Na ma jutottam el a boltba, visszavittem a Szergejt, és visszakaptam a pénzt...
Kicsit felemás érzéseim vannak, mert továbbra is szeretném ezt a Szergejt.
Ma délelőtt még mentem vele pár kört, és az első 5-7 percben tökéletesen működött. Végig adta a hangot miután megállás után egyből megnyomtam az 1-est, mehettem vele előre-hátra, nem volt gond. De kb 5-perc után megint jött ez a hangmegszakadásos szösz. Az első pár percben hibátlan.
Mit csináljak? Vegyem meg máshol egy másik szállításból? Hagyjam a fenébe és nézzek más mozdony után?
Ezt az analóg módos letiltást végül nem próbáltuk, de lehet ez megoldotta volna a problémát?
Köszönöm az infókat sikerült megoldani laza 2 óra szenvedés után!:-DDD A tömlőimitációkat ki sem szedtük mert beletört volna csak a hasáb alakú biztosító tüskét.
Az biztos, hogy sokáig kell majd magam rábeszélni ha majd a másikba hang kerül:)))
Nagyon szépen köszönöm mindenki - tumikas, csíkos-háTTú, M63,008, és e94 02 - hozzászólását és jó tanácsát.
Utólag belegondolva, valóban más alternatíván kell gondolkodnom, mert azt hittem kis unokámnak ezzel örömet szereztem volna, de lehet inkább csak idegbajt (főleg az apjának).
Digitálissal kezdeni a legjobb egy digitális startszettel. Ott minden megvan, ami kell.
A Roco-Lenz még lehet, hogy tudta a zero-streching - et - amivel egy analóg mozdony is lehetett a pályán - de az csak egy fájdalmas kényszermegoldás volt az átmenetre az analóg és a digitális között. Ha tudta, ha nem, alapszabály, hogy analóg mozdonyt nem teszünk digitális pályára.
illetve ez a rendszer működteti-e az egyenlőre analóg vonójárművet, szükséges-e hozzá még valamilyen kiegészítő "dolog" ???
Digitális rendszerek általánosságban nem működtetnek analóg járműveket, nem is ez a céljuk.
Érdemes először utánaolvasni a net-en, egy alap rálátást szerezni a témában, és azután kiválasztani a megfelelő vezérlést; nem jó ómen valamit azért megvenni, csak mert olcsó.
Segítséget szeretnék kérni, amennyiben ezzel nem "terhelek" senkit sem.
Alapszintű digitális modellezéshez érdemes-e megvásárolni kb:20 éves Roco-Lenz 10751 tipusú modellt (központ,vezérlő,tápegység), illetve ez a rendszer működteti-e az egyenlőre analóg vonójárművet, szükséges-e hozzá még valamilyen kiegészítő "dolog" ??? Valakinek van-e ezzel kapcsolatos magyar "kézikönyve"????
Közben beszéltem a bolttal, most abban maradtunk, hogy én ezt szombaton visszaviszem és lehetőség szerint kicseréltetem.
Nyilván nincs semmi garancia, hogy a másik nem fogja ezt csinálni, de azért ha ez általános PIKO betegség lenne, akkor azért több irányból érkezne ilyen jellegű panasz ezekre a mozdonyokra. Nehezen hiszem, hogy mindegyik rendelkezne ezzel a hibával, bár én nem csodálkozom már semmin.
Mindenképp írok a fejleményekről, már csak "esettanulmány" végett is!
Elképzelhető, hogy V63-017 kapirgál jó helyen, és valóban a hangfájlban van valami logikai kapcsolat félreparaméterezve, ez esetben németesre kell venni a figurát, és fapofával reklamálni.
A másik nyom, a jelalak és különféle digit. rendszerek közti nemkívánt kapcsolgatás gyorsan, egyszerűen és ingyen lepróbálható, ha a dekóderben letiltod az analóg és a Märklin-Motorola formátumokat. Ha véletlenül ez is megoldja, akkor nyugodtan használd a dekódert így (feltéve, hogy valóban nem akarod analógban használni).
(Ez utóbbiban is lehet ráció: ki tudja, hogy a dekóder nem kapcsol-e át néha, valami miatt, egy-egy pillanatra analóg üzemmódba; és ki tudja, egyáltalán tesztelték-e, hogy egy menetközbeni átkapcsoláskor, ha analógban nem kell az F1, hogyan fog leállni a motorhang :)
(A "félreprogramozásból" a "programozás" alatt egyaránt értem a firmware-t, meg a hangokat és azok logikai kapcsolatát tartalmazó adatkupacot. Bármelyikben van a hiba, a "félre" valid, a felhasználó nem ezt kellene kapja.)
Egy szokásos fékezési időn belül a dekóder nem tudja lejátszani, a motor még vígan fordulatszámon pörög, miközben a modell már áll, és a fékcsikorgás is megszűnt, de hosszú másodpercek telnek el, mire a motorhang újra alapjáratra esik vissza. Persze a dekóder ilyenkor meg "nem látja" a modell motorjának a fordulatát, mert a dekóder a motorra már nem ad áramot, így, ha ilyenkor kikapcsoljuk az F1-gyel a hangot, akkor nem a motor leállítási szakaszt futtatja le, hanem simán megszakítja a hangot.
Ez nem túl logikus. Mi a "túl hosszú"? Mennyivel nyúlhatna túl a lefutás-hang a motor tényleges megállásán? Mert valamennyit nyilván túlnyúlhat...
Szóval szerintem szimplán programozás kérdése. A motorhang egy csatornán szól, mert a különféle elemei egyszerre nem szólhatnak. Azon az egy csatornán kell szólnia a beröffentéstnek, az alapjáratnak, felfutásnak, lefutásnak, leállásnak. A felfutást akkor játszhatja le, ha a beindítás lement, a leállást akkor, ha a lefutás lement, satöbbi. Sőt, egy leállásnak akár más feltételei is lehetnek (pl. villanygépnél a szellőzés leállása). Mindegy, hogy melyik hang milyen hosszú. Ha nem így van, akkor ott valami félre van programozva.
Lenne még egy észrevételem a mozdonnyal kapcsolatban! A lenti jelenséget pár perc (pár kör) működés után produkálja. Tehát ha ki volt kapcsolva éjszakára és másnap játszanánk, a bekapcsolás után 1-2 percig (ha ezalatt állítanánk le a motort) tökéletesen működik. De egy kb. 5 perc játék után már előjön ez a hiba a motor leállításakor, azaz akkor már megszakad a hang.
És még egy észrevétel! Ha a MultiMaus be van kapcsolva de maga a mozdony nem, akkor nagyon halkan hallat ilyen elektromos búgást. Ezzel szemben a pályán lévő további 3 (Roco) mozdony szintén kikapcsolva, teljesen néma. Nincs semmiféle elektromos alig hallható hang.
Nem tudom, hogy ez PIKO jelenség e (további PIKO mozdonyok hiányában), vagy ez is egyfajta "hibajelenség". Ha kikapcsolom a MultiMaust akkor ez a nagyon halk elektromos zúgás is abbamarad. Nyilván, hiszen nem kap áramot egyáltalán. De amint bekapcsolom a MM-t onnantól van ez az egyébként nem zavaró egészen halk hang.
Szépen összefoglaltad, itt ennél a mozdonynál ez lehet a probléma. Nem tudom mit csináljak. Vigyem vissza? És ha a következő is ilyen lesz?
Abban is ugyanaz a PIKO dekóder lesz. Meg kinéztem egy másik Szergejt is már, szeretném megvenni a jövő hónapban, de lehet, hogy szintén zenész kategória. Ugyanakkor meg maga a mozdony "nagyon össze van rakva" kategória nekem (külsőleg), összehasonlíthatatlanul szebb mint a Roco Szergeje. A kürtöt leszámítva a hangja is markánsabb, nem tudom milyen hangszóró van benne, de olyan hangos mint a háború!
Tegnap este egyébként tesztelgettem még jó sokáig, és a mozdony megállása után vártam gyakorlatilag perceket is, és akkor is csinálta ezt a hang megszakadást... Tehát bőven megvárva míg az az alapjárati hang végig "játszódik".
Arra jöttem még rá, hogy akkor nem csinálja ezt a hangmegszakadást, ha bekapcsolom a MultiMaust, bekapcsolom a hangot, elindulok a mozdonnyal, megyek egy szabályos kört, megállok és leállítom. Tehát nem végzek irányváltást. Elindulok egy irányba, megyek, megállok és akkor jó! Ha elindulok az ellenkező irányba vele és úgy is megteszek egy kört, akkor már jön ez a hang megszakadás...
Amúgy én is arra gyankszom, hogy ha még a hangok nem jutnak el az álló helyzeti/alapjárati részig, addig az F1-et kikapcsolva egyszerűen megszakítja a lejátszást. Ezt megváltoztani pl. az ESU-nál csak a projektfájl birtokában lehet.
Köszi, hogy utána néztél!:) A németem "viszonylag" gyenge, nem sokra jutottam volna az ottani kereséssel... Mit javasolsz? Vigyem vissza a boltba, vagy éljek együtt ezzel a rendellenességgel? Csíkos Mester javasolt egy dekódert, de egy új mozdonyra azért nem szeretnék így költeni. Nyilván ha alapban nem lett volna benne hang, akkor igen, de így... Amúgy a mozdony hibátlan lenne...
A nem tiszta jelalak meg pl. a z21 egyik ismérve sajnos. Én arra gyanakodnék. Volt ilyen nekem is, hogy a régi központtal simán ment a dekóder, a z21-el meg különböző anomáliákat produkált
A PIKO saját dekóderei - CV8=162, onnan lehet felismerni, hogy piros lakkozású a nyomtatott áramköri lap - sajnos szenvednek pár betegségtől.
