A számításból kimaradt a telephelyek állandó költsége!
A MÁV "vízfejből" mégis az egész, vagy csak egy üzletág 60 forint/km - szerinted? Annak idején ugyanis csak a MÁV vezér fizetését ráterhelve a vonalhálózatra meglepően nagy szám született!
Továbbá a mozdonyvezető bére is kissé alulbecsültnek tűnik...
Sió vonalon 1motor és 1 mellékkel a 260 km-t(forduló szerinti km) kb 120l üa. fogyasztásával szoktuk megtenni,de ebben vannak körüljárások is.A MÁV ezekkel a MAN motorokkal jó vásárt csinált.
A Bz egyáltalán nem fogyaszt annyit,amennyit Te gondolsz!SŐT! A MAN motor az egyik leg takarékossabb ,nem beszélve arról,hogy még 800 000 km futási teljesítmény után sem füstöl.Hozzájuk sem lett nyúlva!Még mellékkocsikkal is lazán felveszi a versenyt egy ugyan ilyen motorral rendelkező busszal szemben.
Ennyivel azért csak nem fogyaszt többet! Amúgy a 266-os az helyközi, és általában 50-nel vagy 70-nel megy, míg a 260-as gyakran megy a városban 30-40-nel ezért jóval többet fogyaszt. Amúgy az említett értékekből használatával azért jó kis gázolajprémiumot lehet kinyerni.
2 motor szinkronban! + 2 mellék!! részes eszik 60 litert, ja és a MÁV olcsóbban kapja a gáolajat, talán 170 Forintért vagy még olcsóbban mint a közút!!!
"A Bz+mellék esetén már nem olcsóbb annyival a busz, hogy érdemes legyen átterelni!"
Taxxx számai szerint, ha egy BZ cibál magával egy melléket, akkor 10%-kal emekedik a fajlagos (kilométerre vetített) költsége. Ha két melléket cibál, akkor 20%-kal. Ez logikus és hihető. Én mit is mondtam?
"Eszerint ha rángat egy melléket is a Bz, akkor már annyiba kerül, mint két busz?"
Már hogyan kerülne annyiba? Még férőhelyre vetítve sem.
Induljunk ki a korábban levezetett becsléseimből.
Az üzemanyagköltség kis mértékben, mondjuk 25%-kal növekszik, tehát 60-ról 75 forintra. A személyi költség nem változik. Marad 180 ft/km Az amortizáció értelemszerűen több, hiszen a BZ-mellékét is számolni kell. Egy mellék beszerzési ára a motoréhoz képest legyen mondjuk 40%, feltételezzük azt is, hogy ugyanannyit fut, mint egy motor, tehát a fajlagos amortizációja is ennyi, a szerelvény értékének csökkenése tehát összesen 140 ft/km A karbantartás-javítás ugyanilyen elvek alapján 70 ft/km-re nő. A központi ktg. változatlanul 60 ft.
Összesen: a BZ 60+180+100+50+60=450 ft/km-ért, a BZ+Bzx 75+180+140+70+60= 525ft/km-ért fut.
Azaz az én becslésem szerint a Bz-hez képest a Bz+Bzx fajlagos költsége csupán 75 forinttal, azaz kb 15%-kal magasabb, a taxxx által számolt 10%-kal szemben. Ez nem nagy különbség. Lényeg, hogy alig több. Merthogy a legnagyobb költségelemet, a személyzeti költséget nem változtatja, hogy hány kocsis a vonat. Igaz, az értékcsökkenés összege jócskán megnövekszik. Lehet, hogy taxxx számainak kalkulálásánál ezt nem vették figyelembe? :)
Bz: 450 ft/km Bz+mellék szerintem 525 ft/km Bz+mellék az én 450 ft-omra a taxxxi 10%-ot rátéve: 495 ft/km 1 busz: 230 ft/km 2 busz: 460 ft/km
Jogos következtetés, hogy egy Bz+mellék szerelvényt, ha 2 busszal kell kiváltani, akkor kicsi a megtakarítás. Csakhogy: ahol most Bz+mellék jár, az legtöbbször csak azért van, hogy vonatformája legyen. Az esetek 95%-ában biztosan lehet 1 busszal is pótolni az ilyen vonatokat. Egészen addig, míg a vasúttól elfordult utasok el nem kezdenek rászokni a kényelmes, légkondis, tiszta, stb vonatpótló buszra :)
"Márpedig Zalában nem a szóló Bz-s szerencsétlenkedés a jellemző."
Valóban nem. De az e vonatokon utazók 99%ának akkor is lenne ülőhelye, ha a Bz+mellék helyett csak a BZ menne....
Az állomásra azért nem engdeik be őket mert a Pálya külön cég.
Elzavarják őket
A szesza fizet állomáshasználati és menetvonalvégződtettési díjat. Akkor már ne dobják ki őket! Vagy fizessenek egy akkor összeget, ami kevesebb, mint a gázolajfogyasztás egy éjszaka járó motorral.
Megteheted, ott egy zöld szám a feljáróajtónál, hol kell jelezni, ha nem akar jegyet adni. Ha belefutsz ellenőrbe, többet fizetsz, mint amit megspórolsz. Megéri?
Valahogy így jöhet ki, nagyságrendi eltérés biztosan nincs benne.
Ez lett volna az én következő gondolatom is, hogy akkor találjuk ki magunk. Bár vitatom, hogy az üzemanyag adatok Bz-nél helyesek lennének (egy rendkívül gazdaságtalan, hegyipályán közlekedő Mk48 adata felel meg a fenti számításnak).
A jármű értékcsökkenésnél nagy szórás lehet a jármű értékében, jóval nagyobb és kisebb számok is előforsulhatnak, de most fogadjuk el ezt.
A személyi és vállalati költségeknél viszont ez egy konkrét, szinte mindenki által elismerten rosszul szervezett és gazdálkodó cég jellemzői.
Vasúti gépészek: mennyi egy Bz üzemanyagfogyasztása?
Carpy: mennyi egy autóbuszvezető keringési sebessége? (vagy: mennyi járatkm-t teljesít egy munkaórában, a fizetett várakozásokat is beszámítva)
Márpedig Zalában nem a szóló Bz-s szerencsétlenkedés a jellemző.
Hááát... maradjunk inkább annyiban, hogy Zalában is vannak olyan járatok, ahol megtelik a Bzmot+2 Bzx (csak nekem nem volt ilyenhez szerencsém mostanában). Meg olyanok is, ahol ritkán jön össze 10 utas. Az más kérdés, hogy az utóbbi esetben sem mindig szóló Bzmot szerencsétlenkedik.
A Bz+mellék esetén már nem olcsóbb annyival a busz, hogy érdemes legyen átterelni! Márpedig Zalában nem a szóló Bz-s szerencsétlenkedés a jellemző. Haha! Nem a vasút "vérén" fogsz év végi prémiumra szert tenni!
v_peti voltam, csak elfelejtettem átjelentkezni! :)