Ez a topic azoknak van,akik nem tudnak/nem akarnak írni a zártkörű topicba.Ide jöhet a Hajdú volánról és a DKV-ról infó,kép,kérdés,egyszóval bármi:-)
Ha tetszik a topik akkor jó szórakozást,ha értelmetlen,akkor elnézést kérek,és tessék törölni nyugodtan.
Minden esetre jó szórakozást kívánok!:-)
Mivel kevés az autó, a végállomási tartózkodási időket megpróbálják minimálisra csökkenteni és összeforgatni mindent mindennel, amennyire csak lehet. Például a reggel 4:58- kor 37-esről Nagyállomásra beérkező kocsi a nap folyamán befordul 44-esre meg 39-esre is.
Persze hogy dühítő, de 11-esről vagy 23-asról nem lehet - tegyük fel - 24-esre áttenni egy csuklóst, de 15-ösre igen. A Vincellérre kevés csuklós jut, pláne a Doberdóhoz képest, ahol az igazán forgalmas viszonylatok (28, 31, 32) már megszűntek.
Csak azért dühítő egy kicsit, hogy rengeteg járaton utaslemaradás is előfordulhat, de a 11-esen meg a 23-ason csuklós busz kanyarog. Még ha napi 1-2 alkalomról van csak szó, akkor is.
Metán-dízel témához: az érdekek dominálnak. Voltak olyan kószí hírek, hogy valaki jól járt azzal, hogy gáztöltő állomás a volt. Most lehet, valaki dízellel üzletel :)
(nem kell teljesen komolyan venni)
A 23-as csuklóson nem lepődök meg, Doberdós viszonylat, lehet hogy 15-ösről átkerült egy. 11-esen is elő szokott fordulni csuklós, ott sincs sokkal több értelme.
Más: baleset a Baksay-Hadházi kereszteződésében, terelőútvonal.
Csodálom, hogy még nem fordult meg a fejükben, hogy lámpát tesznek oda, a Hadházit keresztező utcák kereszteződése nagyon rosszul beláthatóak. A Nagyerdei körút is rossz szögben csatlakozik. A Zákány utca is katasztrófa, kár volt megszüntetni az egyirányúságot.
Ha megépül ott a bazinagy irodaház, változtatni kell ott a forgalmi renden, mert heti rendszerességgel történni fog valami.
De arra a pár évre megint pénzkidobás lenne töltőállomást létesíteni és gázüzemű buszokat beszerezni. Ez már ott el lett tolva, hogy a szolgáltatóváltással együtt a metánüzemnek is annyi lett. Egy ideig futottak elővárosi forgalomban, de hosszú távon ott se érte meg. Ha átveszik a Volántól a töltőállomást, persze más lenne a helyzet. De érdekes az is, hogy amikor a Volán pályázott a városi buszközlekedésre, csak dízelüzemű Solarisok voltak a tervezett flottában. Úgy látszik, annyira nekik se érte meg. Pedig úgy kezdték, hogy kék láng, zöld jövő.
Szerintem lenne, mivel te is kifejtetted, hogy egyenlőre nem teljes alternatíva az elektromos. A dízelbuszokat cserélhetnék CNG-re is 2020 körül. Majd az e-buszok fejlődése alapján szép lassan minden buszt lehetne elektromosra cserélni.
Én így tudnám elképzelni az új beszerzést:
60 db CNG csuklós
10 db elektromos csuklós.
50 db CNG szóló
30 db elektromos szóló
+1 azaz ITK elektromos midi a 39-esre és esetleg a 21-esre.
Véleményem szerint a Solaris lenne a legjobb választás, de tudom, jelenleg más szelek fújnak.
Lehet, hogy hülyeségnek hangzik az, hogy kiépítsék a CNG töltőállomást úgy, hogy nem tudhatják, meddig érdemes CNG-t üzemeltetni, de ha gondolnak a környezetre (nem!), akkor igen is megéri.
Én is íg látom, de 10-20 évig nem kell elfeledni a troliról sem. Bár kizárt, hogy a Solarisok még 20 évig húzzák, a 10 valószínűleg belefér.
A másik dolog, hogy azért Magyarországon vagyunk, így a legoptimálisabb becsléseket el lehet felejteni. Előbb lesznek Hollandiában kiselejtezve nagyobb futásteljesítményű elektromos buszok, mint itt üzembe helyezve.
A mai sztenderd (nem midi) elektromos buszok úgy 110-150 km-t tudnak üzemszerűen.
Ez Mo.-n ma kevés.
A hazai, városi dízel autóbuszok egy üzemnap 150-300 km-t mennek.
Tehát e busszal egyelőre nem válthatók ki, illetve városonként csak 1-2 viszonylat váltható ki, ahol kicsi a futás teljesítmény.
Egy e busz ma kb. 200 millió forintba kerül, míg az ugyanakkora dízel, sztenderd társa kb. 70 millióba.
Tehát ez se dolgozik a tömeges kiváltás mellett.
A mai e buszokat lehet gyorstöltővel és hagyományossal is tölteni.
Ha gyorstöltövel töltik, akkor kevesebb ciklust bír ki a nagyon drága akku pakk.
Lassú töltövel mert azért nem nagyon tudják tölteni, mert a lassú töltés 5-8 órás időszükséglete, nem fér bele a két üzemnap között (este 23,30és reggel 04,30 közötti) rendelkezésre álló 5 órás időbe.
Ráadásul ebbe az éjszakai 5 órás üzemszünetbe kell beleférnie, a mosásnak, takarításnak, javításnak is.
Majd eljön az idő, amikor az e buszok már annyit fejlődtek, hogy valós alternatívái lesznek, mind a mai csápos trolinak, mind a városi dízel buszoknak.
Tegyük fel, hogy így van, de akkor mivel lesz jobb, ha kiváltják a trolikat elektromos buszokkal? A felsővezeték ott marad "dísznek", vagy ki tudja, hány millióért (?) le kell szedni, ahogy azt már a 4A megszüntetése után akarták?
Nem nagyon emlékszem olyanra, hogy a felsővezetéket bárhol, bármikor cserélni kellett volna. Legfeljebb akkor, ha közúti átépítéshez kapcsolódott, vagy hálózatbővítés történt. Ilyen volt a Segner tér átalakítása a 90-es évek végén, vagy amikor az Ótemető utcára váltó került, hogy a 3E (később 2-es is) kanyarodni tudjon az Árpád tér felé.
Ha már elektromos busz, ma láttam kint a MOE-415-öt, és a paraméterei alapján még elég sokáig nem képzelhető el, hogy bármelyik viszonylatot is kiváltsa. Esetleg a 39-esét, vagy más kis forgalmúét. Még jó pár évig gazdaságosabb lesz a troli.