Keresés

Részletes keresés

vaskerék Creative Commons License 2006.06.18 0 0 12258

"Az új csini-vili motorkocsik többsége fővonalakon jár. Mellékvonali járműnek "csupán" az a buborék mintájú, nagy ajtós motorkocsi számít - szerintem..."


Hát...
Azért a LINT motorvonatokból jó alaposan bevásárolt az SNCF 2000-2001-ben.
Szám szerint 339 darabot vásárolt a mellékvonalakra...   :-)

 

 

Előzmény: Andó Gergely (12253)
v_peti Creative Commons License 2006.06.18 0 0 12257

Azért mert az EU-ban a javát már az 50-es, 60-as 70-es években felszámolták.

 

Magyarországon Csanádinak "köszönhetően" ca. 800 km-t zártak be normálnyomközű vasútból. (A múltkor kizsámoltam.) Kisvasútból nem tudom mennyit, de szerintem abból talán még többet is.

 

De túlünk nyugatra, egy ekkora hálózathoz viszonyítva jóval többet.

 

 

 

 

Előzmény: vaskerék (12256)
vaskerék Creative Commons License 2006.06.18 0 0 12256
"Sehol az EU-ban nem számolták fel tömegével a mellékvonalakat.
taxxx : A fordítottja azért igazabb.
Vesd össze bármelyik EU tagállam 1960-as és mai vasúthálózati térképét."


Ki beszélt 1960-ról?
Az elmúlt 5-10 évről beszéljünk...
Előzmény: Törölt nick (12251)
v_peti Creative Commons License 2006.06.18 0 0 12255

Még a kis falvak is "nagyok" magyar szemmel. E mellett egymástól elég messze helyezkednek el,

 

így vidéken alig van ingázás

 

A két tagmondatnak mi köze egymáshoz. Ha nem 5 km-re vanszomszéd falu, hanem 25, attól még bejárhatok oda dolgozni. Van aki Tours-ból Párizasba ingázik naponta a TGV-n. Akkor miért ne mehetnének az egyik faluból  amásikba a vicinálison?

 

Majd tanulmányozom a francia menetrendjeimet. (Megvan otthon az egész 1990/91-es kiadás.)

 

 

Előzmény: Andó Gergely (12253)
v_peti Creative Commons License 2006.06.18 0 0 12254

Az átlós vonatokat (Corail) egymás után nyírják ki.

 

Miért?

 

Előzmény: Andó Gergely (12253)
Andó Gergely Creative Commons License 2006.06.18 0 0 12253
Franciaország nagyon urbanizált. Még a kis falvak is "nagyok" magyar szemmel. E mellett egymástól elég messze helyezkednek el, így vidéken alig van ingázás, az utasok szinte mindegyike alkalmi utas... Az ország mértani közepén - domborzati okokból - alig van lakos, és az utasok 50-80%-a turista...

A TGV hálózat teljes kiépülése után a lakosság 70%-át tuti "eléri"...

Az átlós vonatokat (Corail) egymás után nyírják ki. Szinte már nincs éjszakai vonat.

Viszont a vonatjegy jó a buszok többségére is, mert azok is az államvasúthoz tartoznak! Ezért van annyi busz a vasúti menetrendben. A busz útvonalak jelentős részén SOHA nem is volt vasútvonal! Ellenben legalább csatlakoznak a vonatokhoz és tényleg ráhordó jellegűek. Nem is csoda: aki Franciaországban (nem elővárosi) vasúton utazik, az bizony nem 50 km-re megy!

Az új csini-vili motorkocsik többsége fővonalakon jár. Mellékvonali járműnek "csupán" az a buborék mintájú, nagy ajtós motorkocsi számít - szerintem...

Tény, 2030 táján megint egyszerre kell beszerezni belőlük jópárat... Ám az még nagyon messze van és addig még sok víz lefolyik a Szajnán. Én minden esetre igyekszem júliusban minél többet vicinálisozni Franciaországban is!
Előzmény: Törölt nick (12252)
v_peti Creative Commons License 2006.06.18 0 0 12250

A franciáknál pl. szinte nincs is vicinális. A fővonalon is alig két-három személyvonat mászkál naponta... :( A TER-ből is több a busz, mint a vonat! :)

 

Pedig eddig úgy tudtam, hogy ott elég jó vasúti hálózat van, ergó a vicinálisok közül is sok üzemel, ami ott is gondot okoz a kis utasforgalom miatt.

Mennyi vicinális van ott? kevesebb, mint a németeknél? (Nem km-re, hanem arányában az összhálózathoz képest és a lefedettséget tekintve.)

 

Előzmény: Andó Gergely (12249)
Andó Gergely Creative Commons License 2006.06.18 0 0 12249
A nagy különbséget a "pozitív nullszaldós" Volánok és a "tök mindegy" MÁV ZRt között a hétvégi közlekedési lehetőségekben látom. Hétvégén rengeteg olyan település van, melyen mutatóban van egy-egy busz hétvégén, vagy épp még mutatóban sincs. Addig a vicinálison a munkanap és a hétvége között szinte nincs is különbség a menetrendben!

Tehát a vicinális megszüntetés igenis utazási "lehetőséget" csökkent. Csak épp ez az igény évente egyszer merül fel, amikor a falu többi lakójában nem...

Német barátném olyan településen él, ahol szombaton és vasárnap semmiféle közlekedés nincs. A szomszéd faluba is csak kisvasúttal lehetne eljutni hétvégén, nem épp tarifaközösségi áron... Ám ha 10 km-rel arrébb lakna, már két óránként járna vonat... És nem, a bicikli nem megoldás! :)

A franciáknál pl. szinte nincs is vicinális. A fővonalon is alig két-három személyvonat mászkál naponta... :( A TER-ből is több a busz, mint a vonat! :)
v_peti Creative Commons License 2006.06.18 0 0 12248

Pont erre céloztam, hogy azért ott is alaposan megrítkitották a vicinálisokat. Elég nagy vasútmentes (teherforgalom vagy nosztalgiavonat lehet azért arra) területek vannak.

 

Előzmény: M40 120 (12245)
paca664 Creative Commons License 2006.06.18 0 0 12247

Bocsi, lehet nem fogalmaztam elég érthetően.

 

Ha teszem azt, a Žilina-Rajec vonalon (ez már Szlovákisztán) beszüntetik a személyforgalmat, a potenciális utast nem fogja vigasztalni a maradék heti kettő pár kiszolgálómenet. Az már inkább, hogy fél év múlva újra jár a motorka.

 

Az, hogy az általad említett két fogalom mennyire olvad össze vagy sem, példák sokaságát lehetne felhozni. Lovasberényben máig rendszeres a kocsirakományú feladás (farönkök többnyire Olaszországba). Azt, hogy mennyire kellene egyes mellékvonalakon a teherforgalmat fenntartani, megint érdekes, végeredményében az iparvágányok kérdésköréhez hasonló.

Előzmény: gmarc (12241)
gmarc Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12246
Az egykori NDK-ban pedig 1990 után csuktak be sok mellékvonalat.
Előzmény: M40 120 (12245)
M40 120 Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12245
Azért a NSZK-ban is volt egy vonalritkítós időszak a 70-es évek környékén.
Előzmény: v_peti (12242)
v_peti Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12244

Ausztriában, ha van havi egy-két tehervonat, vagy esetleg egy komolyabb teherforgalmat vonzó létesítmény, vagy negyedévenként egy különvonat, akkor azért a pályát minimális mértékben karbantartják, így nem meg tönkre.

 

Pl. Rohonc-Nagyszentmihály. (Van teherforgalom, ha nem is nagyon sok, de mostanában mintha épült volna egy új iparvágány (osztrák vasútbarát fórumban lévő fényképén van rajt) és van nyáron rendszeresen nosztalgiavonat.

 

 

v_peti Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12243

De a lengyeleknél keményen írtották a vicinálisokat. A vágányok talán megvannak, de pár év után biztos úgy járnak, mint a 64-es bezárt szakasza. Vagy ha nincs erdő, akkor meg lehet, hogy az "úttörők" fogják elvinni a vasat.

