Keresés

Részletes keresés

Ati356 Creative Commons License 2007.02.22 0 0 239

Nos kedves Maaancus!

 

Nincs új a nap alatt! Szokták mondani. A Biblia (és minden más szentírás) nekünk embereknek íródott akár Isten "diktálta", akár nem! A mi emberi felfogóképességünknek, logikánknak érzéseinknek. Hisz annak semmi értelme nem lenne, ha a leírt szavakat, fogalmakat, v akár történetet csak Isten érthetné meg. Nem így van? A mindenható mint szó (akármilyen nyelven is nézzük), akár hogyan is próbálod vagy próbálják másként értelmezni, de nem jelent mást mint, hogy mindenre hatni tudó azaz bármit meg tud tenni! Ehez az kell, h mindent tudjon, ismerjen (hisz a Biblia szerint is minden belőle fakad, mindent ő teremtett)! Ezt a szót nem lehet másként érteni!

 

Egyébként miért van az (mint amit te is teszel néha), h bizonyos dolgokat csak átvitt értelemben kell érteni a Bibliából, másokat pedig szó szerint? Hisz sehol sem kapunk erre útmutatást a szentírásban!

 

Az pedig, h saját képére teremtette az embert, ezzel én se többet, se kevesebbet nem mondtam, mint a Biblia. Egyébként ez is egy paradoxon, főleg, ha szószerint veszem. Gondold végig józan paraszti ésszel: Mi volt a világmindenség megteremtése előtt? Semmi! Legalább is fizikailag. Csak Ő volt alaktalanul, hisz nem volt fizikai értelembe vett tér. Nem? Nos ezek szerint minket nem saját képére teremtett, mert én pl fizikai voltomban csak fizikai térben létezek!

Nem azt írja a Biblia, mikor a vizet megteremtette, repkedett a vizek felet fizikai valójában, hanem azt, h a lelke lebegett a vizek felett.

 

A szabad akarat pedig egyszerűen azt jelinti, hogy mikor valamilyen válaszút előtt állok, akkor én választhatok, nem pedig egy előre "megírt" dolgot választok. Mert az, h én előre nemhogy azt nem tudom, h mit választok, de még azt sem, h válaszút elé leszek állítva vmivel kapcsolatban, az még nem azt jelenti, h szabad akaratom van! Nem tudom érthető-e?

 

Előzmény: Törölt nick (238)
vimester Creative Commons License 2007.02.22 0 0 236

Kedves Ati356

 

Ez tényleg jó kérdés. Valójában ez egy kicsit skizofrén állapot számomra ami

az ateista multamból eredeztethető. Az a helyzet hogy én egy meglehetősen

racionális ember voltam, és ezt a racionalitásomat magammal hoztam a hívő

életembe is. Én a hithez egész hihetetlen módon a racionalitásommal együtt

jutottam pedig az ész és a hit látszólagos antagonisztikus ellentétben állnak

egymással. Engem is Hozzád hasonlóan pont ezek a látszólagos ellentétek

tartottak távol sokáig a vallástól, és én is csak most kezdem el kapizsgálni hogy a

vallásnak is megvan a maga sajátos logikája. Igaz ez eltér az általunk elvárt

logikától de azért még létezik. Persze ha most azt várod el tőlem hogy a vallásban

megtalálható valamennyi paradoxont most egyszerre feloldom Neked akkor

bizonyára kudarcot vallok, mert mint írtam még én is csak most kezdem el

kapizsgálni ezt a fajta sajátos logikát, de egyre inkább úgy gondolom hogy a

vallásnak is megvannak a maga mély összefüggései, csak ezeket még csak

én is most kezdem el felfedezni magamnak.

Előzmény: Ati356 (226)
Ati356 Creative Commons License 2007.02.22 0 0 233
Olvasd el a Bibliát, majd a topicnyitót aztán gondold végig logikusan!
Előzmény: Törölt nick (232)
Ati356 Creative Commons License 2007.02.22 0 0 230

Nos ezek az érvrendszerek a vallási tézisekre támaszkodnak, mivel egy vallásos emberrel, csak vallási "ténnyekkel" alátámasztott érvekkel lehet vitatkozni.

De hogy a kérdésedre is válaszoljak néha én is elgondolkozom, h tényleg van-e szabad akarat.

Miért mondom ezt? Nos azon kívül, hogy észember vagyok, nagyon jók a megérzéseim is pl néha a jövővel kapcsolatban is. Szégyen, nem szégyen ezt néha ki is használom, mivel kereskedő vagyok, és sokszor érzem ki mit is akar, vagy tud megvenni...

Nos voltak a jövőmmel kapcsolatos megérzéseim, amik nem tetszettek, és egy párszor elhatároztam, h csak azért sem úgy fog megtörténni.

Mit gondolsz mi lett a vége? Úgy történt, ahogy megéreztem. Aztán már csak azon filóztam, h vajon azért történt-e minden úgy ahogy, mert én meg akartam akadályozni? Milet volna, ha nem próbálom.

Nos ezért néha magam sem hiszem, h van szabad akarat, de nagyobb arányban hiszem, h van.

Előzmény: Törölt nick (229)
Törölt nick Creative Commons License 2007.02.22 0 0 229

Ühü. Értelmes, gondolkodó ember vagy.

 

Jogos a párbeszéd, amit idéztél. Én nem vagyok sem hívő, sem észember. