Keresés

Részletes keresés

Carnuntum Creative Commons License 2024.11.13 0 0 4232

magyar KAP - ie. KAUPON

 

 

A közép-felnémet koufen -ből , az ófelnémet koufōn- ból , a proto-nyugat-germánból *kaupōn .

 

kaupon vö.: magyar kupálÚESz: kikupállik ~ kikopállik ’lehámlik, leválik’  (ÚMTsz.) alakból; →ki² (igekötő) + kupállik (→kopik)

 

magyar megfelelői - kupál (kupálódik) = kiválik, kiválasztódik 

 

Ka veszel, akkor KAPSZ valamit. Venni annyi, mint adni-kapni.

 

Tehát az ie. kaupon benne van a kupál és a kap(ni) szavunkban is, valamit valahonnan (ki)venni, (meg)vétel útján hozzájutni jelentésben.

 

KAP és  kopik ahonnan származik, meg. onomatopoetikus eredetű, tehát magyar.

 

Kap: ÚESz: Valószínűleg onomatopoetikus eredetű. Szorosan összefügg a →koppant szócsalád tövével; az is feltehető, hogy e szócsalád igéi a kap-ból keletkeztek. Hasonló onomatopoetikus szavak más finnugor nyelvekben is megtalálhatók: vog.  (É.) χåpliŋ suj ’kopogó, kopácsoló zaj’; votj. kopi̮lt- ’szájjal mohón megragad’; finn kopaa- ’meglegyint, felugrik; recseg, ropog’, kopista-koputta- ’kopog(tat), üt(öget); felugrik’, koppo- ’(meg)ragad, megfog, magához ragad, ránt’; stb. Habár e szavak etimológiai összefüggése a kap-pal nem zárható ki, mégsem bizonyítható. 

 

--

 

A magyar nyelv megőrízte a "koppintás" szavában az eredeti, elsődleges jelentését a másolásnak. vö.: az angol copy/Kopie

Előzmény: Carnuntum (4229)
ketni Creative Commons License 2024.11.13 0 0 4231

A 32. perctől elmagyarázza, hogy mit jelent a Tisza. Előzetesen a többi "címeres" folyó jelentését is elmondja, mert ebből derül ki, hogy a Duna-Tisza-Dráva-Száva emlegetése valójában egy teremtéstörténet amiben a Tisza a tűz szerepében van.

 

01 Pap Gábor - A magyar cimer üzenete

Előzmény: Carnuntum (4198)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.13 0 0 4230

Az a tippem, hogy az egyszótagos gyökök, mivel rengeteg szót képeznek, szükségszerűen jelenhetnek meg alaki diferenciálódások a további származékokban, akár teljes jelentésegyezéssel, akár módosúlt jelentéssel.

 

jer/ gyer / ger

 

jere, gyere, gerjed

 

A gerjed értelme fel-INUL-ás -  fölkelés, kinyomulás, kitörés, vagy áthatólag: felinditás, fölkeltés, kinyomás, felingerlés

 

---

 

A gyere pedig a "hozzám való" indításra való felszólítás!

 

A gyerek szavunk ezen logika szerint hordozza a "belőlem keletkezett", a "felőlem származó" jelentést is.

 

Előzmény: Carnuntum (4227)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.13 0 0 4229

Szláv KUPEC szó vs. magyar KUPÁLL

 

--

 

Eredendően minden magyarnak volt lova, tehát eredendően nem a vásárokon kellett kikupállani (választani) őket. 

 

 

ÚESz: "kikupállik ~ kikopállik ’lehámlik, leválik’"

 

A szláv vásárokban kikupálták az eladó lovakat vagy bármit, aztán másodlagosan keletkezett ebből a vásárolni szláv kupec -szó, az ősi magyarban is meglévő választ szó tövéből.

Nem hiába hívjuk a felkínált árut mi sem választéknak.

 

Még ma is meg van a kikupálódás - kiválasztódás jelentése a magyarban.

 

 

--

 

A kopáll, nem csak a kopikkal van összefüggésben, mint ahogyan az ÚESz állítja, hanem a KAPÁL szóval is.

 

Ennek észre nem vétele, szinte szándékosságot feltételez!

 

A szó tehát magyar eredetű, a szlávoknál másodlagos jelentésűek.

Carnuntum Creative Commons License 2024.11.13 0 0 4228

"Gerecse -  déli szláv eredetű, a forrás Grić 'meredek, sziklás hegy'" Ellenőrizd."

