Nemrég volt a TV ben egy műsor, hogy alig 2-3% t tudtak lehívni bizonyos alapokból, amivel nagyon el vannak maradva, és egy rakás pénzt elbuknak. Sajnos nem láttam az elejét, így nem tudom pontosan mit takart az alap...
Az a tüntetés hiba volt. De marginális. Most mondjam azt, hogy Szlovákiában a masírozók pártja koalíciós partner?
Ami a határtól 30-50 km-re zajlik azt én magyar belügynek IS tekintem.
És eljöhet még az az idő, amikor Novakova asszony felfedezi magában a Nováknét.
Na nem az idióta masírozók miatt, hanem mert magyarnak lenni nagyobb potenciál lesz hamarosan...úgy érzem, Magyarország tanult az elkövetett hibákból, Szlovákia pedig egyre több hibát fog elkövetni. Egy következetes és kemény magyar külpolitika, egy erősödő Magyarországgal a háttérben nagyon könnyen a perifériára szoríthatja Szlovákiát.
Dehogynem, 1.2 milliárd euró pluszban vannak a befizetett összegeikhez képest. Amit említettél pl. Besztercebányai szennyvíz gerinccel egybekötött úthálózat rekonstrukciót, az is EU pénzből megy.
A szlovák évi GDP növekedésnek eddig kb. 2%-át az EU projektek adták, a várakozáson felüli sikerrel, mert tervezni 1%-ot terveztek. Az más kérdés, hogy a legutóbbi időkben már nem tudták lehívni a tervezett összegeket. Nem könnyű megfelelő projekteket találni, egy idő után a kezdeti, könnyen megvalósíthatóak helyett komolyabbakra kellene összpontosítani, de azokhoz előbb a körülményeket kell megcsinálni.
Magyarország is küzd hasonló gondokkal. A 400 millió euró támogatási összegű, Budapest-Székesfehérvár-Celldömölk vonalat a Budapest -Győr-Hegyeshalom (részben nagy sebességű) vonalhoz hasonlóan nagy sebességűre alakítják, hogy 160 km/h sebességet elérhessék a már három éve közlekedő Stadler Flirtek, amit egyébként tudnak. Amíg viszont Kelenföldtől nincs négyes metró, addig nem jelentkezik az a szinergikus előny, amiért értelme van megcsinálni előbb. Ez az egyik oka, hogy nem kezdték építeni a tervek szerint két éve, viszont mára gőzerővel folyik a pálya építése, hogy az igények jelentkezésekor készüljön el és az EU támogatás igénylésekor lefektetett paramétereit képes legyen hozni, nehogy vissza kelljen fizetni a pénzből.
Baromság. A szlovákok nem mentek MOra tüntetni, masírozni egyenruhában, stb. Nem védem a mostani kormányt, sőt utálom őket mint a xart, de azért legyünk már egy kicsit reálisak.
Szlovakiaban talaltak egy fiatalembert 7 promile alkohollal a vereben. 5 oranyi detox utan mar csak 4.6 volt benne, ekkor elkezdett magahoz terni, es alkoholt kovetelni. :)))))
Asszem a vilagrekord 7.2, az egy lengyel embernek sikerult ugy hogy tul is elte. Asszem.
A széles nyomtávú összeköttetést nagyon is komolyan gondolják néhányan, csak Ukrajna jelenti a problémát, valamint az, hogy Oroszországban pénzszűke állt be.
A terv orosz oldalról az állami vasutak elnökének a támogatását élvezi, tulajdonképpen ők azt szeretnék elérni, hogy a szlovák elképzelésekkel szemben ne Pozsonyig, hanem Bécsig, vagy tovább Németországig épüljön a pálya és EU forrásokat lehessen így bevonni az építésbe. Tehát nem csak szlovák finanszírozásban épülne, hanem lényegében az oroszok fognák össze a megvalósítást.