- "Nyüszít" a motor meginduláskor, vagy gyorsításkor jól hallhatóan, mint az Uhlenbrock dekóderek esetében. És ez ugye a saját modelljeiben tapasztalható.
- Nem igazán működnek a Lenz ABC fékezéssel, vagy csak az 1-es vezetőállással előre. Ez komoly baki, minden más dekódernél az ABC fékezés úgy működik, ahogy azt a Lenz megálmodta. Ezt orvosolni kellene.
- Konkrétan a DR V200 (később BR120, nálunk M62) hangdekóderek esetében a kürt hangja nem stimmel, nem hozza a jellegzetes, mélyebb "Szergej", vagy "Taigatrommel" hangzást. Ebből a szempontból még az ESU is jobb, a többi gyártó hangja meg magasan felette van.
- A kolléga által leírt jelenség pedig oda vezethető vissza, hogy az a hangfájl, ami a motor lefutását szimulálja, túl hosszú. Egy szokásos fékezési időn belül a dekóder nem tudja lejátszani, a motor még vígan fordulatszámon pörög, miközben a modell már áll, és a fékcsikorgás is megszűnt, de hosszú másodpercek telnek el, mire a motorhang újra alapjáratra esik vissza. Persze a dekóder ilyenkor meg "nem látja" a modell motorjának a fordulatát, mert a dekóder a motorra már nem ad áramot, így, ha ilyenkor kikapcsoljuk az F1-gyel a hangot, akkor nem a motor leállítási szakaszt futtatja le, hanem simán megszakítja a hangot.
Nem tudom, hogy a PIKO többi hanganyaga milyen, de ez speciel szerintem nem sikerült, koptatni kellett volna még egy csöppet a klaviatúrát, meg az egeret.
Ehhez képest a PIKO honlapján 120Euro-ba kerül egy PLUX22-es hangdekóder. Ez drága! Ennél a versenytársai olcsóbbak, és lényegesen jobbak is, tekintettel a fentebb leírt hibákra. Mondjuk a hanganyagot elvileg le lehet cserélni, ha megvesszük a PIKO programozóját, de az ABC fékezés hibáját ez még nem orvosolja, ott a hiba sajnos a firmware-ban van.
Rákerestem a dologra német fórumokon. Pontosan ilyen hibajelenségről nem írtak, viszont olyat találtam, hogy amióta a Piko a saját SmartDecodereit nyomja, annyi a probléma, hogy egyesek inkább dekóder nélkül veszik meg a mozdonyt.
Több utalást is találtam olyan esetre, amikor a dekóder túl érzékenynek bizonyult a nem tiszta jelalakra, vagy a többprotokollos üzemre, ilyenkor néha segített, ha a dekoderben a DCC-n kívül minden egyéb (Motorola, analóg) módot letiltottak. Ezt lehetne esetleg kipróbálni. Ha nem segít, marad a reklamáció (bár olyat is olvastam, hogy a Pikonál megutaztatott mozdony ugyanúgy érkezett vissza).
Egy kedves ismerősöm el is végezte ezt a műveletet (Csíkos Műhely), de a helyzet változatlan maradt. Sajnos nem tudtunk rájönni a hiba okára továbbra sem.
Volt egy olyan alapfelvetés, hogy lehet, miután megáll a mozdony és egyből megnyomjuk az 1-es motorleállító gombot, azért hallgat el egyből (szakad meg a hang), mert nem hagytuk "végigjátszani" a mozdony alapjárati hangját és a gomb lenyomásával kvázi megszakítjuk az adott hangfájlt. Ez mondjuk elég hülyén hangzik így, de valóban, miután vártam kb. 30 másodpercet, pár alkalommal csinált olyat, hogy rendesen végig adta a leállítás hangjait egészen a motor teljes elnémulásáig. De csak párszor, amikor ő úgy gondolta.
De csinált olyat is, hogy a mozdony beállt a mellékvágányra és ha abban az irányban hagyom a vezérlőt amilyen irányba beállt a mozdony, tehát már nem mozdultunk vele egy millimétert sem előre-hátra, akkor megállás után a motorleállító gombot egyből lenyomva is "végigjátszotta" a motorleállító hangot.
Még csak elképzelésem sincs az összefüggésre...
Azt is szereti csinálni, hogy sűrűbb irányváltásnál mikor a menetfény is vált fehérről vörösre és vissza, ad a mozdony egy ilyen kattanó hangot váltásnál (nyilván az igazi is ilyenkor és a Roco Br120-asom is imitálja ezt), de egy idő után több "tili-toli" után már egyáltalán nem adja (nem játsza be) ezt a váltásnál elvileg hallható hangot. Szóval az elmarad, csak a menetfény vált némán, de a motorhang ettől függetlenül megvan persze. Szóval az irányváltó hangot egyszerűen már kihagyja. Passz...