Nyilván nem tart örökké a dolog,sajnos igazad van.Sőt,több dolog jelen is van már a felsorolodból.
De hála Istennek idén ha minden jól meg épül egy iparvágány is hozzánk,növelve a forgalmat.A személyforgalom pedig szerintem pozitív irányba modult el csúcsidőben mindenképpen menetrendváltás óta.
Állandóan ezen megy a rágódás, hogy mennyit eszik egy busz meg mennyit a Bz. Akkor szó szerint baszhatjuk az egészet, mert 10 év múlva nem lesz már jóformán hadrafogható Bz, ha így haladunk. Az újabb motorkocsik meg eleve többet esznek. Akkor mi lesz itt? Nem lesz vonat a mellékvonalakon? Jó, próbálkoznak olyannal, hogy napraforgó olajat meg repcét töltsünk vagy keverjünk hozzá minél nagyobb mértékben aztán azt egye, valamint a motorkocsi tetejére napelemeketraknak, de hogy ezekből mikor lesz bármi is az még odébb van. A Bz sínbuszaink nem örök darabok. :-)
Most akkor mondjátok meg mi a megoldás, mert erre marhán kiváncsi vagyok! :-) Mi lesz ha jövőre megjelenik itt az ország nyugati csücskében pár 5047-es motorkocsi? Akkor azon megy majd a sipítozás ezen a topikon, hogy hú mennyit esznek, gazdaságtalan, miért nem Bz megy, stb?
Jó oké. Próba szerencse. Kamera is kell. Meg két hét alatt rendbe lesz téve a közbiztonság az országban duma. Egyébként én is híve vagyok ennek az mv adjon jegyet vagy automata megoldásnak. Csak sűrűn kell ellenőrizni a T. utasokat is ha kell megy vele rendőr is. Valamint bizonyos esetekben pl 16-oson is bőven elég lenne a vonatok jó részénél, ha az mv adná ki a jegyet de csúcsforgalmi időkben bizony elkell a vjv. Van(nak) vjv(k) aki(k) elmenne(k) mozdonyvezetőnek, így lényegében a probléma egyes vonalakon akár orvosolható is lehetne.
De ez az egész nem rajtunk múlik. Elvitatkoztok szépen az egészen, fönt meg jót röhögnek ha meglátják mi megy itt ebben a topikban. :-)
Bármely mellékvonalnak van jövője, mely egy 2 milliós nagyvárosba vezet. Sőt,akármégazegymilliósvárosbais.Tánmégafélmilliósbais.
Hányilyenvan még Magyarországon?
Egerben elég sokan laknak, mégis vicinális színvonalúra esett vissza ott a forgalom! :(
"Az öreg néni amikor megy a piacra, kórházba, unokához, gyalogoljon ki a sárban a vasútállomásra? Másszon fel a Bzre? Szálljon át? Miért? Vagy a reggel munkába igyekvő keljen korábban, mert át kell szállni, messze az állomás,..."
Érdekes, a Kecskemét-fülöpszállási vasútvonal személyforgalmának leállításakor pontosan ugyanezek az érvek hallatszottak az utasok és az önkormányzatok szájából. A vonat leállítása után a tanyabokrok, majorok lakosaitól sokkal távolabbra került a közforgalmú közlekedés, korábban kellett felkelni, az öreg néni is a sárban bóklászott ezután a buszmegállóhoz.
De ezek nem érvek. Ettől függetlenül megszüntették a vonatot.
Tehát bizonyos helyeken is - mindezen érvek ellenére - meg lehet szüntetni a párhuzamos buszjáratot.
Nagyon becsülöm, hogy szereted a 38-as vonalat. Szép dolog, hogy érvelsz mellette, és mindent megteszel ami tőled telhetik, hogy a 38-as vonalnak hasonlóan szép jövője legyen, mint amilyen a múltban volt.
Én is, és több ismerősöm is hasonlóképpen vagyunk egynémely, a szívünkhöz közelálló vasútvonallal kapcsolatban.
De egy valamit ne felejts el: mint ahogy az országban többfelé, így Nagyatádon is véget fog érni a vasút fénykora.