Politikai természetű vonzata a széles nyomtáv kiépítésének is itt rejlik, vannak olyan körök, akik nem szeretnék, ha az oroszok Szlovákiában jelentős pozíciókat építenének ki. Megjegyzem, hogy Meciar hasonló kísérletezgetésére a nyugat sommás választ adott, és a szlovák gazdaság koránt sem olyan erős, hogy egy külső visszafogó igyekezettel szemben tudjon jól teljesíteni. A szlovák oroszbarát igyekezet lényegében a Putyinnal kokettáló gyurcsányi manőverre adott válasz, hiszen Szlovákia nem engedheti meg magának, hogy Magyarországon vannak orosz stratégiai érdekek és Szlovákiában ne legyenek ilyenek. A magyar külpolitika manipulációja következtében könnyen előfordulhat, hogy a szlovák kormányzat a kényszerpályán végighaladva kiharcolja ugyanazt az európai ellenszenvet, mint amivel a Gyurcsány-kormány küzdött és aminek következtében rendre nem érkeztek meg a zöld-mezős beruházások.
Igen, én is ilyen cégek privatizációja mellett vagyok. De ez nem jelenti azt, hogy el kell herdálni az állam vagyonát. Ráadásul bekódolni az állandó állami vagyon csapolását. Olyan Cargo eladás, hogy valóban a teherfuvarozás legyen a célja, az nagyon is rendben volna. Még a MÁV Cargo privatizácó is letisztultabb, pontosabban a cég profilja sokkal letisztultabb. A MÁV Cargo-tól az magyar állam mit rendelhete? Nem sok mindent. A szlovák Cargo ellenben bődületes állami megrendelésekre számíthatott volna.
Egyébként a brit vasutak privatizálás után többe kerültek az államnak, mint a privatizálás előtti támogatás. Eleinte ugyan nem, de a problémák, balesetek miatt az állami megrendelések és az állami reguláció utólag sokba került az államnak. A reguláció talán nem jó szó, csak nem találtam jobbat. Itt a biztonsági és egyéb ezzel kapcsolatos intézkedésekre gondolok, amit tulajdonképpen a társadalom követelt ki. A profitorientáltság a biztonsági intézkedések rovására ment. Szóval sok emberéletbe is került a brit privatizáció. Persze ez teljesen más, mint az általunk tárgyalt probléma, csak arra hívom fel a figyelmet, hogy nem minden privatizáció jó.
Lasd lejjebb Oreg Rocker hozzaszolasat. Az volt az egyik erv a privatizacio mellet, hogy meg kellett szuntetni a monopolhelyzetet. Mindemelett, bar a reszleteket nem ismerem, keszsegel elhiszem amit irtal. Ugyebar a telekomunikacios ceg privatizacioja sem volt ubertiszta. Pl. a vetelar egy reszet szolgaltatasban fizette a DT. El lehet kepzelni milyen korrupcios lehetosegeket nyujtott ez.
En ennek ellenere annak vagyok a hive, hogy privatizalni kellett volna, lehetoleg 50% + 1 reszvenyt. Azert mert a magantarsasag abszolut erdeke a profittermeles, amelybol aztan az allam is megkapja az osztalekat. Tehat allando ( kiveve ha tenyleg veszteseges a ceg ) koltsegvetesi bevetel. Igy viszont a koltsegvetesbol finanszirozzak a ceg vesztesegeit, mikozben a csinovnyikok ugy tunelozzak, ahogy birjak. Az eredmeny egy szinte eladhatatlan ceg lesz, lerabolva.
Kerdes melyik a jobb.
Arrol nem is beszelve, hogy ezek a rablokormanyok a szajre nagy reszet visszaforgatjak a valasztasokba korrumpalni a valasztokat, stb.
Udv.
Oreg Rocker:
Amit felvetettel a szeles nyomtavuval kapcsolatban, az elvileg lehetseges, de felek attol, hogy csak panamanak van szanva.
Még azzal kiegészítem, hogy az állami ZSSK-n keresztül a privatizásiós összeg gyorsan visszavándorolt volna az államtól a Cargohoz. Ráadásul ez egy állandósult állapot. Jelenleg is az állami ZSSK rendel a Cargotól minden javítást, bérel épületeket vagy helységeket. Mondjuk most mindegy, mert mindkettő állami.
Tehát szerintem helyes lett volna a Cargo privatizációja, ha nem mindent a lopásnak rendeltek volna alá. Tehát, ha az állami ZSSK-nak is maradtak volna depók, épületek, esetleg az egyszerűbb javításokra műhelyek, mert így az állami ZSSK azért is fizetett volna egy magáncégnek, ha mondjuk éjszaka csak áll a mozdony. Afféle parkolási díjként képzelhetjük el. Ha a mozdony nincs a depoban akkor a ZSR-nek fizet, ha a depóban a magán Cargonak fizetne.
