Köszi a választ! A mozdony dekódert nem tudom hogyan lehet resetelni, de egy ismerősöm talán igen, már írtam neki. Áttetetem a mozdonyt egy másik MultiMausra, ott ugyanaz a helyzet, szóval szerintem a mozdonydekóderben kell keresni a problémát. Ezt a resetelést mindenképp elvégezzük valahogy!
Egy olyan kérdéssel fordulnék hozzátok, hogy vettem egy PIKO 52802 digitális-hangos Szergejt. Tökéletesen működik, de van egy olyan - számomra zavaró - tulajdonsága, hogy némi járás után mikor leállítom a motor hangot, az hirtelen hallgat el, nem pedig úgy hogy végig adja a motor leállásának hangját.
Csinál olyat is (de ez ritkább), hogy a MultiMaus menetindítójának elfordításával nem indul el a mozdony, csak az alapjárati motorhangot produkálja. Nyomok egy STOP vészleállítást, újraindítom és akkor jó. De a motor kikapcsolásának hangja, hogy csak így hirtelen megszakad az jobban zavar. Áramszedési gondok nincsenek, minden világít, szoftveresen lehet valami, de nem értek hozzá... Szerintetek mi lehet az oka? Hogyan lehetne ezt orvosolni? Válaszaitokat előre is köszönöm!
Vettem egy Piko 58131 Railjet szerelvényt, és az 1. és 2.o kocsikba világítás panel beszereléséhez szükségem lett volna az áramszedésre. Megnéztem a vezérlő kocsit ott milyen van. Ott az ET53000-216 volt, ez 1600 Ft/db áron, pótalkatrészként rendelhető az Attila úti boltban. Gondoltam mielött a négy darabot nem kevés pénzért megrendelem megkérdezem, hogy ez alkalmazható a személykocsiknál is. Időközben kiderült, hogy nem, mert más típusú forgóváz van a személykocsik alatt amibe ez nem tehető bele. A probléma bronzrugó beszerelésével megoldódott, de köszönöm a válaszodat.
Nem hinném, hogy a vezérlőkocsihoz külön készítettek volna olyan forgóvázat, amire fel lehet pattintani azt az áramszedőt, így nagy eséllyel a kocsikhoz is jó. Ellenben a PIKO oldala szerint nem kapható, és nem is tudják, hogy mikor lesz újból kapható...
Vettem anno Digitools-éktól Bézét, mellékkocsival, dekóderekkel (Bz-ben hangos, Bzx-ben nem). Most végre vettem a fáradtságot, és átnyálaztam a doksikat, kicsit reszeltem a beállításokon:
- egy címre programoztam a két dekódert;
- a végzár együtt kapcsol a fényszóróval;
- F4-re be tudom kapcsolni a pótkocsis üzemmódot, így a pót belső világítása is követi a motorét, illetve ilyenkor nem a motor, hanem a pót végzárja működik;
- megnegáltam az F5 funkcióját (fényszóró bekapcsolásakor mindhárom fény világít, F5-re a felső elalszik, az alsók halványabbak).
Ha érdekel valakit, itt a "recept":
1.) A motor végzárjaiba belevettem a fényszórót (F0) és az F4-et negálva: CV126/130=132; CV127/131=29. Elvileg a végzárak ki/be módban kell legyenek, és irányfüggőek, szóval CV178/179=0; CV190=1; CV191=2.
2.) A pótkocsi végzárjaiba belevettem az F0-t és az F4-et: CV118/122=4; CV119/123=29; Ezek is irányfüggőek: CV176=16; CV177=32.
3.) A pótkocsi utastér-világításába belevettem az F4-et: CV126=7, CV127=4.
4.) A fényszórók fényereit átvariáltam, hogy normál módban legyenek fényesebbek: CV300/301=20, CV312/313=64. A működésbe belevettem az F5-öt és az F0-t: CV134=133, CV135=29. A felső fényszóró ki/be módban van, nem irányfüggő, tehát CV180/192=0.
Mivel a két dekóder azonos címen van, értelemszerűen csak azt rakjuk a pályára, amelyiket éppen programozni szeretnénk.
Valószínűleg meg lehetne oldani a dolgot előfogat-móddal is, de ha jól tudom, az csak rövid címekkel működik, nekem meg hosszú címek kellettek.
Segítséget szeretnék kérni. H0-ás Piko RailJet személyvagonba szeretnék DCC világítást tenni. A kerekeknél nincsen érintkező rugó, de a helye megvan. Milyen áramszedő való hozzá és hol lehet beszerezni? A vezérlő kocsiban használt ET53000-216 jó ide is?
Pécsett vagy környékén van valakinek dekóder tesztelője, amit használhatnék?
Van egy emlékeim szerint újonnan vett Zimo MX634C dekóderem, amit pár éve vettem, de csak most raktam volna be, de nincs másik MTC21-es modellem, így próbálni nem tudok, analógban megy.
