Miért kell a rakodáshoz szolgálattevő? Drávafokon is egész ügyesen tudnak nélküle rakodni. Ha Középrigőc vonattalálkozásra berendezett szolgálati hely marad, akkor kell szolgálattevő, ha esetleg mrh. lesz akkor nem kell.
Peti lassan kezdesz orvosi esetté válni ezzel a "pécsi területezés"-sel (Bár az is eredmény, hogy a "pécsi igazgatóság"-ról már leszoktál némi fáziskéséssel.) Soroljak megállóhellyé átminősített állomásokat nem "pécsi területen"?
Akkor azért kell szolgálattevő. Legfeljebb külön váltókezelő nem, mert a kocsirendező is kezelhet váltt, vagy továbbra is van váltókezelő, de nem egész nap.
Jó, de mivel pécsi területen vagyunk, jobb vigyázni, mert ők képesek teljesen kiírtani a bezárt állomásokat, akkor is, ha a jövőben esteleg szükség lenne rájuk. (46-os és 50-es vonal.) Bár középrigócon mintha teherforgalom is lenne.
Én ilyen szempontból csak a biztber oldaláról vagyok kompetens nyilatkozni, de ott a következő a helyzet:
A fenntartó szakaszok az esetek nagy többségében fővonalon helyezkednek el és tartozik hozzájuk egy elfogadható hosszúságú fővonali, illetve egy kisebb-nagyobb mellékvonali rész is. (Természetesen vannak kivételek: pl. Veszprémvarsány, Lakitelek stb.) A szakaszi létszámok már most is olyan kritikusan alacsonyak, hogy ennyi emberrel gyakorlatilag a fővonali karbantartást (???) és hibaelhárítást el tudják látni, a mellékvonalakon csak a hibaelhárítást.
Ki merem jelenteni tehát, hogy néhány mellékvonal megszüntetésével a (biztberes) fenntartók létszáma nem csökkenthető; legfeljebb egy kis kilométer (autóval kivonulás a hibára) és néhány izzó takarítható meg: már most is csak ennyi jut a mellékvonalakra. Ez természetesen költség, sőt országos szinten (néhányszor)tízmillióban fejezhető ki, de - és most egy kicsit demagóg leszek - ez kb. 3 felesleges MÁV-vezető fizetése...
Igen. A leépítés egy bizonyos pontján viszont el lehet adni az egyik melegedőt, és a kávéfőzést is rá lehet bízni eggyel kevesebb titkárnőre. Valamilyen lépcsőzetességgel tehát a költségek is csökkennek, de jó valószínűséggel a most feladott szakasz kevés egy ilyen lépcsőhöz.
OK. De azért abban egyetértünk, hogy a PÜ költsége mostantól nem lesz kevesebb; ezentúl a barcsi pft és biztber szakasz költségeit kevesebb kilométerre és néggyel kevesebb sorompóra osztják le.
Semmi nem változik. Ez a költségleosztás egy trükk. A titkárnő nem igényel kevesebb kávét és a melegedőben is marad a 18°C.
Ebben egy csomó olyan költség van, amit csak akkor tudsz megspórolni, ha az a vonal(szakasz) valóban kikerül a szervezet kezeléséből.
Ilyen költség teszem azt, a lassújel táblákat tároló raktárak, nyilvántartások éves üzemeltetési költsége, táblákat a helyszínre szállító emberek fizetése, a táblalopásokat megfigyelő szervezeti egység titkárnőjének kávéra költött pénze, a melegedő helyiség gázszámlája, és így tovább. Ezek a szervezetek önállóan persze kevéssé léteznek, de a tevékenységük éves költségeiből x%-ot erre a tevékenységre írnak.
Tehát amíg annak a vonalszakasznak az üzemeltetője a PÜ, addig ezek a költségek bizony felmerülnek, még akkor is, ha a vonalon semmiféle pályafenntartási tevékenység nem folyik.
Tehát ez a pályavasút költsége? (Pálya + biztber + távközlés + felsővez + egyéb (pl. váltófűtés stb.) + forgalom.
Azért az érdekelne, hogy egy "fenntartásmentes" mellékvonalnak mi a tényleges költsége. (Mert pl. Körmend és Zalalövő között tényleg nincs költség (azon kívül, amit a 62 -eshez korábban leírtam), de ott pl. van a két állomás között egy mérdegdrága ellenmenetkizáró berendezés, aminek iszonyú nagy az amortziációja.)
Valószínűleg ez kideríthetetlen, de jó lenne azt kimutatni, hogy ténylegesen mit költöttek pl. a Középrigóc - Drávafok szakaszra.
Csináltam pár képet az állomásról, beszélgettem a környékbeliekkel, akik marhára nem voltak feldobódva. Alig tudtam szótérteni velük olyan mérgesek voltak. Dőlt belőlük a panasz.
Valami helyi vandál kiverte az egyik üveget az állomáson valamelyik nap és a MÁV Zrt nem képes beüvegeztetni, valamint a takarító alvállalkozó a napi két csikk három másodperces eltávolításáért fizetett kétezer Forintos napi díját is aránytalannak tartják.
Az állomás tényleg szép, a gesztenyefák különösen. Egy ilyen állomásban én is ellaknék és még a vonat is jár.
Pár kép:
Vicces a menetjegy váltás a "Sarki Sörözőben" üzenet az állomás ablakában.