Keresés

Részletes keresés

F1 Hierro Creative Commons License 2024.08.13 0 1 41591

A Pink Floydban is beszélhetünk hasonló leosztásról, bár ott nem annyira szerzőpárosként működtek: Waters képviselte a kreativitást és komplexitást, Gilmour a fogyaszthatóságot.

Előzmény: Őrült kacsa a zebrán (41589)
F1 Hierro Creative Commons License 2024.08.13 0 0 41590

Érdekes, hogy mindegyikük filmjük valahogy középpontba helyezte Ringót.

 

Az Egy nehéz nap éjszakájában az ő lődörgése jelentette a krízist, a Help! cselekménye az ő gyűrűje körül forgott, a Magical Mystery Tourba úgy csöppenünk bele, hogy elviszi a nagynénjét az utazásra, a Sárga tengeralattjáróban pedig Fred vele találkozik először, ő keresi fel a többieket.

Előzmény: BGbr (41580)
Őrült kacsa a zebrán Creative Commons License 2024.08.13 0 1 41589

Nem akarok beleokoskodni, nem is vagyok akkora gomba-tudor, de talán pont Macca tette a sokszor értelmezhetetlen Lennon-víziókat fogyaszthatóvá. Nekem pont az Abbey a kedvencem: gyorsan iziben összerakott, vicces ötletelések, azzonal ható instant zene, nincs agyonbonyolítva. Amúgy szeretem Lennon Beatles tagként írt dalait (a későbbieket már kevésbé), de néha bizony túltolta a kreativitást és komplexitást a fogyaszthatóság rovására. Szerintem.

 

Megyek meghallgatom a Peppert. A Day In The Life egy nagyon bizarr mestermű. De mestermű.

Előzmény: Rainvan (41588)
Rainvan Creative Commons License 2024.08.13 0 1 41588

1966-tól ez gyökeresen megváltozott

 

Nem akarok rosszmájúskodni a kedvenc zenészem rovására, de nem véletlen, hogy pont akkor változott ez meg, amikor abbahagyták a turnézást. Igaz, a Revolver még azelőtt született, csakhogy '66 nyara után megszűnt a feszes időbeosztás, Lennon meg amikor nem filmet forgatott vagy stúdióban volt, otthon ült és LSD-zett.

(Saját bevallása szerint ezer tripje volt, ami nyilván "költői" túlzás, de azért ha a turnézás vége és az indiai út közti másfél évben nagyjából ezzel telt a szabadideje, azért az elég durva.)

Így elég nehéz a korábbi produktivitási szintet tartani, de Lennon nagyságát mutatja, hogy még ilyen körülmények között is olyan dalokat írt, amiket felsoroltál. De azt hiszem, a szerzői produktivitása mélypontja (a Beatlesben) 1969 volt - feltehetőleg a heroin miatt, amit a Cold Turkey megírásának idejére sikerült legyűrnie (dehát az végül már nem is Beatles-lemez lett). Szóval lehet, hogy a fantáziáját vagy a kreativitását kiterjesztette a drogokkal kísérletezés, de a produktivitását totál takaréklángra tette. Nem véletlen, hogy A Hard Day's Night és a White Album a két csúcspontja: amikor még nem, illetve amikor épp nem használt semmit (az AHDN idején még nem volt képben a fű sem, Indiában meg csak az volt kéznél szerencsére). Milyen ironikus, hogy általában a Pepper és az Abbey Road van elkönyvelve a legnagyobb albumaiknak, pedig mindkettő Paul-album, Lennon szerepe marginális rajtuk a korábbi önmagához képest (ez különösen az Abbey Road-on feltűnő szerintem).     

Előzmény: sutcliffe (41587)
sutcliffe Creative Commons License 2024.08.13 0 0 41587

Ha csak az utolsó éveket nézzük, Lennon már kevésbé tudta tartani a lépést McCartney-val klasszikus Beatles dalok terén.

Míg 1965 -ig nagyjából fele-fele arányban szállították a slágereket sőt,  1966-tól ez gyökeresen megváltozott.

Ha csak a Revolvert nézzük az I'm only sleeping-et leszámítva szerintem nem igen tudta hozni a korábbi színvonalat.

Míg Paulnak szinte az összes dala slágerré vált arról az albumról.

És ezzel nem a Lennon dalok művészi értékét akarom megkérdőjelezni.