Tehát a privatizációra IGEN, de ne az állandó állami pénzcsapolás legyen a cél!
Szia. Tisztában vagyok vele mi a Cargo. Szlovákiában talán több, mint 20 cég foglalkozik vasúti teherfuvarozással. Lokorail, BRKS, Loko trans, stb. A Cargo úgy született meg, hogy a régi állami vasutat szétosztották, mégpedig olyan formában, hogy a leendő privatizációban nagy pénzeket lehessen lopni. A személyforgalommal foglalkozó állami ZSSK kevés vagyont kapott. Épületeket szinte semmit, mozdonyokból keveset, mozdonyvezetőkből keveset. Minden depó, minden javítással foglakozó műhely a Cargohoz került. Minden arra irányult, hogy a privatizált Cargo sok pénzt tudjon kihúzni az államtól az állami ZSSK rendelései alapján. Tehát korrupció és lopás volt az egyik célja a privatizációnak. Mivel ez nem valósult meg a lopás másik módszerét választották. A jövedelmező fuvarozás javát átengedték a konkerenciának, sőt sok a Cargohoz közelei ember saját céget alapított és átvette a jövedelmező részét a teherfuvarozásnak. Így lett veszteséges a Cargo.
Az egyik úgy akart lopni, hogy privatizál és az állami személyforgalom állandó megrendeléseiből is mindig jó pénzhez jut. Igaz kifizetett volna néhány milliárdot az államnak, de az állam állandóan tőle rendelné a javításokat, a hiányzó mozdonyokat esetleg a hiányzó személyzetet is. A másik úgy akar lopni, hogy állami cégen keresztül lop, illetve lefizetések után átadja a jövedelmező szállítást, vagy más saját céget alapít.
Mindenképpen az állami vagyon megcsapolása volt a cél.
Azt nagy hiba volt nem eladni, ugyanis 2006-ban nem csak a transzeurópai vasúti árufuvarozási hálózat vonalait hanem a teljes vasúti hálózatot meg kellett nyitni a közösségi vasútvállalatok előtt nemzetközi árufuvarozás céljából (a 2001/12/EK irányelv ezt 2008-ra irányozta elő), 2007. január 1-jétől pedig ráadásul belföldi árufuvarozás céljából is. A konkurenciaharc erős.
A szlovák kormány startégiai célja viszont a széles nyomtáv kiépítése az országon keresztül Bécsig és a Távol-kelettel történő összeköttetés kiaknázása a Transzszibériai vasúton keresztül. Ehhez elengedhetetlen a Cargo Szlovákia megtartása. Nem véletlen, hogy a kb. 4 milliárd eurós tervet Jozef Pavúk, a Cargo Szlovákia állami teherszállító vasúti társaság vezetőségi tagja gardírozta és Lubomír Vázny tárcavezető is támogatta.
Nem akarok kevesebbet fecsegni, azért járok ide, hogy dumálgassak, még, ha neked nem is tetszik, hogy megszólal(hat)nak a tiédtől eltérő vélemények is.
Szerinted egy jobboldalinak a jobboldali politikát megvalósító MSZP-t milyen egyéb szempontból lehet támadni akkor, ha az ellentét rendszerben a szimpátia kedvezményezettje úgy egyébként populista baloldali retorikával operál?
Hát erre nem tértem ki valóban, mert nem szeretek túl hosszú hozzászólást írni. Valóban a privatizációs bevételekből akarták finanszírozni azt a nagy lyukat a költségvetésben, amit a nyugdíjreform okoz. De ha utánaszámolsz privatizálni a végtelenségig nem lehet, tehát a pénz előbb utóbb úgyis elfogyott volna. 25-30 évet abból nem lehet fedezni. Az már más lapra tartozik, hogy a Fico kormány teljesen leállította a privatizációt, sőt visszavásárolt, ezáltal az a pénz nem jött be, tehát nagyobb lett a hiány. De ezt tudni lehetett előre, Miklosék feleslegesen erőltették így. Szerintem inkább fokozatosan kellett volna a nyugdíjreformot csinálni. Mondjuk 4%-on kezdeni és évente 0,2%-al növelni a jelenlegi 9%-ig. Ez pontosan 25 év, így a káposzta is megmaradt volna és a kecske is jólakna. Ami a vasút privatizációját illeti, szerintem az is bonyolult, mert Britániában nagyon rosszul sikerült a vasút privatizálása. Sok nagy balesethez vezetett, sok halálos áldozattal. Ráadásul kiszámoltak, hogy végül az államnak több pénzébe került, mint a veszteséges vasút. Ezért is tértek át több országban más típusú privatizációra. Tehát a vasút szétdarabolására és bizonyos részek állami tulajdonban maradására. A vasutat azért nem szabad visszafejleszteni, mert alternatív közlekedési mód. Minél több áru és utas közlekedik vasúton, annál gyorsabban és biztonságosabban érek célba autóval. Tudom kissé önző vagyok.
