"Milyen ismérvek vagy jellemzők alapján sorolod be egyik vagy másik kategóriába a vasútvonalakat?"
Ráfordítás és hozadék. Egyszerűbben: Forint és fillér.
"Hány kilométert, vagy hány vonalat tartasz erre érdemesnek?"
Mi mást mondhatnék: 6000 :)
"Figyelembe veszed-e az ilyen mellékvonalakkal párhuzamosan közlekedő buszokon utazókat, mint vasútra terelhető utasokat?"
Nem ezen múlik.
"a vasút hozzáadott értéke alatt mit értesz?"
Vannak olyan hozadékok, amiket csak a vasút tud hozzáadni egy közlekedési rendszerhez.
Hogy egyet mondjak: elég sokan vannak, akiknek érték az, mondjuk a buszos utazáshoz képest, hogy a vasútállomás általában ki van táblázva, jó nagy, messziről is látható, van bakter, akit megkérdezhetnek, nem mennek a vonatok olyan sokfelé, mint egy buszállomásról, stb. Ők úgy tudják, hogy a vonatra általában egy nagyobb csoporttal is fel lehet férni, a vonat nem megy el idő előtt, a vonatba már jóval indulás előtt be lehet szállni, stb. Vannak, akiknek ezek fontos dolgok. Ezt az utaskört általában a ritkán utazó idegen, a turista, a külföldi testesíti meg. Nekik a vasútnak van hozzáadott értéke. A kérdés csak az, hogy megér-e ez annyit, hogy érdemes legyen fenntartani.
"Mennyi szerinted az a városnagyság, ami alatt nincs jövője egy mellékvonalnak?"
Én nem ilyen negatívan látom a dolgot. Azt nézem inkább, hogy hol lehet jövője egy mellékvonalnak, a vonzásközponti város lakosságszáma alapján.
Szerintem ez kb. milliós. Magyarországon persze ez teljesen mindegy, hogy 300 ezer vagy másfél millió a "limit", ugyanazok a városok esnek bele, illetve ki.
Azért milliós, mert egy ekkora városnak általában már van akkora területe, és ehhez kapcsolódóan vannak akkora elővárosai is, és mobilitási igényei is, hogy a területen - ha ma még nem is, de hamarosan - egyre nehezebb lesz közúton áthatolni, így a kötöttpálya időelőnye már akár érvényesülhet is. Egy egymilliós városban már - a mai, rózsaszín paramétereink mellett - életképes lehet egy villamoshálózat is, amiből már akár tram-traint is lehet szerkeszteni.
Ez persze csak egy feltétel, de önmagában sem nem szükséges, sem nem elégséges. Sokminden kell ahhoz, hogy egy mellékvonal életképes legyen. A legjobb az, ha van érdemi teherszállítás a vonalon. Ha a vonal a teherszállításból fenntartható, akkor akár kisebb városok között is lehet vonattal szórakozni úgy, hogy az ne terhelje agyon a megrendelőt.
Egy egymilliós városnál már jó eséllyel a személyszállítási szerep tudja indokolni a vonalak fenntartásást, - de ez még korántsem jelent nyereségességet, csak fontosságot.
Tényleg, Peti, volt egyszer egy eset, hogy májusban, szezonon kívül, vasárnap utaztál Veszprémből a Balatonra, és nagyon sokan voltak a buszon. Nem ez volt az?
Veszprémből Almádiba szezonom kívül (májusban) vasárnap (amikor kevés az egyetemista), is utaztam már állva, mert annyian voltak. Pedig megy egy csomó busz. :(((
Szóval a vonatot visszaállítani a régi nyomvonalán nem lehet, de egy régiótramot lehetne vinni a Jutasin át, majd később valamerre az eredeti nyomvonal felé. (azon kerékpárút van, ha jól tudom)
át a Veszprém-Alsóőrs? Ékes példája a rombolásnak. Azóta sincs normális közelekdési kapcsolat a Balcsi felé. Ráadásul abszolúte nem is volt kihasználatlan az a vonal busszal nem is tudták pótolni. Volt mikor külön teherautó vitte az utasok csomagjait a busz után, mert el se fértek rendesen. Ráadásul az utasszámlálást is szabotálták (munkaszüneti napon, esős-viharos időben végezték), h úgy tűnjön téyleg nincs utas. De még így is több volt mint néhán megmenekülő vonalon.
