A 403-as busz végállomása Cascais. A buszállomásról kijövet balra a vasút, amelyik megy be Lisszabonba. Tovább egyenesen megy az út az óceanhoz. Először a Boca de Infernohoz mentünk. A pokol szája, 1,5km-re a várostól. Az ár-apály, a hullámok által kialakított sziklaformáció. Nem lehet végigmenni a part mentén, van egy erőd azt ki kell kerülni. A pokol szájánál fel vannak készülve a turistákra, kiépített kilátópont, kávézó, fagyizó. Szép. Utána visszasétáltunk az óceánparton, majd a sétáló utcán. Cascais előkelő üdülőhely. Szép villák, 5*-os szállodák, elegáns üzletek és éttermek.
Állomáson wc. Vonat a Cais do Sodrera megy, végig a vízparton. Sötét volt, de világosban jobb oldalra kell ülni.
Egyéb
Amikor felmentünk a Santa Justán, akkor sétáltunk egyet a Chiado főutcáján, a Rua Garreten. Ez az elegáns shopping negyed. Gyönyörű kirakatok, szép üzletek, faborítással stb. Ehhez képest a Baixa főutcája a Rua Augusta elég kommersz. Bementünk a Brasileira híres kávézóba, ahol a leghíresebb Pessoa volt állandó vendég. Bronzszobra a teraszon. A kávé és a süti ugyanannyiba került, mint bárhol másutt.
Caboban sem kell túl komolyan venni a menetrendet. A kiírás szerint minden óra 15 és 45 perckor érkezik busz, mi 14.25-kor érkeztünk és a 15.05-ös busszal mentünk tovább. Valószínűleg a korábbi busz késett, nem a későbbi jött korábban. A busz megállóban levő épületben adnak igazolást arról, hogy valaki itt járt a kontinens legnyugatibb pontján. Ez egy díszes papír, 11€. Kihagytuk. Jobbra világító torony, középen a keresz.t Mindkét irányban el kell sétálni, ameddig lehet. Mindkét irányban gyönyörű. Ha nem sötétedett volna olyan korán, maradtunk volna tovább. Különleges hangulata van a helynek. Viszont nagyon erős szél fújt, kell a kabát.
Maradtunk volna még egy kicsit, de megjelent egy busz, a következő 403-as, és mivel bizonytalan volt, hogy mikor jön a következő , inkább felszálltunk. Ez is kb 20 perces út, a jobb oldalról látszik jól az óceán. A három busz jegy összesen kb 10€.
A Quintatól a 435-ös busszal mentünk tovább. A kijárat lent van, a busz megáll fent a bejáratnál és a kijárattól kicsit messzebb, de oda lapos az út. Az utóbbit választottuk. Amíg várakoztunk jött több tuktukos, de Cabo de Rocaig nem mennek. Ki volt írva a menetrend, de persze akkor nem jött a busz. Először jött egy kis piros hop on hop off, majd egy másik kis piros, de ezen már kint volt a 435, az első szélvédőn elég kicsi számmal. Egy nagyon szimpatikus fiatal nő volt a sofőr, jól beszélt angolul. Kb 20 perces nagyon szép út volt át a dombokon, a többi utas a Monserrate kastélynál szállt le. Mi továbbmentünk Colaresig, azt mondta sofőrlány, hogy az út túloldalán levő megállóba 10 perc múlva jön a 403-as busz, de figyeljünk, mert ha nem integetünk időben, akkor nem áll meg. A 10 perc az 20 perc lett. Ez egy nagy busz, végállomása Cascais, Caboig kb 20 perc volt az út. Ez is szép út, már messziről is jól látszik az óceán. Buszon sokan voltunk, több magyar is, de volt ülőhelyünk.
Kedves Minuszoló! Valószínűleg késő éjjelig ébren kell lennem, lehe, hogy éjfélkor írom a következőt. Ha azonnal minuszolni akarsz, akkor neked is ébren kell lenned. Igyál egy nagy bögre kávét!
