Köszönöm, amit elmondtál, igazán nem veszem kioktatásnak, nagyon is örülök, hogy megosztod velem fejlesztői tapasztalataidat. A relék lelkivilágáról közelebbit nemigen tudtam-tudok, csak józan ésszel próbáltam gondolkozni - nehezen hiszem, bár Tőled el kell, hogy fogadjam, hogy egy kontaktus nagyobb galibát okozna az átvitelben, mint pl. egy FET-es szintszabályozó vagy kapcsolóelem (amúgy is van éppen elég kontaktus, a csatlakozóknál, a bemenetválasztónál, vagy a yaxley-s hangerőszabályozónál, hogy a hagyományos potikról ne is beszéljünk). A megépített mintadarabbal sem volt ilyen jellegű problémám, de persze minden bizonnyal Neked van igazad és érdemes ezekre a dolgokra jobban odafigyelni.
1. Mivel "telefonos" családban nőttem fel (mindkét szülő részéről), az otthon kallódó "mintadarabok" eleve adták, hogy azokkal próbálkozzam. Amúgy tényleg nem erre valók, a többi elektronika méretéhez képest bazinagyok, 24V kell nekik, ami külön nyűg, és jelen alkalmazáshoz viszonyítva rettenet lomhák. Írtam, hogy végleges megoldásnak panelba forrasztható, amúgy reed-eket tartalmazó tokokban gondolkozom, szvsz ezek lényegesen jobbak erre a célra.
2. Félreérthettél valamit, mert nálam szó sincs energiazabálásról. A mintadarabban mindössze 5 db, egyenként 2 morzés relé végzi az 5 bites szabályozást (kicsit "egyéni tervezésű" csillapítótag-lánccal, amiben egy-egy tagot képes vagyok egy morze-érintkezővel ki/be kapcsolni, így a lánc bináris felépítésű). Az alkalmazott relék 1.8kohm ellenállású tekercsét valami BC107 kategóriájű filléres tranzisztorral kapcsolom a digitális áramkörből, az 5 relé összesen maximum 2W hőt disszipál, ha mind be van húzva. Panelba forrasztható jelfogók adatlapja szerint azok tartási disszipációja nagyjából 0.1W, ami szerintem nem nevezhető problémásnak.
3. A koppanásos problémába belefutottam, a relék lassúsága miatt. Az jelentkezett, hogy átkapcsoláskor talán gyorsabban húztak meg a relék, mint elengedtek. Ennek hatására előállhattak olyan kombinációk a csillapításban, amik mind az átkapcsolás előttinél, mind az átkapcsolás utáninál nagyobb hangerőt eredményeztek egy pillanatra. Ennek a zavaró hatását szoftverből úgy küszöböltem ki, hogy először elengedtetem azokat a reléket, amiknek el kell engedniük, és minimális időzítés után húzattam meg azokat, amiknek meghúzva kell lenniük. Ez a módszer az átkapcsoláskor legfeljebb minimális idejű hangerőcsökkenést eredményez, amit már egyáltalán nem találtam zavarónak. Persze nem tökéletes, de valszeg a panelos relékkel ennek a problémának is csökkenne a jelentőssége.
Az IC-mastert nem ismertem, köszönöm, regisztráltam magam, bár még nem találtam olyat ott, amit kerestem volna:) Majd ha odajutok, lesz talán mintadarab-rendelés is.
Amúgy az onsemi-nél (www.onsemi.com) nem találtam digitális potikat, lehet, hogy valami elvetemült módon hívják őket. Viszont arra jól emlékeztem, hogy a Dallas gyárt ilyet, csak már lehet, hogy nem Dallas, hanem Maxim-Dallax vagy mi. Sajnos logaritmikus elektronikus potiból többnyire csak kevés lépésszámú van, lineárissal nem akarok bajlódni. Ígéretes példánynak tűnik az összehasonlító táblázatukból a DS1801, DS1802 vagy a DS1666.
A tegnapi éjjel azért csak járt fejlődéssel, mivel egy régi próbapanelt megtisztítottam és egy AT89S8252-es uC-t bekötöttem rá úgy, hogy azt tudom programozni SPI interface-en keresztül. Azaz a majdani prototípus "magja" megvan, tudok bele progit letölteni, ami működik is benne, és van 32 szabad I/O lábam - tiszta dőzs:) Eddig ugyanis a (szintén saját tervezésű-kivitelezésű) fejlesztői kártyámon írogattam az infravevős progikat, és mivel eszközprogramozó cuccom nincs elérhető közelségben, ez tűnt a legegyszerűbbnek.
(Most, hogy ennyi szabad I/O a rendelkezésemre áll, már kezdek vérszemet kapni: tegnap a kezembe akadt egy halott nyomtatóból kiberhelt 16 karakteres LCD-modul, hirtelen eszembe jutott, hogy milyen jó lenne, ha látnám is, hogy mennyi a hangerő, illetve hogy melyik bemenet aktív...:)))
Mégegyszer köszi az információkat és a bíztatást is:)
No akkor - ha nem haragszol, némi 15 évnyi fejlesztgetési gyakorlattal a hátam mögött :-D -kicsit "kioktalak":
(Előtte még: a mostani kiszajú cuccok azért már nem a TDA2020 korszaka! ;-D)
1) A relék (főleg a teflonosak) semmilyen jellemzője (az élettartamukon kívül :-))) ) nem teszi őket predesztinálttá HiFi (20kHz-es) "értékes" audió-lánc tagjaként történő felhazsnálásra: a teflon technikában (az analógban, az újban HF-ás kapcslásra nem, max csengetés és power kapcsolásra használjuk) 3,4kHz-es sávszélességben és meglehetősen megendgedő súlyozott zaj és ún. óránkénti zajbeütés (!) értékekkel lehetett tervezni. Ez a kisebb gond.