Mellékvonalhoz képest jó sok vonat járt a 70-es években a Somogyszob-Barcs vonalon!
6 vonat ment végig, + pár csonkamenet is volt Nagyatádig vagy a másik irányból Görgetegig! Ez nem vicinális nagyságú forgalomra utal!
Akárcsak a Szombathely Rum vasútvonal, ami MD-vel járt! Még ma is 3 busz kell, hogy pótolja, ami ráadásul abszolúte párhuzamos, sőt itt a vasút megy be a településre, míg a busz elkerüli!
Na ja. Ha Nagyatádig tele a Bz, akkor onnan tovább sem lenne üres! Barcsra így kissé el van szigetelve a törzshálózattól. Bár Szentlőrincen át el lehet jutni Budapestre, és közvetlen vonattal Pécsre is, de a pécsiek gondoskodnak arról, hogy minél kevesebb utas legyen! :(
Ha a kilencvenes évek közepén fórumoztam volna, tele tudtam volna rakni a fórumot olyan képekkel és hírekkel, hogy a szívemhez közeláló vasúti mellékvonalon:
- egyik állomáson a délutáni diákvonatról 120 ember szállt le (minden nap)
- másik állomáson egyetlen nap alatt 52 vasúti kocsit raktak meg.
De ez elmúlt!
Pont tegnap beszéltem szulki emberekkel. Krumpliszezonban Szulokból 400-500 vasúti kocsi krumplit vittek vasúton. Ma senki sem termel már (eladásra) krumplit. Mikor kérdeztem miért, azt a választ kaptam, hát hogyan vitetnék el. Régen a vasútnak volt raktárja, ahová bevitték, majd rakodták vonatra. Ma nincs olyan vállalkozó, aki felvásárolná és elvitetné. De a dohány dettó. Ma összesen két háznál termesztenek még dohányt, korábban a dohány fellegvára volt Szulok. Ma Debrecenbe viszik kamionnal. Állítólag Szulok személyforgalma is magas volt, 50-60 munkás jár be minden nap Barcsra, tanulóknak pedig külön kocsi volt a vonaton, de Szulokba már alig volt hely a kocsiban. (itt is 100 fölött volt a felszállók/du. leszálók száma) Ez a vonal tipikus példája volt annak, hogy a vasút bezárása után leépültek a környező falvak. De ha ma még menne Bz, vélhetően itt sem lenne már olyan nagy forgalom,abban is biztos vagyok.
Nem hinném, hogy mostanában lenne ilyen, mint ahogy a világ más részéről sem hallani. Meg az akkumulátor karbantartásigényes, és a teljes lánc hatásfoka nem biztos, hogy jobb, mint egy modern dízelmotoros járműé (persze ott is a teljes láncot tekintve).
A németeknél akkor talán az olajimport csökkentésére érte meg, mert volt (barna)szenes erőművük, a villany olcsóbb vollt nemzetgazdaságilag.
"Nagyatád vasútja abban a különleges helyzetben van, hogy azok a tendenciák, melyek a magyar vasúthálózaton már végigsöpörtek (vagy éppen zajlanak, lásd nagykereki vonal), és csak romokat hagytak maguk után, Somogy ezen világ elől félig elzárt részén még nem jelentkeztek."
Tájékozatlanságod elképesztő! Még hogy nem jelentkeztek? Kaposvár - Szigetvár, Kaposmérő - Középrigóc, Nagyatád - Barcs vonalak felszedése, a Somogyszob - Balatonkeresztúr vonal bezárása, a Kaposvár - Fonyód és a Kaposvár - Siófok vonalak erőteljes visszafejlesztése, ezek mind a világnak félig elzárt azon részén történtek, amit Somogy-országnak neveznek!
Hozzá tartozik a dologhoz hogy kozma olvtársunk szeméről sajnos nem akar lehullni a rózsaszín hájog. A szóló Bz, a néhanapján közlekedő tehervonat semmi ahhoz képest, hogy valamikor a 2AB+4mellék zsufolva közlekedet, de járt ide 5 kocsis MD is! Az atádi konzervgyárból szezonban naponta indultak a "zakusztkával" megrakott vonatok. Olyan "tanyák" maradtak vasút nélkül, mint Kadarkút, Lad, Homokszentgyörgy, Csokonyavisonta, Böhönye, Marcali stb.
Mit tudom én, lehet,h mégis van. De hát előbb-utóbb kihalnak, de nem mostanába. Tényleg még agy 10 évig eldöcögnek.