Strawberry Fields, Lucy ín the Sky, A Day ín the life, Come together voltak az utolsó nagy dobásai szerintem klasszikus Beatles dalok terén.Talán még a Walrus./Mondjuk ez se kevés/

McCartney ezzel szemben ontotta magából a fülbemászó slágereket 1966 után is.

Kevés lenne a hely felsorolni őket.

Az is igaz persze, hogy kettejük közül az ő zenéje mindig is kommerszebb volt.

 

 

Előzmény: Rainvan (41586)
Rainvan Creative Commons License 2024.08.13 0 0 41586

Ma reggel az Abbey Roadot hallgattam.

Micsoda fantasztikus karrier-zárás! - csodálkoztam rá úgy századszor.

Tudom, hogy Lennon nem szerette (érdekes, hogy pont a Paul és Martin-megálmodta Long One-ra szólt be legjobban - hát a lemez ékköve!), mégis az ő (a lemez felvétele utáni) kilépésének köszönhető, hogy a csúcson (vagy legalábbis karrierjük egyik csúcsán) hagyták abba és nem készült gyenge lemezük.

 

Azt mondjuk el tudom képzelni, hogy '70-'71-ben még méltó közös lemezeik készültek volna, de '72-ben Lennon lendülete megtört a Some Time-nál és a régi formája csak 1980-ban kezdett el visszatérni. Más kérdés persze, hogy ha együtt maradnak, akkor nem költözik Amerikába és talán a dalai is jobbak, erősebbek maradtak volna - nemcsak a Beatles szinergiája miatt, hanem, ha megnézzük, legjobb dolgait bizony Angliában írta, sitting in an english garden.

Mint magánember, lehet, hogy a New York-i pörgésre volt szüksége, de mint szerző, nem.

Viszonylagos nyugalom kellett neki a kellő elmélyüléshez, a '72 és '74 között írt dalai nagy része nem fajsúlyos, de legalábbis nem igazán tartalmas, nincs benne kraft. Nem véletlen, hogy öt év "elvonulás" után találta meg újra a mojo-ját (múzsáját?) és akkor sem New Yorkban, hanem Bermudán.

 

Egyébként szerintem Beatles-ügyben egy dologra lett volna még igazán szükség az Abbey Road után:

rendbe tenni a Let It Be anyagát.

Nem feltétlenül úgy, hogy végigszenvedni magukat az akkori felvételek szortírozásán - ahhoz valószínű évtizedek távlatából se lett volna idegük, nemhogy akkor -, hanem úgy, hogy megnézni, oké, van ez a -mondjuk- 10-11 kész dal, amelyiknek nincs használható, igazán jól elkapott felvétele, abból csinálunk.

Lehet, hogy erre ráment volna '69 ősze - ha meg is valósult volna egy ilyen plusz session, valószínű elég laza időbeosztással, időben elnyújtva, ahogy végülis már az Abbey Road is készült -, de megérte volna még ez az utolsó erőfeszítés: akkor se a kész lemez hallgatói, se ők maguk nem fanyalogtak volna ezen az erősen felemás és a világ szemében mégiscsak búcsúalbumon - hiába, hogy az Abbey Road volt méltó búcsúnak szánva, egyszerűen bekavart ebbe a Let It Be majd' egy évig tologatott megjelenése. 

 

Persze ez ugyanaz az "utólag okos az ember" eset, mint azon sajnálkozni, hogy a tetőkoncert nem inspirált legalább egy hosszú, fizető nézők előtti koncertet - ha nem épp búcsúturnét

(ettől persze még néha sajnálkozom magamban ezeken, még annál is ritkábban pedig, mint látjátok itt is. :)

Rainvan Creative Commons License 2024.08.10 -1 3 41585

Imagine all the people

play volleyball in peace :)

Előzmény: TiB! (41584)
TiB! Creative Commons License 2024.08.10 -1 3 41584

John Lennon még mindig csodákra képes:

https://x.com/i/status/1822031523542966677

Gideon's bible Creative Commons License 2024.07.31 0 1 41583

Igeeeen!  :D

Előzmény: BGbr (41582)
BGbr Creative Commons License 2024.07.31 -1 0 41582

Nekem ma egész nap a Your mother should know zakatol az agyamban :)

Most lázadok? :)

Előzmény: Gideon's bible (41581)
Gideon's bible Creative Commons License 2024.07.31 -1 0 41581

Idézet egy korábban általam belinkelt cikkből:

"Ha belegondolunk abba, milyen világban élünk, és most nem akarok mindenféle közhelyeket pufogtatni, a Beatles zenéje és annak hallgatása továbbra is egyfajta lázadás a mindennapok ellen."