De ezek a relék NEM önkenőek, azaz elég tetemes (>>100uA, injkább mA nagyságrendű) kenőáramot általában igényelnek (ha nem is írja a gyártó akkor is, persze valahol minden relére ez igaz).
És az analóg HiFi (HF) jeleket bias-árammal terhelni szvsz öngyilokkal is felér:-)
2.) A relék vezérlése (kivéve a polarizáltakat, melyek viszont durva árúak!) minden esetben a mostani OP-AMP technológia fogyasztásához képest nagyságrendekkel több energiát igényel. Ez első közelítésben tán nem számít, de mind összhatás (24 relé) mind melegedés (táp) szempontjából szvsz igen fontos ellensúly.
3.) Relékkel megvalósított bármilyen kapcsolás-sor esetén nem tudod elkerülni a koppanást. (Átlapolásos időzítéssel, na jó, de akkor is lesz olyan időszak, amikor legalább plusz egy csillapítótag van a körben vagy plusz egyet kiiktatsz, megoldástól függően). Én értem a logikádat: szkópoknál, generátoroknál akár még táépegységegknél (lásd HP!) még a legmodernebbeknél is sok esetben az előosztó (durva) átkapcsolását jó minőségű relék végzik: igen, de ott NEM szükséges követelmény a folyamatos és stabil transzfer-karakterisztika - mármint időben értem a folyamatosságot.
A minta-rendelésről: nem pofátlanság, hiszen ha beírod, hogy <100 darab-ot gyártasu le (és Te pl. tényleg fejlesztesz, az Istenért :-DDD), akkor azzal nem állítasz valótlant, náluk pedig AZ is értékes "marketing vagy PR vonatkozás", hogy eggyel több felhasználó ismeri adott terméküket, melyet aztán ajánl másoknak. Igaz NEM sokan adnak ilyen lehetőséget, de állítom: akik adnak, azok termékeit ÉRDEMES IS használni!
Azért ez itt OFF:) Tudsz jobb helyet az ilyesmire?
Köszi a tanácsokat:)
Amúgy a relék nem véletlenül maradtak, mint választás: a különböző elektronikus megoldások által a jelbe vitt zaj és torzítás kiküszöbölése végett. A relés megoldást én minden elektronikus, vagy szervómotoros-potméteres megoldásnál korrektebbnek érzem, mivel a jel útjában csak jó minőségű ellenállások és kontaktusok vannak, ennek ellenére nagyon jól vezérelhető bármilyen elektronikából, azaz a mai kényelmi igényeket is kielégíti. Jelenleg van egy 5 bites, lépésenként 2dB-lel csillapító (ez összesen 62dB, gyakorlatilag elég), 24V-os, Siemens telefonrelékből megépített, működő darab, ami két nyomógombbal vezérelhető (AT89C2051 a lelke). Úgyhogy egyelőre panelba ültethető reléken (pl. Hamlin) töprengek, de ezek ára kissé visszariasztott (ellentétes véglet: filléres 4051-es multiplexerekből megépíteni egy próbát) Ettől függetlenül megnézem az elektronikus reléket, én - ha jól emlékszem - a Dallas termékei között is láttam ilyet.
Amúgy még soha nem rendeltem mintadarabot sehonnan, a lehetőségekkel igyekszem nem visszaélni. Általában a neten szoktam kotorászni, ha kell valamilyen funkcionalitású cucc, és ha megvan az adatlap meg a típus, akkor utána lehet nézni, hogy hol és mennyiért lehet kapni. Mostanában pont az infra távirányító-adó IC-kkel voltam így, elég nehéz normális típust találni, amiről infó is van és kapni is lehet:( Volt egy eset, 1-2 évvel ezelőtt, amikor sehol nem találtam egy adatlapot egy RAM-ról, írtam egy emilt a gyártónak, hogy küldjenek legalább egy bekötést, ha lehet, és igencsak meglepődtem, amikor a postaládámban landolt egy levél, amiben a teljes adatlap fénymásolatát (10-20 oldal) küldték el hagyományos postán (asszem a Hitachi volt, és valahonnan az európai képviseletükből jött a levél).
A fogófejnek a szalaghoz viszonyított sebessége állandó - LP-nél "csak" a szalag effektív mozgási sebessége változik. Magyarán: LP-nél elvileg sűrűbben vannak a félképek egymás mellett - ha egy LP felvételt csak SP-s gépen nézel, akkor két félképet látsz egyszerre, mint a gyorskeresésénél - így a HiFi hangsávon elvileg LP módban sem szabadna csökkenie még az FM szintnek (vagy másként a mágnesen térerősségnek sem a szalagon), azaz tökéletes ugyanazt a minősget kell adnia.
Más lérdés, hogy LP esetében a szinkronizmus (tracking) és a szalagminőség (mágneses bontás) mennyire befolyásolja ezt a szintet.