Az akksis motorkocsikat Németbe a felsővezetékről töltik, ha drót alá kerül akkor tölti az akksit. 220-ról is biztos lehet tölteni csak hát ugye akkor valszeg tovább fog tartani.
>A Bz-k majd elfogynak a két rossz összerakunk egy jót megoldással előbb-utóbb, hiszen már nem gyártják, alkatrészt se nagon lehet kapni hozzá ha jól tudom.
Nem lehet? Milyen motor van bennük, ahhoz nem lenne alkatrész? Vagy kerékpár nem lenne hozzájuk? (Ja, esetleg törőtengelyes nincs... :-) ) Vagy szélvédő- meg ablaküveg? Vagy ülés? Mi a franckarika alkatrész ne lenne hozzájuk? Kilincs? :-)))
Most voltak-vannak újból főműhelyben a bz-k, úgyhogy 8-10évig még biztosan itt lesznek. Utána meg lehet, hogy új fővizsgát kapnak, ha így lesz akkor nem ennek az Istennek az idéjében tűnnek el :)
Van egyébként hibrid mozdony is már asszem Lillafüreden. Valami hasonlót lehet,h egy motorkocsira is lehet csinálni. A Bz-k majd elfogynak a két rossz összerakunk egy jót megoldással előbb-utóbb, hiszen már nem gyártják, alkatrészt se nagon lehet kapni hozzá ha jól tudom.
Előbb-utóbb ki kell váltani valamivel a Bz-ket és ugye mivel már változott a világ az új motorkocsiknak bizony meg kell felenie a 21. század követelményeinek, vagyis alszeg alacsonypadlós, légkondis stb. lesz 1980-ban még elment a Bz színvonalban, de ma már nem. Addigra viszont már nem kizárt, h megoldott dolog lesz a hibridhajtás, esetleg napelem rá vagy akár akksis mozdony (Kemencén a kisasúton ma is van). Sőt asszem Németországban ma is vannak akksis motorkocsik, egy feltöltéssel tud vagy 100 km-t menni. Olyan vonalakra, amik villamosított fővonalhoz csatlakoznak jó lehet.
Kérdés mennyi ideig kell tölteni, de pl. egy 30-40 km-es vonalat, ahol mindkét végén villamosított állomás van még mehetne is. Viszont ugye ameddig a drót alatt tölti az akksit addig egyhelyben áll és nem használható, de most is sok helyen van úgy, h 2-3 óráig félre van állítva a vonat.
A 142-es alsó részén volt hasonló, a helyi TV meg isi nterjúvolt egy öregasszonyt megaz unokáját (asszem),akik mondták ,h ha megszűnik avonat akkor az nekik nem volna jó, mert a buszmegálló messze van. És vonattal gyorsabban bejutnak Kecskemétre, amellett, h közel is van a tanyához. Arra sajnos nem emlékszem, h hová ment. A kisvasútnál is voltak, akik mondták, h a vasút ott van a közelben, busz pedig nem jár oda, ezért nehéz helyzetben lesznek, ha nem lesz onat. És át most nincs. Nagy ritkán használták az ott élők főleg beásárlásolni mentek vele, most ez sincs, sőt arrafelé olyan tanya vagy falurész is an, ahová betonút se ezet, hóban vagy nagy sárban autóval sem lehet közlekedni, meg akkor sem ha van valakinek max. terepjáróval.
Örülök, hogy így látod. Gondolom, ezután nem látod akadályát, hogy töröltesd a 36420. sz. hozzászólásodat.
Viszont nem nagyon tértél ki arra, amit 36423. sz. hozzászólásod kapcsán írtam. Megtennéd, hogy bővebben kifejted a véleményedet?
A 36472-es hozzászólásban is erős retorikát használsz: "hiedelemnek" minősítesz bizonyos véleményeket. Bizonyítás nélkül viszont a Te véleményedet (Van szerepe, de csak marginális.) is minősíthetné egy rosszándékú hozzászóló "hiedelemnek". Vagy arra gondolsz esetleg, hogy itt a sötét vakhit (vicimánia) és ráció igazsága csap össze? Kicsit dialektikus lenne ez a szembeállítás, nem? (Úgy tűnne, mintha az igazság lovagjai leereszkednek a buta vasútbarátok közé, hogy felsőbbrendűségük tudatában kioktassák őket.)