Alkalmam volt mostanában az Indóház első példányát bemutatni pár olyan fiatal leendő mérnöknek is, akik eddig egyáltalán nem foglalkoztak a vasúttal. Akadtak köztük régi osztálytársaim is, eddig azonban semmivel nem tudtam reklámozni nekik a vasút szépségeit. Erre kiváló médium volt a Lap.
Hogy mennyire nem ismerik ma az emberek a vasutat, mi sem bizonyítja jobban, mint a Desiro a címlapon.
Első észrevétele az volt a srácnak, hogy az Esztergom felirat ugye fotómontázs?
Nem, mondtam, félóránként indul a Nyugatiból Esztergomba.
Erre a reakció az volt, hogy biztos marha drága.
Nem, mondtam, a kb egyórás út mondjuk Dorogig pár száz forint. De Rákosrendezőig kimehetsz vele ingyen is, próbáld ki.
Hála a Magaságosnak, ezt a kesztyűt sem a Vasút és Modell, sem az Indóház főszerkesztője nem vette fel! Köszönet érte! (Azért nem betűrend szerint írtam a lapokat, mert a V&M az "idősebb".)
Egyébként uzsgyiremot - remélem jól írtam a nick-jét - kollégával értek egyet. Többen vagyunk itt, akik írogatnak mindenféle cikkeket, nem olyan nagy ez a világ. Jól elfér itt mindenki, magunk között vagyunk! A vasút világát meg kell ismertetni minél több emberrel, érdeklődővel, kíváncsival. Erre több média is kevés lenne, ahogy a mai állapotokat ismerem. Hogy csak egy példát hozzak: a ROLA vonatok. Tőlünk nyugatabbra sokkal több ilyen vonat van, én személy szerint milliárdokat ölnék ebbe a szállítási módba. Egy év múlva mindenki észrevenné, hogy mennyivel kevesebb kamion baleset történik, az ide fektetett állami pénz nagyon gyorsan megtérülne. Nem csak ezt, de sok más olyan dolgot, amit csak a vasút tud, nem vett észre eddig senki, csak mi. Kiabálni kell! Erre jó az újság, erre jó a net is, csak figyelnének már ránk!
Ha meg figyelnek, akkor nem egymás marásával kell ezt a figyelmet sikeresen elterelni. Ezért is írtam be a hozzászólásomat. Könyöksín szaki "nagybetűs beszólása" őt magát minősíti, nagyon messze van szerénységemtől, vagy értelmes, vasutat szerető emberétől. A V&M-nek meg van a maga bejáratott célközönsége, olvasótábora, bízom benne, hogy az Indóháznak is meg lesz, és szép, hosszú kort érnek meg a lapok egymás mellett.
Bocsánatot kérek a hosszú OFF-ért, vasutazzunk, lépjünk túl ezen!
Ez olyan dolog, mint a busz-vasút ellentét, miközben ezek egymást segítő közlekedési módok az igazi konkurrencia, az autó ellen. (+repülés)
Szóval nem a két vasúti újság jelent veszélyt egymásra, sokkal inkább az internet mindkettőre a letölthető végtelen képek , friss hírek és még szakszövegek formájában.
Az internet azonban csak konkurrencia.
E mellett nyugodtan megfér n+1 újság, szükség van kézbe vehető anyagokra is. Több újság az olvasók szempontjából jót jelent, annyiban, hogy a versenytársat mindegyik igyekszik fölülmúlni.
Elolvasva Könyöksín topiktárs véleményét feltűnt, hogy még azok hozzászólásában is van dícséret az Indóházról, akiknek talán a lap kritizálása a céljuk.
Könyöksín barátom!
Ne neheztellj senkire a véleményed szerint tartalmilag hiányos cikkek miatt, szerintem a szerkesztőgárda azon van, hogy a következő szám jobbra sikerüljön. Örülj inkább az általad is szépnek tartott képeknek, én még mindig nem tudtam betelni velük.
Én nem érzem, hogy széthúzás lenne a magyar vasúti lappiacon,( örülök neki, hogy egyáltalán van ilyen) az Indóház szól a leglaikusabbaknak (is), a többi magazin inkább az eredetileg is vasútbarátoknak.
Személy szerint minden vasúti témájú magazint elolvasok, erre kiváló hely a MÁV Dok. Könyvtár a Kálvin térnél.
Ha már szóba került a Vasút és Modell, el kell mondjam, hogy erről a lapról is jó a véleményem, különösen az 1047-esek érkezésével foglalkozó szám tetszett.
És sajnálom, hogy nem jutok hozzá a Sínek Világához, ez is jó lap volt...