Én nem érzek különbséget, igaz merőben messze vagyok az audiofil emberfajtától :-D
Az az OFF nem is OFF :-))
Szvsz használj digitális potit!! Ajánlom figyelmedbe az On-Semiconductor nevű amerikai céget, ahol elég sok ilyen cucc van: regisztrálj fel (egyszerű, csak nem magánebreként, akár saját munkahelyed nevét is beleírhatod, de a saját címedre!!) és ON-LINE rnedelhetsz (hetente) max. 5 féle aktív elemet ingyenes mintaként (áruktól függően 2-20 darabot típusonként!) - de ha lehet, ne élj vissza vele (általában uis igaz azt ilyen llyen normális cégekre) mert pl. a Microchip épp ilyen őrültek (ez NEM TE vagy!) miatt tiltotta le a free sample programról komplett "Kelet-Európát" (szó szerint a most belépő 10 EU tagállamot velünk együtt!!).
De van a TI-nek is (ingyenes minta dettó!) viszont számos kifejezetten ilyen alkalmazásra kiagyalt kiszajú, több csatornás (csatornaválasztós is!) műveleti erősítője, melyet uP/uC-s interfésszel láttak el és persze helyből tudják a 60-80dB-s hangerő szabáloyzást.
Üdv Néked és sok sikert hozzá!
Maus Robi
PS: Ja. Ha mindenképp "fusizni" akarsz akkor is ajánlom az asztalfiókból vagy inkurrenciából a TDA1028/1029 monó/sztereó bemenetváltót!
Hú de jól el tudnánk játszani ezekkel a cuccokkal! Vegyünk egy raklapnyi videót 1986-1996-os évjáratig svájcból, és lássuk, ki mit tud kihozni belôlük!! :-)
Nekünk tök hasonló agylövésünk van!!!!! :-)
U.I. A babákat rutinosan digit géppel lefényképezem minden esetben, hogy álltak, és F-es alkoholos filccel meg is jelölöm, mielôtt széttekerem:-)
Ha jól értem, a hifi hang forgófejjel és fm-ben kerül fel a szalagra. Akkor ezek szerint ez analóg, és ha a vivő szintje nem nagyon csökken LP-ben, azaz vissza tudja állítani rendesen, akkor elvileg nemigen romlik a hangminősége. Ugye jól gondolom? Amúgy jó 10 évvel ezelőtt hallottam olyan "hangbuzi" amatőrökről, akik akkoriban nem audio kazettákon, hanem hifi-sztereo videokazettákon spájzolták el a hangfelvételeiket (persze akkor elérhetetlennek tűnt ez a technika), és csak emiatt kérdeztem rá, hogy hogyan is van ez, nem valószínű, hogy nekiállnék ilyesminek, úgyis minden CD-n kerül, ha kerül. Amúgy én személy szerint jobban szeretem az analóg megoldásokat, és ódzkodom ettől a bazi nagy digitalizálástól. Főleg a DVD-ken lévő, tömörített hangoktól... dehát sajnos ilyen világban élünk, mi magunk is hozzákorcsosdunk:( Szívem szerint a mai napig bakeliten vennék zenéket.
OFF
Épp most gondolkodom, hogy a régi Unitra rádió-erősítőhöz, amire most a video kimenete is van kötve, hogyan csinálhatnék infrás hangerőszabályozást - az adó adott (tulképp akármilyen gyári megteszi) és a mikrovezérlős vevő-dekóder is megvan a fejlesztői kártyámon. Egy mikrovezérlővel működtetett, relés (!) csillapítótag-kapcsolgatós hangerőszabályozó pedig már elkészült régebben, de az jelenleg csak nyomógombokkal irányítható, a kettőt fogom egybegyúrni, ha minden jól megy, már nem sok hiányzik hozzá.
Tudomásom szerint a félképek sávjai között röppen el 1-1 darab pörgő hangfej, amely (a hagpadon lévőhöz képest, amely a sima audió magnóhoz hasonlóan bias-törlőfrekin kívül mást nem kap, azaz magát az alapsávi hangjelet vesi - AZON A SEBESSÉGEN ami SP-ben is kevesebb mint fele az kazettás audiókénak és még a hangsáv is keskenyebb, ugye?) FM modulációban (mint a videójel) tartalmazza a hangot.
Hát igen: amíg bármilyen mozgó alkatrész is szerepel (beleértem a CD-t és a DVD-t IS!!!) az ilyen inkompatibilitásokra és érzékenységekre elméleti alapon KELL számítani.
Azért - Veled ellentétben - én NEM nyúlnék egyik babához sem. Főleg mert ezek már ugyebár nem olyan fonom menetesek, mint a 10 éves (sőt 15 éves) deck-ekben voltak és az életben nem tudod (tapasztalat!) kétszer ugyanazt előállítani.
És főképp (méginkább) az alábbiakban a kazettákról írt véleményem miatt. Szarból kalaosinast meg lehet próbálni építeni, de ehhez nem a szart kell egy élő kalaposinasra kenni mintavétel céljából (magyarán: talán nem a videót kellene a szalaghoz állítani :-) pedig ebbe a hibába én az elején már többször beleestem!)
És egy kis utóirat az előző megszólalásomhoz: ugyan nem sok készüék ment át a kezemen, de azokkal élvezetileg és szórakozásból nagyon sokat "játszottam", így a kevés szám is többet jelenthet - épp a márkaszervizesek (amúgy kis empátiával(!):JOGOS) munkaundorával ellentétben ui. én ezt csak szórakozásból csinálom...
És itt meg is védeném a szervizeseket szakmai oldalról is: azt nem mondhatja a kuncsaftnak, hogy a mi készülékünk (legyen az akár egy 200 ezres Thomson vagy Sony vagy Panasonic akár!) SEM tud mindent úgy, ahogy az elvárható (vagy elméletileg és megfelelő tervezés és gyártás esetén) elérhető lenne.