Az evidencia csimborasszója.

BGbr Creative Commons License 2024.07.31 0 0 41580

A spontaneitás tényleg nagy erénye - csak sokszor ez sem menti meg (szvsz) a nyögvenyelősségtől.

A négy varázs ló is érdektelen, unalmas. Az ötlet nem rossz - csak semmi nincs belőle.

Esetleg tehettek volna bele még pár friss dalt... pl. azokat, amelyeket a Capitol kiadott az amcsi nagylemez B oldalán.

Úgy tűnik, hogy George nem nagyon csípte az egészet: Ringo elszórakozgat a nénikéjével, Paul csajozik, John mindenféle kisebb dolgot csinál - George meg semmit. Ezért is kap egy lufit, hogy legyen egy kis öröme.

abelian1 Creative Commons License 2024.07.30 0 0 41579

Nem tudom tudod -e, hogy hogyan készült.

Paul elhatározta hogy menni fog az nekik. Hatalmas mennyiségű anyagot forgattak le (el),

hatalmas összegekért. Prózai dolgokkal kellett szembesülni, amivel egy profi gyártásvezető nap mint nap küzd.

Pl hogy az operatőrnek nem csak a fény fontos, hanem lejár a munkaideje, ami után tilos dolgoztatni ... stb.

Szerencsére volt egy nagyon jó barátjuk Victor Spinetti (minden filmjükben, egyéb művészeti ágban benne)

és egy profi vágó, akik izzadva összehozták a rengeteg leforgatott anyagból a "Monty Python" szerű filmet.

Bagó, amikor a filmet forgatták még lehetett. Persze a zene .... igen .... !

Előzmény: BGbr (41577)
Gideon's bible Creative Commons License 2024.07.30 -1 0 41578

Nekem tetszik az a féktelen jókedv,amikor "brit mulatós zenére" vigadnak a tangóharmonikás hölgy zenei alátámasztásával a buszon.Nagyon természetesnek tűnik az egész jelenetsor.Különben is,a laza spontaneitás viszi az egész filmet.Ezért szeretem.

BGbr Creative Commons License 2024.07.30 0 0 41577

Most hallottam először a bitliszről  Most néztem meg a Magical mystery tourt :)

Hát, ehhez képest a Broad street sztorija maga a Háború és béke :)

De igazat adhatunk Macdonaldsnak, hogy így kezdődhetett a "hosszú videóklip"... :)

De ki az, aki szereti nézni a dalok közötti részeket...?

Pl. a Jessie álma rész kifejezetten undorító: elvileg itt spagettit lapátolna a vigyorgó pincér, de ez valami rettenetes trutyi...

Elvileg ebben is "angol humor" van, de igazából, a "private"-on kívül nincs benne sok vicc.

 

Érdekes, hogy a benne szereplő busz háromtengelyes, de elől van két tengely/négy kerék... a mai buszokon ugye hátul van a plusz tengely...

És mindenki simán bagózik benne utazás közben... :O

abelian1 Creative Commons License 2024.07.25 0 0 41576

Aki John Lennon gyerekkori rajzaira kiváncsi (12 - 14 éves),

 

gugli keresőbe a

 

 

Lennon Daily Howl pictures

 

 

Lennon A Treasury of Art and Poetry pictures

 

 

címeken lehet válogatni.

 

 

 

(a képek ugyan másolhatók, de terjesztési jogaim nincsenek, ezért nem is illusztrálom a bejegyzésem :-)

sutcliffe Creative Commons License 2024.07.24 0 0 41575

Valóban az ő portréja kissé kilóg.

A többiekéhez képest azok a szemek teljesen élethűnek tűnnek...