A kastéllyal szemben állva balra a tourist office, adtak egy jó térképet, innen indul az út a Quinta da Regaleirahoz. Ez is 10-15 perc kellemes séta, az utolsó rész erős emelkedő. A Quinta belépőjegyén nem igazodtam ki. A neten 12€-t láttam, 20% LC kedvezménnyel, de csak 4,80-at fizettünk. Itt is adtak egy nagy alaprajzot. Ez egy elég nagy terület, lent a kastélyka, fent végig a dombon különböző épületkék. Ez egy műdolog, a 20. század elejéről, mindenféle vegyes stílusban. Műrom, műbarlang. De az egész nagyon szép a természetben. A kastély emelete zárva. Csúnya szóval az egész egy giccs, szép szóval egy capriccio. Érdekes a határvonal, ami szerint ez giccs(?), Gaudi pedig ugyanannak a korszaknak egy zsenije. Nem másztunk fel a tetejéig, de sok mindent láttunk, a kastélyka melletti kávézó teraszán szendvicseztünk. Bent voltunk itt is egy erős órát, egyáltalán nem bántuk meg.
Sintra- Cabo da Roca- Cascais. Tökéletesen sikerült kirándulás volt, még egyszer köszönet Jeff topictársnak a segítségért. Flowban voltunk ( ahogy ma mondják), igaz hogy portugál flowban, ami azért nem svájci óramű.
Sintraba a Rossioról megy a vonat, 20 percenként. Minden óra 01,21 és 41 perckor. LC-vel ingyenes. A vágányig van néhány mozgólépcső, jegyet úgy kell kezelni, mint a metróban. Ez inkább HÉV szerű szerelvény, nem láttunk bent wc-t, de lehet, hogy van. 45 perc, Sintra a végállomás.
A sintrai állomáson olyan a feeling, mint az isztambuli bazárban. Kisbuszosok, tuktukosok, idegenvezetők támadják le a gyanútlan turistát és mindenképpen a Pena palotához akarnak vinni Az van legmesszebb. Innen indulnak a palotákat körjáratban megközelítő 434 és 435-ös buszok is.
Ez a zsibvásár a kijárattól jobbra van, mi balra indultunk a Palacio Nacionalhoz.
10-15 perces kellemes séta enyhe emelkedőn, modern szobrokkal, jó rálátással a palotára.
Nekem egyértelműen a Palacio Nacional a No. 1. Nekem az az épület tetszik, amelyik az, ami. Amelyik az építése korszakának megfelelő stílusban épült. A Palacio Nacional főleg 15-16. század,
amikor a királyi család felismerte a hely klímájának előnyeit. Nagyon jó a levegő. De pl Lord Byron, aki utálta Lisszabont is imádta Sintrát. 10€, az LC-re adnak 1( azaz egy) € kedvezmény. Szerencsére kevesen voltak, talán csak két csoport, nagyon kényelmesen meg tudtunk nézni mindent. Bejáratnál adnak egy jó alaprajzot, minden teremben rövid leírás, angolul is. Egy erős órát voltunk bent.
A Palacio Nacional a városka központja, a templom zárva volt, érdemes bemenni a csempés postára, még a telefonfülkében is csempedíszítés van. Éttermek, kis szállodák, kávézók stb.
Tulajdonképpen meg lehet szállni Sintraban is. A z összes kastély megtekintése 2 nap, lehet innen kirándulni Queluzba és az óceánparti helyszínekre is.
Igen, azt hiszem, a firenzei zsinaton, de az már legenda, hogy "inkább a szultán", hiszen 1453-ban Róma küldött K-nak némi segítséget, amit persze el is fogadtak, de tény, hogy a fenti megegyezésre nem akartak emlékezni.
Állítólag a zsinaton is megegyeztek, de az ortodox küldöttség hazafelé hajózva úgy döntött, hogy mégsem. Azt mondták, hogy, hogy inkább a szultán, mint a pápa.
(1453 előtt pár évvel a Vatikán egyezményt kötött a kétségbeesetten segítségre váró Konstantinápoly ortodox állami-vallási-császári vezetésével, hogy egyesül az ortoxia és a pápaság. Miután Konst. elesett, az egész egyezmény értelmét vesztete, de a Vatikán évszázadokig erre hivatkozott.)
