Megvan a hiba, ráment majd az egész napom kisebb megszakításokkal.
Nekiálltam kiforrasztani a két mozdonyból a gyári digitális panelt és megcseréltem egymással. Ekkor elmúlt a probléma, szépen ment körbe a mozdony a hurokmodulon, csak az elején és a végén fordított, bármilyen sebességnél.
Az a mozdony amelyikben a hibás panel volt az mindig produkálta a hibát, attól függetlenül, hogy nem látszik semmi törés, repedés, melegedés.
Azért csak sikerült részben elrontania közben a Digitools 22érintkezős dekóderem (délelőtt még semmi baja sem volt) az utolsó két érintkezőnél illetve az előtte lévő ellenállás vagy mi, kicsit meg van melegedve, olvadva. (Mellékelem a képet)
A dekóder működőképes, a mozdonyban egy problémát véltem felfedezni, hogy semmilyen mozdonyomban nem tudja felkapcsolni a fehér fényeket egyik irányban sem. A piros fények működnek, kapcsolhatóak és a mozdony is szépen megy mindkét irányban.
A dekódert egyelőre félre tettem tartaléknak, még nem tudom mi lesz a sorsa.
A hibás paneles Szergejt meg véletlenül úgy sikerült megjavítanom, hogy a 22es csalakozoba egy 16 lábas dekódert tettem és lőn csoda tökéletesen működik a motor, világítás és a hurokfordítón is szépen megy.
Gondolom a panelen az utolsó két érintkezős résznél lesz a "zárlat" amit a 16os dekóder nem érint.
Mit gondoltok hosszútávon is megoldódhat a problémám, vagy előbb utóbb a mozdonypanel tovább szedi dekóder áldozatát?
Ha lejjebb viszed a sínfeszt, pont ilyen terheléses dolgok a határérték alá mehetnek, így akár elmúlhat a probléma. Mivel írtad, hogy digisens is lesz benne az alapból ugyanezt csinálja.
Ennyi.
A motorhibát -amire én is gyanakodtam - kizártad ügyesen!
Csak a panel maradhat... Ha a kerékáramszedőn lenne valami, akkor máshol is zűrözne a mozdony - bááár a régebbi roco központok, bocs, a fekete doboz erősítők hibatűrése magasabb, mint a többinek. Valami banális áramszivárgás lesz abban a mozdonyban. Meg fogod találni
Kérdezted, hogy nálam mi lett a megoldás:
A második digiloop után - melyet a DT visszavett, és dekóderre beleszámította KÖSZÖNÖM!!! - kipróbáltam JVND topiktárs hurokmodulját. Azzal nem volt gondom, szépen működött mindenféle mozdonnyal. Utána pedig készítettem egy saját fordítót, mely a mozdonyt/vagont, mint tárgyat érzékeli a szakaszhatáron, így fordít rövidzárlat nélkül. A hurokmodul pedig kisfaludy1 topiktárs terepasztalán dolgozik, ha azóta el nem adta.
Biztos, hogy valahol szivárog az áram! A nagy áramfelvétel zavarja meg a hurokmodult. Ezekszerint nem a motor a hibás, legalább ez kiderült. Forraszrtani a hegyes pákacsúccsal szoktam, csak addig melegítem, amíg a kiforrasztandó rész el nem enged, túl vastag hegyet nem ajánlanák, mert az hirtelen túlmelegít.
Megcseréltem a két mozdonyban a motort, a hiba nem ment át a motorral együtt, így valahol a kaszniban lehet a hiba.
Gondolkodom rajta, hogy le kéne vágni a panelről a kerékérintkezők felől jövő vezetéket az egyik forgóvázban, így csak a másik forgóvázból kapná az áramot a panel. (Felezéses módszer) Ha így megszűnik a gond akkor a levágott forgóváz érintkezői vagy a két száll betápvezeték a ludas.
Ha nem szűnik meg akkor levágni a másik forgóváz vezetékét ezt meg visszaforrasztani.