Én, és több ismerősöm is el tudja mondani konkrét példákkal, anekdotákkal, konkrét évszámokkal és menetrendváltásokkal, hogy:
- melyik évben és miért romlott le a vasúti pálya, és lassult a közlekedés
- melyik évben és miért újították fel a párhuzamos utat
- melyik évben és miért növelte kínálatát hirtelen a Volán
- melyik évben és miért csökkentte kínálatát a vasút
- melyik évben és miért szüntették meg a szolgálatot a vasút állomásain, hogy azután ne legyen váróterem és utastájékoztatás
- melyik évben és miért szedtek fel itt és ott különféle vágányokat a vonal mentén.
Ha a kilencvenes évek közepén fórumoztam volna, tele tudtam volna rakni a fórumot olyan képekkel és hírekkel, hogy a szívemhez közeláló vasúti mellékvonalon:
- egyik állomáson a délutáni diákvonatról 120 ember szállt le (minden nap)
- másik állomáson egyetlen nap alatt 52 vasúti kocsit raktak meg.
De ez elmúlt!
Nagyatád vasútja abban a különleges helyzetben van, hogy azok a tendenciák, melyek a magyar vasúthálózaton már végigsöpörtek (vagy éppen zajlanak, lásd nagykereki vonal), és csak romokat hagytak maguk után, Somogy ezen világ elől félig elzárt részén még nem jelentkeztek.
Ha lényegesen nem változik Magyarországon a:
- Volán hozzáállása
- MÁV hozzáállása
- közlekedésért felelős minisztérium hozzáállása (jogi és pénzügyi szabályozás),
akkor Nagyatádon is látni lehet a közeljövőben:
- igényekhez nem igazodó szerelvénynagyságot (átmeneti zsúfoltság)
- rendszeresen előforduló vonatkimaradásokat, késéseket a vasúti járművek műszaki állapota miatt
- vasúti pálya műszaki leromlását
- ebből eredő teherforgalmi és személyszállítási visszaesést
- közutak építését és felújítását
- ebből eredő buszos kínálatbővítést (új út esetén)
- forgali szolgálat egyszerűsítését, majd megszüntetését
- ebből eredő vasúti forgalmi zavarokat
- továbbá váróterem és utastájékoztatás megszüntetését
- üresen vagy majnem üresen közlekedő vonatokat
- kihasználatlanná tett vágányok felszedését.
És akkor Nagyatádon is azt lehet mondani, amikor az ember végignéz az ürességtől kongó vasútállomáson: Sic transit gloria mundi.
Szomorúnak tartom, hogy sok, a vasútért tenni akaró vasutas munkáját tették tönkre, és most a társadalom mégis minden "vasutasra" meg az egész vasútra úgy tekint, ahogy.
DE ennek ellenére ezeknek a vasutasoknak is meg kell érteniük, hogy nem lehet a "szeretett" vasútjukat az utasok, fuvaroztatók akarata, és a gazdasági megfontolások ellenére előtérbe helyezni.
A teherforgalomban igazat adok, az ország lakosságának épp elege van a teherautókból. Talán valóban a HHD radikális csökkentése lenne a megoldás.
De a személyforgalomban a népekkel szúr ki aki ilyet akar (pl. az előbbi példa: "azért lobbiznának, hogy a busz csak a Kisnamény-Jánkmajtis típusú viszonylatokon járjon, vagyis vasútvonallal párhuzamosan ne közlekedjen egyetlen kilométert sem.. "
Az öreg néni amikor megy a piacra, kórházba, unokához, gyalogoljon ki a sárban a vasútállomásra? Másszon fel a Bzre? Szálljon át? Miért?
Vagy a reggel munkába igyekvő keljen korábban, mert át kell szállni, messze az állomás, ritkábban jár a vonat (ugye egy vágányon azért vannak bizonyos maximális közlekedési sáráségek is).
"nagytekintélyű nick de sok hasonló szófordulatot beleírt"
Ha jól értettem nem nagyon értettél vele egyet. Akkor miért tanultad el a szokásait?
"Pedig ez meg általános iskolai tananyag..."
Igen, a Bz és a busz tömege hogyan alakul? És a légellenállás? Azok milyen tananyagok?
"A közúti lobbi még a mellékvonalak által elszállított (hivatalos adatok szerint csekély, a tortából kb 2 %-ot kitevő) utast és árut is meg akarja szerzni"
Akarja egy fenét.