Azt sem mondhatja, hogy nincs igaza, mert akkor reklamáél (a hazsnáló szemszögéből ez is jogos persze).
És amikor a 100-adik készülék kerül elé olyan megoldhattalan(!) problémával, melyet annak a pár száz (!) mérnöknek kellett VOLNA ELŐRE látnia és megoldania, akkor most mit tegyen? Állítsa el és akkor még rosszabb lesz?
Nos kb. ezért vettem énmeg jó szívvel és örömmel ezt az SV-661-et: eleve többet tud 30 E-ért (szolgáltatásaiban!) mint 95-ben(!) 48 E-ért(!!!!) a Philips 451/59-es 4 fejes.
Pluszban még sztereó TV-vételt is szükségtelenné teszi (!) és jó minőslégű hangot rögzít.
Ebben visszatérve Szilvához:
Én 13 évesen (nem vicc, de mégis úgy tűnik innen 36-ról nézve :-D ) egy Tesla B70-esből VIDEÓMAGNÓT akartam csinálni (1980-ban, ekkor már írt a videótechnikáról az RT!) úgy, hogy jó gyorsan akartam tekerni a szalagot! :-DDD (Elvileg működhetne!)
Na most ugyanilyen alapon HiFi hagrögzítésre otta DAT meg a többi DIGITÁLIS készülék - úgyhogy én elvi alapokon sem keverném a kettőt.
Ha meg néha kihagy a sztereó hang, akkor csak az dühöngjön (az viszont joggal), ha 2-4 havi minimálbért költött a készülékére! :-DDD
MEssze nem vagyok szakértő ebben atémában (meg sok másban sem!), a szóhasználat max. némi általános olvasottságot takar, de ez még nem feltétlenül tudás :-)
És: IGAZAD VAN, főképp mivel kipróbáltam és a Samsung SV-661-esen is szépen bejött amit mondtál.
És el is gondolkoztam, hogy mi a túró okozza ezt - 'olybá tűnik', hogy sokkal rövidebb ideig kap record engedélyt az elektronika az újabb masináknál egy-egy fejnél (ez lehet - és ez a vicc - a 4 fejes sőt 6 fejes üzem időzítésének problematikája: NA EHHEZ pl. már csak komoly utánaolvassásal menrék hozzászólni mélyebben.. szóvala fejeket a rec erősítőre kapcsolgati kell és üzembiztosan) és ez a lejátszásnál is így lehet, ezáltal egy félképnyi infót kvázi rosszabb minőslgben ír fel és olvas ki a (fizikai) elején és végén. És mivel a tracking igyekszik a burkoló ideális közepére beállni (szintén némi ráhagyással) amikor leáll és kockázik, összesen 3 hibaforrás eredménye jelentkezik egyszerre (felvételi, lejátszási fej-kapcoslások és a tracking beállási metódusa).
A régi, Általad is említett videók, ezt én is tapasztalom(!) tényleg gyönyörű állóképet tudnak adni...
(Azért a legjobbat nekem mégis a GRUNDIG/PHILIPS VIDEO-2000-es készüléke nyújtotta, és abban a "time lupe" NEM kockázott hanem folyamatosan haladt(!!!) - naná, hiszen ott a sávontartást a FEJEK függöleges eltérítésével //piezoelektormos maktuátorral// biztosították - ráadásul ott a kazetta fordítható volt így fél collos (=VHS, de az már akkor CrO2-os volt) szalagon összességében akár 8 óra elfért miközben a szalagsebesség nem változott! AZT lehetne most, a DSP-k korában tökéletesen megcsinálni - mellesleg legjobb tudomásom szerint a szalagos stúdiómagnók ezt a fejkövetési megoldást azóta is alkalmazzák...)
De épp azért (szerintem) mert csak 2 fejesek és a fejátkapcsolás miatt kevesebbet kell kivárni/ráhagyni időben... VISZONT: ezeka készülékek a gyorskeresésénél már elvileg nem képesek (ugye?) zajmentes (vagy relatíve zajmentes) képet szolgáltatni (a VIDEO-2000 EZT is tudta! :-DD)... azaz valamit valamiért.
Ha tévedtem volna, örülök a kiigazításnak, így okulok. (Na most eddig összesen mondjuk 20 készüléket láttam/javítottam, úgyhogy nincs pofám magam messze még félprofinak sem nevezni, igaz a VIDEO-2000-est annak idején jól kiismertem :-) ).
Én TDK párti vagyok (mindennek ellenére), de a teszteknek, sem az audiofil, sem a "videofil" sem a gyártóiaknak - na azoknak véépp! :-DD - nem igen hiszek. Első kettőnek a szubjektivitása miatt, a gyártóinak pedig az ellenérdekeltsége és az Általad jól érzett "definíciós" félrebeszélések miatt (ki milyen méréstechnikai súlyozással, milyen tesztkészüléken, milyen módszerrel, és milyen eredmény (pontozás) súlyokkal dolgozik).
Ugyanakkor itt asszem már elhangzott nagyon régen már tán, hogy uaz az öntetű szalag van esetleg egy "távolkeleti" és egy "márkás" tokban.
JA: és a tok. Na ha VALAMI, az el tudja rontani az amúgy jo hordozójú és öntésű szalag összképét is... Csak azt nemértem igazán, hogy a mai "korszerű" világban egy ilyen "vacak" műanyag kasztniba hogyan lehet ennyi hibát beletenni (szalagfékek - körmös - megoldásai, szalagvezetők nyikorgása és anyaga(!), orsó szorulása (brrr!) és láttam már effektíve sorjás orsót is!)??!!