>A magyarságunkant nem hazudtoltuk meg. Értem ez alatt, a másik lenézését és leszolását, ... Bocsánat, tudom, hogy nem kéne, mégse' állom meg. Ez nem magyarság. Mind az általános, mind ebben a minősített esetben. Egészen más. Inkább ne.. Bocs.
>Az első immár az 6. évfolyamnál tart, és inkább a nosztalgikusabb, igényesebb cikkeknek a szócsöve, ... Hehehe :)) Ez a fogalmazás nagyon ismerős egy-két vezércikkből :)))
>Ki kéne moderálni, de szólásszabadság van. Isten ments!! Engem már zavart is a sok dicséret... :)))
A magyarságunkant nem hazudtoltuk meg. Értem ez alatt, a másik lenézését és leszolását, a tipikus dögöljön meg a másik tehene is hozzá állást.
Az általad említett újság neve micsoda? Mert volt egy két hasonló újság amik mind elhaltak. Volt minegyikhez szerencsém. Az Indoház sokban eltér tölük nem szakbarbároknak készült. Olyanoknak akik nem tudják miaz hogy 2/3 fázis, térköz és áramváltós hajtás söt ez nem is érdekli öket, szemben azzal, hogy az adott gépnek mivolt a története. Egyszerüen csak olvassa. A szakmának a MAV saját újságja szól inkább.
Ja igen a Vasút és Modell az az újság? Előfizetem azt is és teljesen másról szól a modellezésről és egy kevés nagyvasútról és történelméről.
T.
Egy elégedett olvasó
Ui:
Nem jó a külföldi példa mert az osztrákoknál és a németeknél is legalább 3-4 újság szól a vasútról, söt modellezésről is 3-4. Mindegyik megél a piacon.
Sajnos, ha az ember valamit csinál, valami szépet, jót, hasznosat, akkor az emberek 10%-ának tetszik, a maradék 90% meg azt lesi, hogyan köthetne bele.
Szeritem lépjünk át a dolgon, a savanyú szőlő rég ismert esetét vélem felfedezni eme hozzászólásban.
Ezért nem volt érdemes egy új reget létrehoznod. Miért van az, ha valaki valamit fikáz, azt egy friss nicknévvel teszi? Miért nem egy több száz hozzászólást megélt nickkel van a hozzászólás jegyezve ? Olyan stíllusos...
Ennyire fussa összesen? Egy 5 perce regisztrált friss nickkel ideküldenek valakit, az arasznyi betűkkel bekeni sárral az újonnan megjelent konkurrenciát és ettől majd mindenki "megvilágosodik" és egy csapásra jól nem veszi majd meg az Indóházat?
Megértük ezt is. Magyarországnak van két vasutbarát magazinja, meg egy szaklapnak minösitett további foruma.
Sokan mondanák, hogy milyen remek dolog ez, de azért elég sok üröm is merül az örömbe.
A MÁV által kiadott szaklapot most nem minősitem, mert mindenki olyat ad ki magának amire futja, vannak benne jó irások is, meg egy sereg túl elvont, illetve a megjelenés pillanatában aligha aktuális cikk.
Inkább vessünk pillantást a két laikusoknak szánt ujságra. Az első immár az 6. évfolyamnál tart, és inkább a nosztalgikusabb, igényesebb cikkeknek a szócsöve, néha meglepően jó témákkal, de igen gyakran átlagon aluli szerkesztéssel, sőt talán itt-ott összecsapott ujság benyomását is kelti. A közölt anyagok minősége általában megfelel, eltekintve sok apró és bosszantó hibától, amit csakis a figyelmetlenség, illetve a stabil szerkesztőség hiányának a rovására lehet irni. A szerkesztöség valószinűleg remek szakirodalmi háttérrel, valamint jó szakirókkal rendelkezik, igy szinte minden kiadványba befér egy-két komolyabb, megőrzésre is kinálkozó anyag.
Az újjonan indult, nagy csinnadrattával beharangozott havilap első száma viszont elég nagy csalódást okozott. A gyönyörű kivitelű és nagyon szép képekkel teletüzdelt képeslap sajnos igen felületes, gyenge cikkekkel próbálja elcsábitani az olvasókat. Ezek közül talán csak a vonallelírások lógnak ki a sorból. A cikkek tartalma és feldolgozása igen sok kivánnivalót hagy maga után, és híven követi sok mai hasonló külföldi képeslap tendeciáját, ami már megfigyelhetö a magyar könyvkiadóknál is, mármint, hogy remek képekkel sózzanak az olvasók nyakára egy rakás semmit.
