Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Örülök, ha így látod, nem is megbántani akartalak. Az írásom tulajdonképpen nem mond ellent annak amit most írtál a Pv vonatokról, sőt ezekkel egyet is értek. Én csak az árak ingadozásának tényéről írtam... Nekem van olyan Märklin mozdonyom ami nem számít különösebb ritkaságnak Németországban de nálunk nem tudtam hozzá jutni. Apránként kuporgattam rá a pénzt és örültem amikor először kijutottam Németországba és megvettem kb. 500Euróért. Madarat lehetett volna fogatni velem!
Egy gyűjtő barátommal mentünk, az Ő egyik barátja és a srác barátnője jött velünk. A lány megkérdezte mennyiért vettem azt a mozdonyt. Mondtam az árat és teljesen el volt "hűlve" talán bolondnak nézett magában -valljuk be némi joggal. A lány dohányzott és ott feküdt az asztalon egy csomag cigaretta. Megkérdeztem mennyibe kerül egy csomag az általa a szívott -egyébként átlagos árfekvésű- márkából. Monda az árat. Megkérdezetm hány szálat szív naponta, és közölte. Gyorsan kiszámoltam, hogy durván egy év alatt "elszív" egy olyan Märklin mozdonyt amit vettem. Annyit mondtam neki "Látod nekem ez a mozdony ami már most is vagy 70éves még sokáig meglesz, de ha megszorulok még el is adhatom még ha kevesebbért is, de neked hol lesz az elszívott cigaretta, maximum a tüdődet rontod vele..." Nagyon elcsodálkozott és úgy tűnt az arcáról, hogy talán már nem is tart annyira bolondnak mint elsőre gondolta...
Most ebből a Märklin mozdonyból 300Euroért bármikor szebbet vehetek Németországban...mégsem fáj a szívem, bár amikor kezdtek esni az árak én is úgy reagáltam mint ti, mintha csak magamat hallanám..."Ez nem lehet így, a Märklin tartani fogja az árát, egy plüssmackó az más, de ez mégiscsak egy mechanikus szerkezet..." Majd a Märklin is követte a Steiff mackókat, amik között egyébként vannak nagyon ritka és valóban elragadó darabok is! Sőt, még óraműszerkezettel rendelkező mozgó változatok a 10'-es 20'-as évekből!
Kárpótlásként elmondom, hogy nem egy magyar játékvonatom amit anno "bagóért" vettem ma akár a 10x-esét éri...de a tapasztalatok okán, bármennyire is hízelegne a gyűjtői vénámnak nem gondolom, hogy ez biztosan így is marad...mégsem adom el őket a busás haszon reményében sem, sőt még inkább ragaszkodok hozzájuk! Na, ez az az illúzió amiről már annyiszor beszéltem... :)
Az áraktól, gyüjteményektöl függetlenül pedig olyan jó lenne minél több pályát és jókedvü játékos élményt is látni a fórumban, mert szvsz ez lenne a legföbb, legfontosabb célja az egész történetnek, hiszen ezért fejlesztették, gyártották eredetileg is a kedvenceinket! Üdv!
A játékrégiségek árának alakulásával kapcsolatos véleményekhez pedig két dolgot szeretnék hozzáfüzni. Egyrészt a maga szubjektív szemszögéböl és saját érdeklödési, megfigyelési szegmensének alapján mindenki sok igazságot mondott, aminek egy része kvázi objektíven is igaz lehet..., de szerintem még az objektív trendek megfigyeléséhez is kevesek voltak az elmult évtizedek.
Ami pedig egy adott korszakon belüli megfigyelést illeti, ott egy nagyon fontos szempont még a különbözö "kultúrkörök" figyelembe vétele. Csak játékvasút szempontjából 4 nagy csoportot lehet kapásból említeni: az amerikai, a szigetországi, a német és az egyéb nyugateurópai (dominánsan benelux és francia) csoportokat. (Svájc, ahogy nyelvileg is, úgy ilyen szempontból is többszinü). Tehát az egyes játékvasutak értékelése jelentösen eltér/het egymástól, attól függöen, hogy melyik piacon jelennek meg ezek közül. Üdv!
