50' 60' 70' es években a 80 as években ez csökkent.
Nagy előrelépést a villmosítást jelentette ami 1954 körül Hatvanig 1956 körültől talán a hibák javítgatása uán üzemszerűen történt.
A 60 as évek elejére Nyíregyházáig ért talán a villmosítás. Érintve Vámosgyörköt.
Pont gőzös /Gyöngyös/-Villamosított vonal /80/ téma miatt már nem volt közvetlen vonatutána.
Vasut előnyben volt, de a szárnyvonalakat így Pl az Egrit 1975 ben villmosították.
Ez a dijszabás miatt, feleannyi vagy 60% volt egy személyvonatjegy buszhoz képest!
1975
Ekkor vezettek be két gyorsvonatpár Egerig
Gyöngyös kísérleti jelleggel kapott 2 személyvonatpárt, a Keletibe.
Ez semmire se volt jó.
Lényeg Gyorsított személyek jártak Hatvantól szép menetidőt ment személy is./1984 es menetrend szerint igen!/, árban a busz kb a gyorsvonathoz volt közelebb menetidőben gyengébb volt, így csak a 80 as évek és az autópálya hozta helyzetbe.
Lényegében 89 90 körül nagy járatengedélyezések, voltak a volánnál 3 üzemegység önnálló cég lett, ez is lendített előre.
Lényegében jelenleg a 67,5% os diák, a Budapestre bejáró felnőtt bérletes, 90% nyugdíjas meg a személyi igazolványos utasok viszik a prímet.
Utánanéztem, míg 1993/94 es tanévben csak 50%-os kedvezmény, volt a bármely viszonylatos diák , de 75% majd 70% os a hazautazós, azaz az iskola és lakhely közötti.
Ez mára, 67,5%-os sokkal kedvezőbb, de még emlékszem 1991 ben csak 40 km es 50% os jegyet lehett váltani buszra, addig vonatra korlátlan 50 % -ost, nappalis estis diáknak!
Mindez azt a gyanúm erősíti, hogy az utazási kedvezmények megváltozása, a 90% os be nem írás be nem pecsételés + 200 Ft és nem írok be gyakorlata vezett az autópályás dolon kívűl a forgalom felfutásához, a diákon kívül.
Egsész jegyes utas 10-15% maximum ha az egészet nézzük, vagy kevesebb.
Gyöngyösre
Egyrészt 20 km rövidebb közúton a táv
/79-100km/ másrészt Egernél is mintegy 12 km az előnye a közútnak./129,9 km-142 km/
Bp Gödöllőa régi 3 ast és Keletit nézve 11 km a közut javára
Gödöllői domság kanyargóssá, hosszúvá teszi a vonatozást.
Domborzati akadályok kedveznek a közútnak.
Másik dolog, ha "versenyképes" (vicc!)" akarna lenni a vasút a busszal akkor Keleti Gyöngyös IC az (47 perc Hatvaig +13 perc Vgyörkig+11 Gyöngyösig)
azaz 71 perc 73 perc körül lenne megállás nélkül és +21 kilométerrel.
Mindezt félóránként 20-30 utasnak kellene nyújtani.
Azaz vasútilag teljesen irracionális, gazdaságtalan lenne.
Reggel több utas van felfelé busznál:
6.10 kor 60-65 utas
6.20 35-40 utas
6.30 25-30 utas
6.45 25-30 utas
Vonaton minimum 100 inkább 150 utasra vetítve, lehetne elgondolkodni. de inkább 200 fő minimum, de az is gazdaságtalanul. !!!!
hümm.
Végeredmény:
Minnél több autópálya lesz és minnél több "minőségi" félóránként" utazni akaró utas akkor elég necces lesz a jövő.
Jelenlegi mellékvonalaikkal párhuzamosan olyan kapacitás épült fel, ami a kedvezmények és azok életszerű megváltozása "90%" 70 helyett 65 éves korhatár, ami jövőre nézve ellehetlenülést is okoz, akkor ha a kedvezményt túl sokan veszik igénybe + tervezhetelen utazási igények lépnek fel.
Ennyi.
Tudom hosszú volt aki ne akarja ne olvassa.
Én Ma Gyöngyösről 2 földön ülő emberrel 4 álló 65 felettivel és 2 álló felnőttel jöttem fel Budapestre.
Nyugdíjasok képtelenek voltak megvárni a 15 perccel későbbi üres buszt, inkább felnyomakodtak, valaki a sofőr feletti magaslépcsőn balesetveszélyes helyzetben ült a szélvédőn egy hírtelen fékezés kínálta magát szerncsére nem következett be.
Összességében Minimum 15 agresszív 65 év felettit vitt el a busz akik nem értették, hogy jön utánunk üresen egy járat.
Tömeg vonza egymást. Ez a tömegvonzás?
Szerintem vasútilag Győr Szombathely Pécs Miskolc Nyíregyháza Debrecen Szolnok "verhetelen"
Ezek sok lakosú városok, ide megéri IC ket vinni.
Salgótarján Eger Szekszárd Járatgyakoriság miatt jobb közúton.
Székesfehérvár kiegyenlített 1:1 helyzet.
Fehérvárnál mindkét közlekedésnek előnyei hátrányai vannak.
Olcsó a vonat ,kevés a gyors, jócskán van kb 15-20 személy 1 óra 25 pecces menetidővel /mellékvonali menidő!/bizonyos időpontokban kizárólag pl este 6 utánlassú vonat Fehérvárra! Vonat Dinnyésnél lelssul.
Közút M7 és dugói amik nem parafából vannak. Busz Drága., de Buszos településről a buszállomásra hord rá a volán. /Vaskalap féle ráhordó elmélet, buszról buszra és nem Jakab Taxiról vonatra/
Ha nem tudunk egyidejűleg minimum 200 fős utaslétszámot produkálni a vasút igen veszteséges lesz.
Talán 400-500 főnél van nullszadós eredmény.
Szomorú , de jelenleg költség-bevétel alapon ez az igazság kb szerintem.
Reálisan logikusan számolva.
Ilyen alapból "kegyelemből", és jókora veszteséggel , és kihasználatlanul, működik még pár utassal a Gyöngyösre vezető szárnyvonal, ami jobb napokat is látott a utasforgalom szempontjából.