Belem toronytól lesétáltunk a Felfedezők emlékművéig. Messzebb van, mint tűnik. Két útitárs felment, LC-vel kedvezmény volt, lifttel mentek a tetejéig. Piculákat fizettek. Mi ketten addig napoztunk. Ott van bent wc.
Jeromosok kolostora. Lisszabon első számú látnivalója. 11.30 körül kb. 50 turista busz állt a parkolóban. A templom ingyenes, a kerengő fizetős. 10€, LC-vel ingyenes. De nem lehet csak úgy bemenni, sőt a pénztár sem a bejaratnál van, el kell menni a balra levő Régészeti Múzeum bejáratáig.
Nem is tudom mi a szebb a templom, vagy a kerengő. Faragások gyönyörű részletekkel. A kerengőből lehet felmenni a templom karzatára. A kerengőben viszonylag kevesen voltunk. A csoportok nagy része nem megy be, ami óriási veszteség. Órákat tudtunk volna bent tölteni
Miután 1453-ban Konstantinápoly oszmán uralom alá került, minden katolikus vallási-főpapi tisztségnek lett-maradt Rómában betöltője, még ha minden jelképes volt is. Velence esetében valami hasonló történhetett, ennek talán utána nézek (fogyó napjaimban...)
Elolvastam a patriarkák listáját. A Nyugat és Kelet India patriárkája számomra teljesen ismeretlen dolog. Jeruzsálemet értem, címben/rangban nem lehetett lejjebb, mint az ortodox főpap. Velence szerintem ahhoz köthető, amikor még Bizánc fennhatósága alatt állt, lehet hogy Velence érseke már akkor pátriárka volt és Róma nem akarta/merte elvenni tőle ezt a címet. És akkor tényleg Lisszabon a kakukktojás.
Az a furcsa, hogy a spanyolok nem akarták ezt a címet.Nem hiszem, hogy bármiben le akartak maradni a portugálok mögött.
Köszönöm a bátorítást! Mínuszoló barátunknak pedig sose legyen ennél nagyobb öröme az életben.
Folytatás.
Belem. Az útikönyvek a vonatot ajánlják Cais do Sodretól Belemig, mert az a leggyorsabb. Biztos, de nekünk nagyon közel volt a Praca de Figueiras, ahonnan a 15-ös villamos indult. Le tudtunk ülni mindannyian az ablak mellé. Az út elég hosszú kb 45 perc, nagyjából végig a folyóparton. A Belem toronyig mentünk, ami a Jeromos kolostor után még 2 megálló. De a kolostornál leszállítottak mindenkit, mert előttünk összeütközött egy villamos és a szintén a villamos sínen haladó busz és a busz visszapillantó tükre beleakadt a villamosba. Tényleg. De szerencsére a mi villamosunkon utazott 3 ellenőr pasi, akik a 3 sofőrrel együttes erővel kirángatták és mehettünk tovább. A toronyhoz kicsivel a nyitás előtt érkeztünk, elég sokan voltak, sőt elég sokan akartak be is menni. Szerencsére a biztonsági őr kihívta a sorból azokat, akiknek LC volt a kezükben, így nem kellett sorba állni. A terasz szép, fentről a kilátás jó. A többi szint egyszerű. De van egy érdekes dolog. Azon a szinten, ahol indul a lépcső felfelé,be kell menni a szárazföld és az óceán felé néző sarok tornyocskába, le kell nézni balra a lukon és ott látszik egy rinocérosz. Ugyanis Manuel király Indiából kapott egy rinocéroszt és itt a parton össze akarták ereszteni a rinocéroszt egy elefánttal, hogy kipróbálják, melyik az erősebb. De az elefánt elszaladt. Szerencsétlen rinocéroszt el akarta küldeni a pápának ajándékba, de hajó elsüllyedt az állat elpusztult. A lépcsőnél lámpa jelzi, hogy el lehet-e indulni, vagy éppen jön valaki a másik irányból. Ha csipogás hallatszik, akkor jönnek. Alagsorban wc, de csak a személyzetnek. 6€, LC-vel ingyenes.
Arte Antigua Múzeum. A portugál gyűjtemény zárva. Az európai egy jó kis képtár. Fő attrakció egy Bosch triptichon a szokásos stílusban és mellette egy Dürer kép. Ami nyitva azt kb 1 óra alatt meg lehet nézni. LC-vel ingyenes. A kávézó terasz a folyóra néz.