 

(Őstörténet topikból)

 

-----

 

Te meg az ÚEsz gerinc szavát. 

Belső keletkezésű, valószínűleg egy fiktív tőből keletkezett származékszó. 

 

Hegygerinc - hátgerinc

 

Plusz: Girbic: Belső keletkezésű, valószínűleg fiktív tőből keletkezett származékszó. |  ⌂  A tő ismeretlen eredetű, és összefügg a →gerinc, →gernye, →görnyed stb. tövével. A szóvég játszi funkcióban álló kicsinyítő képző lehet; vö. →gerinc és esetleg →nyápic. A szó belseji b is talán névszóképző; vö. →geréb². A melléknévi 1. jelentés keletkezését a →görbe is elősegíthette. A főnévi jelentés a ló soványságával kapcsolatos.

 

 

 

Evidencia a magyar nyelvben, így a "Grić 'meredek, sziklás hegy'" Ellenőrizd.

 

A hegyre vonatkoztatott jelentés csakis sokadlagos kialakulás lehet, ami ugyanúgy benne van a magyarban, mint a szlávban a görbedéshez kapcsolódóan. A girbe-gurba magyar szópár, hasonló a körös-körülhöz.

 

A gerinc kiemelkedést jelent, de a girhes soványat, mert gerincre fogyottat jelent.

 

Ugyanígy a göb-gubó dudorodik, de a gebe jelentése is: kilátszik a csontja.

 

A görbület/(görnyed/görcs) tehát a gö/b szavunk gyökének +r- hangos változatú szóalkotása.

 

 

Carnuntum Creative Commons License 2024.11.13 0 0 4227

Nem minden esetben, nyilván. Jelentéstől függ, szóváltozatoknál.

 

Ahogy mondtam j - gy - g esetében is van ilyen, nem beszélve a magánhangzókról.

 

 

Előzmény: Igazság80 (4226)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.13 0 0 4226

CZ-F  írásaival  sok esetben egyetértek,  de sok esetben meg egyáltalán nem.   Ez adott szócikk függvénye. 110 ezer szócikket írtak ketten,  ki lehet számolni  mennyi idő jutott egyre.

 

Azért mert érthető okokból  néhány  kivételes  esetben van átjárhatóság,  ez  még  nem azt jelenti hogy  eleve  általánosságban felcserélhető volna a két hang.   Mármint a T és D  viszonya.   De hasonló hangok, és néha a tudatos szóképzés része  hogy  így gyárt szót a magyar.  De ez nem törvény,  csak egy lehetőség.

 

 

És az összes D és T  kezdetű szót sem kéne összemosni,   ebből csak egy  katyvasz lesz  és nem összetartozó  szavak egybeerőszakolása.   Nincs olyan hogy DI  gyök,  semmit sem jelent önmagában.  (magyar nyelven persze)    DICS  szónak már van. Ez a csoport külön bokor.   Legalább a gyökszónak nevezett elem jelentsen már önmagában is valamit .      D és T  sem keverhető alapjáraton :

 

DE  szó és a TE  szó.  Már  itt sincs közös bennük.    DÉL és TÉL,  teljesen másról szólnak.    DAGADÓ  és TAGADÓ .))      TIK  MOST MÁR  és  DIKK MOST MÁR .))    Valahogy én az elsőt szeretem hallani jobban...

 

BUDA és BUTA.    BUDIKBAN  tölti a lány a délutánját  vagy BUTIKBAN  teszi ugyanezt.  Szerintem nagyon nem mindegy.))     DÉR  és TÉR           DÁN  és TÁN      DUDÁJA van  vagy TUTAJA  van.  Hangyányit más.))  

 

A teljesség nélkül írom ezeket,  közük nincs egymáshoz.  De még egy jó párost kiteszek :  nem mindegy  hogy a  földes gazda  TERMESZTŐ módon viselkedik,  vagy éppen DERMESZTŐ módon  viselkedik.)) 

 

És persze,  lehet jönni DOBOZ--TOBOZ  dologgal meg 1-2  ilyen tényleg van,  de én ezeket  tudatos szóképzésnek tartom egy másik szó által.  De mégis más a pontosan megnevezett dolog,  ahogy a hangalakja  is  eltér,  csak itt a mögöttes  forrás lesz az  egy.   

 

De a kivételekből nem általánosíthatunk,  mert akkor olyan párosok születnek  amiket feljebb írtam. 

