2004-es, 2.0 benzines Trajetet használok fél éve egy vidéki városban. 152 e km van most a motorjában, amiből nálam kb. 8 e km ment bele. Ebben voltak hosszabb túrák (Horvátország, Németország), sok közepes 1-2-300 km-es belföldi út, és nagyon sok rövid út is, városon belül, vagy a szomszédos településig. Forró nyárban és hidegben is, 7 személlyel és egy heti cuccukkal megpakolva (tető box is...), megért pár költözködést is, stb...
Tapasztalatom és méréseim alapján, a fogyasztása pontosan 10 liter átlagosan.
Ha tojást teszek a lábam és a gázpedál közé, akkor esetleg 9 liter, néptelen főúton, 90 km/h sebességet tartva.
De "tempós haladással" sem tudtam 11 liter főlé vinni. (Német autópályán sem.)
Szóval, a 10 liter "konstans értéknek" tekinthető.
Ez engem is meglepett, mert korábbi autóimnál (volt jó sok...) sokkal nagyobb ingadozásokat tapasztaltam a terhelés, a sebesség, a környezeti tényezők hatására.
Ennél ilyen szinte nincs.
Azt hozzá kell tennem, hogy az autót Németországban élő, autószerelő öcsém "vadászta" le a számomra és motorikusan, mechanikailag kiváló állapotú, gondosan karbantartott.
A motor karakterisztikája nekem, így az 50. évemben már nagyon szimpatikus, de kétségtelen, hogy másoknak megszokást igényelhet...
Kicsit olyan, mint a régi 2.5 l-es, hagyományos, nem feltöltött dízel motorok voltak: nyomatékra hangolt, ami már egészen alacsony fordulatszámnál jelentkezik, nem szereti ha "sűrűn pörgetik", nyugodt, megfontolt stílus mellett viszont a világ végéig "elketyeg".
Az automata klíma, főleg, ha a második zónát is aktivizálja az ember, plusz 1 liter benzin.
Ez is tapasztalat.
Nem fiatal rendszer, nem is túl "okos" - sokszor eléggé indokolatlanul váltogat az üzemmódok között, ill. gyakran feleslegesen tekeri a klíma kompresszort, ehhez pedig emelgeti a fordulatszámot. (Ebben lehet, hogy ludasak a szenzorok is, lehetséges, hogy nem mérnek már kellően pontosan, ezekre még rá kell néznem a közeljövőben.)
A megoldás egyszerű: csak nagyon indokolt esetben nyomom be az "Auto" gombot (pl. sűrű, komoly odafigyelést igénylő forgalom, stb.), egyebekben pedig manuálisan irányítom a rendszert. A komfortérzet teljes megtartása mellett, simán spórolható 7-8 dl benzin.
Summa: amikor elhoztam, ab ovo azzal kalkuláltam, hogy nagyon sokat fog fogyasztani, ezért be lett tervezve egy jó minőségű LPG gáz szett is a költségek közé. Ezt azóta lemondtam, mert úgy ítéltem meg, hogy amit tankolásonként nyernék az üzemeltetési költségeken, az csak sok-sok km alatt térülne meg (ha egyáltalán...).
A benzines Trajet ilyen - egy alapvetően nagyon jámbor, megbízható, nagy testű "igavonó". A 10 literes átlag számomra abszolút elfogadható.