Sao Vicente templom és kolostor. Közel a Santa Engraciahoz.A kettő között a Santa Claran kedden és szombaton bolhapiac. Felmegy a 28-as villamos, vagy a metro Santa Apolonia állomásától a 734-es kisbusz. Gyalog nagyon meredek. A templom az egyik könyv szerint a város legszebb reneszánsz épülete. Háát, a mai formájában II. Fülöp építtette, abban a 60 évben amikor Portugália spanyol megszállás alatt volt. Az épület annyira barátságos, mint II. Fülöp volt. A kolostorban viszont közel másfél órát töltöttünk. Két kerengő csempeképekkel, szép sekrestye, a pátriárkák síremlékei, a Braganza ház kriptája. A emeleten La Fontaine meséinek illusztrációja 38 csempeképen. Mindegyik mellett 8-10 soros leírás, angolul is. Szöveg nélkül nem érthetők a képek. Kb a harmadát elolvastam, de utána meguntam. Innen tovább a templom teraszára lépcsőkön, érdemes körbejárni. Jó rálátás a
folyóra és a Santa Engraciara. 5€, LC nem jó.
Diadalív a Rua Argenta végén. Fel lehet menni, lifttel de után még kicsit lépcsőzni is kell. Nyitva este 7-ig, mi sajnos csak sötétedés után értünk oda. Akkor is szép volt, de nappal is érdemes felmenni. 3€, LC-vel ingyenes.
Sao Roque templom. Szerencsére a két református útitárs nélkül mentünk, már az ajtóból visszafordultak volna. Minden kápolna nagyon díszes , a Keresztelő kápolnája még díszesebb. Rómában készítették csak a legdrágább anyagokból, ott a pápa megáldotta, szétszedték, idehajóztak vele, összerakták. A megrendelő V. János királynak a "Pazarló" volt a ragadványneve.
Egyelőre csak a magyar, majd az olasz wikipédiáig jutottam. Eszerint vannak "kisebb pátriárkák", ilyen a lisszaboni is. A kat. egyház fő Pátriárkája természetesen a Pápa.
Szóval. Lisszabon érseke pátriárka. A Sao Vicente múzeumában olvastam, hogy az 1710-es években az akkori portugál király megkérte a pápát, hogy adományozzon pátriárka címet Lisszabon érsekének. A pápa megadta. Gondolom, azért mert a dél-amerikai missziós tevékenységgel sokat segítettek a katolikus egyháznak. De szerintem Madrid érseke nem pátriárka, pedig ők is térítettek. Párizs érseke sem pátriárka, pedig kiirtották a hugenottákat. Szerinted a nyugati /katolikus egyházban van más pátriárka is? Lehet valami gyakorlati különbség az érsek(esetleg prímás érsek) és a pátriárka között vagy csak az elnevezés?
Gülbenkian Museum. Nagyon ronda 60-as évekbeli épületben nagyon jó gyűjtemény. Főleg az iszlám csempe, kerámia, szőnyegek és az impresszionista képek tetszettek. Alaksorban jó étterem, menü 12,50€. Leves, választós főétel, üdítő, kávé, jó. Belépő 10€, Lisboa card-dal 8€
Palacio Azurara, iparművészeti múzeum. A Santa Luzia kilátónál, 17sz palotában két emeleten gazdagon berendezett szobák. Szép. 2€.
Carmo Museum. A karmelita templom romjai, fent a Santa Justa felső állomásánál. Az épület az érdekes, a régészeti múzeum egyszerű. 4€, LC-vel 3,20.
Azulejo Múzeum. Ezen a néven még a buszsofőr sem ismerte. Madre Deus néven igen. A templom nagyon szép, a kisebb kerengő szintén. 5€, LC-vel ingyenes.
Santa Engracia, nemzeti pantheon. A leghíresebb személiségek síremléke illetve csak üres síremlékei.
Itt nyugszik Eusebio is, aki 4 éve halt meg és a 60-as/70-es években olyan híres focista volt, mint ma CR. (CR. nem nagyon láttunk hírdetést, plakátot stb az ő képével. Nem használják ki reklám célra)