A teherfuvarozásban nem hiszem, hogy az a heti kétszeri egykocsis tolatós teher, ami a mellékvonalakon átlagosan elgügyög, bármelyik közúti vállalkozó fantáziáját megmozgatná.
A Volánoknak meg úgy kell a mellékvonalak pótlása, mint a hátukra a púp.
... és ezt már kb. százszor leírtuk Neked... de nyilván százegyedszer is elő fogsz hozakodni az ellenkezőjével.
"mindig a kettes vonalat szoktam felhozni példaként, mert... ennek a vonalnak a példáján lett bebizonyítva Magyarországon, hogy van jövője a mellékvonalaknak is."
Bármely mellékvonalnak van jövője, mely egy 2 milliós nagyvárosba vezet. Sőt,akármégazegymilliósvárosbais.Tánmégafélmilliósbais.
Nagyon jó és szép dolog amit írsz az egymást kiegészítő hálózatokról. De további vitákat generálna az, hogy:
- a volánosok azért lobbiznának, hogy a busz Kisnaménytól Mátészalkáig vigye az utasokat, a vasúttal részben párhuzamosan (sőt, akadnának elvetemültebbek, akik Mátészalkától Debrecenig is busszal "hordanák rá" az utasokat a debreceni nagyállomásra).
- a vasutasok (nem a MÁV vezetősége, hanem az igazi vasutasok) meg azért lobbiznának, hogy a busz csak a Kisnamény-Jánkmajtis típusú viszonylatokon járjon, vagyis vasútvonallal párhuzamosan ne közlekedjen egyetlen kilométert sem.
Biztos,h ugyananyit eszik? Sztem azonos távon a Bz kevesebbet eszik, elvégre a motor ugyanaz, a tömeg se észesen több viszont, a busz aszfalton gurul gumikeréken, a vonatm eg vaskeréken vas síneken.
Mivel az én hozzászólásomra írtad ezt a választ, ezért arra gondolok, hogy ezt a gondolatot nekem tulajdonítod. Megtennéd, hogy rámutatsz arra a hozzászólásomra, ahol én ezt írtam? Amennyiben nem, akkor ezt a hozzászólásodat egy egyszerű retorikai trükknek tekintem, amelyben a vitapartneredet próbálod (szerintem indokolatlanul) befeketíteni és nevetségessé tenni a topictársak előtt. Ha ez utóbbi a helyzet, kérlek, töröltesd a hozzászólást.
"Mit csináltál volna Szentes-Orosháza között, ha napi 10 pár Szergejes tehervonat közlekedne le (mondjuk nem is tudna, de az mindegy)."
Az a vasútvonal az egyik olyan vonal a sok közül az országban, amelyet éppen a rossz állapotú pálya miatt kerül el a teherforgalom.
A MÁV nem fejleszti, mert nincs rajta teherforgalom. A teherforgalom nem fejlődik, mert sz@r a pálya. Rókafogta csuka.
Az nem lehet mindenhol megoldás, hogy az árufuvarozó vasúti társaság a befizetett PHD/HHD-n felül még többet költsön (mint ahogy Mezőcsáton megtette, de ez a dolog nem válhat általánossá).
Nekem ez a mondat, így furcsának tűnik. (Hiányzik belőle a "véleményem szerint" vagy "meglátásom szerint" kiegészítés.) Ha tudatosan hagytad ki belőle, akkor pedig így önmagában "kinyilatkoztatás" jellege mintha, mintha Te birtokában lennél a végső igazság. Tudnál érvelni az állításod mellett?
Az én (be kell valljam: műkedvelő és hiányos megalapozottságú) véleményem szerint a szabályozási környezetnek nagy szerepe. Ezt a meglátásomat a 14-es vonalra készült kimutatások, elszámolások számszerű adatai is erősítik. De persze ettől még az én véleményem is csak egy vélemény marad. Én nem tudom a "nagy igazságokat".
Na igen ráadásul mint kiderült szinte mindig illegálisan menenk, jobban megpakola mint szabadna kis túlzással a sofőr is derékig ül a rakományban. És az átjáró is mindig telejs gázzal hajtanak át, mert ha megállna előtte nem tuda elindulni az emelkedőn a túlsúly miatt.
CB-n meg le tudják egymásnak adi a drótot hol vadászik éppen az NKH mérleggel, így várnak vagy kikerülik, minimális a lebukás esélye. A túlpakolt kamion meg gondolom az útnak se tesz jót.
