Mivelhogy' hétvégi napokon a Fogas elsősorban kiránduló- és kerékpárosliftként működik, van jelentősége annak, hogy óránként 3, 4, vagy 5 járat döcög-e fel.
Bár...
Ha a pletykaként fellobbant és eleddig még meg nem cáfolt ördögi terve a BKV-nak valóra válik, akkor nem lesz kérdés, hogy 4, vagy 5 járat haladjon fel, örülnek majd, ha a 3 is összejön...
:-(
Korszerűsítés? Zöld program? Széll-Normafa? Új járművek
A jelen helyzetben egyre messzebb kerül. A Főváros és a BKV épp az ellenkezője felé hajtja a kereket...
Tulajdonképpen ebben az esetben is lehetne 12, de akár 8 perc is, csak életszerűtlenül sok szerelvény kéne, és majdnem 40 perces menetidő mindkét irányba.
A fogas menetrendje ennél kicsit bonyolultabb műfaj, mert hegymenetben csak akkor járhatsz be az állomásközbe amikor a völgymeneti az állomásköz előtt már biztosan megállt.
Számolgattam én is egy kicsit, Erdei iskola megszűnését feltételezve. A lehető legrövidebb valós menetidőkből kiindulva, ami most hegymenetben 14, völgymenetben 15 perc, sikerült olyan menetrendet megalkotni elméletben, amivel még a 12 perces követés is megoldható lenne.
Úgy sikerült a kereszteket meghatározni, hogy a hegymeneti vonatok a legszűkebb 14 perces idő alatt érnek fel, 6 perc van fordulásra Széchenyi-hegyen, majd 22 perc leereszkedni és további 6 perc Városmajorban (14+6+22+6=48 perces fordulóidő). Ebben persze szinte egy másodperc tartalék sincs, gyakorlatban valószínűleg borulna az egész, mivel pl. Orgonásra és Svábhegyre is egyszerre kellene szemből érkeznie a szerelvényeknek, de elméletben jól ketyeg. :-)
Ha belegondolsz, egy egyvágányú pályán ami járatsűrűség tekintetében a gyakorlati kapacitása határán üzemel, legfeljebb eltolni tudod a menetvonalakat, de a sorminta máshogy nem fog kijönni.
Nagyobb pályasebesség, új keresztezési helyek, felülvizsgált időközök tudnának ezen változtatni, de ezek egyike sem realitás.
A Széchenyi-hegyi váltó legendásasn a legrosszabb. Ennek egyik oka talán épp az, hogy azt ritkán állítgatták, így a karbantartása is elmaradt a többitől.
Mivel a közbenső megállókban alapesetben mindig az irányhelyes vágányt használják, elvileg mindig ugyanannyi állítás szükséges menetenként, függetlenül attól, hogy van-e keresztezés.
Hali, érdeklődő és műkedvelő vagyok, nem szakmabeli.:)
Nyilván, a kitérőn átmegy, amire gondoltam, az, hogy maga az állítómű mennyire kopik?
Tehát, ami nem az átmenő tengellyel arányosan, hanem az állítások számával arányos - ez volt a feltételezésem, hogyha - feltételezés - a legrosszabb állapotút vették ki, és ez a legjobban kihasznált, akkor a kopás az állítás számával lehet arányos.
Sok mozgástér nincs a 15 percezésnél. Hajnalban lehet a felső indulás módosításával variálni, hogy hol találkozzanak, 20 percnél is van minimális variálási lehetőség, de 15 percezésnél már eléggé kötött a dolog a szigorú találkozási szabályok miatt.
Orgonás megszüntetése gyakorlatilag nem befolyásolná a menetrendet. Annyi változás lenne, hogy 30 percezésnél 3 perccel később indulna föntről, hogy Orgonás helyett Erdeinél találkozzanak.