Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
- Amerikában is élnek magyar származású játékvasutasok, akik természetes módon gyüjtik a magyar darabokat;
- sokfelé élnek "egzóta" gyüjtök, akik örülnek a PV-knek;
- a németek (svájciak) ugyan nagy százalékban lenézik a nem német (svájci) vonatokat, de szívesen spejzolnak be sokmindent, így PV-t is különféle okokból;
- akik pedig rendszeresen nagy közös játszós összejöveteleket rendeznek, mint a videon is látható észak-hesseni csapat, azok pedig örülnek ha színesebb a gördülö állomány, ami különösen a Pannóniákat érinti, természetesen a szükséges átalakításokkal, hogy kompatibilise k legyenek.
Nem tudom, volt-e már ez a videó, alapvetően Märklin holmik futnak benne, de 1:15-től 3-4mp-re szerepel benne egy 3 sínes Pannónia is. Hogy ez az-e, amiről nemrég a fotót is betették, vagy nem, azt nem tudom, de valami légtartály szerűséggel a tulaj feldobta a két forgóváz közötti részt.
A "kis úttörő vasút" állomásépületéhez sikerült hozzájutnod. Nem PV kiegészítő, és nem is Tóth. Bővebb leírást itt találsz a fórumon, 690-691-692 valamint a 1210 számú hozzászólásban, illetve a magyar játékvasutak lapján:
Most találtam rá a topikodra- Nekem is hiányoznak áramszedők, illetve annyira kettő teljesen romos, hogy nincs értelme javítani. Amennyiben van róla alkatrészrajzod és nem véded le saját szellemi termékedként, köszönettel venném, ha a nyilvános drórpostámra elküldenéd. Cserébe fel tusom ajánlani az 1959-es, 1960-as Ezermesterekből kigyűjtött a Pv vasúttal foglalkozó cikkeket..
Először azt akartam írni a bordó Előrével kapcsolatban, hogy akkor esztergált ütközői lennének. (Szerintem ez a legbiztosabb védjegye a korai daraboknak.)
De most visszakerestem, és úgy látom, hogy talán van is nekik, persze nehéz ezt egyértelműen megállapítani kép és átépített példányok alapján.
Szerintem is a Helikon gyártás kezdetéről származhat a zöld példány. Az alább leírtakon túl azért is gondolom ezt mert a "Helikon expressz" néven közlekedő járat a valóságban a MÁV Hargita motorvonata volt. Ez a valóságban zöld színű. Gondolom látták a gyárban, hogy az áramszedő nélküli változat zöld színben nem igazán mutatós, így kevésbé piacképes. Hogy mégis költségmegtakarítást érjenek el és az egyszerűbb változat is mutatós maradjon -és keresett- dönthettek a változatos színes festés mellett. Így kicsit egyszerűbb és olcsóbban előállítható, de mégis látványos villanyvonat születhetett.
Egyébként a bordó Előrének is volt némi előzménye a magyar játékvasútgyártásban. Nevezetesen a Vörös szikra gyár villanyvonata, ami kísértetiesen hasonló színekben pompázott. Meggyszínű volt vajszínű tetővel...gondolom talán ez ihlette az első bordó Előréket, majd gondolták, ha a valóságban zöld ez a mozdony (lásd. V55 prototípusa) akkor legyen a játékvonat is inkább zöld színű és a gyártást nagy szériában már nem bordó színben kezdték meg.
Mindez persze csak feltételezés, biztosat sajnos nem tudunk, de egy lehetséges és ésszerű magyarázat lehet a fent említett színváltozatok keletkezésére.
Nem tudom mért nincs, de eredetileg sem volt (tehát nem később szedték le) ez jól látszik a "furatoknál" belül is festékes a lyuk és nincs karcolás körülöttük. Egyszer láttam egy ugyanilyen bajusz és címer nélküli fehér/aranyat azon is vagyis azon sem volt eredetileg se bajusz se címer.
Háromféle elméletem van a jelenségre. Ezek csak feltételezések.
1,: Amit már írtatok gyártás eleji/korai/protó darabról van szó, zöld festék volt bajusz/címer meg még nem lett kész, a boltokból meg már megérkezett a megrendelés.
2,: A gyártás végefelé elfogyott a bajusz/címer festett kaszni volt még pár fehér/arany kiadták anékül. Amikor ezek is elfogytak már csak pár festetlen kaszni maradt meg néhány liter pannóniazöld festék lefújták olyanra.
3,: Már csak Helikon kasznik voltak és vkinek kellett pannónia színű mozdony hát fújtak párat.
(erre van a legkisebb esély mivel a gyártás befejezése után még volt bőven elkészült, zöld pannónia kaszni amiket egyre nyomottabb "leértékelt" áron adtak el mint a mellékelt kép is mutatja.
26 helyett már 18,20 forintért is lehetett pannónia kasznit vásárolni. A tető +14 később csak +10 forintba került áramszedők nélkül.
