A difhez tartozó fogaskerék mát nem kap erőt. A nagy fogaskerékhez tartozó párja csak forog a tengelyen.
Ha jól értem akkor ez forog el a tengelyén :
Ez meglepő számomra . A difi-irányváltók jellemzően három hibát szoktak produkálni :
-- suttyomban eltűnik az olaj >>> elpusztulnak a csapágyak , esetenként a csapágyfészkek is , néha pedig a dekli oldal is kitörik
-- elernyed a közvetítő ( középső) tengelyen a szabadon forgó fogaskerekeket elmozgás ellen rögzítő zégergyűrű >>> elgyalogolnak a tengelyen a fogaskerekek , összeakadnak , netán egyszerre kapcsol előre-és hátramenetbe a kép . Ilyenkor elnyíródnak a fogaskerekek .
-- olykor a váltóhuzal rosszul van beállítva és ezért a hajtáshoz a kapcsolat csak részlegesen jön létre : ilyenkor terhelésnél kidobálja a sebességet és lekoptatja a kapcsolókörmöket
Természetesen a fenti hibák kombináltan is előfordulhatnak .
A fentiek szellemében meglepő , hogy közvetítőtengely hajtófogaskereke lazuljon föl . Tkp. nem sok kell neki , mert se ricni , se borda nincs , egyszerűen illesztéssel sajtolják föl a tengelyre fogaskereket . Ez ugyan adná a fellazulás lehetőségét , de ha ilyenféle fogaskerék-összeakadós foglezabálós történet van , attól ez a része nem terhelődik a hajtásláncnak . Esetleg ha menet közben akadnak össze a fogak akkor a kocsi beblokkol és ilyenkor nagy csavarónyomaték éri a csak illesztéssel felpréselt hajtáselemet .
És igen, ezért van hogy nem számít mennyire kurva nehéz a tesla, mégsem eszik sokkal többet mint egy könnyebb villanyautó.
Olvasgass, én megtettem. Végeztek egy rakás tesztet hagyományos autóval (beraktak az új swiftbe 200kg pluszt) és sokkal többet evett, főleg városban ahol sok indulás-megallás volt.
Ugyanezt elektromossal jóval kisebb plusz fogyasztás mellett megoldották, de a hibrid is inkább ebbe a kalapba való.
Nem azt mondtam hogy nem számít a tömeg, csak azt hogy sokkal kevesebbet mint a belső égésű motorokhoz szokott agyunk gondolna.
Nem nagyon érdemes ottan hagyni sehol. A mopedautókat sokan szeretnék kipróbálni. Nekem a kőműves leszakította az ablakemelőt, meg kiszakította a váltórudat a helyéről. Ha nem vagyok otthon, legtöbbet be is zárom.
Kíváncsi lennék, mennyi lenne a fogyasztásod, ha max 50 km/h sebességgel mennél. A Ligier kisteherautóm kb. 10 kWh-t fogyaszt, amit nagyon sokallok, bár szerintem sokkal nagyobb a légellenállása, mint egy Fiat 500-nak. Viszont a Ligier meg nincs 500 kg se...
Igazi, gyári modern villanyautó kb. 1/3-ot tölt vissza adott menetben teljesen motorfékkel lassítva. Sőt, igen hasonló volt hosszú emelkedőn és visszafelé. Az e500 Fiaton kWó-ban látni ezeket. Annak pedig korrekt a hajtása. Normál városi, országúti tempóban 12-13 kWó/100km kell neki a több mint 1,3 tonna mozgatásához.
Én is jobban szeretem a kigurulást, de ez megoldható akkor is, ha van motorfék, csak fokozatosan kell felengedni a menetpedált. Viszont reggel a dugóban jobb ha rögtön fékez a motor, mert így sokkal ritkábban kell a fékpedált taposni.
Nálunk ahol én járkálok talán nincs olyan nagy tülekedés az utakon , ezért a szabad kigurulás is megvalósítható -- az efféle szabadonfutást az autóipar állítólag "vitorlázás" néven ismeri . Én nagyon szeretem , komoly gondom a mopedautókkal , hogy képtelenek meggurulni : enyhe lejtőkön is nyomni kell a gázt , illetve megállás előtt sem tudok hosszan kigurulni , márpedig ha a mögöttes forgalom ezt lehetővé teszi szívesen élek ezzel pl. a váltós járgányokon .
