SZIA!
Annyiféle fórumban folyik erről a vita, gondoltam nyitok 1 konkrét topikot ez ügyben.
Szóval ide jöhetnek a KOMPAKT vagy a DSRL előnyei, hátrányai.
Te miért választottad azt, amit?
Ezt inkabb azzal hoznam osszefuggesbe, hogy mig DSLR-n az zarnyitas nagyon rovid idovel a gomblenyomas utan tortenik, digikompaktnal ez az ido hosszabb, addigra nagyobb eselye van a gomblenyomas okozta bemozdulasnak csillapodni.
a kompaktnál nagyon sokat számít, h nincs tükör nagylátószög melett 1/30-at bárki rezgésmentesen tud tartani egy kompakton, DSLR-en már jóval nehezebben
Ez a reciprokszabály, végeredményben nem is szabály, de nem is hülyeség.
Inkább tényleg csak tanács, hogy az esetek nagy részében működik és hasznos infó lehet.
Csak az a mókás, egy digikompakton, pl. ez én gépemnél is, honnnan a francból tudom, hogy mekkora épp a fokusztáv.
Csak szélesben és telében nyilván, mert tudod, hogy 37mm ill 370mm.
A kis csuszka adhat kb. infót, hogy hányszoros zoomnál vagyok, és igy hogy mekkora kb a fokusztáv - gyors szorzással -. De még sosem számolgattam szinte, csak télleg ismerem magam, hogy mennyit tudok még kitartani ezzel a géppel.
Volt hogy 370mm -nél kitartottam 1/60-al. Volt hogy még 1/100-al sem.
De alapjában 1/100 1/150 elég szokott lenni. Kiváncsi vagyok hogy menne egy DSLR-el.
A reciprok szabaly a kezdo fotosok okolszabalya es szvsz filmes geprol keszult 13x18-os nagyitasokhoz van kb. "igazitva".
Fontos tudatositani, hogy APS-C digin ugyanaz a bemozdulas a kisebb erzekelonek koszonhetoen a kep meretehez merten relative nagyobb. Masreszt digikepek nezegetesenel monitoron divat 100% nagyitasban pixelbuvarkodni es mivel a pixel merete 8MP APS-C eseteben kb 5x kisebb, mint az egyezmenyes eletlenedesi kor kisfilmen...
Hasznalt technikatol es alatamasztastol fuggoen a bemozdulas minimalizalhato, de nem szuntetheto meg teljesen - minden kep bemozdult, csak kerdes, hogy a bemozdulas hatasa mennyire nyilvanul meg az eletlenedesben.
KTTech Ha eqv. akkor is érvényes rá a reciprok szabály...
szerintem (és ez szigorúan magánvélemény) sok értelme nincs a "reciprok szabály"-nak. Annyi körülmény határozza meg, hogy mekkora időt tud valaki kitartani, hogy ... (mennyire fáradt, mennyire izgatott, mennyire szokta meg a gépét, mekkorát "rúg" a masina, milyen nehéz, hogy fogja stb., stb.) Ki kell tapasztalni, gyakorolgatni kell (filmesnél film nélkül) a nyugodt expót, és akkor tudod, hogy Te az adott felszereléssel, az ismert körülmények között mire számíthatsz.
tmbg ld. KTTech-nek írtakat.
_mirmur_
a 70-300mm az tényleges, azt írják az objektívekre. (hogy meddig még, az nem tom, mert láttam már kompakton a számítottat. mint ahogy 20<zoom-ot is. {optikaiXdigitális zoom-al} :((( )
tényleg, miért lenne nehezebb tükrös gépen kitartani 300mm-t mint kompakton
első sorban a mozgó alkatrészek (tükör, zár) csapódása miatt.
nem az "alap" fokusztávot. Miért baj hogy az emberek ezzel számolnak?
Mert a számolások döntő többségénél nem használható. A tényleges kell. Tulajdonképpen csak a látószög osszehasonlítására alkalmas, arra meg ott van a szög.
Százbolha
Vannak esetek, mikor működik a "reciprokszabály". Esetleg még meg is lehet említeni egy most ismerkedőnek, hogy kiindulási alapja legyen.
Viszont fel kell hívni a figyelmét, hogy ez csak nagyon-nagyon sac/kb. Mint ahogy az is, hogy a mélységélesség tartománya 1/3 - 2/3. Van olyan eset, mikor igaz, viszont rengeteg olyan, mikor nem.
Lehet, hogy vita lesz belőle: már többen tapasztaltuk azt, hogy APS-C érzékelőméretű gépeknél, ha a berázáshoz fontos reciprokszabályt nézzük, akkor érdemes a fizikai fókusztávot az 1.6 helyett 2-vel szorozni...
De a raciprok szabály érvényes itt is. Azért ki lehet tartani napos időben egy 300mm-t szerintem elég könnyen.
Van azért egy amatőr kérdésem.
Ha digit gépen használok egy 75-300-at uygebár azt szorozni kell még, hogy megkapjuk a kb. tényleges fokusztávot. Az 110-450mm kb. A reciprok szabályt erre az értékre kell számolni vagy a 75-300-ra? Nyilván a 110-450mm-re.
Az 57 mm-es fizikai fókusztávod ugyanolyan látószöget ad, mint egy 36x24 mm-es érzékelőn egy 370mm-es fizikai fókusztávolságú.
A 75-300mm-es fizikai fókusztávolságú telének FF érzékelőn ugyannyi ekv. értéke, de kisebb érzékelőn már pl. 1.6-szor nagyobb fókusztávolságú tele látószögét adja, azaz 120-480 az ekv. fókusztávolsága.