Na ha akkor sem szűnik meg a probléma akkor a panellal lehet a gond...?
Egy a bajom, hogy a panelen nem nagyon merek forrasztani. Milyen hőfokon kell? El tudok valamit rontani? Túlhevül, valami kiolvad stb?
Az előttem szóló, aki megmondta a választ. Ha az nem járható, vagy nem tudod kivitelezni, próbálhatod egy kicsit csökkenteni a sínfeszt - bár ezért itt máglyahalál vár az emberre, ha ilyent mer mondani... Egy próbát megérne.
A legegyszerűbb, ha van 4 nagyobb ampertűrésű diódád. ezekből 2-2 db-ot antiparalel összekötsz, és az egyik sínbetáp vezetéke közé illeszted, vagy a hurokmodul J/K becsatlakozásához kötöd. Így kb 2V-al lejjebb viszed a feszkót a rendszerben. Akár segíthet. Kb 10 Ft-os próba, ennyit csak megér.
Szerintem a motorban keresendő a hiba. Ennek ellenőrzésére jó lenne, ha meg tudnád cserélni a két motort. A hiba átmenne a másik mozdonyba, akkor a motorral van a baj, ha nem akkor a mozdony házában.
Az a bajom, hogy ez egy Roco digit előkészített 1 éves Szergej ami ezt a problémát okozza, a szintén ugyan akkor vett csak más színű Szergej aminek a belseje teljesen megegyezik tökéletesen megy a hurokfordítón.
Még egy infó amit kifelejtettem belőle:
Mindkét Szergejt egyszerre ráengedtem egymás után a pályára, elől a "rossz" mögötte a "jó" fél méterrel.
Mindketten ráérnek a hurokfordító által táplált részre, egyharmad sebességgel mindkettő, 2-3 fordítás után az egyik fordítás alkalmával "a rossz megáll, lámpa lekapcsol" a mögötte jövő meg ebből semmit nem vett észre szépen halad tovább világítással.
A központ sem kapcsol le (Roco 10830 multizentrale pro) és a hurokfordító sem veszi el az áramot a sínről, így arra gyanakszok, hogy a mozdonyban lenne valami probléma.
Nagyobb sebességnél (kétharmad) nem áll meg a mozdony, csak kattog a hurokfordító és ötből egyszer megtorpan, de megy tovább.
Amit írtál más megoldást, nálam költséges lenne, mivel a pályán 4db hurokfordító lesz beépítve, jelenleg 3 van már beszerelve.
Lehet, hogy kevés az üzemóra a mozdonyban és nincs bekopva a szénkefe, vagy eltört, nem érintkezik rendesen?
Esetleg valamelyik vezeték vagy áramszedő a kerekeknél letestelne? Semmi nyomát nem látom...
A boltba sem lehet így visszavinni, mert körbe körbe szépen megy, hülyének fognak nézni...
Tizenéves rémálmainkat hoztad vissza ezzel az írással... jajjj (Tamásnak, és nekem is).
"hurkon belül szintén 4-5 váltás hallatszik a modulból,"
Kettő modullal is kipróbáltuk annó, a hiba ugyanaz volt (Roco MM, és fekete doboza). A mozdony vadul kattogtatja a hurokmodult (régi NDK-s PikoBR55), és mikor a szakaszhatárhoz ér, általában a központ is besokall, és lecsap....
A hiba a mozdonyban (is) lesz - sajnos, mivel csak néhány mozdonynál fordul elő. A motor pillanatnyi nagy terhelései bolondítják meg a hurokmodult. Ezért amikor lassan megy a mozdony akkor nincs, vagy alig van baj. A hurokmodul a hirtelen magas fogyasztást figyeli, és akkor fordít, mert neki kell gyorsabbnak lennie mint a központnak.
Ez van.
