"Az az igazság, hogy az első kettő 78.01.13-án hatóságizott nálunk"
Vagyis ahogy írtam a szállítás nem 79-ben, hanem 78-ban kezdődött.
"majd nagyon hosszú szünet, mert a köveetkezők 003>79.11.19-től jöttek folyamatosan"
Nos a 003 és 004 még hazai földön találkozott egymással, melynek következtében némi alakváltozást szenvedtek, így jó pár kocsit maguk elé engedtek. A folyamat pedig mégegyszer megszakadt, mert az első széria után előbb legyártották az ezekhez való kocsikat, majd ezt követte a második széria motorkocsi, ezután pedig az ezekhez szükséges kocsiket szállították. Némi idő elteltével pedig a BDzx-eket szállították.
A ma ismert Bzmot motorkocsik egy része a 90-es évekig mellékkocsi volt, ők tehát motorizáltak, Re- előtag nélkül :-)
A melékvonali járműbeszerzés közvetlenül nem függ a fővonalitól:
- A mellékvonalra a fővonal levetett járművei nem alkalmasak.
- Az igaz - bár szerintem sajnos csak a topikon ismételgetjük néhányan -, hogy a csekély fejlesztési pénzeket ott kell elkölteni, ahol a fejlesztés pozitív hatását minél több jelenlegi (nem reménybeli, nem fiktív) utas érzékelheti (utasmegtartás mint cél kismértékű utasszerzés helyett). És ez a fővonal, pontosabban a (fővárosi) elővárosi és a minőségi távolsági forgalom.
- A mellékvonal járműigénye csak akkor határozható meg pontosan, ha a mellékvonali hálózat mérete végleg eldől. Ez remélhetőleg 1-3 éven belül megtörténik, addig viszont a mellékvonalakra történő járműbeszerzés még nem esedékes (hacsak az MD-k pótlását nem kell valahogy megszervezni).
Én úgy látom, hogy a mellékvonali járműbeszerzéssel addig nem szabad komolyan foglalkozni, amíg ki nem derül, pontosan mekkora mellékvonali hálózatot kell 5, 10 év múlva üzemeltetni. Kár bespájzolni drága járművekből, ha nem fognak dolgozni, ráadásul a Bz-kben még 10-15 év van.
"Sziasztok! Közbekontárkodnék egy olyan kérdéssel, hogy amíg nem voltak a BZ-k, addig mik szolgálták ki a mellékvonalakat? Mozdony+személykocsi(k) kombináció? És mióta léteznek a Bz-k? Egyszer hirtelen lett pénz, s vettek többszáz darabot, azóta meg szinte semmi? Elnézést a kérdésekért. :)"
Magyarországon a múlt század 20-as évekig különböző magántársaságok szolgálták ki az utasokat a legkülönbözőbb mozdony, és kocsitípusokkal. A motorvonatok a vasút államosítása környékén jelentek meg. A legsikeresebb típusnak a BCmot bizonyult. A Ganz, mint gyártó évtizedeken keresztül ontotta ezeket a motorvonatokat különböző alváltozatokban. Például három tengelyes, vagy növelt szekrényhosszú változatban. A motorvonatokat, még 1974-ben is remotorizálták.
Ezekkel párhuzamban megmaradtak a gőzmozdony vontatta szerelvények is, azonban ekkora a mellékvonali gőzmozdonyok leginkább a 275-ös, és 375-ös sorozatból álltak.
A Bz motorvonatokat a MÁV 1979, és 1984 között szerezte be. Ez volt az első távvezérelt feljáróajtóval ellátott vonata a MÁV-nak. A vonat Skoda-Liaz gyártmányú erőforrása megbizhatatlannak bizonyult, így a MÁV ezeket RÁBA-MAN típusra cserélte.
A járművek azóta újabb átalakításon estek át, ahol MAN motort kaptak, az InterPicivé
alakított járművek Volvo erőforrást kaptak. A legújabb átalakítás egy motorvonat, és egy vezérlőkocsi "házasításából" született. Ha beválik, akkor a MÁV 30+30 darab
beszerzését igéri.
Sajnos újabb járművek beszerzésére nincs esély addig, amig a fővonalak nem biztosítanak kultúrált eljutási lehetőséget az utasok számára. Ehhez új kocsik, mozdonyok, motorvonatok, és pályafelújítás szükséges. Csak ezt követően várható újabb járművek beszerzése a mellékvonalak számára. Azonban ennek az a súlyos ára lesz, hogy addigra a mellékvonalak többségén, már nem lesz forgalom...
Nem szószerint így volt, csak nem tudtam pontosan megfogalmazni a dolgot.
De valami biztosan nem volt rendben a kocsi futóművével, mert a többi vonat jól futott a vonalon, ez kocsi meg úgy szitált jobra-balra, hogy a pohár sörnek a fele biztosan kiborlult volna a pohárból. Olyan érzése volt az embernek, mint amikor csisztapusztára ment a vicinálison. Csakhogy ez egy jó állaopotú fővonal volt. (17-es vonal 198x-ban.) fővonal volt. Nem tudom, hogy pontosan mi volt az oka, csak valami valami kopásra emlékszem indokként.
Sziasztok! Közbekontárkodnék egy olyan kérdéssel, hogy amíg nem voltak a BZ-k, addig mik szolgálták ki a mellékvonalakat? Mozdony+személykocsi(k) kombináció? És mióta léteznek a Bz-k? Egyszer hirtelen lett pénz, s vettek többszáz darabot, azóta meg szinte semmi? Elnézést a kérdésekért. :)
Szerintem jó lenne ha néhány vonalon ez a fekete vonat járna, sokkal igényesebb utazást nyújtana.
Amikor az utolsó mohikánokta kivonták a forgalomból, akkor eléggé hadviselt állapotban voltak, míg a Bz-k vadonatújak voltak. Egy utazásunk alkamából a kocsik kerekei eléggé ki voltak kopva, és ide-oda csúszkált a pályán. Így elvette a kedvünket a további utazásoktól. Akkoriban már vegyesüzemben mentek a Bz-vel. Sőt álltólag volt ABmot Bzx-ekkel. (Úgy tudom, hogy a Bz-knél akkoriban volt sok probléma pl. a felforró hűtővízzel, de lehet, hogy mással is, és már akkor (a '80-as évek első felében ) voltak remotok, amikor az eredeti motort MAN-ra cserélték, ha jól emlékszem. (Ez utóbbi, mintha némileg nehezebben gyorsult volna a csehszlovák elődjénél).
De nem szaporítom a szót, mert biztos vannak itt, akik a témában nálam sokkal szakértőbbek.