A lopás valóban nincs távol tőlük, ezzel egyetértek.
Továbbra sem szolgáltatsz magyarázatot arra, hogy a jövő évi szlovák költségvetés miért mutatja a mezőgazdaságra és oktatásra költendő pénzek jelentős növekedését. Nem lehet csak azzal magyarázni, hogy az állam rossz gazda módjára többet akarna elkölteni, lopni akarnak.Ha ez lenne az igaz, akkor általánosan növelnék a kiadási előirányzatot. Nyugodtan fogadd el, hogy ha holnap Dzurindáék kerülnének hatalomba, ugyanezeket a lépéseket tennék meg, mert muszáj Szlovákiában megtenni.
>>Nem tunt fel neked, hogy Magyarorszagon a gyurcsanyi gazdasagpolitika nem eppen egy sikertortenet? Es Szlovakiaban sem lesz az.
Kétségtelen, hogy ezek nem sikertörténetek amennyiben a sikert a bevételi oldalon keressük, elsősorban népszerűség formában, az sem biztos, hogy nem lehetett volna másként, de Magyarországon látványosan kiépült az autópálya hálózat, amit nem lehet elvitatni a jövőben sem Gyurcsánytól. A kiadási oldal pedig a jövőnek szól. A cigányok felé kitolt hatalmas pénzek közvetlenül, ill. az ellátó rendszeren keresztül, hiszen közismert pl. , hogy a rokkantnyugdíjasok nagy tömegei cigányok azt eredményezik, hogy a következő felmenetre már módjával, de ezek közül a felkeltett fogyasztási igényű cigányokból is lehet számolni erőforrást, rendelkezésre álló potenciális munkaerő képében. Nem azt mondom, hogy ez látványos és könnyű út, de valami.
Kicsivel több, mint aminek Szlovákia most fog nekiugrani a jelentősen megnövelt oktatási büdzséből következtethetően. Ezek mind-mind kidobott pénznek látszó dolgok, de ha ezek a pénzek nem kerülnek ki oda, a cigányok közé, akkor a törzsi viszonyok keretébe dermedt népesség leszaporodja és megoldhatatlan feladatok elé állítja a jövő nemzedékét. Mi talán megússzuk.
>>Csak nem te vagy a tulburjanzott magyar korrupcio egyik haszonelvezoje, hogy ennyire kampanyolsz e mellett a gazdasagi "modell" mellett?
Nem kampányolok mellette, pláne azért nem, mert Magyarországon elmúlt, sőt politikailag vesztes oldal. Amikor még volt esélye a győzelemre, akkor jobboldaliként hevesen támadtam pártpolitikai szempontokból kifolyólag. Most, hogy ez a szempont eltűnt, nem vagyok kötelezhető arra, hogy rágjam tovább a csontot és buta képpel nézzek a világba akkor is, amikor nem muszáj. A jövő helyes döntéseihez elengedhetetlen, hogy a viszonyokkal legyünk tisztába és ne a célorientált sztereotípiákra építkezzünk.
A hadsereg ismét az a terület, ahol jelentős változások látszanak(világszerte) és amiben koránt sem állunk olyan rosszul mint ami a közbeszédben általános vélekedés, mint ahogy Szlovákia sem áll olyan jól, mint amennyire az ottani közvélekedés megítéli.
A szlovák hadsereg modernizációjára rányomja a bélyegét, hogy a rendszerben tartott régi típusú eszközök fenntartása drága, így nyilvánvalóan a fejlesztési forrásokat kurtítják a 20% elvonással. Már Dzurindáék is azzal kezdték a költségek lefaragását, hogy a Meciar által egyedüli eredményként az oroszoktól kiénekelt S-300 Favoritot visszamondták.