 

DÚR  és TÚR  vagyis  pontosabban a D_R  és a T_R  két más dolog azonosíthatóan :    a DIRR/DER/DÖRR/DURR  hangutánzó  gyökérszavaink,  ezekből van DURROG,  DÖRREN,  DURVA,  DARÁL  és a többi  ahol ezeket a DIRR--DURR  hangokat hallhatjuk.  

 

A T_R  meg a TÉR/TERÜLET  és ehhez kapcsolódó szavak gyűjtőgyöke :   TÉR,  TERÜL,  TÁR,  TÁRUL,  TURUL  is valószínűleg idetartozó,  TERELI a madár a zsákmányait.   Aztán  TÚRÁS, TÖRÉS, TAROL  TOR. TORONY, TERÍTŐ, TÁR-CA,  TERRA  és egyebek meg  a TÉR/TERÜLET  szavai. 

 

Nyilván a  D és T  zöngés és zöngétlen pár mivolta okán  olykor  teljesen érthető okokból  alkalomszerűen átjárhatóvá válhat egyes szópárok esetén,  sőt  szándékos szóalkotás is születhet így.   De ettől még két különböző hangunk és két külön gyökszavunk  egy  DŐL  forma és egy  --TŐL  forma,   ezek alapjaiban eltérő gyökerek...

 

Előzmény: Carnuntum (4225)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.13 0 0 4225

Azaz a TŰZ  más,  hiszen a DÍSZ  szóval  már végképp egyetlen hangegyezés sincsen így most már meg,  úgy meg elég nehéz hangalaki egyezésről beszélni,  ha egyetlen hang sem egyező.))  

 


A T és a D nagyon sok esetben szoros viszonyban álnak egymással, mint a j - gy - g hangok. Ez utóbbiak sokszor ki is váltják egymást. A magánhangzóknál pedig az ÿ - i -ü - ilyen. És ezzel már az egy gyökű tő-elem hangalaki egyezése ki is van pipálva. DÚR -TÚR.

 

 

CzF "Továbbá a d keményebb t-re szeret változni, mint: dobzódik tobzódik, dukmál tukmál, duska tus, dok tok, dombéroz tombol, devernya tivornya"

 

---

 

A tűz és a dísz is ragozott szó. TŰ és DÍ a valódi gyök.

 

 

A Dicsekvés is felnősködés.

 

 

DI, (1), v. DÍ, elvont gyök, melyből közelebb diadal, díj, divik, divat, divályos, dísz, dics, dicsér, dicső stb. származtak. Eredeti jelentése, mint valamennyi származékai mutatják, kinő,

Előzmény: Igazság80 (4224)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4224

Jó,  de akkor eszerint  van  DÍSZ  és ezáltal van a TISZ,  méghozzá pontosan ilyen sorrendben.    Azaz a TŰZ  más,  hiszen a DÍSZ  szóval  már végképp egyetlen hangegyezés sincsen így most már meg,  úgy meg elég nehéz hangalaki egyezésről beszélni,  ha egyetlen hang sem egyező.))  

 

A  szemléltetés szerintem összekever azért nem összetartozó dolgokat is,  a  DISZ--TISZ  közé tehetünk valós kimutatható  kapcsolódást  ,  amit régi írásainkban  igazolhatunk is  egyértelműen...

Előzmény: Carnuntum (4222)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4223

Továbbá a d keményebb t-re szeret változni, mint: dobzódik tobzódik, dukmál tukmál, duska tus, dok tok, dombéroz tombol, devernya tivornya

Előzmény: Carnuntum (4222)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4222

TISZT,  TISZTES,  TISZTEL,  TISZTESSÉG,  TISZTSÉG 

 

--

 

Ez mind a tisztából jön - 

 

tisztel A: 1372 u./ tÿʒtelykuala (JókK. 24);

 

 