Mindig a fizikai van az objektívekre írva (azaz szoroznod kell), kiskompaktoknál esetlen az ekv. is az oldalára.
ezért nem értem, mert mindenhol azt látom, hogy ekvivalenssel számolnak, az objektiveknél mind az van feltüntetve, az emberek azt használják, nem az "alap" fokusztávot.
a 350d kitobiját nem használtam, de nem hiszem hogy sokkal rosszabb minőségű lenne mint a többi márka kitobijai. Én egyről tudtam véleményt irni, az megfelelő volt nagyon is.
nagytele. hát nálam a nagytelét 70-210, 75-300, 100-300 és hasonló kaliberű obik jelentik. Pláne digit vázon, ahol még szorzó is van.
Nekem most egy 37-370mm ekv. kompakt gépem van. A 370mm fokusztáv kitartása sem jelentett nagy problémát. Volt soxor, hogy már sajna nem ment, azt mondom 90%-ban ki tudtam tartani, vagy nekitámasztottam vminek, ilyesmi.
Hogy hogy viselkedik egy cserélhető obis gépnél egy hasonló fokusztáv, hogy smint tudnám kitartani, nemtudom. De napos / fényes időben - általában ekkor fotózom -
Biztosan nagyon eltér a különböző kitobik minősége és nem lehet általánosítani, de a konkrétról (pl. talán a 350D kitobijáról volt szó) már lehet objektív értékelést találni, pl. itt.
Bizonytalan, hogy nagytele alatt ki mit ért és mire használná, mekkora fókusztávolság kell, de egy jó nagyteléhez már bátran lehet külön vázat venni.
- a kitobiról sokkal több jót hallottam, biztos tudásuaktól, hozzáértőktől, mint rosszat
- rengeteg jó minőségű képet láttam amit kitobival fotóztak
- használtam kitobit egy d70-el, többszáz képet csináltam, számomra a 90%-a megfelelő lett. A 10% a hozzá nem értésemből adódott. Sok témát fotóztam, különböző fényviszonyok között, sok sok beállitással, különböző fénymérésekkel, ISO-val, rekeszekkel stb...
Szerintem ez ne riszaon vissza, hogy gyengébb minőségű mint másik 100-200e forintos obi. persze hogy gyengébb, kérdés, hogy számodra mik az elvárások minőség terén.
Nekem ha lesz egy DSLR-em 3 gyengébb fényerejű objektivvel, már boldog leszek.
Később tudom bőviteni az objektiv parkot, netán lecserélni apránként jobb minőségű obikra a gyengébbeket. R1-el ugyanezt nem tehetem meg.
Számomra kizáró ok, hogy nincs nagy teléje. 350-400mm legalább. Igy kiesik, és nem alternativa egy DSLR-hez képest.
A kérdés az hogy nem fog e kelleni neked is később egy 350-400mm fokusztáv.
Ha most nem kell, és biztosan tudod hogy nem fog kelleni, akkor jó választás lehet az R1. ( A makróját még előtétlencsével meg lehet oldani egész jó minőségben. )
azért nekem még mindig ad egy kis rossz szájízt az, hogy nagy nevü cégek szünnek meg és elnyelik őket a fotózáshoz nem annyira kötődő multik [akik tv-től a hajszáritón át kávéfőzőig mindennel foglalkoznak]. tudom, hogy ez a mai világ, nem lehet visszamenekülni a múltba, de jószerével a piacon már alig marad cég, akinek leginkább a fotózás a főprofiluk [pl. a nikon, aki legalább nem foglalkozik fénymásolókkal, de lehet hogy ez csak naivitás, mert már csak 2 max 3 űbermulti van, akihez az összes márka tartozik].
én szeretek bohóckodni az m42-es manuál optikákkal [persze a többes szám enyhe túlzás, most még csak 1 van, de tervezek még vásárolni]. annyit kell tudni, hogy van amikor nem a legideálisabb, ha a gyorsaság a fontos, akkor azért van helye az AF-nek. ha egy emulátoros konverterrel használod, akkor fókusz visszajelzést kapsz, ez valamennyire azért megkönnyiti a dolgot.
Továbbá megjelent egy nagyon valóságosnak tűnő fotó az E-330-ról. A cserélhető objektív maradt, a vakupapucs a kukucska tövébe került, ami feltűnően kiálló és vastag. Ez fényképezőgépnél nagyméretű EVF-et jelenthet, de csak itt :)
Közben tegnap annyit változott a dolog, hogy a Panasonic hivatalos meghívót tett közzé a neten, miszerint a PMA-n bemutatják első d-SLR-jüket amely az Olympus-Panasonic együttműködés közös terméke. Továbbá a meghívóban az is szerepel, hogy mindkét gyártó bemutatja az együttműködés első gyömölcseit.
Amúgy Sony előtétlencse nélkül, vagy 350 D kitobival az idén elérhető választás a számomra.....ha Canon lesz végül is, akkor jövőre 70-200/F4L a tervem.
jól titkolják, egyelőre semmi új még csak azt sem tudni, maradt-e a tükörmechanika, EVF-et kapott-e, netán 2 CCD-t használ-e, Kodak-ot vagy már Panasonicot (az egyik legutóbbi pletyka 7Mp Pana érzékelőre tippelt. Mindenesetre ha 1 CCD, az nem maradhatott Kodak, az nem alkalmas folyamatos kiolvasásra) - egyedül a kihajtható, keresőként is használható TFT a biztos, hiszen mindhárom eddig megjelent hirdetés erre utalt