Már pedig a nagyra nőtt szlovák öntudathoz nem árt, ha megfelelő katonai potenciál társul, mert egy apró provokációval könnyen kergethető a legrosszabbkor egy komoly kiadásokkal járó fegyverkezési versenybe ez az öntudat, ami aztán végképp hazavágja a spórolós költségvetési filozófiát.
A hadsereg ismét ugyanazt a szemléletet jeleníti meg, miszerint szlovák oldalon amíg tart a korábban fejlesztett erőforrás, addig abból kispolgári módon beosztással eléldegélnek, de közben nem fejlesztenek erőforrást, hajlamosak a nadrágszíj húzást a beruházások terhére elkövetni. Már pedig a Csehszlovákiától örökölt erőforrások nem tartanak örökké, azok a csehek polgári gondolkodásból következő beruházási hajlandóságának az eredményei.
Nyugodtan egyebbkent, nekem nincs szuksegem teged minositeni, megteszed azt magad.
Nem tunt fel neked, hogy Magyarorszagon a gyurcsanyi gazdasagpolitika nem eppen egy sikertortenet? Es Szlovakiaban sem lesz az.
az meg hogy, miert jo az, ha az allam minnel tobbet adoztat, hogy aztan az csapnivalo hatekonysaggal koltse el, lopja szet, az szamomra erthetetlen. De ugy nez ki, te hiszel benne, hogy ez a helyes ut. Csak nem te vagy a tulburjanzott magyar korrupcio egyik haszonelvezoje, hogy ennyire kampanyolsz e mellett a gazdasagi "modell" mellett? Mint epitesi vallakozo siman beleferhetsz ebbe a korbe.
Szlovakiaban a volt TSz.-ek atkerultek hazai befektetoi kezekbe. Tobb ezer hektaros gazdasagok is vannak. Jol nyomon kovetheto politikai iranyultsaggal a tulajok reszerol. Na ezek kapjak a tamogatasokat. + ott vannak az allami erdok.
A hadsereghez meg inkabb ne szoljal hozza, mivel fingod nincs rola.
Teljesen igazad van, de ezen kívül, csupán a gazdaságot nézve, a rengeteg hitelnek fel kellett volna pörgetnie legalább. Hiszen éppen ezzel próbálkoznak most akik megtehetik.
Az elmúlt 5-6 évben azonban sajnos a hitelfelvételek ellenére egyre romlott a gazdaság állapota, már a válság előtt gyakorlatilag stagnálásba mentünk át.
Baj az országnak, hogy nagy a hitelállományunk, ám mivel még nem kezdtük meg a törlesztését, a gazdaság állapotán ennek nem kellene látszódnia.
Ezért mondom, hogy a költségvetési egyensúly szükséges, de messze nem elégséges a gazdaság rendbetételéhez, mert azok az okok, amik a kedvező külső körülmények ellenére is lefojtották, nem szűntek meg.
A nagy adósság az egész ország baja, amikor majd törlesztjük, a gazdaságra is ki fog hatni. A jelenig tartó közelmúlt baja a gazdaság szempontjából nem lehetett a túlköltekezés, a plusszpénz jól jött neki, csak nem tudott élni vele.
Ha nem változtat a kormányzat gyökeresen a gazdaságpolitikáján, akkor legfeljebb a néhány kivételezett multi lesz képes növekvő pályát produkálni, a munkavállalók zömét foglalkoztató hazai vállalkozások képtelenek lesznek talpraállni. Az idő meg sürget.
>> ezert egy bizonyos kepesseg ala nem engedik sullyedni a sereguket. ( ez oriasi kulonbseg Szlovakia es Magyarorszag kozott ).
A huszárezred is egy képesség volt, és micsoda képesség. Na de mikor?
Szlovákiának vennie kell vadászgépeket, mert a kiöregedő MIG-29-jei utáni időkben védtelenek maradnak. (Venni kell még persze sok mást is) A sok rozsdásodó nagyvas legfeljebb arra lesz jó, hogy a megnövekedett színesfém gyűjtő populáció megvalósítsa a fegyverzet leszerelést, mint múltkor valahol eperjesi térségben, amikor egy időszakosan leállított termelésű üzemet bontottak vissza ajtó-rács-villanyvezeték mélységig.