Czucor: Véleményünk szerint e szónak eredeti első jelentése az erkölcsi fényre, kitüntetésre, ékességre vonatkozó dísz, (decus, ornamentum), melyből t utótéttel lett diszt, s keményebb hangoztatással tiszt. (V. ö. (V. ö. TISZTELENÍT). Tudniillik szokása nyelvünknek az sz, s, cs véghangu gyököket és törzsöket t-vel vagy k-val megtoldani, mint: válasz választ, arasz araszt, eresz ereszt, mész meszet, máz maszat, tövis tövisk, viasz viaszk, varacs varacsk, lucs lucsk, lust stb. Továbbá a d keményebb t-re szeret változni, mint: dobzódik tobzódik, dukmál tukmál, duska tus, dok tok, dombéroz tombol, devernya tivornya, derécsel terécsel, dömöszöl tömöszöl stb. A tiszt tehát, mennyiben a disz gyökből származik, észtani rendben jelent először diszt adó, erkölcsi becscsel járó társadalmi állást, rangot, honnan a tisztes, tisztesség, tisztel, tisztelet, tisztelendő származékok; másodszor, azon állással járó kötelességet; harmadszor, átv. érteményű, melynél fogva az állapottal az állapotot viselő személy azonosíttatik, s ez nyelvünkben nem ritkaság, pl. tanács, consilium, és consiliarius; méltóság dignitas és dignitarius; hatóság, potestas és magistratus; őr vigilia és vigil; őrizet custodia, és militia custodiaria. V. ö. DÍSZ, és TISZTA.

 

 

Szemléltetem:

 

 

Mert TISZteletre méltó, a TISZtre a SZt felZöd, mely TISZtán, kör fényesen ndököl, mert ez egy kiNtetés.

 

 

 

Előzmény: Igazság80 (4220)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4221

A "JÁR"  részt már hagynám,  jóból is megárt a sok-----  szokták mondani. 

 

"De ha a rá következő mássalhangzó  határozza  meg a gyök jelentését, miért van ott a SZÁ?  Dísznek?"

 

 

Nem dísznek van ott,  azért van ott mert szükséges hogy ott legyen.   Az a kulcsa a dolognak hogy  jelen esetben a nem a "SZÁ"  a gyökszó,  hanem az SZ +X (valamelyik)  mássalhangzópáros   lesz az igazi jelentéshordozó  gyökünk.  Például  ha  ez SZ_R     amiből példánkban SZÁR  lehet. 

 

SZORZOTTSÁG  értelmű  szavakra mutat az  SZ_R  ,  a toldalékaink is : SZER/SZOR/SZÖR .    A mássalhangzópár viselkedik gyökként fő értelemben.   Ha megnézzük az idevágó  szavainkat , ezt a SOK-SZOROZÓ  értelmet rendszerint megtaláljuk az SZ_R  vázon  ,  nagy részénél  kérdés nélkül stimmelő a mögöttes értelem :

 

SZÁR, SZÁRMAZÁS,  SZEREZ, SZORZAT,  SZÉRIA,  SZŐR,  SZŐRZET,  SZOR/SZER/SZÖR toldalékok,  SZERV,  SZERVEZET,  SZERVEZETT,   SZER  szó önmagában  már,  SZÓR és SZÓRÁS  fogalmai,   SZŰRÉS,  SZÜRETELÉS, 

SZOROSAN  rakott dolgok,  SZIRUP és SZÖRP  és tényleg  SORolhatóak  még nagyon hosszan. 

 

És rá se rántsuk ha találunk nem idevágót,  a többségénél működik,  a szóképzésünk változatossága meg  úgyis hoz elénk kivételeket...

Előzmény: kitadimanta (4216)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4220

Én azt aláírom hogy  a tűznek  van tisztító  hatása,  ezt a részt  eddig sem vitattam.   Sok mindennek van ilyen tulajdonsága,  a szélnek,  bizonyos talajoknak,   és említsük meg már akkor a vizet is  mint általános  tisztító. 

 

A vizet  meg remekül tisztítják a  kövek,  és a  sziklák,  minél tovább folyik a hegység kőzetei közt,  annál kristálytisztább lesz a forrásunk vize.  

 

A TŰZ---TISZ  közt   viszont nagy a különbség hangtani értelemben,  a kezdőhang T ami fixen egyező.  És nincs ismert példánk hasonló szóképzésre.    Erre a TISZ  gyökre  nem csak a  az ominózus "tiszta"  szavunk  épül,  hanem   TISZT,  TISZTES,  TISZTEL,  TISZTESSÉG,  TISZTSÉG  is .   És  ezek  a DÍSZ  szóval korrelálnak inkább,  sőt  ez nyelvemlékeinkben is kimutatható : 

 

DÍSZES  szavunk  kiváló helyesírási környezetben  gyakorta tűnik fel  régről TISZES  formában.   Ez  pedig arra utal,  hogy inkább a DÍSZ--TISZ  között van  a kapcsolat meg. 