Szia Tybycsoky, valószinüleg nem nekem szerettél volna válaszolni, mert Ákos írta viccesen a "nyugalom megzavarását", de gratulálok én is a gazdag "terítékhez", az elmúlt évek vadászatainak eredményéhez! Ha ráérsz majd egyszer, akkor szívesen megnéznék egy közös profil fotót az orosz mozdonyról is, mind a színváltozataik, mind pedig a oldalfelirataik miatt. Üdv!
Nagyon szépek , igazán büszke lehetsz rájuk. Jól esik látni, hogy a múlt egy darabkájából.ennyi mindent össze tudtál gyűjteni. Nekünk idősebbeknek öröm, hogy vannak akik mindent megtesznek azért, hogy minél teljesebb gyűjteményük legyen.
Egyáltalán nem sértő, amit írtál, csak teljesen más szemszögből értékeljük a Pv jelenséget. Engem, aki gyártás idejében már élt és már fel tudtam fogni a dolgokat, a mai mérnöki tudatommal elbűvöl, az akkori tervezőknek és konstruktőröknek a megoldásai. Az akkor rendelkezésükre álló, jóformán semmiből ( ez nem a szakmai tudásukra vonatkozik, ami háború előtti képzés színvonala miatt, magasabb, mint a korosztályomé ) tudtak még ma is működőt produkálni. Gondold végig, a háború utáni újáépítés , a Szovjetuniónak történő hatalmas kártérítés törlesztése idején, milyen és mennyi anyag ált a rendelkezésükre, hogy vonatot készítsenek. Ezért tartom nagyra ezt a vonatot és azért örömmel látom, hogy ti gyűjtők is mindent megtesztek, hogy minél többet megőrizzetek belőlük. Az én értékelésem - és merem remélni, hogy rajtam kívül még sokaké - nem üzleti alapon áll. Bástya elvtársnak a Magyar Narancs értékelésével értek egyet " kicsi is, sárga is, savanyú is, de a mienk." Szerintem ez teljesen fedi a Pénzverő vasútja iránti vonzalmunkat. Mi abban az időben játszottunk ezekkel és most ez iránti nosztalgiából vásárolunk készletet, amivel szeretnénk az unokáinknak ezt a vonzalmat átadni. A gyerek nem felejt és később vissza fog emlékezni arra, hogy mivel játszott a nagypapánál. Adott esetben felnőttként szinté vágyat érez arra, hogy valahonnan beszerezze. A gyűjtői szemszögből történő értékeléseddel egyet értek, mert a piac így működik a gyűjtőknél. Mi azonban ( vannak egy néhányan ezen az oldalon is ) nem vagyunk gyűjtők, csak nagypapák. Remélem ezek alapján megérted és elfogadod, hogy mit és miért írtam. Amúgy személy szerint nagyon büszke vagyok rátok gyűjtőkre és néhányatoknál élőben is látott gyűjteményeitekre. Gondolom, mire ti is a nagypapa korba értek, a mienkhez hasonlóan változik a szemléletek.
Csak csatlakozni tudok Tybycsoky 1 véleményéhez, igaz én "csak" kicsit több mint 15 éve gyűjtök ilyesmit...