 

 

 

Előzmény: Rainvan (41574)
Rainvan Creative Commons License 2024.07.22 0 0 41574

Mellesleg igaza van a kritikának abban, hogy George arcképe a Revolveren nem sikerült valami jól :))))

 

George-nak mindenesetre 22 év távlatából is tetszett. :))

Előzmény: BGbr (41571)
Rainvan Creative Commons License 2024.07.22 0 0 41573

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy csináltak "legjobb borítók" listát is:

https://www.rollingstone.com/music/music-lists/best-album-covers-1235035232/

És ott 3 Beatles is van azért:

23. White Album (milyen trollkodás lett volna első helyre tenni :D)

14. Sgt. Pepper

2. Abbey Road

(Első helyen egy underground gyöngyszem, a Joy Division első lemeze)

 

 

Akár 1975 és 1980 között is írhatott és rajzolhatott volna

 

Így tett, lett is belőle egy - sajnos már csak posztumusz - kötet 1986-ban:

https://en.wikipedia.org/wiki/Skywriting_by_Word_of_Mouth

Előzmény: BGbr (41571)
BGbr Creative Commons License 2024.07.22 0 0 41572

Ja, mellesleg, a Broad streetnek van egy jelenete, ahol az ellenséges cég vezetőjéről csinál Macca egy karikatúrát a tárgyalóteremben...

 

És éppen a nyolcvanas években ő maga is elkezdett festeni...

Jól? Rosszul? Rosszabbul mint John...?

Előzmény: BGbr (41571)
BGbr Creative Commons License 2024.07.22 0 0 41571

"milyen különleges, személyes dolog lett volna (és lenne mai szemmel is) egy Beatle által készített Beatles-borító"

 

Hát, eszébe se jutott, úgy tűnik... Hiszen a szólóéveiben sem csinált igazából komolyan borítót, pedig akkor aztán végképp rajta múlott volna...

(Tudom, a Walls and bridges)...

Akár azt is megtehette volna, hogy az összes lemezének borítóját ő tervezi és rajzolja meg... Gesamtkunstwerk... :)

 

Dehát nem nagyon érdekelte a rajzolás - ahogy az írás sem... az egész csak addig, amíg kiadták a nagy biznisz reményében két vékonyka könyvét...

 

Akár 1975 és 1980 között is írhatott és rajzolhatott volna (ha már a lemezkészítést elhagyta a fia nevelése kedvéért)...

Ahogy Paul filmet is csinált, a Broad streetet, John rajzolhatott volna...

 

Mellesleg igaza van a kritikának abban, hogy George arcképe a Revolveren nem sikerült valami jól :))))

Előzmény: Rainvan (41570)
Rainvan Creative Commons License 2024.07.19 0 0 41570

A Rolling Stone így az uborkaszezonban megint csinált egy -borítékolhatóan vitákat generáló- listát:

https://www.rollingstone.com/music/music-lists/worst-album-covers-12350441

Szerintem kimondottan rossz borítójuk nincs, ez sem az (nekem még pólóm is van ilyen).

Én inkább azt furcsállom, hogy míg Vormann rajzolhatott borítót, maga Lennon hiába ajánlkozott tíz évvel később, hogy megtervezi a Rock And Roll Music válogatás borítóját, elutasította a kiadó. Pedig rajzban, kollázsban is jó volt:

Szóval szerintem simán jobbat csinált volna, mint ami végül a borító lett:

https://jpgr.co.uk/pcsp719.html

Arról nem is beszélve, milyen különleges, személyes dolog lett volna (és lenne mai szemmel is) egy Beatle által készített Beatles-borító. Ahogy szerintem ugyanígy kuriózum a régi hamburgi barát, később egyenesen zenésztárs által rajzolt Revolver is.

sutcliffe Creative Commons License 2024.07.18 0 0 41569

Igen.

Fő műsoridőben adta le a Magyar Televízió 1990 körül.

A karácsonyi ünnepek tájékán, úgy rémlik.

Arra viszont határozottan emlékszem, hogy Takács Marika volt a bemondónő aki egy rövid felkonfot is mondott a film vetítése előtt.

Kár, hogy nekem akkor még nem volt videóm...

A No more lonely nights az egyik legkedvesebb McCsrtney dalom.

/Nem mellékesen David Gilmour játssza benne a gitárszólót/

Paul egyik utolsó nagy világsikere. / Angliában második, Amerkában hatodik lett a slágerlistán. Mint a Free As a bird/

Ennek ellenére tudtommal soha nem játszotta el élőben.

Nem is értem...

Előzmény: BGbr (41561)
Gideon's bible Creative Commons License 2024.07.17 0 0 41568

A Hard Day's Night

Érdekesség,amit csak a restore után vettem észre,hogy Johnnak a filmbeli koncertet sérült ujjal kellett végigjátszania.