 

Mondjuk nem értem hogy a legkézenfekvőbb  megoldás az  miért üldözött.))    Ha egy  leírások  szerint is TISZTA  folyó neve TISZA,  akkor nem lehet  hogy tényleg  ezért ily közeli a hangalak?.))   Mert esetleg erről kapta a nevét hogy TISZTA.   Ez tényleg  ennyire lehetetlen volna?...))      Biztos túl egyszerű ez meg logikus is, ezért mindenképp bonyolítani kell ezt!))       Pedig szerintem most ez a legegyszerűbb a legesélyesebb.

 

Épp te írtad le a folyóneveinket,  és egyik megnevezése sem  valami  hejj de bonyolult,  egyszerűen de  nagyszerűen  a jellemző tulajdonságára koncentrál,  és ezáltal vannak megnevezve.   A  gyorsan és körösen  közlekedő például nagy-nagy meglepetésre például SEBES-KÖRÖS  lesz.   SZALADÓ  meg  SZALA  aztán ZALA is lehet...

Előzmény: Carnuntum (4219)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4219

De pont hogy semmi  sem igazol olyat biztosan hogy a TŰZ-ből  TISZ  lenne. Ez egyelőre egy felvetés mindössze.   Az meg még kevés hogy csak rámondjuk. 

 

---

 

Nem csak rámondjuk. Azért mondjuk rá, mert pl a sebet is tűzzel tisztították ki. Ki tűztították. A fertőzéseket is a hullák elégetésével. A purgatúrim, a tisztító tűz szimbóluma is az őseinkhez köthető, mivel a zoroasztrianizmus alapjai tőlük származik:

 

 

"A mezopotámiai térség következő időszaka folyamatosan az egységesedés felé halad. Kr.e. 1500 után megerősödik Istar, majd folyamatosan Marduk (Babilon főistene), akiről már Kr.e. 2200 körül említés történik. Marduknál látható egyértelműen, hogy inkább más és más nyelven, kifejezéssel gyakorlatilag ugyanazt jelölik. Ugyanis egyenes az út Enki-től (Ea), aki a bölcsesség, jövendölés istene, Mardukig, aki szintén ilyen tulajdonságokkal bír. Ekkor már a hitrendszer merev, úgynevezett monolatikus kereteket kap. 1000 után már Marduk az istenek királyának, teremtőnek minősül, így nagy lépés történt a monoteizmus felé e vallási körben is. 

Ami számunkra már fontos lehet, az, hogy ebben az időben alakul ki a mezopotámiai papság két rétege. Az egyik az eddig is működő templomi papság, a másik pedig a ráolvasásokat végző, előjeleket kutató réteg. Ez utóbbiakat kezdik mágusoknak is nevezni. 

 

Ez a papi irányzat Média területén szilárdul meg. Lassan külön vallási jegyeket ölt magára. Alapvetően dualista felfogású, a jó és a rossz harcának tekinti a földi életet (Ahura-Davia). A mágusok tevékenysége nem csak hitbéli, hanem természettudományos is (az asztrológia magas szintű használata). Az élet megtisztítását a rossztól fontosnak tartják, ennek jelképe a tűz. Így fokozottan tisztelik a tüzet (tévesen tűzimádók). A sajátos mágus-vallást a zoroasztrizmus integrálja. Tudunk róla, hogy bizonyos csoportjaik ennek ellenére a Kaukázuson túlra illetve az Aral-tóhoz húzódnak. 

Kr.e. 800 után körül alakul ki helyi alapokon (kb. Kr.e. 1000 után jelenik meg Ahura Mazda hite) a később sok száz évig a tágabb környezetben uralkodó zoroasztrizmus (más, helytelen néven mazdaizmus). Alapítója Zarathusztra prófétaként a teremtő Isten (Ahura Mazda) kinyilatkoztatásaként hozza létre tanítását, ami először Médiában terjed el. Dualista, középpontjában a teremtett szent lélek harcol a gonosz lélekkel szemben (jó-rossz küzdelme). A vallás ismeri a menny és pokol fogalmát, a feltámadást és az utolsó ítéletet. Nagyon fontos, hogy az ember cselekedetei befolyásolják a halál utáni életet. Ezt a harcot hét főszellem támogatja. Itt is megjelenik a lélek megtisztulása és a tűz szimbólum. A papságot itt is a mágusok képviselik, Zarathusztra első tanítványai is ők."

