Eddig analógban jártak a gépeim, jelenleg digitalizációval küszködöm.
Kérdésem. van-e valami egyszerű és stabil módja annak, hogy a pályának szemmel nem látható szakaszán szerelvény (mozdony) haladási irányát érzékeljem valahogyan és ezt vezérlőpulton láthatóvá tegyem.
A funkció dekódereket, és az integrált dekóderrel szerelt kocsivilágításokat általában nem lehet kiolvasni. Csak akkor, ha kötsz direktben valamelyik funkció kimenetre egy izzót, és kiiktatod a puffer elkot. Teljesen mindegy ki gyártotta, az ESU világításoknak is csak dobozáról tudod, hogy ki gyártotta/gyártatta.
A CV8 egyébként a gyártó azonosító, a CV7 a szoftver verzió száma.
Hiába nyomok OK-ét, nem történik meg a programozás, tökéletesen működik minden világításfunkció, de programozni nem engeg, resetelni sem. Mi okozhat ilyet?
Általában a DCC funkciódekóderes világítások (a sajátom, de a Viessmann, ESU stb sem) nem tud "nyugtázást" adni a DCC központ felé. Ezért ezt a központok úgy érzékelik, mintha a dekóderek nem lennének a sínen. Ha villog egyébként, amikor programozod, akkor vette az adást, egy OK-val túl kell lépni rajta.
DCC vagonvilágításnál Roco multimaus ERR 01 hibát jelent, amikor címet szeretnék változtatni, minden funkció tökéletesen működik amúgy, mi lehet a gond?
A PIKO saját dekóderei kissé érdekesen kezelik a Lenz ABC fékezést, és van pár olyan dolog bennük, amiket nem egyszerű baleset CV programozással megváltoztatni. Első próbálkozásuk, az út java még előttük áll.
Ha most leírom, hogy ZIMO MX645P22, akkor jönnek rá a mínuszok, és megkapom, hogy a saját bizniszemet reklámozom. Pedig nekem tök mindegy, hogy milyen dekódert szerelek be. A szervizben eddig a legkevesebb baj a ZIMO-val van/volt. És nem csak én árulom. A nálam előforduló darabszám/hiba szinte minden más dekódernél rosszabb. Igaz, nem olcsó egy ilyen.
Arnold Hübschnél kapható ez a fajta dekóder, amit csíkos-háTTú ajánlott. Én 5 éve Plux-os paneleket vettem tőle Roco 1216-hoz, akkor 4,50€ volt a posta. https://amw.huebsch.at/
"...valóban nem kell megtartani semmi motor elé gyárilag szerelt elektronikai alkatrészt - kondenzátor, ellénállás, bármi... ?"
Ellenállás az nincs ott, azok fojtótekercsek. Elvileg nem kellenek. Gyakorlatilag meg a legtöbb, DCC előkszített mozdonyban ott vannak a dekóder és a motor között.
Nagyon-nagyon régi ROCO motorok, meg a régi NDK (PIKO, Gützold, Zeuke/BTTB) motoroknál meg jobb is, ha megtartod őket. Legfeljebb a motoron található kondenzátort kell cserélni. Ha az van ráírva, hogy "33nF", akkor maradhat, ennél nagyobb értékű esetén cserélni, vagy eltávolítani.
Az izzókkal nincs baj. Maradhatnak, de, ha használod a kék vezetéket (közös pozitív pólus), akkor legfeljebb majd ledimmereled.
Nagyon régi modelleknél, meg a Fleischmann gépeknél viszont nagyon nagy többlet munka az izzó mindkét pólusát leválasztani a sínről. Ugyanis az egyik pólus az maga a modell öntvény váza, az meg a bal sín (dekóder fekete vezeték) áramszedése. Ilyen esetben elég az izzó egyik pólusát szigetelni, és a dekóder fehér, ill. sárga vezetékét bekötni. Így a közös pólus az a bal sín (fekete vezeték) lesz, a kéket nem kell használni. Meg dimmerelni sem az izzót, mert legfeljebb 9-11V feszültség jut majd rájuk, az meg nem sok.
LED-re váltás az nem mindig lehetséges, vagy egyetlen LED-del nem lesz jó. Azt is meg kell nézni, hogy fényvezetők hogyan vannak kialakítva? Ugyanis egy izzó az gyakorlatilag 360°-ban szórja a fényt. Sokszor van úgy, hogy a fényvezető "körülveszi" az izzót, így osztják el fényt a három lámpához. Egy LED az meg legfeljebb egy 120°-os kúpban szór, így ilyen fényvezető esetében nem lesz egyenletes a fény eloszlása egy szem LED-del.
