Sőt, ha már itt tartunk, nem tudom ki dolgozott a Nikon Scan-el. Én évekkel ezelőtt elég sokat, és ki is hullott a hajam tőle, mire megszoktam. Az NX2 pár dologban emlékeztet a Scan-re, de mivel azt nagyon nem komáltam, gyorsan a feledés homályába merült. Most a tesztek kapcsán nyitottam ki az NX2-őt. Az első megállapításom az volt, hogy sokat nem változott a filozófia, ami alapján írták. :)
Én is osztom a sorsotokat. Nem áll rá az gondolkodásmódom az NX-re. Igaz, annak idején a Lightroomhoz is kellett vagy egy hónap, de azután már úgy éreztem, hogy felesleges más, mert minden kézre áll. Egyedül a mirrmurr által is írt ADL funkció és néha a fókuszpont megjelölése hiányzik.
Korábban valaki kérdezte, és szöget is ütött a fejemben, hogy miként lehet alkalmas az LR több gépen való munkára. Nos, a dng, ha nem is teljesen elliminálja a problémát, de részben segít, hiszen az LR így nem külön xmp file-ban, hanem a dng állományon belül tárolja a változásokat.
Capture Nx-et használsz a feldolgozáshoz? Ha jól tudom, más programok nem képesek a RAW állományból lekezelni a D-lighting értékeket, mivel ezekhez nem adott hozzáférést a Nikon.
A dinamikatartományban teljesen egyetértek veletek. Fotóztam most pár olyan beállítást, ahol az ifjú pár a napnak háttal pont felém nézett és nem volt derítés. Csodálatosan vissza lehetett hozni nem csak a teljesen árnyékban lévő arcukat, hanem az eredetileg kiégett égen a kékséget és a felhőket is.
Az biztos, én is szeretem. Imádnivaló, ahogy a fehér masszából a bordás atléta előmászik. De majd egyszer csinálok egy olyat, hogy maxira kapcsolom a D-Lightingot, aztán meg nem, és hasonlítgatok.
Az ideális az lenne, ha minél kevesebbet kéne utógyurmázni a képet.
Érdekes egy dolog ez a dinamika, meg annak mérése. Mert ugye volt itt ez a DXOMark teszt. Ők messze a legjobbnak hozták ki a D800-at dinamika terén. A MkII és a MkIII közel azonos eredményt ért el. Most, hogy a D800 érkezése előtt 4 hónapig egy MkII-vel éltem együtt, van némi - igaz csak megérzés alapú (talán kicsit több annál) - rálátásom erre a témára. Nos már éppen akartam írni ide a fórumba, hogy a legjobban eddig a dinamikáját élvezem a D800-nak. Egyszerűen szinte bármit kibír. Olyanokat húzigáltam a csúszkákon (eddig főként LR-ben), hogy más RAW file füle is ketté állt volna, de a D800 még bírta. Például egy két drasztikus FF konverziónál. Úgyhogy ebben a paraméterben egészen biztosan jobb, mint bármelyik más DSLR. Sőt az az igazság, hogy ilyen szintű feldolgozhatóságot többmilliós digitális hátfalak által készített képektől láttam eddig. de hangsúlyoznám mégegyszer, hogy exakt tesztet csináltam, csak látom amit látok. :)
Ami vicces, hogy a két gép közül alapból a Canon dinamika-megjelenítése tetszik jobban. A D800-nál is megvan minden, csak ahogy nézem, többet kell huzigálni a csúszkákat a részletekért. De ez témafüggő is.
"Végül is ha ,,S" üzemmódba tesszük a gépet, akkor az ISO változtatásával ,,állíthatjuk" a rekeszt, és utánna a manuális vakuzás méter visszajelzéssel működik."
Hát igen, de nekem pl iso1000-nél a vaku legkisebb teljesítménye 3,3 métert mutat. Könnyen kiégetheted a deríteni szándékozott témát. Bár ha raksz rá egy diffúzort és a beépített nagylátós műanyagot is lehajtod, akkor szépen visszavehetsz még a vakuteljesítményből.
Meg szerintem az is macera, hogy az iso-val állítod a rekeszt...
Végül is ha ,,S" üzemmódba tesszük a gépet, akkor az ISO változtatásával ,,állíthatjuk" a rekeszt, és utánna a manuális vakuzás méter visszajelzéssel működik.
Különben a Nikon hiányossága, hogy nem lehet a menüből állítani, hogy a vaku ne babrálja a beállításokat.
Igen pontosan, az ISO érték átmegy a vakura. Ilyenkor a vaku manuális üzemmódban visszajelzi, hogy milyen távolságra világít. A távolság megsaccolásával lehet állítani a derítés mértékét. Ez a saccolás pontosabb (lehetne lézeres távmérőt is használni) mint a ,,csúcstechnológiás" ITTL vakuzás. Ez az egész egyébként azért fontos, mert szabadban kell (vakuval?) deríteni, de ezt nagyon visszafogottan, finoman , pontosan (ja és kurva gyorsan) kellene mondjuk 98% -os hatásfokkal megtenni.