Szóval szerintem tapogass és "hallgass az ösztöneidre, az Erő Veled lesz, Luke fiam!" :-D
hehe, gondoltam lesz aki védelmébe veszi az ügyet :)
Azért a dvd-m nem fos, hanem LFG :)
(másfél éve 35E ft-ért ez volt a legolcsóbb multirégiós darab)
No és miért lenne ez meglepô, ha egy príma HiFi videóval készült a felvétel, és mondjuk az övé is egy jó, régi típus, a DVD játszója meg egy 13 dolláros fos?(belül) Miért ne lehetne sokkalta szebb, teltebb és dinamikusabb a hangja?
Az analóg nem azt jelenti hogy szar, a DVD pedig nem azt hogy jó.
Pl ha a képet közelrôl megnézzük egy DVD-n, akkor is jól elszörnyedhetünk. A hangja ugyanilyen tömörített.
akartam, még írni hozzá, de félórája szenvedek (talán most engedi az index) hogy ez az alsókategóriás dvd lejátszóm hibája is, tehát helyesen úgy hangzik a dolog, hogy ahhoz képest... De lehet ez olyan szubjektív dolog lehet, mint a vinyl < CD dolog, van aki az egyik hangzást jobban kedveli. Más kérdés, hogya jövőre gondolva inkább dvd-t vesz az ember. (De zenéből sokmindent (még) nem adtak ki.)
én most vettem gyári hifi műsoros vhs-t (zenei), igaz maga kazettát 2002 körül készítették (másolták) -- gyönyörűen szól, nem csúcsszuper összeállíáson. (valahogy teltebb, dinamikusabb mint a dvd hangja)
Sajnos a HIFI videózás rengeteg bosszúságot okozhat, amilyen szép a sztereó hang, olyan kényes. Ha serceg, az meg állati bosszantó.
Én azt vettem észre, hogy vannak állati tabil gyári kazik, ahol egy elvben jó videón a trackinget jócskán elnyomhatod, mire sercegni kezd, és van, ami két gombnyomás után már serceg, és egybôl vált át nonora.
Fateromnak 3 S-VHS videója van. Az egyikkel felvett műsorai nálam állandóan a sercegés határán vannak, egy köhintés, és mono a hang. Pedig a TRACKING tökéletes, a SONY SLV1000E videó ki tudja tenni a képernyôre, hol áll a tracking.
Mondom, próbáld bele egy másik videóba a sercegôs kazit. Lehet hogy rosszabb lesz, lehet hogy jobb.
A szervizbevivést nem javaslom, mert mivel garis,nem fognak semmit csinálni mert nem perkálsz. Azt fogják mondani, hogy nyúlott a szalag, és ezért sajnos... Ha erre azt mondod hogy de bezzeg egy haverod Thomsonjában nem serceg, akkor duzzogva átveszik, két hétig semmit nem csinálnak, majd azzal adják vissza hogy bemérték, és a készülék tökéletes, nem állíthatják el, mert pont akkor lesz rossz.
Legalábbis én ezt csinálnám, ha rohadt lusta állat márkaszervíz lennék, akinek büdös a munka.
Sajnos a HIFI videózás rengeteg bosszúságot okozhat, amilyen szép a sztereó hang, olyan kényes. Ha serceg, az meg állati bosszantó.
Én azt vettem észre, hogy vannak állati tabil gyári kazik, ahol egy elvben jó videón a trackinget jócskán elnyomhatod, mire sercegni kezd, és van, ami két gombnyomás után már serceg, és egybôl vált át nonora.
Fateromnak 3 S-VHS videója van. Az egyikkel felvett műsorai nálam állandóan a sercegés határán vannak, egy köhintés, és mono a hang. Pedig a TRACKING tökéletes, a SONY SLV1000E videó ki tudja tenni a képernyôre, hol áll a tracking.
Mondom, próbáld bele egy másik videóba a sercegôs kazit. Lehet hogy rosszabb lesz, lehet hogy jobb.
A szervizbevivést nem javaslom, mert mivel garis,nem fognak semmit csinálni mert nem perkálsz. Azt fogják mondani, hogy nyúlott a szalag, és ezért sajnos... Ha erre azt mondod hogy de bezzeg egy haverod Thomsonjában nem serceg, akkor duzzogva átveszik, két hétig semmit nem csinálnak, majd azzal adják vissza hogy bemérték, és a készülék tökéletes, nem állíthatják el, mert pont akkor lesz rossz.
Legalábbis én ezt csinálnám, ha rohadt lusta állat márkaszervíz lennék, akinek büdös a munka.
A sztereo-kihagyással csak amúgy is rettenet minőségű "gyári" mesekazettákon találkoztam, és ott is csak nagyon ritkán. Szóval lehet, hogy a megjegyzésed ezekre a kazikra sajnos igaz (" de láttam már olyanokat....atyaég"). Nemrég vett nekem a nejem egy filmet VHS-en, leértékelve, de szerintem azt nem nézte meg, hogy valszeg használt volt, azért volt leértékelve. No azzal aztán minden baj megvan, autotracking ahogy beáll, úgy a sztereo hang megvan, de néha belekerreg, a kép viszont lejátszáskor is instabil függőlegesen. Asszem, a tracking egyik irányba elállításával a kép lett stabilabb, másik irányba elhúzásával a hangnál jött elő kevesebbszer a kerregés... Szerintem az egy agyonnyúzott szalag, de ezek után nem bánnám, ha legalább szemre megvizsgálná valaki hozzáértő, hogy a magnó mit produkál, mert ha annál többet kell tudnia, mint amit mutat, akkor viszem garis szervizbe...