Lehet, hogy még csak az első szám hiányossága, de a felvett tempó a lapból kirívó elképzelések egy átlagos magyar vasutbarát műveltségi fokáról és a lap szerkesztési formája ezt sugallja a jövöre nézve is. Kár.
Az is nagy kár, hogy a nem, vagy alig létezö vasutbaráti lappiacot eléggé arrogánsan továbbá osztja, s ismerve néhány piaci tényezöt, igen nehéz sorsot osztanak ki a lapok nemcsak a másiknak, de maguknak is. Megint csak azt történik, ami sokszor korábban, sokan, sok pénzt fektetnek valamibe, aminek az egyetlen célja megmutatni a másiknak, hogy mi ezt csupán éppenúgy tudjuk csinálni, mint te, de több pénzünk van, ahelyett, hogy a felek valahogyan keresnék a közös érdekeket, s így végre Magyarországon lehetne egy jól müködö vasuti témáju folyóirat. Ugy néz ki, hogy a szakírógárda létezik, de valamilyen láthatatlan ok miatt kölcsönösen bosszantják a másikat. Talán még nem késö, habár a jóval fejlettebb Ausztriában is csupán egyetlen hasonló vasuti magazin maradt, s az is csupán kéthavonta jelenik meg. Úgy látszik arrafelé jobban müködik a piac, s hasonló vállakozásokat már a kezdet kezdetén szabályoz.
Kivánom, hogy két folyóirat találja meg az utat egymáshoz, s talán közös erővel meg lehet majd valósitani a célt, mármint ellátni rendszeresen a vasútbarátok minden rétegét érdekes olvasmánnyal.
Úgy kell elképzelni ezt a PFT nevű társulatot, mintha lenne (otthon) egy vasútbarát szövetség. Nekik van vagy 10-15 mozdonyuk, pár kocsijuk, van az SNCB-től kapott vasútvonaluk, vannak pft-s gépeik, stb.
Belgiumban kettő vasútbarát újság/magazin jelenik meg, mindkettő két külön kiadásba, flamandul a flamandoknak és franciául a vallonoknak.
Az egyik a JOURNAL du Chemin de Fer ( küldöm) a másik az EN LIGNES.
A JOURNAL kiadója egy közlekedési kiadó, aki más lapokat, repülő, hajós is kiad illetve vasúti témájú könyveket, pólókat, stb terjeszt.
Európa bármely országába előfizethető. Aki vmilyen szinten bírja vagy az angol vagy a német nyelvet, az inkább a flamand nyelvű változatot rendelje meg, mert meg is érti.
Aki nem az kérje a francia változatot. Egy kis faluban, Brüsszeltől 30 km-re észak-nyugatra Schellebele van a kiadó.
Az újság kéthavonta jelenik meg, évente 6 szám., egy szám 84-96 oldal. Szép színes lap, sok fotóval. Egy szám ára : 9 euro.
A címlap mindig látvány fotó, most egy tehervonat igyekszik 2x5400KW-al dél-kelet Belgiumban Athus-Meuse körül. Természetesen írják a vonatszámot, a fotó készítésének idejét, mozdonyok pályaszámait. + fotós nevét.
- A 3.oldalon mindig van fél oldalnyi szerkesztői levél.
- A 4.-5.oldalakon 4 db beharangozó szép színes kép.
- a 6.-20. oldalakon a most megszűnő „SKI express” –t búcsúztatják és köszöntik a helyébe lépő Bergland expresst.
- a 21.oldal, 3 db társfolyóirat bemutatására van fenntartva, a mostani számban a Holland SPORWEGEN évkönyv 2005-ös számát, az Antwerpen városhoz köthető vasutakat és a TRAMS 2005 című városi villamos évkönyvet ismertetik.
- a 22.-27. oldalakon a francia „ Astrid”..36.000-es széria, északra történő térnyeréséről értekeznek.
- a 28.-33.oldalakon az Athus-Meuse –i vonalról szól egy cikk. Pontosabban a Belga-Francia-Luxembourgi hárma határ körüli fejlesztésekről.
- a 34.-35.oldalak egy villamos motorvonat mosó berendezés telepítéséről szólnak.
- a 38.-41.oldalak , na-a-agy képekkel a Thalys (TGV) vonal északi továbbépítésének Antwerpen város körüli munkáit mutatják be.
- a 42-61.oldalak a Rail, Photos rovat. Itt minden oldalon két-két fotó plusz pár mondatos hír szerepel.
-a 62.-63.oldalakon 4 db CFL fotó a hozzá tartozó hírrel..