 

Előzmény: gmarc (12238)
v_peti Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12242

Németországban az üzemelő vicinálisok elég ritkák az ország nagyságához képest. Persze, azért így is van belőlük jócskán, főleg elővárosi forgalomban, de azért iszonyú nagy lefedetlen területek vannak. A vasúti térkép számos vasúton kívüli települést vagy vasútpótló buszt jelez. A teljesség igénye nélkül. Ezekre régen vonat ment.

 

A bezárt vonalakon esetleg teherforgalom van csak, vagy múzeumvsút, vagy csak szépen elpusztul. Én is tanúja voltam ilyesminek.* Ha lenne rá pénz, akkor talán élne a vonal túristaforgalomra, de jelenleg csak busz megy a túristavonatok helyett is.

 

 

*Leépülés: Van egy Bp-Esztergom-Komárom jellegű vonal valahol Németországban. (A Komárom-Eszrergom szakaszon nincs jelentős teherforgalom, vagy egyáltalán nincs.) De a másik vonalon is csak szimpla Dezső (-nek megfelelő motorkocsi)  jár napi ca. 12-szer. Fejpályaudvar van.

Innen a gyengébb irány ("Komárom") megszűnik. (Korábban napi 6 személy és egy gyorsvonat járt arra.) Az állomáson először megszűnik a forgalnmi szolgálat. Csak pénztár marad.  A resti bezár. A vágányok egy részét kiszedik, a többi megmarad, de csonkolva. (Valódi csonkavágányok, körbejárási lehetőség nélkül.) Csak motorvonatok járnak, tehervonat ide biztosan nincs, különben lenne körbejárási lehetőség és több vágány. (20-30 000 körüli város!)

Túristaszezonban pár vonat a megszűnt vonalon pár évig továbbmegy egy szakaszon túristavonatként. Majd a pálya leromlása után már csak buszok mennek.

Később a resti kinyit és a péntár helyé jegyiroda lesz.

a közbeeső állomásokon a meglévő szakaszon 2000 körül még múzeális bizber volt. (De van mozdonyrádió is.)

 

 

Előzmény: paca664 (12237)
gmarc Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12241
Hát ezaz ami marhára nem mindegy, csak Magyarisztánban jelenti az "ideiglenesen szünetel" szó egyben azt is, hogy "megszűnt". Óriási különbség (kellene hogy legyen nálunk is)!
Előzmény: paca664 (12240)
paca664 Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12240

Na most, a személyforgalmat megszüntették, innentől tök mindegy hogy meghagyják-e a pályát avagy sem, a birka csak annyit lát, hogy nem jár többé a vonat.

 

Azzal én is képben vagyok, hogy egy részén újraindult a forgalom, a kérdés maga a megszüntetés volt.

Előzmény: gmarc (12238)
v_peti Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12239

Miért lenne kevesebb?

Nagyvárosokban (A keleti régiót leszámtva) az embernek több pénze van autóra, míg vidéken nagyobb szüksége. a kettő valamennyire kiegyenlíti egymást. (Persze nagy a szórás.) De a pár hónapja belinkelt táblázatodban (ami EU-s szinten mutatja a használatot), ott is kb. ekkora arány jön ki országosan.

 

Pl. Van egy falu, ahová vasárnap 3-4 alkalommal megy busz. És ráadásul nem is tudsz közvetelnül eljutni, mert busz-busz vagy vonat-busz variáció kell, akkor a faluban élő szülit meglátogató családtag nem fog buszon zötykölődni. Míg egy ütemes kétóránkénit vonatközlekdéssel ellátott vonal mentén nagyobb az esély arra, hogy a tömgeközlkedést választja.

 

Előzmény: Törölt nick (12232)
gmarc Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12238
De fel nem szedték őket, és csak a személyforgalmat állították le, nemde? Sőt, pár helyen újra felvették a forgalmat.
Előzmény: paca664 (12237)
paca664 Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12237

Sehol az EU-ban nem számolták fel tömegével a mellékvonalakat, ...

EU vagy nem:

Szlovákia, 2003. február 1.