Ha kihagy a stereo hang, az azt jelenti, hogy ABSZOLUT rosszul van beállítva az egész mechanika.:-(
Amennyiben a digital autotracking nem tudja recsegésmentesen visszajátszani más videók HIFI hangsávját, akkor az alábbiak lehetnek.:
1- kinyúlt, elöregedett a kazi, nemigen korrigálható
2- hibásan van beállítva a szalagvezetés, tehát a sáv kezdetére beállított tracking érték a fej fordulata végén már rossz, vagyis bármilyen sebességgel megy a szalag, a sávontartás nem megy.
A HIFI hang a legkényesebb, a legkisebb mechanikai bibi azonnal sercegôvé teszi, az automatika meg lekapcsolja, és átvált NORMAL hangsávra.
Ha teszemfel elvileg levennéd a videó tetejét és a fej melletti két szalagvezetôbôl a bal oldalit csak úgy ujjal megnyomnád ezen problémás szalag lejátszásakor, fogadok, hogy azonnal változna a helyzet. Vagy javulna, vagy rosszabbodna. Ezen szalagvezetôk századmilliméteres elállítása ugyanis azonnal kihat a HIFI hangsáv visszajátszására.
A saját felvételével természetesen a magnó tökéletes, hisz ô eleve rossz helyre írja a sávokat, amit prímán visszaolvas. Így azonban a te felvételed fog sercegni más, mondjuk hogy jobb, vagy a határértéken belüli beállítású magnókban.
A gyári kazikat igyekeznek jó beállítású magnón felvenni, de láttam már olyanokat....atyaég.
Ja és mégegy: Ha natalántán a baloldali baba pozíciója rossz, akkor abban a pillanatban zavarcsík jelenik meg az állókép tetején...
Köszönöm, hogy megnyugtattál:) Akkor ezen túl nem állóképeket fogok nézni, hanem használni fogom a magnót:)
Ha már szóba került, tudnál-e írni arról, vagy adni egy linket, hogy a sztereo hangot hogyan rögzítik ezek a magnók? Nem próbáltam még igazi hifi zenét felvenni vele, csak a tv adásból a sztereó hangot, de (így, csak futólag, felületesen meghallgatva) nemigen éreztem különbséget a hangon SP és LP között. Gondolom, talán mégis lehet, de nem tudom, hogyan működik ez a dolog. Aztán meg van 1-2 gyári kazetta, aminél időnként ki-kikapcsol a sztereo hang, néha zavaró is, van, amelyiknél egy kis manuális trackinggel lehetett javítani a dolgon.
Robi!
Biztos vagyok benne, hogy ezerszer többet tudsz nálam a témában, ezt a szakmai nyelvezetedbôl azonnal tudom. Amiket leírtam az pusztán több száz óra, VHS magnók használhatóvá tételére fordított szerelési idô tapasztalata. Következésképpen lehet hogy tévedek, meg rosszul használok szavakat. Állóképnél természetesen a V-lock funkciót állítja az a két gomb, ami addig a trackinget. De azt biztos tudos hogy képléptetésnél is ugyanúgy működik a tracking mint mikor folamatosan megy a szalag, vagy hasonlóan.
A Te esetedben, ha SAJÁT felvételével is szar, akkor az valóban a fékrendszer és a szalag együttes hibája. Tedd át a szalagodat egy 15 éves JVC-be mondjuk...érdekelne a teszt eredménye.
Ne legyenek illúzióink: az olcsó szalagok amiket magyarországra hoznak a NAGYok, kb 5 évvel ezelôtt minden minôségellenôrzésen megbuktak volna, és megsemmisítésre kellene kerüljenek. Ma csak azért nem, mert a VHS szabványt hozzárontották a készülékekhez és a szalagokhoz. És ez nem kamu, mert egy MÁRKASZERVIZ beli szerelô mesélte....:-(
Ma már biztos hogy senki nem gyárt DD mechanikát tehát 3 motorosat. (+1 ki-betöltés) Pedig azzal minden mechanikai szarság kiküszöbölhetô lenne, 1 feltétellel: Ha MINDEN funkció külön-külön szabályozható lenne akár szoftveresen, akár potikkal. Soha nem kopna, nem gyengülne, és mindig minden optimálisan és azonnal, csendben működne. Drága a 3 motor, ennyi.
Köszi a szakértő választ!
Hétvégén vettem fel TDK E-HG-ra, a normál kazetta hangjánál szebbet produkált (zene, Sony slv-se730)
Mit ajánlanál mást? jobbat? Fuji hgx pro, Emtec PHG, Sony? vagy akkor ennyi erővel az e heti nyertes lottószámokat is kérdezhetem?
A napokban rákerestem több hi-fi vhs kazettára hátha találok valami összehasonlító tesztet, ami támpontul szolgál, de nem (illetve lett volna egy német amiért fizetni kellett volna).
Több helyen a Sony-kat dícsérték, itt korábban az emtec-et.
A gyártók oldalain letölthetők különféle paraméterek, de ezek értelmezéséhez érteni kellene a dologhoz, pl. a dB értékekhez :)
pl. ilyenek: tar.hu/imfc/tdk_vivid_vhs.pdf
(felraktam ide, mert az eredeti linket nem találom)
Biztos gyakorltottab és szakértő(bb) vagy nálam, mint - korábban - írtam, én (főként) vezetékes távközléssal foglalkozom, igaz mindenevő vagyok, de.
