Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Két dolgot kellett elkészíteni még, a kapaszkodókat, és az ajtókon levő kb. háromszög alakú vízvetőket. A kapaszkodók vékony, kb. 0,3-as gitárhúrból, a vízvetők 0,5x0,5-os PS profilból.
Az eredetiről készült fortepan 91311-es képen látszik, hogy a kapaszkodó alul a lépcsőhöz van rögzítve. A modellnél ez a megoldás kivitelezhetetlen, mert a lépcsőt a forgóváz az ívekben elmozdítja oldal irányba. (A Liliput más kocsik esetében is alkalmazta ezt a megoldást.
Ebből kifolyólag a kapaszkodókat alul is a kocsi felépítményéhez kellett rögzíteni.
A vízvető kialakítása macerásabb volt, a profilból hosszában nyisszantottam le egy OLFA késsel a fölösleget. A két ujjam között kell keresni a felragasztásra kerülő darabot.
Ilyen létt az ajtó és környékének átalakítása:
Ha valaki idáig eljutott, akkor már csak festenie, matricázni, lakkoznia kell.
No, hogy részletezzem róbertke személykocsis topikban feltett kérdésére adott válaszomat...
A múltkor a börzén vettem némi alkudozás után egy DRG-s Pw4ü-37-es kocsit. (Eredetileg nem akartam megvenni, aztán úgy gondoltam, hogy ha eléggé sikerül lealkudni, akkor megveszem 28. projektnek...) Aztán végül úgy döntöttem, hogy ez szinte csak egy átfestés, akkor gyorsan nekiesem. Aha, ahogy Móricka elképzeli... Az ajtók nyitási iránya módosítandó, meg a kapaszkodókat is le kell szedni és újakat csinálni. Na ja. Csakhogy a modellen találtam kutyaólak ajtajait - festett kivitelben. De a magyar kocsin volt-e az adott időszakban, vagy addigra megszüntették? A fortepan képe eléggé rossz szögből készült. De ha az ember letölti és jól felnagyítja, akkor azért a jobb oldali 3 ajtóból 2 látszik. Talán. Na azt megcsinálom. Először rézlemezre gondoltam, de az nyűgös lett volna a tökéletes kisimítás miatt. Meg vastag is lett volna a célra. Aztán kitaláltam, hogy jó lesz az öntapadós matricából is. A felső sarkok lekerekítettek, azt ilyen kicsiben csak a körív sokszögesítésével tudtam megoldani. Nagyító alatt (makrós képen) biztos fog látszódni, de életben nem igazán. De cserébe a kulcslyukat is megcsináltam a kilincsen kívül.
A kocsi még ép állapotában:
Kilincsek, kapaszkodók, zsanérok eltávolítandók!
A kutyaólakat valamiből meg kell csinálni, ha már a Liliput nem domborította ki takarékossági okokból (így nem kell új forma a IV-es korszakra). Fóliából a legkönnyebb kivágni. Azok a nyitható szellőzők nem látszanak a fortepan képen, úgyhogy nem modelleztem.
Zárcímer felragaszt, kilincs helyén kifúr (egy zárcímer ekkor lejön - káromkodás, visszaragasztás), kilincset hajlít, beragaszt. Zsanért ragaszt kutyaólra Evergreen profilból.
Már csak a kapaszkodókat kell megalkotni, helyüket kifúrni, meg a feliratokat megrajzolni, festeni, matricázni, lakkozni. (Semmiség - mondhatni, de festeni, lakkozni csak jó időben, a teraszon fogok. Jövő tavasszal.)
No, megnéztem tegnap az enyémeimet. Jóideje nem volt már elővéve egyik üvegcse sem. :-) Megtaláltam az eredeti blokkot is, 2016-ban vettem ezeket. Jól láthatóan két teljesen különböző kupakot használtak, használnak(?) ezeknek a lezárásához, de nálam egyiknél sem jelentkezett (még) ez a jelenség.