"- valóban nem kell megtartani semmi motor elé gyárilag szerelt elektrónikai alkatrészt - kondenzátor, ellénállás, bármi."
Valóban.
"- áthídalható-e ha komplett digipanelt forrasztok be először egy kiszuperált digi mozdonyból?"
Mármint mi hidalható át? Ha mögötte van a kondenzátor, akkor a panel nem segít. De ha tudsz huzalt forrasztani, akkor nem kell digipanel.
"Mi van akkor ha a menetfények még izzós kivitelűek?"
Semmi. Illetve az lehet a gond - ahogy másik írták - hogy a dekóder adhat ki nagyobb feszültséget, mint az általában 12v-os izzó. Ez persze egy-két izzóra vonatkozik, egy egész lámpafüzért a dekóder nem tud meghajtani. A dekóderek fuknció-kimenetei 200 és 800mA közötti terhelésre készültek (adatlapot tanulmányozni!) és legtöbbször van egy határ az összes terhelésre is (tehát ha több, különböző lámpa világít egyszerre). Ezt be kell tartani és egy izzólámpa fogyaszthat 250-300mA-t is! Ha ezzel gond van, meg kell fontolni a LED-re való áttérést.
Az izzó melegszik. Ha a fém nehezékbe van belefoglalva, az jól elvezeti a hőt, akkor én bent szoktam hagyni. Ha a digi sínfeszed magas, akkor az izzót 12V-ról nagyobb feszültségűre kell cserélni, különben hamarabb kiég.
A mozdony nyákja az általános elektronikát rakja a specifikus mozdonyra. Ha a mozdonyok között kompatibilis a panel, akkor hajrá. Ha nem, akkor ízlés-ügyesség-pénztárcs háromszög mentén kell megoldást találni.
- nem hozható létre az áramkör, mert motor a testtel és a sínnel kvázi szétválaszthatatlan.
Gyakorlatilag ahogy látod a fenti pontok mind meghaladhatóak, csak erőforrás kérdése, ami néhány mozdonynál pár forrasztás, máshol több, pl faragás, szigetelés.
Az lenne a kérdésem, hogy minden analóg (tehát nem DCC elökészített) modell digitalizálható az alábbi bekötés szerint?
A bekötés nem tűnik éppen "rakétatudománynak", de mintha olvastam volna valahol, hogy nem minden régi, analóg modell alkalmas erre. Ezzel kapcsolatban próbáltam visszakeresni a hsz-eket a Fórum felületén (digitalizálás, dekóder stb címszavakkal), de ezzel kapcsolatban nem találtam. Online videók is lényegében ezt a bekötést taglalják, a kérdésemre nem találtam ott sem választ.
Tehát összefoglalva:
Minden régi analóg modellbe beköthető-e így szimplán egy dekóder?
Ha igen, akkor:
- valóban nem kell megtartani semmi motor elé gyárilag szerelt elektrónikai alkatrészt - kondenzátor, ellénállás, bármi... ? Ezeket minden videón eltávolították, a fenti ábra szerint csak bevezetékezték. Így valóban jó?
Ha nem, akkor:
- honnan állapítható meg, hogy nem?
- áthídalható-e ha komplett digipanelt forrasztok be először egy kiszuperált digi mozdonyból?
- vagy mi a megoldás?
Mi van akkor ha a menetfények még izzós kivitelűek? Izzókra is mehet a bekötés az ábra szerint direktben, vagy érdemes LEDekre váltani?
Az arckönyv oldalon szó volt egy áramérzékelős kapcsolásról, egy vasútmodell elektronikás csoportban (?) nem értek hozzá, csak olvasom - amikor van időm.
A kapcsolást nem tudom honnan szedte az illető, de valószínű nem olvasott el mindent körülötte. A jelzésgyűjtő előtét ellenállása R3 nagyon nagy! Ez valami kerti vasút , vagy nagyobb feszültségű pálya lehet. R3 értékre általában 20 ohm körüli értéket szoktak beállítani (22-17), nem 100 Ohm-ot.
Ezzel az egy cserével máris felmegy 16kOhm-ig az érzékenység, nem kell minden más ötlettel előjönni. Valószínű ezért tettek a Roco kerekekbe is ekkora ellenállást.
A probléma még persze megmarad, hogy nem lesz zajszűrt a kimenet, de arra meg ott van a lenz LB kapcsolás, ami még kisebb áramfelvételt is elég jól figyel, nagyobb pontossággal.