Az említett Samsung (is) a Pause folyamatban a főtengellyel addig "játszik", míg az a megfelelő X-távolságot nem hozza ki a szalag álló helyzete és egy virtuális képszinkronjel között. (Vagy: a boríték-ábrára próbál ráhúzni??!! Viszont az én logikám szerint mindegy lenne..).
Ui. állólépes módban szvsz a trackingnek nincs (technikailag!) értelme. Vagy félreértettelek...
Ha nincs (mozgó) szalag, akkor csak az FM burkológörbére (boríték-alak) vagy a sorszinkron-jelekre és ha ügyesebb(?) azokból matematikai/DSL szűrő elven kiszámolva tudja a szalagot (egyzser!) oda pozicionálni, ahol a fej belépő oldalon épp megfelelő helyen kapja el a sávot és kilépőnél sem előbb sem túl későn nem hagyja el. (Képszinkron jelet ilyenkro a VCR generál, ezt lehet a TV-hez állítani, ami azért a normális típusoknál NEM törlődik, de szerintem ezt csak elírtad és a sima tracing-re gondoltál, nem a Vtracingre).
Mivel saját felvételű anyagon - mint alább írtam - a szalag(!) függvényében lesz a belépő oldalon jó vagy rossz a beletrafálás, így azt vélelmezem: a szalagok minősége ÉS a feszítés (azaz a feszítés nem kielégítő volta) együtt okozza a hatást.
Azaz > 90%-ban csak egyetértünk :-))
Viszont tudtommal VHS-benma már senki sem gyárt 2x dd orsómeghajtásúakat, vagy mégis?
Hűha! Jogos a kérdésed.
Nekem eddig egy 10-es széria tűnik gyanúsnak (by Texco) és ez produkálja (4 videóból 4-ben, pedig ebből 3 különböző deck-típus, tehát nem a hagpaddal vana gond) a lebegő (normál) hang effektust.
A vicc, hogy anno egy jó Thomson (most lusta vagyok elővenni a kazit, arra írtam fel kölcsönkészülék volt, de 7 prögőfejes, finom szerkezet) videón épp egy ilyenre vettem fel mérőjeleket (kvázi etalonnak még mindig elmegy és mivel nem hivatásszerűen javítok készüléket, nem éri meg 25 ezerért + ÁFA megvenni a Siniben, és már egy ismerősöm sem tud _szerezni_, pl. MTV-ből :-/) ÉS ha nemis zavaróan, de a mérőhangnál jól hallhatóan csinálja a SEBESSÉG (LP/SP) függvényében arányosan gyorsabb (SP) vagy lassab (LP) lebegést.
De van egy olan kazettám (épp a Schindler listáját vettem erre - igaz HiFi-ben... de ki tudja az meddig lesz alaulról kompatibilis?! no mindegy...) amelyik VÉGIG legalább 6-10 dB-vel (!!!) csinálja.
Pedig a korábban ugyancsak a Tescoban ett széria olyan tökéletes volt. (A hamisítváyn lehet eredeti is: egyszerűen szarnak ránk és a rossz öntésű vagy szar alapra öntött szalagot nem kidobják hanem eladják...).
Biztos ki lehetne méretni is, de igazából nincs kedvem erre...
Mindenesetre ez is olyanmint a lottó: vagy nyersz vagy nem :-/
Hát hogy ma egy videomagnóban a feliraton kívül mi THOMSON, azt ugyi nem tudjuk, és én nem is igazán vagyok optimista.
Sokan mondják mindenre: ez VHS, ez ilyen, ha profit akarsz vegyél otthanra Beta videót. Óriási tévedés. Nem a szabvány szar, hanem a készülékek. egy 10 éves JVC videón olyan állóképet kapsz hogy azt hiszed digitális. Akkor még, az olyat tudott. Aki ma állóképet akar, na mit csináljon? Igen, helyes a válasz! Vegyen DVD-t!
Na nézzük:
Pause és zavarcsíkok alul-felül:
(és most tegyük fel, hogy a szalagvezetô babák gyárilag nem szarul vannak beállítva, hanem mondjuk optimálisan. 10-bôl 8 videó jó.)
Tracking probléma. Pause állásban a videók általában nem állítanak külön tracking-et, így ha az alap tracking beállítás eltér a betett felvétel tracking állásától, akkor gyakorta lesz zavarcsík az állóképalsó vagy felsô szélén.
Megoldása:
Pause után lassú képléptetés üzemmódban működtetjük a manuális TRACKING-et (föl-le nyilak egyike a távirányítón) így egyik irányban még rosszabb lesz a helyzet, a másikban pedig kijavítható a kép. Ha a léptetett kép tökéletes, az állókép is az lesz. Az állókép remegését szintén ugyanezen gombok nyomkodásával optimalizálhatjuk. (jóféle Panasonic videókon például kiválaszthatjuk hogy a saját felvétele alul, hözépen, vagy felül remegjen.:-P )A beállítás a kazetta kivételéig megmarad, utána törlôdik, és alapállapotba áll vissza.
Amennyiben a videó mechanikája különösen gyenge (ebbe azért a Panasonic is beletartozik ám!) elôfordulhat hogy egymás után jó és zajos szélű állóképek is elôfordulnak ugyanazon felvételen. Ha a felsô széle lesz zajos a képnek: fékhiba, a szalag nem feszül kellôen arra a mocsok kidolgozású, halálgyenge videófejeket tartalmazó dobra.