Kigurulás 100 %-os hatásfokú -- ha megfelelő időben veszed le a lábad a gázról és iktatod ki a motorféket ( pl. üresbe kapcsolsz ) és pont a célnál állsz meg akkor nyerő vagy , mert ugyanúgy nem használtad a féket ( kopás ,és mozgási energia elpusztítása ) , miközben hamarabb szüntetted meg hajtóenergia felhasználását . Ha a visszatöltős rendszert használod akkor jobban rá kell közelíteni a megállási célra ( tovább dolgozik a motor mert rövidebb lesz a lassulási táv ) , de az visszatöltéssel nyert energia nem 100% , mert ugye van veszteség a megtermelés , a tárolás és az újrafelhasználás során is .
Persze a belsőégésűek egyenlegét tovább árnyalja , hogy a (régebbi) dízelek és modern benzinesek motorféknél nem fogyasztanak .
A fogyasztásrekorder ( pl. Shell Eco-marathon ) masinák pulzáló üzemben működtek : bekapcsolták a motort , felgyorsította a járművet , majd üresbe kapcsoltak és kigurultak , majd lassulás után újra beröffent erőmű , felgyorsítottak . Állítólag így kevesebbet eszik a gép , mint folyamatos haladással -- vélelmezem a hosszú kigurulás ( amikor a motor áll és fogyasztás nulla ) többet hoz a konyhára mint amit gyorsítás elvisz . Márpedig aki olyan gépet tákol össze ami több ezer (!) km-t elmegy egyetlen liter üzemanyaggal az valószínűleg pontos fogalmakkal rendelkezik a takarékosságról . Ráadásul azok extrém könnyű ( vezető nélkül 13-30 kg-os ) járművek .
A fentiek kapcsán azon tűnődök , hogy mennyiben befolyásolná a mopedautóm fogyasztását , ha szabadonfutó lenne az erőátvitelben .
Ebben a villamos hajtásláncban ilyen ilyen piktogram utal a visszatöltésre :
Az előrementi részről nem látok képeket . Annak mi baja lett ? Mert a 11-es és 8-as váltó csak a közvetítőtengelyre sajtolt meghajtó (21 ill. 27 fogszámú) és a difire csavarozott meghajtott (71 ill. 77 fogszámú) fogaskerékben különbözik . Ha azok nem sérültek akkor át lehet pakolni rá .
Voltam kipufogót csináltatni. Oda adtam a kulcsot a lakatosnak. Eljöttem. Másnap rájuk telefonáltam ,és közölték a kocsi indul de nem gurul. Berágtam mert lett volna dolga a kocsinak. Erre mehetett fel rámpára. Voltak csúnya mondatos gondolataim. A lényeg. A 400-as Aixam alatt 1:8-as váltót volt. 85km/o simán megvolt. 70-75km/o utazó tempó .
Most meg vissza került alá a 11:1-es váltó. Ordít visít a motor 60 után. Nagy 500-as csapágyas variátor van rajta. Érdekelne valakinek lenne elfekvő fogaskerék sorja?Tengelyen. És variátor tengelye.
Tegnap voltam az elektromos Ligier kisteherautómmal a forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgálaton. Jól sejtettem, hogy ez lesz az első Magyarországon, így aztán csak mára lettek készen a papírok. Volt egy kis tanácstalanság, hogy pontosan hova is sorolják be, de végül L6e-BP kategóriás lett, a jármű jellegkódja pedig ZB zárt utastérrel.
Régen jártam ezen a vizsgabázison, amikor az első mopedautómat helyeztem forgalomba, ízekre szedték, pedig az egy fiatal, szép állapotban lévő Aixam 500.4-es volt. Azt éreztem, hogy azt keresik, mibe lehetne belekötni, hogy kivágják a vizsgáról. Most teljesen más volt a hangulat, sokkal barátságosabbak voltak a vizsgabiztosok, nem azt láttam rajtuk, hogy mindenáron hibát keresnének. Ennek ellenére találtak hibát, valószínűleg sokat süthette a nap a kocsi hátulját, mert az index és ködlámpa is szinte fehéren világított. De tök rendesek voltak, azt mondták, majd cseréljem ki az izzókat sárgára ill. pirosra, és akkor jó lesz.
Nem tutom, hogy azért voltak ilyen "normálisak", mert a Ligierben alig 10e km van, teljesen újszerűnek néz ki, vagy esetleg az elektromos hajtás miatt tetszett nekik, de az is lehet új szelek fújnak a közigazgatásban, és kezdik ügyfélként kezelni az embereket...