 

 

 ELFELEJTETT KAPCSOLATOK 

(MAGYARSÁG, KERESZTÉNYSÉG, INFORMATIKA) 

II. RÉSZ 

(DR WINKLER GUSZTÁV) 

3. A magyarok és rokonnépek ősvallásának kérdése 

 

https://www.pannonpalatinus.hu/wp-content/uploads/2013/09/elfelejtettkapcsolatok2.pdf

Előzmény: Igazság80 (4218)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4218

De pont hogy semmi  sem igazol olyat biztosan hogy a TŰZ-ből  TISZ  lenne. Ez egyelőre egy felvetés mindössze.   Az meg még kevés hogy csak rámondjuk. 

 

BŰZ  szóból sincs BISZ.    FŐZ  szóból sincs FISZ.    FŰZ  szóból sincsen ilyen.     GŐZ szóból sincs  GISZ.  De a GÁZ  szóból sem tudunk erről.

 

HÚZ szóból sincs  HISZ,  mivel utóbbi a HIT  szava.   SZŰZ  sem ismert SZISZ  formában,  úgy legfeljebb sziszeghetünk.))      GYŐZ  sem ismert GYISZ  formában.  

 

Tehát még példát  sem tudunk hozni  hasonlóra,  tehát a  TŰZ---TISZ  kapcsolatot  legjobb esetben is egy  esetleges feltételezett kapcsolódásként  vehetjük  és  nem  ténynek tekintve...

Előzmény: Carnuntum (4215)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4217

A "TŰNŐ/TŰNIK  szó  leginkább a   LÁTSZÓ/LÁTSZIK  szóval szinonima  jelentésben,   persze hangalaki kapcsolat  nincs köztük.   A tű hegyéhez ennek sok köze aligha lehet... 

 

Előzmény: Carnuntum (4212)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4216

"Kényszeres kötekedés ez, semmi több...     Érthetően leírtam, a  JÖN  szó az  nem egészen a JÁR,"

Én is pont ezt mondom, akkor ebben mi a kötekedés?

 

" de JERE/JERJ  és ebből a GYERE  szavunk  nagyon  is  passzol a JÁR-áshoz.." 
Mit értesz a 'passzol' kifejezés alatt? Azonos a két gyök, (a jár és a jer) vagy nem?

 

"És vajon miért  nem ?... 

Mert a GYERE  elődje a JER(J) már elvégezte ezt a feladatot, ebben van benne az hogy : JÁR(J) ."

1./ Honnan veszed, hogy a GYERE elődje a JERJ? Erre semmilyen írásos bizonyíték nincs.

Ellenkezőleg! A korábbi dátum a GYERE szóhoz kötődik:

"gyere A: 1490 k. gere (ÁbelSzj.); 1495 e. Ier (GuaryK. 19);" https://uesz.nytud.hu/index.html

A szócikk írója is csak feltételezi:  "Ismeretlen eredetű. |  ⌂  Az eredeti, ősibb változat a jerj lehetett." amit J-GY hangváltozással próbál indokolni.

De milyen szabályos hangváltozás az, ami csak félig sikerül még az adott szóban is?- vagy még úgy sem...

Ugyanis kénytelen elismerni, hogy az igeragozásnál mind a hat formája J-vel kezdődik: jövök, jössz, jön, jövünk, jöttök, jönnek és csak a felszólító módban találkozunk a GY-s változattal:

jöjjek, gyere jöjjön, gyerünk, gyertek, jönnek.

Miután a GY-s változat arányaiban elenyésző, így nem beszélhetünk hangváltozásról. Szabályosról meg végképp nem...

Ugyanakkor Te is a GY-s változatokat emlegetted: gyövök, gyössz, gyön, gyövünk, gyöttök, gyönnek... (lehet Ü-vel is: gyüvök...)

Ezekre viszont nem hivatkozik a cikk írója. Van is rá oka, hiszen ezeket a változatokat egyre kevésbé használjuk, kikopnak a nyelvünkből.

Ezek szerint minden fordítva történik... Mert ugye, ha a J-ből lett GY, akkor miért a GY-s változat kopik ki, miért nem a J-s?

A JER is csak a GYER néhány ragozott alakjával azonosítható:  GYERE (jer), GYERÜNK (jerünk) és a GYERTEK (jertek) És csak felszólító módban!