Megoldás:
A léptetéses módszerrel optimalizáljuk a trackinget, majd ha ennek ellenére becsúszik képzajos állókép, akkor egy léptetéssel a kép újra zavarmentes lesz. Pause állásban léptetés közben jobban tud rásimulni a szalag a fejdobra mint play-ból hirtelen megálláskor.
Nem hiba - VHS :-)
Egyes szalagoknál ilyen, másoknál egyáltalán nem jelentkezik.
Szvsz amikor megáll a főtengely (és ráhúz a félképre) akkor egy picit elenged a szalagfeszesség és a bevezető oldalon (bal) amel y a tengelytől ugye a legtávolabbi, kicist nehezebben veszi le az ún. boríték-ábrát (az FM videójelet).
Ez szvsz minden olyan késüléknél igaz, amelyik nem dikerthajtásos (orsók) és így nincs minden egye spillanatban előfeszítve.
De ennek - ahogy én hallom(!) van egy jó oldala is: nem is koptatja annyira a szalagot és a fejeket egy pause.
SŐT: stop-ban kifejezetten hallani, hogy ha nem is hagyja lecsúszni a dobról a szalagot, de messez nem feszíti úgy rá, ezért is hagyták ki (szvsz) a fejtisztítást.
Érezhetően függ amúgy a jelenség a szalg hordozójának minőségétől ÉS a mágnesezhető réteg "szagától". Egy igazi CRO2-es szalaggal (nem hamis TDK EHG HIFI) nem csinálja.
És még valami: TV VIDEÓ technikában a kép felső és alsó 5-10%-a nem mérvadó(!), míg az oldalsónál ez <5%. Ezért jobb a fejdob szervó, "sávközépen" mint az elején és végén:-)
Ha nem igaz (mert ez egy következtetés részemről) szakértők javíjjanak ki!
Üdv neked!
Robi
ja: Thomson: szsvz 30-ért rosszabbak mint ez. A Thomson ergonómiája nem emneri (ők a 80-as évek végéig stúdiótechnikát gyártottak és utána jöttek be a kommersz piacra és szvsz a mai napig nem felhasználó szemléletű máérnökökkel dolgoztatnak:-) Igaz jó minőségben terveznek/szerelnek).
DE: ilyen áron Thomson belül nem biztos, hogy Thomson!
Ja_ és regisztáld magad azaz a készüléked (most épp javítják az online rendszert, nem hitték el 2 hétig, hogy nem megy!) mondjuk e-mailben (www.samsung.hu .. Kapcsolat) kérj regisztrációs levlapot amit ingyen küldhetsz vissza.
+ 2 HÓNAP teljes körű () jótállás +havi 1 nyeremény!
Nálam az SV661GX (vagy mi) jól szuperál, a dévuval felvett cuccok is teljesen jók. A tracking majdnem mindig középre áll be automatikusban, van 1-2 nagggyon gagyi gyári mesekazi, amit kicsit (1-2 lépés) a közepétől odébb talál jónak.
Viszont az állóképével nem vagyok teljesen megelégedve:) (No jó, nem állóképet nézeget az ember, és mint videó - ráadásul sztereóban - nagyon jól viselkedik egyébként SP/LP-ben egyaránt - eddig nem volt semmiféle sztereo TV-m/videom, és kissé kellemesen meglepődtem pl. a Hallmark kétnyelvű adásán.) Szóval az az állókép függőlegesen elég instabil, és a kép tetején egy keskeny csík kicsit szeret bezajosodni, főleg, ha állóképből elkezdek kockánként lépkedni előre (nyilván a kép tetején, a képszinkronban megjelenő zaj miatt remeg-reszket-ugrál a kép függőlegesen, amúgy ha éppen sikerül megállítani, akkor olyan, mintha odafényképezték volna). Nomost ez az instabilitás garanciális probléma, vagy a típus ezt tudja?:) (Dévuval nem volt zaj a kép tetején, az állókép úgy állt meg, mint a cövek, még LP-ben is)
Ja amúgy mi a véleményed a Thomson 6 fejes hifisztereo videókról? Azt is láttam 29.9-ért mostanában.
Az semmi, még hülyébb hiba:
Hitachi 7 fejes ultraextra JOG stb videó 15 éves.
Lejátszáskor a kép egy bizonyos százaléka el van választva a többitôl, ez szemcsés, és fekete fehér. A hifi hang nem hívható elô. Minden funkció tökéletes, pause, rew, ff, és a szürke terület MINDIG ugyanakkora, amig a POWER gombbal ki nem kapcsolod. Ezután újra elindítva más része lesz a képnek FF. Mindig máshol és mindig más méretű terület. Hol fönt 15 cm, hol alul a 2/3-a, hol egyáltalán semmi kép nincs, csak kék háttér, és most kapaszkodjatok meg, kb 10 inditás után 1-szer biztosan TÖKÉLETES a kép, és szól a Hifi hang.
Na ez mi lehet??? Mechanika halál biztosan nem, az kizárható. Csak elektronikában gondolkodjatok.
Most én kérdezek :-) van valakinek ötlete, hogy VHS rendszerű magnó (kamera). Feltével tökéletes mind VHS-ben, mind SVHS-ben, de lejátszani nem tudja. Olyan a kép, mintha nem lenne rajta szinkron. mi okozhatja ezt?