Igazad van a plüssmaci "gagyi" -bár ne haragudj, hogy ezt mondom fogalmad sincs miről írsz-, és nem technikatörténet mint ahogy a Märklin Gotthard mozdonya sem az vagy a fogaskerekűje, az előbbiből 1 azaz egy darabról tudok magyarországi gyűjteményben a másikból egyről sem tudok itthon és kinti börzéken is csak elvétve bukkannak fel, pedig Németországban készültek és ott soknak kéne belőlük lenni...az áruk mégis esett minimum 40%-ot az elmúlt 10 évben. Igen ezek valóban tucatáruk nincs rájuk kereslet, csak Angliában, Amerikában, Svácban... stb. van nagy híre de ez valóban igen szűk piac....meg egyébként is érzelmi dolog mint a plussmaci. Valóban, Vincent Van Gogh festményei sem tartoznak a technikatörténet remekei közé "csak" érzelmekre ható haszontalan holmik, mondjuk ennek ellenére nem esik az áruk úgy mint a technikatörténet pótolhatatlan remekeinek, pedig csupán némi fakeretre feszített olajfestékről beszélünk, amit egy meg nem értett gyenge idegrendszerű művész mázolt a XIX század végén...annyira nem tartották semmire a műveit, hogy életében egyetlen képét sem tudta eladni és az öccse által küldött pénzekből tengette szűkösen az életét, mígnem bolondok házába került majd öngyilkos lett...
Akkor miről beszélünk? Illúzió vagy valóság...El Greco a maga idejében igen elismert keresett festő volt magas áron mentek a képei, majd halála után 2-300évig a harmadrangú festők kategóriájába került mert a manierizmus kiment a divatból. A XIX. század végén újra "felfedezték és az élvonaba került, a képeinek az ára rohamosan emelkedett ismét és soha nem látott magasságokba emelkedett és ma is sokra tartják a képeit. A műtárgypiac ilyen, akár technikatörténetről van szó akár nem. Ha a földön mondjuk éhínség lesz akkor még a Helikon legritkább színváltozatával sem tudja megtömni majd senki a gyomrát és valószínűleg egy kis élelemért cserébe boldogan odadja a legnagyobb gyűjtő is ha nem akar elpusztulni, mert ez az igazi valóság a többi mind érzelem és illúzió...
De gondoljon mindenki amit akar, ez szíve joga... :)
Ui: Éljenek a játékvonatok és a művészet, no meg az illúzió...e nélkül mit érne az egész, gyermekkori álmok beteljesülése felnőtt korban ez a gyűjtés egy szelete...
Nem tudom a Helikon motorjában milyen mágnes van,de ha acél,azok bizony idővel gyengülnek.Gyerekkoromban még rutin volt hogy a motorkerékpárok lendkerékmágneseit újra "delejeztették" mert idővel gyengültek. Gábor
Egy kis nyugalom megzavarására alkalmas felvétel. Az első egy kis részlet egy tavalyi kiállításomból, a másik egy részlet egy másik fajta gyűjteményemből. Épp ennyi volt kéznél. A mozdonyok nincsenek rajta.
Én meg ezzel nem értek egyet! Olyat nem lehet kijelenteni, hogy "soha" nem fog esni az ára valaminek csak, mert elfogultak vagyunk. 1.- Eredeti állapotú ugyanannyi lesz, mint volt mert senki nem zúz be egy eredetit sem, feltételezhetőleg, sőt "több" lesz a köztudatban mert sorra előkerülnek,a mik még nem. A PV-1 donor meg annyi van, hogy több, mint kereslet. 2.- Az Előréknek az utóbbi években lement az ára. 3.- A világpiacon az egykor méregdrága játékok mind folyamatosan esnek, kivéve a felső kategóriás gyűjtői darabokat. Van, ami ma a negyedét éri, mint 10 éve. 4.- A mi generációnk kihaltával, a virtuálisan nevelkedett gyerekek már nem fogják átvenni a mi dolgainkat és senkit nem fog érdekelni a fém vonat, hanem az, ami nekik volt gyerekkorukban. Ez egy bevált szabály. 5.- Kihalásos és megunásos alapon folyamatosan szűnnek meg gyűjtemények, igaz, hogy vannak új gyűjtők is de azok is 80%-ban 30-40 fölöttiek. Alig van valaki e korosztály alatt. Kétségtelen, hogy egyes vonatokból "hiány" van de nem az előréből. Ha valaki engem kérdez, az árát egyes darabok tartani fogják de nem azért mert nőne majd rá a kereslet, hanem mert egyre inkább hozzászokik a köztudat a felvert árakhoz. A következőek már azt szokják meg, hogy a duplája a természetes, mint nekünk. Ennyi. Ez már rég bevált dolog, mióta figyelemmel kísérem a nemzetközi játékpiacot és az nem kevesebb, mint 18 éve van.