Szólok nekik is. Lehet, hogy csak egy adott széria ilyen, de valószínű, ha nálam 5 üveg kupakja így járt a 6-ból, akkor náluk is kellett legyen hasonló probléma.
(Ki akartam próbálni hogyan viselkednek különböző modellfestékek alapozóival, de akkor ez egyelőre későbbre marad.)
Elkészült a távvezérlős szerelvény első 2 kocsija, az Aav 1703 és az Aav 1705. (Akik a régi számozással kevésbé vannak tisztában: később Apv 50 55 10-27 103-x és Apv 50 55 10-27 105-y.) A legszembetűnőbb változás így oldalról, hogy az eredeti modellel ellentétben a WC-k egy oldalon vannak - az eredetihez hasonlóan. (A Fuggerth "ócsított", hogy csak egyféle oldalablaksort kelljen gyártani.
Régebben én is jártam így, ha nem is festékkel, hanem talán barna gyógyszertári üveggel. Újabban már nem. Remélem, a festék készítője is utánanéz ezek után, milyen kupakot vesz. Esetleg jelezzed a MH-nak!
Ide teszem fel, mert inkább a magyar járművek építésével kapcsolatos.
Nem tudom kinek van még otthon az MH saját festékéből (MH color), amiket a vagonokhoz árulnak. Nálam egy csomagolástechnikai probléma jelentkezett mindegyiknél.
Javaslom, hogy nézze meg mindenki a sajátját.
Még idén tavasszal vettem a festékeikből 5-féle színt, plusz hígítót, de az üvegeik kupakjai mostanra egyszerűen szétnyíltak. Ezeket tartaléknak szántam, nem nagyon voltak bolygatva, sem nyitogatva, állítva voltak tárolva. Gondoltam megnézem őket kell-e forgatni rajtuk, hogy ne ülepedjenek le.
Nem tudom az okát, de mindegyik kupakján repedés lett. Nem voltak kitéve nagy hőnek, a szobában tartottam őket, mint a többi modell festéket, van olyan másik márka, aminek 5 éve semmi baja.
Jobban megnézve az üvegeket eleve nem találok rajtuk sem csomagolási, sem lejárati időt.
Készülget a III-as korszakos távvezérlős szerelvény + a 3. Dnz kocsi. Kihasználtam a jó időt, és lelakkoztam. Amint megkapom a virsli ablakokat a Bahv kocsikhoz, be is tudom fejezni. Az Aav 1700-asokat meg szinte bármikor, bár lehet, hogy hagyok egy ki időt a festéknek a szilárduláshoz, mielőtt az átjárót ráragasztom. (A szín eléggé torzít, lapos napsütésben fotóztam, ami jócskán világosít az árnyalaton.)
Én úgy tudom, hogy a fémre ajánlott alapozók általában abban különböznek a műanyagra ajánlott alapozóktól, hogy egy kicsit meg tudják marni a fém felületét, emiatt jobban tapadnak rá. Ez azt is jelentheti, hogy megtámadhatják a műanyag felületét, de ott sokkal drasztikusabb eredménnyel.
De ez csak egy feltételezés, mert nem ismerem a hozzászólásban konkrétan említett alapozókat.
Igen a Vallejo vízbázisú, viszont ha megszárad csak az izopropanol oldja vissza, a víz nem, ellenben az Ammo Mig Lucky Varnish-al.
Alapozásnak a fehér nem csak a fedés miatt jó, én azt tapasztaltam, hogy a szürke alapozó eltorzítja (sötétíti) a színeket, főleg az alapból rosszul fedő színeknél.
Azóta próbálkoztam még, dűzniméretben lementem 0,2-ig, valamivel talán jobb, de még mindig nem vagyok elégedett. Csináltam képeket a próbacsíkokról, a balt csak festettem és lakkoztam, a jobb alapozva is van.