Belgiumban kettő vasútbarát újság/magazin jelenik meg, mindkettő két külön kiadásba, flamandul a flamandoknak és franciául a vallonoknak.
Az egyik a JOURNAL du Chemin de Fer ( küldöm) a másik az EN LIGNES.
A JOURNAL kiadója egy közlekedési kiadó, aki más lapokat, repülő, hajós is kiad illetve vasúti témájú könyveket, pólókat, stb terjeszt.
Európa bármely országába előfizethető. Aki vmilyen szinten bírja vagy az angol vagy a német nyelvet, az inkább a flamand nyelvű változatot rendelje meg, mert meg is érti.
Aki nem az kérje a francia változatot. Egy kis faluban, Brüsszeltől 30 km-re észak-nyugatra Schellebele van a kiadó.
Az újság kéthavonta jelenik meg, évente 6 szám., egy szám 84-96 oldal. Szép színes lap, sok fotóval. Egy szám ára : 9 euro.
A címlap mindig látvány fotó, most egy tehervonat igyekszik 2x5400KW-al dél-kelet Belgiumban Athus-Meuse körül. Természetesen írják a vonatszámot, a fotó készítésének idejét, mozdonyok pályaszámait. + fotós nevét.
- A 3.oldalon mindig van fél oldalnyi szerkesztői levél.
- A 4.-5.oldalakon 4 db beharangozó szép színes kép.
- a 6.-20. oldalakon a most megszűnő SKI express t búcsúztatják és köszöntik a helyébe lépő Bergland expresst.
- a 21.oldal, 3 db társfolyóirat bemutatására van fenntartva, a mostani számban a Holland SPORWEGEN évkönyv 2005-ös számát, az Antwerpen városhoz köthető vasutakat és a TRAMS 2005 című városi villamos évkönyvet ismertetik.
- a 22.-27. oldalakon a francia Astrid..36.000-es széria, északra történő térnyeréséről értekeznek.
- a 28.-33.oldalakon az Athus-Meuse i vonalról szól egy cikk. Pontosabban a Belga-Francia-Luxembourgi hárma határ körüli fejlesztésekről.
- a 34.-35.oldalak egy villamos motorvonat mosó berendezés telepítéséről szólnak.
- a 38.-41.oldalak , na-a-agy képekkel a Thalys (TGV) vonal északi továbbépítésének Antwerpen város körüli munkáit mutatják be.
- a 42-61.oldalak a Rail, Photos rovat. Itt minden oldalon két-két fotó plusz pár mondatos hír szerepel.
-a 62.-63.oldalakon 4 db CFL fotó a hozzá tartozó hírrel..
- a 64.-65.oldalak egy nosztalgia villamosozásról szólnak,
- a 66.- 69.oldalakon az SNCB, hivatalos, 2004.12.21.i állapotot tükröző állaglistája olvasható.
Most a dízelek.
Az SNCB ezt természetesen átadja a vasútbarát magazinoknak, és ez az újság két részletben, most a dízel, a következő számban pedig majd a villamos le is közli., évente eggyszer.
Sőőőőt. Majd a másik újság ismertetésekor még ennél is bővebb tájékoztatást látunk.
- a 70.77.oldalakon az itteni 86-os vonalat mutatják be.
- A 78-81.oldalak a modellezőké,
- A 82.oldalon vasúti könyveket reklámoznak.
-
A másik újság az EN LIGNES.
Ezt a Belga PFT adja ki.
Otthon ilyen nincs.
Úgy kell elképzelni ezt a PFT nevű társulatot, mintha lenne (otthon) egy vasútbarát szövetség.
Nekik van vagy 10-15 mozdonyuk, pár kocsijuk, van az SNCB-től kapott vasútvonaluk, vannak pft-s gépeik, stb.
INGYEN, saját szabadidejükbl, sokszor saját pénzükön vett anyagokkal vasútbarátkodnak.
Az SNCB természetesen támogatja őket.
Az EN LIGNES-ből a 65.-ös számot küldöm.
A címlap egy már a forgalomból tavalyelőtt kivont, négytengelyes dízel motorkocsit ábrázol behavazottan, 1984.01.26-án Bertrix állomáson.
- a 4.-8.oldalakon , színes fotókkal a PFT saját hírei vannak, a saját vonatukkal végzett utakról. Van Nohabjuk is, még ha ezért mindig kapok, hogy nem Nohab. A 202.020-as. Vannak teherkocsijaik, nem sok.
- Itt hirdetik a nyárra tervezett Litvániai vasútbarát utat.
- A 9.oldalon a Glms sorozat teherkocsi jellegrajza, fényképe látható, rövid cikkel.
- A 10.- 17. oldalakon az aktualitások szerepelnek.
- Sok országból , pár hír, mindegyikhez fotó.