Házilag, másképp oldottam meg a hurok problémáját, mely minden központtal kompatibilis lett, mert nem csinál rövidzárt. Az opto a mozdonyt figyeli, aminek a kasztnija előrébb van, mint a kerekei, ezért itt nem fordul elő ilyen baj. Persze ha a mozdony/vagon átlátszó akkor hiba van... :)
Az épülő digtális terepasztalomon bekötöttem Digitools digiloop hurokfordítót, ahogy az le van írva a Digitools oldalán.
Kipróbáltam több mozdonnyal, szépen vált amikor a szigetelt szakasz határához érnek, viszont van egy mozdony amelyik a kiszigetelt hurokfordító által ellátot területre érve belépéskor fordít egyet majd egy kis idő múlva 3-4-5 fordítás hallatszik a digiloop felől még a hurkon belül.
Kis sebességnél megáll a mozdony 2-3 váltás után, picit kézzel megtolva ismét vált egyet a hurokmodul és megy tovább a mozdony. Nagyobb sebességnél a hurkon belül szintén 4-5 váltás hallatszik a modulból, de ilyenkor nem áll meg a mozdony, néha csak egy pillanatra villan a lámpa vagy megtorpan.
Roco Szergejről van szó, gyárilag digitálisan előkészített.
Digitools Digidrive 4.5 a dekóder benne.
Roco digitális rendszerről irányítva.
Amiket már kipróbáltam:
Másik teljesen új Digiloop hurokfordító beszerelését,
Digitools 4.5 dekóder behelyezését egy másik mozdonyból ebbe, ebből pedig a másikba. Ez a mozdony ugyan úgy viselkedik a másik szépen megy.
A mozdonyról levettem a kasznit, a kerekek takarását, vezetékeket átnéztem, panel hibátlannak tűnik.
Világítás ledjeit a modony két végén messzebb húztam a fém testtől.
Nem oldódott meg a probléma ezek után sem.
A pálya többi részén szépen megy a mozdony, csak a hurkot nem bírja!
Digitools dekóderrel kapcsolatban van egy elméleti kérdésem:
Ha funkció gombbal aktivált a consist mód, akkor is működik-e a szétkapcsolás funkció, végrehajtja-e a consist üzemre behívott mozdony ezt a parancsot egyszerre a másikkal? Ezt persze másik funkcióra tenném. Továbbá consist üzemhez fel lenne véve ez a szétcsatoló funkció aktiválás is.
Pl: consist üzem f8 , szétkapcsolás mindkét mozdonynál f9.
Így meg tudnám oldani hogy egyszerre kétirányba induljon el a két motorvonat egy picit, hogy biztosan szétcsatoljanak. A piko áramátvezető kupplungok kicsit nehezen eresztenek.
Ha a "tuning" panelen nincsenek a világítás áramköreiben diódák, akkor mindenképp olyan vakdugót vegyél, amin van, mert akkor világítani fog minden, mint a karácsonyfa.
Elvileg bármilyen PLUX vakdugó jó hozzá, akár a PLUX8-as is, ez a legkisebb. De mehet bele PLUX16, vagy PLUX22 is, de általában - kialakítástól függően - csak a menetfények fognak működni, legfeljebb a zárfény pluszban.
M63 008 kolléga hirdet ilyesmiket, talán tőle a leggyorsabb beszerezni.
Ez egy Plux 8-as! Az index helyzetét (kihagyott láb) figyelembevételével ez be tudod tenni a PluX 22 -es foglalatba. A motor biztosan működni fog analóg üzemben, de a világítás csak az F0f és az F0r lábakra kötött LED -nél fog működni.
Én nem is annyira a beültetésben látom a problémát, mint a bemérésben - felélesztésben. Ha összedobod, beprogramozod és rögtön megy, akkor nagy mázlid volt. Ha nem megy, akkor nézel a lukon. Vagy hozzá lehet jutni a bemérési utasításhoz?
A vakdugón cseréld ki mind a két diódát mondjuk 1N4007-esre. Nem elég combos a beforrasztott dióda. Tipikus Piko probléma, számtalan Piko Taurus volt nálam ilyen hibával.