1. nem volt hosszú táv, időszakos volt. (max 1 év)
2. Mi az, hogy "megéri"? Kiszámoltad?
3. Arról volt szó hogy a PHD sok, ezért nincs áruszállítás a mellékvonalakon
4. Lenne, ha nem lenne PHD (vagy kevesebb lenne). Akkor is megérné?
"Nem az egyiket vagy a másikat kell felszámolni, hanem a közös tarifarendszert bevezetni, és akkor egymást erősítenék, és nem rivalizálnának egymással, így összességében több tömegközlekedő lenne!!!"
Ebben egyetértek. Ha TÉNYLEG így gondolod, akkor egyetértünk.
De a hozzászólásaidban nem ezt szoktad mondani. Hanem azt, hogy a buszt meg kell szünteti, és csak "ráhordó" szerepe legyen.
"a vasút kicsit több, mint 50%-át kapja a közlekedésfejlesztési (EU-KöZOP) pénzeknek, az állami támogatásra pedig még többet. Arra a "2%-os" teljesítményre..."
Ez nem így van. A 2 %-os állítólagos (Takibácsi szerinti) teljesítmény a mellékvonalak részesedése a nyomvonalukkal párhuzamos "tortából". Márpedig a mellékvonalak nemhogy 50 %-át, hanem 0 %-át kapják a KÖZOP pénzeknek (és a többi olyan EU-s felcímkézett forrásnak, amiből még közutakat építenek/fejlesztenek).
Pont elírtunk egymás mellett. Olvastad tovább is :)
"ahol van párhuzamosan vasútvonal, ott miért nem azt fejlesztették a közút helyett?"
Például? Gondolom a Csongrád elkerülőre gondolsz.
A véleményem az, hogy azért nem fejlesztették _HELYETTE_, mert a közúti forgalomnak ha a fele átterelődött volna (aminek nincs semmi esélye), akkor is szükség lett volna rá (pl. térségi elérhetőség javítása).
"közlekedéstan I. félévben már oktatják, az alapfogalmak után rögtön"
Ilyen kioktatásokat légyszíves ne, ok??? Nem tartozik a kultúrált megnyilvánulások közé.
"De akkor miért nincsenek kiírva pályázatok EU-s támogatású fejlesztésekre mellékvonalakon?"
Mert a mindenkori közlekedési kormányzat és sok szakember - tekintettel arra, hogy a kormányzat feladata a _mobilitás_ biztosítása, eszköztől függetlenül - úgy gondolja, hogy a mellékvonalak felújítása nem hoz annyit, mint a közúté.
30 millió/km-ből felújítasz egy mellékvonalat 60-ra, az csak annak lesz jó, aki vonattal utazik (2%, de mellékvonalon még kisebb lehet a modal split). MOndjuk emelkedjen 10-12%-ra.
Alternatíva, 40-50 millióból felújítasz egy mellékutat, az a másik 88-98%-nak, a mentőnek, rendőrnek, az ellátó kisteherautóknak, valamint a buszoknak is jó lesz.
Továbbra sem értem, hogy van mondjuk egy Szentes-Orosháza vasútvonal és a párhuzamos közút:
1. változat: megy a Bz a vasúton
2. változat: megy a busz az úton
ugyanaz a motor, ugyanannyit fogyaszt, ugyanabból az üzemanyagból, ugyanolyan sebességgel megy, ugyanúgy 1 vezető kell rá, tfh. a karbantartás is hasonló (de inkább a busz javára gondolnám), ugyanott áll meg (de itt is a busz javára gondolnám, lévén a településeken megy végig).
Miért rossz, hogy busz megy és nem vonat? (Vagy busz is megy a vonat mellett?)
Kicsiben nálunk is történt ilyesmi. Mikor a vasút terjeszkedett a fuvarozók konkurenciát láttak benne és próbálták ellehetetlenítei mindeféle mondvacsinált okokkal. Kiskundorozsmán is komoly lobbitevékenység ment a fuvarozók részéről, de ott végül a vasút győzött.
Békésen viszont sikerült rászedniük a lakosságot is a lobbinak ezért vasvillával kergették el a mérnököket, és végül a tanács is kimondta, h nem kell vasút. Eredetileg a 120-as vonal Békés-Gyula nyomonalon ment volna Aradig.