- A 18-21.oldalakon egy Luxembourg városát elkerülő vasútvonal ( épült 1918-ban) bemutatása található.
- Az igazi vasútbarát csemege a 2.oldalon található, és mindegyik számban van ilyen. Itt ugyanis közlik az állagba vett és törölt vontatójárművek adatait, az át-állomásításokat, a különböző szintű revíziókra műhelyekbe vonult és onnan kijött mozdonyok adatait.
- Az aktualitások Belgiumban rovat szintén állandó, e számban most a 23.oldaltól a 44.oldalig tart. Itt járműsorozatonként, vontató és vontatott végigvisznek mindent és beszámolnak az elmúlt 3 hónap eseményeiről,. Ugyanígy a különböző pályaépítésekről is. Itt találhatók a baleseti fotók is, és a helyi súlyhelyen készített fotók is.
- A 44-.45.oldalak Radiations címmel megemlékezik az SNCB-től örökre eltávozott, legtöbbször selejtezett, ritkábban eladott mozdonyokról. Minden mozdonyról fotó + állagba vétel ideje 3 állagból törlés ideje + nagyobb honállomásai.
- A 46.-49. oldalakon a Thalys építkezések, mindkettő, a keleti és az északi munkálatairól vannak pár sorral bővített fotók.
- Az 51.-57. oldalakon pedig azokról az 5100-as dízel mozdonyokról olvashatunk, sok fényképes beszámolót, melyeket az utóbi években vettek meg az SNCB-től az olasz vasúti pályaépítő cégek. Hogyan élnek ott lenn, délen ?.......:-)))
- Az 58.-63.oldalakon a kínai vasutak gőzvontatásáról van sok kép és cik.
- Az 59.60.oldal az ilyen volt ilyen lett típusú képeké. Ilyen volt pl. egy vasútállomás 70 éve, ilyen volt 20 éve és ilyen most.
- Az utolsó két oldal vasúti kiadvány reklám.
Brüsszel, 2005-03-28
Megmondom őszintén, Tóta W.-től ritkán lehet olvasni ilyen cikket, amiben nem kiszekálja a világból cikkjének alanyát, hanem - nemhogy szimplán elismerően - hanem minden szavával elismerően és dícsérően szóljon róla!
A cikk maga piszok jó, minden szava a helyén van és 100%-os elismerés van benne a Magazinról.
Az Indóház honlapján én rálinkelnék erre a cikkre...
Egy ismerős (sajátján kívül) Orosházára vitt három példányt, aki meglátta, rögtön lecsapott rá. A múltkor volt még nálam kettő, az MD-n voltam, átjött egy vezér az Usgyiról, meglátta, ő is elvitt egyet. Ezek alapján sokan nem is ismerik a magazint, de szívesen megvennék. Szerintem még jobb lesz az arány.
Vagy csak azért most tették be, mert nincs miről írniuk? :)
Ez a burkolt kritika különösen tetszik: (nem veletek szemben, hanem a MÁV-val)!!!
"Ki a vasútbarát? - teszi fel a kérdést a lap tárcaírója, majd így válaszol: az a személy, aki szereti a vasutat. Istenuccse, igaza van. Márpedig ki ne szeretné ezeket a békés, böhöm gépeket? Csak aki nem ismeri őket. Ennek az országnak sajnos fejletlen a civil vasútkultúrája, nyilván nem függetlenül attól, hogy a vasúttársaságé is az, és a kettő közt kizárólag vasutasok alkotják a csatlást. Az Indóház egy másik kapocs lehet a vasút és az emberek között. Hallgassuk meg egymást, és csináljunk egy jobb vasutat."
""hozol még egy embert" :-), és polgáron már egy indóház sem lesz!" Az újságosnál legalábbis nem:-) Biztos vannak itt többen is vasút fanok de nem igen túl sok na mind1 hátha azt is elviszik bár a nő szerint 2 hete én voltam az élső aki vitt direkt meg is kérdeztem:-) 1 szó mint 100 az újság fasza van létjogosultsága és sok sikert a folytatáshoz! Szinte biztos vagyok benne hogy lesz piaca!
ha országosan minden második magazin elfogy, akkor az már nem rossz arány. persze, ennél azért jobb "fogyási mutatót" szeretnénk.
amit te megtehetsz: "hozol még egy embert" :-), és polgáron már egy indóház sem lesz! elvégre 8200 lakosa van, nem hinném, hogy abból csak egyetlen egy lenne vasútbarát! :-)
Az indóház No.1 Magyarországon Minőség és tartalom 5. Még itt Polgáron is volt belőle 2 az 1-iket én vettem meg a másik meg ott fog megrohadni,félek többet nem hoznak majd. De majd én rendelek 1-et mindig:-). Sajna ez van, Polgáron nincs jó sora a vasútbarátnak:-(