Örülök, ha így látod, nem is megbántani akartalak. Az írásom tulajdonképpen nem mond ellent annak amit most írtál a Pv vonatokról, sőt ezekkel egyet is értek. Én csak az árak ingadozásának tényéről írtam... Nekem van olyan Märklin mozdonyom ami nem számít különösebb ritkaságnak Németországban de nálunk nem tudtam hozzá jutni. Apránként kuporgattam rá a pénzt és örültem amikor először kijutottam Németországba és megvettem kb. 500Euróért. Madarat lehetett volna fogatni velem!
Egy gyűjtő barátommal mentünk, az Ő egyik barátja és a srác barátnője jött velünk. A lány megkérdezte mennyiért vettem azt a mozdonyt. Mondtam az árat és teljesen el volt "hűlve" talán bolondnak nézett magában -valljuk be némi joggal. A lány dohányzott és ott feküdt az asztalon egy csomag cigaretta. Megkérdeztem mennyibe kerül egy csomag az általa a szívott -egyébként átlagos árfekvésű- márkából. Monda az árat. Megkérdezetm hány szálat szív naponta, és közölte. Gyorsan kiszámoltam, hogy durván egy év alatt "elszív" egy olyan Märklin mozdonyt amit vettem. Annyit mondtam neki "Látod nekem ez a mozdony ami már most is vagy 70éves még sokáig meglesz, de ha megszorulok még el is adhatom még ha kevesebbért is, de neked hol lesz az elszívott cigaretta, maximum a tüdődet rontod vele..." Nagyon elcsodálkozott és úgy tűnt az arcáról, hogy talán már nem is tart annyira bolondnak mint elsőre gondolta...
Most ebből a Märklin mozdonyból 300Euroért bármikor szebbet vehetek Németországban...mégsem fáj a szívem, bár amikor kezdtek esni az árak én is úgy reagáltam mint ti, mintha csak magamat hallanám..."Ez nem lehet így, a Märklin tartani fogja az árát, egy plüssmackó az más, de ez mégiscsak egy mechanikus szerkezet..." Majd a Märklin is követte a Steiff mackókat, amik között egyébként vannak nagyon ritka és valóban elragadó darabok is! Sőt, még óraműszerkezettel rendelkező mozgó változatok a 10'-es 20'-as évekből!
Kárpótlásként elmondom, hogy nem egy magyar játékvonatom amit anno "bagóért" vettem ma akár a 10x-esét éri...de a tapasztalatok okán, bármennyire is hízelegne a gyűjtői vénámnak nem gondolom, hogy ez biztosan így is marad...mégsem adom el őket a busás haszon reményében sem, sőt még inkább ragaszkodok hozzájuk! Na, ez az az illúzió amiről már annyiszor beszéltem... :)
Az áraktól, gyüjteményektöl függetlenül pedig olyan jó lenne minél több pályát és jókedvü játékos élményt is látni a fórumban, mert szvsz ez lenne a legföbb, legfontosabb célja az egész történetnek, hiszen ezért fejlesztették, gyártották eredetileg is a kedvenceinket! Üdv!
A játékrégiségek árának alakulásával kapcsolatos véleményekhez pedig két dolgot szeretnék hozzáfüzni. Egyrészt a maga szubjektív szemszögéböl és saját érdeklödési, megfigyelési szegmensének alapján mindenki sok igazságot mondott, aminek egy része kvázi objektíven is igaz lehet..., de szerintem még az objektív trendek megfigyeléséhez is kevesek voltak az elmult évtizedek.
Ami pedig egy adott korszakon belüli megfigyelést illeti, ott egy nagyon fontos szempont még a különbözö "kultúrkörök" figyelembe vétele. Csak játékvasút szempontjából 4 nagy csoportot lehet kapásból említeni: az amerikai, a szigetországi, a német és az egyéb nyugateurópai (dominánsan benelux és francia) csoportokat. (Svájc, ahogy nyelvileg is, úgy ilyen szempontból is többszinü). Tehát az egyes játékvasutak értékelése jelentösen eltér/het egymástól, attól függöen, hogy melyik piacon jelennek meg ezek közül. Üdv!
Szia Tybycsoky, valószinüleg nem nekem szerettél volna válaszolni, mert Ákos írta viccesen a "nyugalom megzavarását", de gratulálok én is a gazdag "terítékhez", az elmúlt évek vadászatainak eredményéhez! Ha ráérsz majd egyszer, akkor szívesen megnéznék egy közös profil fotót az orosz mozdonyról is, mind a színváltozataik, mind pedig a oldalfelirataik miatt. Üdv!
Nagyon szépek , igazán büszke lehetsz rájuk. Jól esik látni, hogy a múlt egy darabkájából.ennyi mindent össze tudtál gyűjteni. Nekünk idősebbeknek öröm, hogy vannak akik mindent megtesznek azért, hogy minél teljesebb gyűjteményük legyen.