Csipesszel mindkét végén húzd ki a csavarkapocs és tömlő imitációkat, mert a homlokfalon túlnyúlva akadnak, nem engedik le a kasznit. Ezután a forgóvázak közepe körnnyékén mindkét oldalon kettő (össz. négy) "valamit" dugj be a főkeret és a kaszni közé. Ez a "valami" lehet, pl. bankkártya-telefonkártya, én fogvájót szoktam bedugni. A feladat az, hogy a kasznin lévő körmöket (ha tetejére fordítod látod őket, oldalanként négy darab van a Gigantnál), el kell emelni-távolítani a főkerettől. Ha megvan, akkor megfordítva a mozdonyt (talpára) a kaszni leemelhető, óvatosan, nehogy a főkeret-futómű leessen. Nekem elsőre még így is kicsit nehezen jött le, finoman meg kell esetleg mozgatni... Az áramszedőkre vigyázz, elég filigrán szerkezetek.
Más: nekem bökte a szemem, hogy a maratott szellőző rácson keresztül alatta a nyáklap látszik, meg azon a forrasztás, nem túl eredeti. Alá ragasztottam egy sötétszürke lapot, ha már le volt szedve.
V63-017 kollégát annyival egészíteném ki, hogy a Märklin rendszerű kerekek futófelülete is szélesebb, mint az NEM kerekeké, így majdnem minden váltón fel is akadnak, pláne a hosszú forgóvázú modellek. A régi, még fém Märklln kocsik meg a kettéválasztott tengelyű kerekeket is rövidre zárják, a kasznin keresztül.
Jellemző, hogy a PIKO egyik "Interzonenzug" vonat szettjében még a kocsik alatt is más cikkszámú a kerék, ha AC, vagyis Märklin rendszerhez lett gyártva.
A kerék lehúzása, majd szigeteléssel történő ellátása akkor működik, ha van jó esztergagéped és tudod is használni, valamint a szigetelést megfelelően bele tudod sajtolni a kerékbe, ellenkező esetben csúfos végeredmény születne. Az sem elhanyagolható tény, hogy az AC rendszerre készült járművek kerekeinek nyomkarimája nagyobb a DC-s társaihoz képest. Mivel itt tized mm-ek is számítanak, így én is a komplett kerékpárcserét ajánlom. A Ro-La kocsihoz a Märklin oldala a 432950 cikkszámú DC kerékpárt ajánlja, de szerintem a többi kocsira ha rákeresel a märklin oldalán, találni fogsz hozzá passzoló DC kerékpárokat.
A legolcsóbb megoldás az hogy a tengelyeket elfűrészeled és egy megfelelő méretű és átmérőjű műanyag csőbe behúzod a két félt. Ez biztosítja a megfelelő nyomtávot viszont a keréktárcsák profilja ugyanúgy a régi marad, emiatt nagyjából csak a 2,5 mm-es sínkorona magasságú vágányokon fog elmenni.
Egy olyan témában lenne szükségem pár ötletre, amit még nem próbáltam.
Van néhány AC vagonom, ha DC-re szeretném alakítani a kerekeket, akkor melyik megoldás , ami esetleg már bevált valakinek?
A vagonok között van Ro-La is, ezért a kisebb kerék méretre alkalmazható módszer is lényeges.
Hallottam már pár ötletről, pl: kerék lehúzása tengelyről plusz szigetelő anyag és visszapréselés, de olyant is, hogy ez nem működik, ezért arra vagyok kíváncsi, hogy valakinek van-e olyan módszere , ami működőképes és költséghatékony?
Vezeték nélküli távirányítást szeretnék de nem telefonról, mert az kényelmetlen. Lehet ehhez valahogy WLANmaust illeszteni vagy ahhoz mindenképpen Z21 szükséges?
F3 = AUX3 (MTB Bz: felső fényszóró - ehhez van az egyik kapcsoló)
F4 = AUX4 (MTB Bz: vezetőfülke világítás)
F5 = fénytompítás
F6 = tolatómód
F7 = AUX5 (MTB Bz: vezetőfülke világítás)
F8 = AUX6 (MTB Bz: utastér világítás)
DigiSound hangdekódernél, gyári beállításokkal:
F5 = fénytompítás
F6 = tolatómód
F21 = AUX1
...
F28 = AUX8
A fülkevilágítás elég halvány, ha világos van a szobában, akkor alig látszik. Ezen kívül találkoztam már több darabbal, amibe rosszul volt beforrasztva a vezetőfülke LED-je (de az valószínűtlen, hogy mindkettő rossz).
Egy kis segítséget szeretnék kérni, MTB Bz kapott egy Digitools 4.5 dekódert, a leírás alapján átkapcsoltam a panelen a két kapcsolót, azonban a belső- és fülkevilágítás (AUX 6 és 4/5) külön vezérelhető. A dekóderben a CV 138-142-146-ra ki is írja a 4-5-6-ös funkció gombokat, azonban a modell nem reagál. Melyik CV értéket kéne még piszkálni?