Osztom Sanyi véleményét. Nem lehet a Pv vonatokat a plüssmacikkal összehasonlítani. Ez utóbbiak agy életérzés nosztalgiája, a Pv vasút pedig már az ipari műemlék kategóriáját közelíti. Ezért szerintem sem fog esni, sőt emelkedni fog az ára. Az eredeti állapotú egyre kevesebb lesz, mert a hiányzó alkatrészeket donorból kell pótolni. Ez esetben a donor már elveszett. Az olyan felújítottak, utángyártott alkatrészekkel, újra festve , mint az enyémek, már nem eredetiek. A kialakuló hiány miatt, ezek ára sem fog esni, de nem fogják elérni az egyre kevesebb eredeti árát.
Abból indulok ki, hogy ha fele annyi motorral elhúzott két vagont, akkor nem lehetett sokkal gyengébb a Pannóniánál újkorában. Minden a mágnesen múlik. A korabeli Fleischmann mozdonynak meglepően aprócska állandó mágneses motorja van és erősebb mint egy Előre mozdony. Valószínűleg a Helikon motor mágnese hajlamos elveszteni a mágnesességét, különösen hő hatására.
Próbálta valaki kicserélni a benne lévő mágneseket valami modernebb darabra?
Hát nem tudom,de tapasztalataim szerint az Előre bolond biztos technika,a Pannónia az korántsem a Helikon meg örülünk,ha elmegy két kört.Néhány kiállítás után erre jutottam.
Csatoltam az említett korabeli Ezermester cikket. Akkor és most is csak Előrém volt, illetve van, ezért nem tudom a fizikai valóságban összehasonlítani a két motort. Viszont elfogadom az akkori szakemberek véleményét, akik tudták, hogy mit állítanak. Ellentétben velem, aki csak vélelmezi néha.
Szia, az akkori átlagos állandó mágnes technológiát figyelembe véve ez teljesen hihetö történet. Feltételezem, hogy a motor típus váltása a szelének kiküszöbölése miatt is történt. Üdv!
A Helikon motor sokkal gyengébb mint egy Pannónia motor.
Az "okosok" szerint egyrészben azért mert az állandó mágnesek eredetileg sem elég erősek vagy legyengültek az idők folyamán. Én nem értek hozzá csak amit hallottam.
Arról nem is beszélve, hogy az Előre motor semmivel sem egyszerűbb, mint a Helikon hajtás (ami már állandó mágneses), és semmivel sem üzembiztosabb, mint egy Pannónia motor. Jó, elöregednek a diódák, de ezt nem rónám fel egy 60 éves mozdonynak :) Gyanítom, hogy a Helikon motor nem is gyengébb, csak épp egy volt benne, nem kettő (gumit is ezért kapott).
A Pannónia mozdony sokkal több kézimunkát igényelt, sokkal kifinomultabb. Valamint az Előre már a maga korában sem számított a legjobb műszaki megoldásnak.
Ezek a dolgok különben mind le vannak már itt írva, esetenként többször is. Olvasni is hasznos, nem csak írni ;)
Kedves Helikon tulajdonosok, ha már így felmerült, érdekelne, milyen erős egy Helikon motor?
Köszönöm a pontos válaszod. Ezzel is többet tudtam meg. Viszont az Ezermester akkori számában volt arról cikk, hogy a Pannóniába alakítottak át Előre motort. Konkrétan az Előre motorpajzsát alakították át, hogy beférjen a Pannóniába. A cikk szerint erősebb volt. A kereszteződédés és a rakoncás kocsi leírásait kerestem és akkor akadt meg a szemem rajta. Megkeresem a cikket és felteszem ide. Tényleg olyan ismeret halmozódik itt fel, hogy érdemes lesz összegyűjteni egy helyre.