Következő lépés a vámhivatal, regadót elvileg nem kell fizetni az elektromos járművek után, de az eljárást le kell folytatni.
Ami még érdekes a műszaki adatlapon, a megengedett össztömeget 1005 kg-ban határozták meg. A menetkész tömeg 730 kg, de kizárt dolog, hogy a lítium akkukkal több lenne 400 kg-nál. De majd kiugrok a tüzépre, és lemérem, mert ezek után nagyon kíváncsi vagyok a terhelhetőségre.
Lehet túl sokat nem nyerünk a rekuperációval, de minden csepp számít, és közben nem a fékbetétet koptatjuk. Meg jó érzés is, amikor sikerül úgy megállni pl. az ortom előtt pirosraváltó lámpánál, hogy nem kell a fékpedálra lépni. Ligier kvázi egypedálos, állóra fékez. Eleinte szokatlan volt az erős motorfék, a Stellánál úgy csináltam, hogy csak akkor van motorfék, ha hozzá érek a fékpedálhoz, de mindkét variációval jól be lehet lőni a "féktávot"...
Akkor nálad a tartó tekercs problémája miatt van a jelenség. Legalább is azokból a képekből következtetve, amit Bakancs4 osztott meg a nekem szóló válaszában. A kilométerspirál visszahelyezését, próbáld meg úgy, hogy kiveszed a vezető ülést, és akkor betudsz feküdni a műszerfal alá. Remélhetőleg hozzá fogsz tudni férni.
Az enyémnek meg az a baja, hogy forgat rajta párat, majd szétakad és fel pörög az indítómotor.Nem mindig csinálja.Mi lehet a baja?
A másik meg, hogy kezemben maradt a kilométeróra spirál. Valószínűleg lecsavarodhatott, mert már az óra nem mutatott semmit.Vissza lehet-e tenni hátulról, vagy ki kell bontani a műszerfalat?
Azt szokták mondani, hogy az ilyen kicsi súlyú gépeken nincs sok értelme a visszatöltéssel bajlódni, mert elenyésző energiamennyiséget tud(na) csak kinyerni a fékezésből.
Szóval szerintem ha tudja is, akkor sincs gyárilag bekapcsolva ilyesmi.
De gratula a szerzeményhez, jól fest (így 2 képen :) ), majd meséld el a hosszabb távú sorsát is.
Szétszedtem az önindítót és a behúzó tekercset, de csak addig amíg nem kellett volna olyan beavatkozás, aminek nem tudom, hogy mi lenne a vége. De viszont nem tudtam hozzáférni az érintkezőhöz, ami bekapcsolja az önindítót.
Régebben készültek olyan behúzómágnesek amik szétszedhetőek voltak , de mára szerencsére leszokott az autóipar az efféle javítható-felújítható dolgokról . Én szedtem szét már ráperemezett rögzítést a Volvon , megkaparásztam és újra összeraktam . Mindenképpen helyre kellett állítani az üzemképességet és új alkatrész beszerzésére akkor ott ( szombat délután ) nem volt lehetőség .
A netről letöltött ismertetők szerint visszatölt , de lakatfogóval mérve nem tudtam érzékelni visszatöltést -- igaz keveset gurultam , nem volt időm-lehetőségem vacakolni vele . Lehet bekapcsolva sincs ez a funkció , mert néhány kapcsoló nincs bekötve a műszerfalon . A nyomaték még így döglött aksikkal is biztató volt .
Hogy 40-es matricát kérnek-e a vizsgán azt nem tudom . Pár éve valaki forgalomba helyezett itt egy ( olaszból származó ) Ligiert , azon nem volt . Az Ausztriából idekeveredő gépeken általában van 45-ös .
A kvadunkon nincs -- nincs is hova tenni -- pedig az duplán 40-es ; egyrészt segédmotor , másrészt nincs difije .
Amikor az Apecar sokéve volt időszakos műszakin ( és a megyei hatósági vizsgabázisra vittem ) akkor ott szóltak , hogy majd tegyek rá 40-es matricát .
Ez kefés, de a jobbik fajtából, ha jól látom külső gerjesztésű (sepex). Ez tud visszatölteni is.
Ha jók a kefék, és nincs túlterhelve, akkor tartós darab. Ja, meg ne menjen bele a kosz, ha van szellőzése. Az ac motorok hatásfoka kicsit jobb, meg azokban ugye nincs kefe, ami problémás lehet. Nyomatékban viszont a kefés többet tud.