- a 64.-65.oldalak egy nosztalgia villamosozásról szólnak,
- a 66.- 69.oldalakon az SNCB, hivatalos, 2004.12.21.i állapotot tükröző állaglistája olvasható.
Most a dízelek.
Az SNCB ezt természetesen átadja a vasútbarát magazinoknak, és ez az újság két részletben, most a dízel, a következő számban pedig majd a villamos le is közli., évente eggyszer.
Sőőőőt. Majd a másik újság ismertetésekor még ennél is bővebb tájékoztatást látunk.
- a 70.77.oldalakon az itteni 86-os vonalat mutatják be.
- A 78-81.oldalak a modellezőké,
- A 82.oldalon vasúti könyveket reklámoznak.
-
A másik újság az EN LIGNES.
Ezt a Belga PFT adja ki.
Otthon ilyen nincs.
Úgy kell elképzelni ezt a PFT nevű társulatot, mintha lenne (otthon) egy vasútbarát szövetség.
Nekik van vagy 10-15 mozdonyuk, pár kocsijuk, van az SNCB-től kapott vasútvonaluk, vannak pft-s gépeik, stb.
INGYEN, saját szabadidejükbl, sokszor saját pénzükön vett anyagokkal vasútbarátkodnak.
Az SNCB természetesen támogatja őket.
Az EN LIGNES-ből a 65.-ös számot küldöm.
A címlap egy már a forgalomból tavalyelőtt kivont, négytengelyes dízel motorkocsit ábrázol behavazottan, 1984.01.26-án Bertrix állomáson.
- a 4.-8.oldalakon , színes fotókkal a PFT saját hírei vannak, a saját vonatukkal végzett utakról. Van Nohabjuk is, még ha ezért mindig kapok, hogy nem Nohab. A 202.020-as. Vannak teherkocsijaik, nem sok.
- Itt hirdetik a nyárra tervezett Litvániai vasútbarát utat.
- A 9.oldalon a Glms sorozat teherkocsi jellegrajza, fényképe látható, rövid cikkel.
- A 10.- 17. oldalakon az aktualitások szerepelnek.
- Sok országból , pár hír, mindegyikhez fotó.
- A 18-21.oldalakon egy Luxembourg városát elkerülő vasútvonal ( épült 1918-ban) bemutatása található.
- Az igazi vasútbarát csemege a 2.oldalon található, és mindegyik számban van ilyen. Itt ugyanis közlik az állagba vett és törölt vontatójárművek adatait, az át-állomásításokat, a különböző szintű revíziókra műhelyekbe vonult és onnan kijött mozdonyok adatait.
- Az aktualitások Belgiumban rovat szintén állandó, e számban most a 23.oldaltól a 44.oldalig tart. Itt járműsorozatonként, vontató és vontatott végigvisznek mindent és beszámolnak az elmúlt 3 hónap eseményeiről,. Ugyanígy a különböző pályaépítésekről is. Itt találhatók a baleseti fotók is, és a helyi „súlyhelyen” készített fotók is.
- A 44-.45.oldalak Radiations címmel megemlékezik az SNCB-től örökre eltávozott, legtöbbször selejtezett, ritkábban eladott mozdonyokról. Minden mozdonyról fotó + állagba vétel ideje 3 állagból törlés ideje + nagyobb honállomásai.
- A 46.-49. oldalakon a Thalys építkezések, mindkettő, a keleti és az északi munkálatairól vannak pár sorral bővített fotók.
- Az 51.-57. oldalakon pedig azokról az 5100-as dízel mozdonyokról olvashatunk, sok fényképes beszámolót, melyeket az utóbi években vettek meg az SNCB-től az olasz vasúti pályaépítő cégek. Hogyan „élnek” ott lenn, délen ?.......:-)))
- Az 58.-63.oldalakon a kínai vasutak gőzvontatásáról van sok kép és cik.
- Az 59.60.oldal az ilyen volt – ilyen lett típusú képeké. Ilyen volt pl. egy vasútállomás 70 éve, ilyen volt 20 éve és ilyen most.
- Az utolsó két oldal vasúti kiadvány reklám.
Brüsszel, 2005-03-28
Megmondom őszintén, Tóta W.-től ritkán lehet olvasni ilyen cikket, amiben nem kiszekálja a világból cikkjének alanyát, hanem - nemhogy szimplán elismerően - hanem minden szavával elismerően és dícsérően szóljon róla!
A cikk maga piszok jó, minden szava a helyén van és 100%-os elismerés van benne a Magazinról.
Az Indóház honlapján én rálinkelnék erre a cikkre...