Ez tisztán látszik az If I Fell alatt.A bal keze kisujján ott "virít" a sebtapasz.Kis háztartási baleset,fúrt-faragott az otthonában?Valami olcsó lambériát,amit a britek nemes egyszerűséggel norwegian woodnak hívnak?  ;)

 

sutcliffe Creative Commons License 2024.07.17 0 0 41567

Szerintem az egész országban vetítették, én Celldömölkön láttam.

A bemutató 50. évfordulójának a tiszteletére újították fel digitálisan.

Lehet, hogy már az 1964-es kópián is lassabban szólhattak a dalok?

Nem tudom, de akkor, 2014-ben nekem legalábbis ez nagyon szembetűnő volt.

 

Előzmény: rubbersoul1968 (41564)
Őrült kacsa a zebrán Creative Commons License 2024.07.17 0 0 41566

OFF: Macca lemezek (III, I-II-III, meg vmi Red Rose bakelit a Wings-zel) akciósak az mgrecordsnál.

rubbersoul1968 Creative Commons License 2024.07.16 0 0 41565

Én örülök a Mind Games új kiadásának, mert a bónusz lemezeken kristálytisztán és effektek nélkül hallható Lennon éneke. Gyönyörű hangja volt önmagában, ezért a végleges verzióknál sokkal jobban szeretem az outtake-eit.

Előzmény: Rainvan (41544)
rubbersoul1968 Creative Commons License 2024.07.16 0 0 41564

Melyik moziban vetítették 2014-ben?

Előzmény: sutcliffe (41546)
BGbr Creative Commons License 2024.07.16 0 0 41563

Hááát... egész egyszerűen Paul "A ZENÉSZ", aki nem tud nem szerezni dalokat és nem tud nem koncertezni...

És hát persze, hogy ő csinált saját magáról filmet is, hiszen már a hatvanas években is neki voltak filmötletei...

 

És Lennon meg Harrison volt az, aki nem szerette a koncertezést, már 66-tól kezdve, egy-egy fellángolásaik voltak, egy-egy nagyobb koncertet adogattak.

 

De milyen jó lenne most, ha lenne egy ilyen film, amelyben Lennon vagy Harrison szerepel...

Pl. Lennon, ha már tervezett egy "musicalt" a hatvanas évekről; ha már Harrison is kapcsolódott a filmekhez (Monty Python, Rutles) így-úgy...

Előzmény: Rainvan (41562)
Rainvan Creative Commons License 2024.07.16 0 0 41562

"Kár, hogy Lennon és/vagy Harrison nem csinált ilyen filmet..."


Én azt sajnálom, hogy Lennon sosem turnézott szólóban, illetve, hogy öt (hatot is mondhatunk) éven át lemezeket sem csinált (pedig olvasni, hogy '75-re is tervezett albumot Between The Lines címmel, fekete zenészekkel. Yoko terhességének hírére azonnal ejtette a tervet - egyrészt értem, másrészt utólag nagy kár). 

A turnék hiányát végülis nagyjából értem: az első lemeze túl személyes, túl megterhelő volt ahhoz, hogy estéről estére kiállhatott volna vele, az Imagine pont akkor jelent meg, amikor Amerikába költözött, gondolom inkább akklimatizálódott (illetve egy költözés még országon belül se egyszerű, nemhogy kontinensek között), aztán jött a harc a zöld kártyáért meg az elveszett hétvége, szóval újabb három lemez turné nélkül. (Bár úgy rémlik, 1972-ben felmerült egy roadshow jellegű turné a választás kapcsán, de erről az ügyvédei villámgyorsan lebeszélték, mondván, akkor aztán biztos nem lesz itt egyhamar zöld kártya.)

Szóval lényegében 75-ig bezárólag ezért-azért sose stimmelt neki magánéletileg a turnézás. 


Harrison esetében ugyanígy sajnálom, hogy jóval több idő, közel 30 év (azért csak 'közel' mert a '97-es rákdiagnózis, aztán a '99-es merénylet után nem csoda, hogy eleve sem akart volna...) alatt két turnéja volt csak és hogy 1987 után saját lemeze életében már nem. (Persze legtöbb lemeze közepes, de gyöngyszem azért szinte mindegyiken akad.)

 

Szóval az, hogy az utókor szemében Paul a Beatles, már a hetvenes években kialakult, hiszen ő volt az egyedüli, aki folyamatosan turnézott és lemezeket adott ki. Egyszerűen ő volt a köztudatban folyamatosan. Ez csak hatványozódott az eltelt évtizedekben, pláne és sajnos 1980 és 2001 után.

Előzmény: BGbr (41561)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!