 

Akár honnan is nézzük, itt három, különböző alakú, teljesen azonos jelentésű gyököt látunk s mind csak felszólító módban...: JER, GYER, JÖJ(j)

 

 

2./ Definíció szerint:

"A jár más, mozgást kifejező igékkel kapcsolatban a magyarban elsődlegesen a cselekvés tartósságát, ismétlését, határozatlan irányát jelöli." https://uesz.nytud.hu/index.html

Jön: "Közelebb érkezik egy személy, tárgy, jelenség, közlekedési eszköz. Megközelíti vagy eléri a beszélő személyt az irányába történő mozgással; távolabbi helyről a beszélő felé halad."

https://wikiszotar.hu/ertelmezo-szotar/J%C3%B6n

 

"És mégis ez mit jelent?...   Mert szerintem így még semmit,"

Ha nem jelent semmit, miért van a gyökökben?  Jó lenne, ha megválaszolnád, mivel a dolgok (gyökök kialakulása) itt kezdődik...

A jelentését korábban kiveséztük...

 

"Egy SZÁ   dolgot teljesen alapjaiban fog meghatározni  a rá következő mássalhangzó,"

Ez való igaz! De ha a rá következő mássalhangzó határozza meg a gyök jelentését, miért van ott a SZÁ? Dísznek?

 

Előzmény: Igazság80 (4183)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4215

Tűz - TISZ

 

ÜSZÖK - IZZIK

Előzmény: Carnuntum (4211)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4214

Ez egy és ugyanaz a fogalom. Egy folyamat szavai.

Előzmény: Carnuntum (4213)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4213

A tű tulajdonsága varrás közben, hogy hol eltűnik, hol feltűnik.

Előzmény: Carnuntum (4212)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4212

Azaz egyoldalú értelmezés volna ezt eltűnéssel azonosítani

 

--

 

Sosem tennék ilyet. El és fel is lehet tűnni.  Attól függ, éppen felttűnik, kimagasodik a tű-hegy, vagy éppen eltűnik.

Előzmény: Igazság80 (4210)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4211

TŰZ--TISZ 

 

--

 

Az ü és az i egy eredetű.

Előzmény: Igazság80 (4210)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4210

Valóban összekötötted a tüzet a  TŰ-zéssel,   ez rendben is volna.  Én a TŰZ--TISZ  kapcsolatot kérdőjeleztem,  hiszen a TŰZ  szó végi Z-je  igeképző, egyébként TŰ  a szótöve.    A TŰ meg csak Ü-vel  működik beazonosíthatóan. 

 

 

A   "TŰN"  szó meg láthatóságra vonatkozik,  nem illik a képbe .    Azzal vigyázzunk hogy maga a TŰNŐ  szó egyáltalán nem az eltűnést jelenti,  az igekötő  alapból meghatározza  hogy  hogyan TŰNIK  az egész.

 

Azaz egyoldalú értelmezés volna ezt eltűnéssel azonosítani,  mert annyit mondok hogy FELTŰNIK  és FELTŰNŐ  valaki,  akkor épp ellenkező az értelme.   De a KITŰNŐ  is  láthatóan  kiemelkedő.  Vagy a TÜNDÖKLŐ  szavunk is  egy  jól látható dolgot nevez meg ami  jelen van.  Ugyanez a FEL-TÜNTET  esetén is a lényeg,  azaz az igekötő  módosítja hogyan értsük ezt.   Mert az sem mindegy hogy  valaki  megköti a kutyáját,  vagy felköti azt.  Hangyányi  különbség ugye.))

 

Ennek a TŰ  szóhoz  szerintem nincsen sok köze...

Előzmény: Carnuntum (4208)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4209

A tű hegye a semmibe fogy el. Ezért tűnhet el valami.

Azért tűnődünk, mert a messzeségbe nézünk.

Előzmény: Carnuntum (4208)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4208

Majd ott van  a TŰZ-ő  nap ,  ami   vitathatatlanul a TŰ  szó képzete,  hiszen  erről a napSZÚRÁS  kifejezésünk is tanúskodik.

 

----

 

Olvass vissza, figyelmesen én összekapcsoltam a tűzés - szúrás fogalmát a csúcsossággal - 

 

Valami azért tud eltünni, mert hirtelen elfogy, mint a tű hegye.

 

Ami eltűnik az elTISZtul onnan.

 

Az érzékszerveink által nyert fizikai tapasztalatok komplex fogalomrendszert csatolnak az ősgyökökhöz!

 

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=168288648&t=9245456

Előzmény: Igazság80 (4205)
kitadimanta Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4207

Egyszerűen nem értem, mire válaszoltál...

Előzmény: merigazoi (4179)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4206

GYULA  hadvezérek megnevezése  volt.  Neki meg fel kellett tüzelnie  a seregét,  így  a  GYÚLÓ  lehet a  jó kapcsolódás. 