Előzmény: vaskerék (12218)
gumpy Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12236
Ezt elhiszem, nem vitatom. Arra akartam rávilágítani, hogy a nem tipikus (kb. ami közvetlen buszjárattal le nem fedett) utazások a vasúti közlekedés visszaszorulásával különösen az egyéni közlekedés felé tereli az embereket.

Azt írtad, hogy az átszállás a legnagyobb utaselriasztó hatású tényező. A busznál maximálisan így gondolom én is. A volán gyakorlatilag nem ismeri az átszállás fogalmát (itt nem egyszerűen csak az azonos helyről induló járatokra gondolok). A vasút azért adott egy biztonságot, ott a csatlakozó vonat külön fogalom, szabályrendszer épült rá. Egy vasútállomás valamivel több szolgáltatást nyújt, mint egy buszmegálló.

Ha a vasút egyre kevésbé lesz alternatíva, a nem tipikus utazások többségét nem fogja a busz átvenni. Aki teheti, autózik. A baj ott kezdődik, hogy aki nem tud vagy akar autózni, az mit csináljon?

Persze mondhatod ez nem tömeges. Lehet. De egy ország "használhatóságához" az is hozzájárul, hogy bárki bárhova könnyedén eljuthasson, akkor is, ha nincs a feneke alatt autó (turista, kiránduló, rokonlátogató stb.)
Előzmény: Törölt nick (12235)
gumpy Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12234
"az ilyen számokból az a tanulság (nekem), hogy vidéken is legalább 60% vagy több a személykocsival járók aránya."

Ezt én elhiszem. Hiszen látom, hogy egyre kevesebb a használható alternatíva, egyre több ember rákényszerül az autózásra. Az egyre színvonaltalanabb közlekedés, használhatatlanabb a menetrend ide vezet. A busz jó addig, amíg a közeli városba tart valaki, ahova közvetlen busz van. Ha már nincs ilyen, akkor a buszos közlekedés szervezetlenségéből adódóan az emberek többsége számára vállalhatatlan. Az eredmény: az indokoltnál is nagyobb arányban nő az autóhasználat, és ez egybevág az állam jól felfogott anyagi érdekével is. Akinek meg nincs, vagy nem akar autózni, az így járt.

Előzmény: Törölt nick (12232)
bsasa Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12231
Ha megadóztatják a bérleteket akkor még több lesz!
Előzmény: Törölt nick (12229)
Andó Gergely Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12230
Van ilyen cég biztos. És abban a megyében is van ilyen, amiről szó van? :)
Előzmény: Törölt nick (12229)
v_peti Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12228

Melyik a kettő közül?

 

Előzmény: v_peti (12227)
v_peti Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12227

Ilyen sok van?

 

1. Sok cég szerződéses járatot indít.

2. Nem cél, hanem átmenő forgalom sok túristabusszal.

 

Előzmény: Törölt nick (12226)
v_peti Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12225

A német verziónál beállítható, hogy csak buszt keressen, vagy vonatot is, esertleg ICE nélkül vagy csak lassúvonatokat (nem ICE, IC EC, EN...)

 

Előzmény: Andó Gergely (12224)
Andó Gergely Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12224
Bizony! A cseheknél olykor igencsak boxolni kell a programmal, hogy vonatot is találjon! :(

Megjegyzem a német program is tud busz, villamos, sőt metró megállókat is, menetrenddel együtt!
Előzmény: gabor144 (12213)
Andó Gergely Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12223
Így létrejön egy viszonylag, stabil, nyugodt, nem rongáló utas réteg.

Naaa! Pont a diákok a legnagyobb rongálók! :(

Belgiumban háromszor tapasztaltam "garázda" viselkedést vonaton, minden esetben 12-16 év közötti volt az "elkövető"...
Előzmény: Törölt nick (12216)
Jump424 Creative Commons License 2006.06.17 0 0 12222
Mi a túró az az egyéb busz?

Kisalföld Volán? Jászkun Volán? + maszek

Vagy csak maszek...?

Utóbbi izgalmas lenne... Vagy egy jó kis turistavozó kisárosban mértek....

Előzmény: Törölt nick (12217)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!