Halkan jegyzem meg, hogy amikor én ezt az auto iso és vaku (sb-700) együttes használata problémát néhány hónapja a d7000 topicban felvetettem, sokan hülyének néztek és röhögtek, hogy hogy lehetek én olyan hülye, hogy azt hiszem, a gép képes eldönteni, hogy M mód esetén a helyes expóhoz az iso-t vagy a vakufényerőt kell-e növelnie. (a felvetés egyébként jogos)
Látom, ez nem csak nekem merült föl. Noha odaát hülyének néztek, megosztom a tapasztalatom: auto iso és vaku együttes használata esetén az alapértéknek beállított iso-t (tehát amiről az auto iso-t indítod) a gép két fényértékkel megemeli (tehát iso200 induló iso esetén 800-ra áll), s ezzel próbálja megoldani a dolgokat. Egy darabig ezt csinálja is, ha már nagyon rövid a záridő vagy szűk a rekesz, akkor esetleg följebb lép, de igen bizonytalan a helyes expó.
Az sem mindegy, hogy a vaku hova néz. Más a működési mód, ha egyenesen előre néz, mint akkor, ha elfordítod vagy fölfelé irányítod.
Ez d7000-sb700 és d3s-sb700 kombinációval is így volt. Az auto iso és vaku együttes használata számomra ezért igen bizonytalan.
Full manuál a gépen (iso, záridő, rekesz) és ttl a vakun viszont megoldja.
Szerencsére gyaakorlatilag nincs olyan munkám, amihez ilyen módon kéne világítanom. Ezért sem látom át a problémát. Ilyenkor mindig visszasírom a régi szép időket, amikor még a nyeles 60-as Metz vakuval tetszés szerint lőhettem alá a munkablendéhez képest a villanást. Persze ott nem volt automata ISO, meg iTTL.
Átolvasván a problémádat mégegyszer, sikerült értelmeznem, hogy tulajdonképpen arra lenne szükséged, hogy a gép auto ISO értéke "átmenjen" a vakura is. De sztem ez azért nem lehetséges, mert a két cucc nem tud azonos ISO terjedelemben mozogni. (Vag nem tudom....) :) Biztos csak fejlesztés kérédse ez is.
Köszönöm. Közben én is megnéztem újra, manuálisan üzemeltetett gép és rövid zársebesség esetén (b- kérdés) most mégis sikerült manuálisan állítanom a vaku fényerejét is. Ez tulajdonképpen a gyors vakuszinkron manuálisan levett vakuteljesítmény esete.
Az ,,a" problémám (D3-sb800) még mindig fennáll. Tehát megengedem az automata iso-t, hogy a gép manuálisan választott zársebesség (tipikusan 1/250 a vakuszinkron miatt) és általam választott rekesz mellett is tudja az autó expozíciót. Tehát ez a manuális üzemmód, amely az autó iso miatt mégis automata. Ebbe szeretnék manuális vakuzással belederíteni. Amikor a vakut bekapcsolom, akkor a gép bár továbbra is visszajelzi az autó iso-t, de az érzékenységet átállítja az előzetesen választott iso-ra, ami ugye nem automata, hanem egy fix érték. Én ugye azt szeretném, hogy a gép manuálisan M és autó iso-val működjön, de a vaku bekapcsolásakor átállítja az iso-t egy előreválasztható, de fix értékre.
A probléma ugye onnan indul, hogy szabadtérben az ITTL vakuzás teljesen megbízhatatlan mert nem lehet tudni a téma a kép mekkora hányadát tölti ki és hol van, éppen fehér-e vagy éppen fekete. Tehát a automata fénymérés (de választott zársebesség és rekesz értékek mellett) szeretnék a manuálisan adagolt vakufénnyel deríteni. Általában persze megoldom a problémát, ez esetben azonban a gép mintha nem akarná ugyanazt mint én. :)
Igen, ezt a webes méretet vitték szét. Sokan írtak, hogy szeretnék itt meg ott használni (megengedtem), sokan elvitték magáncélra (nem szóltam érte), de volt, aki anyagi vagy erkölcsi hasznot akart húzni belőle. Ezeket igyekeztem idejekorán megfékezni. A pályázat sem volt fent 4 óránál többet. :) De most már tényleg lépjünk tovább, oké? :)
Ettől a Canonos képtől eltekintve végül is a tiédet (FB) felhasználták? ellopták? pályáztak vele? Mert ha pl. pályázatra felhasználták vagy publikálták úhy, hogy neked nem fizettek jogdíjat, annak komoly következményei vannak. A szerzői jog azon kevés jogok egyike, amiről a szerző le sem tud mondani.
Amíg nem tudok esküvői képeket feltölteni, addig itt egy teljesfelbontású .dng kép. A téma borzalmas (szomszéd telken építkeznek), viszont részletek vannak. Ha lesz időm, keresek majd jobb témát is.
Szerencsére maga is bevallja: "én nyilván elfogult vagyok a Canon javára".
Nagyon jó gép a Canon 5DMkIII, és azt hiszem nincs oka rendszert cserélni egyetlen olyan embernek sem aki régóta Canon felszerelést használ. A teszt körülményei azonban ismeretlenek. Se exif adatok nincsenek, se az hogy raw-ban, vagy jpeg-ben készültek-e a képek, se az, hogy miben és hogyan dolgozták fel utána ezeket. Nem beszélnek a dinamikatartományról. A színek szerintem rosszul megválasztott fehéregyensúlynak köszönhetőek. Teljesen mindegy az is, ha a D800-at hozta volna ki győztesnek, a fentebbi információk nélkül ez csak egy amatőr próbálkozás szerintem.
A video részhez nagyon nem értek, de a napokban láttam ezt a tesztet. Nekem kicsit hitelesebbnek tűnik: http://vimeo.com/42395893