 

DÚL  szó  gyökszinten mást  jelent,  annak  a DŐL  szavunk  lehet az alapja.   DÉL/DOL/DÚL/DŐL/DŰL : 

 

DÉL  előtt még  DŐLés  előtt van a nap,  DÉL  van,  most  kezd DŐLni a nap.  DÉL  után már a DŐLése után vagyunk.  Még nem ESETT  le,  de ha le fog, akkor lesz ESTE,  a nap LEESTE.

 

DOLINA víznyelő ,   DŐL  beléje a víz.  

 

DŰLŐ  utak  megnevezése mindig a  dombos meredek utcák  helyei,  DŐLŐ  utak ezek...

Előzmény: Carnuntum (4203)
Igazság80 Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4205

A TŰZ  szó  és a TISZTA  szó  hangtani kapcsolatában én egyáltalán nem vagyok oly biztos.  Főleg emiatt :

 

A  "TŰZ"   szó már egy képzett hangalak a  TŰ-ből,   és a Z hang a szó végén már egy igeképző a FŐ  és a FŐZ  mintájára .   Igeként kezdte a pályafutását a TŰ  szóból,  zászlót  ki TŰ-Z  valaki valahová. 

 

Majd ott van  a TŰZ-ő  nap ,  ami   vitathatatlanul a TŰ  szó képzete,  hiszen  erről a napSZÚRÁS  kifejezésünk is tanúskodik.  A TŰZŐ  nap meg valóban képes  TŰZ  nevű dolgot produkálni,  így  okkal  megvan  a főnevünk is. 

 

A kiejtés akcentusa sokszor sok helyen valójában nem oly lényeges,  nem változtat érdemben a  jelentésben,  de a TŰ  szó  esetén  nagyon is  lényeges, mivel  ez egy  ösztöni hangutánzó reakció  a hirtelen szúrásra  vagy  a  nagy fokú  hőségre,  ez a TŰŰ  vagy  TYŰŰ  de forróság  van típusú  kifejezést még ma is hallhatjuk.    Azaz a szótő  egy valósan hallható  ösztönreakció  pontos megjelenítése. 

 

A  TISZA  az írott emlékeink előtt vagy jó 50  félére is  megvan írva,   ezek meg mind  görög és latin források amelyek  összevissza irkálják le a folyónevet,  de ez a TIS(z)   forma  azért a legjellemzőbb fix pont úgy általában  azért megvan.    Mai leírása szórványosan Z-vel nem tudom mennyire lehet mérvadó,  több  ezer kilométerrel  távolabbról nem feltétlen meggyőző néhány efféle írás ,  mivel egy  földrajzi nevet a helyben élők fognak  nevesíteni  és nem a világ másik felén  fog név születni rá. 

 

Az bizonyos lehet hogy a TISZ  kezdésű  szavaink  a tisztaság fogalmával  kapcsolódóak ,  és  jó eséllyel a kerek számjegyünk a TÍZ  is  ide tartozó lehet. TIZEDES/TISZTES.    A TISZTESSÉG  fogalma  a TISZTASÁG  fogalma gyakorlatilag,  elég erős az áthallás  köztük,  gondolom ez  nyilvánvaló is.  

 

És még egy +  :   Ha egy folyót a régi leírások szerint is gyakran  dicsérik  mert TISZTA,   és mellette meg az érintett folyó neve meg TISZA,   akkor  szerintem  némi esély  lehet az egyezőségre...

Carnuntum Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4204

Vajda

--

 

vajda - vaj(ú)da/viada - vaida (hangcsere)

 

Vitatott eredetű. | 1 Örökség a finnugor korból. |  ≡  Finnvoi- ’képes, bír, megtehet’, voitta-’felülmúl, legyőz; kap, nyer’

Előzmény: Carnuntum (4203)
Carnuntum Creative Commons License 2024.11.12 0 0 4203

Ősi "magyar" méltóságnevek:

 

Baján = Bajnok/baj vívó, vagy baj hozó

 

Gyula = Dúló, vagy Gyúló - Fővezér, amelynek mindent elsöprő hada dúl és gyújt

 

Vajda = Viadalra, győzelemre segíti a népét, a népért küzd, harcot vív, szenved. Távolabbról, ha egy asszony vajúdik, vajlódik, ő is küzdelmet vív, hogy életet adjon a gyermekének.

 

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!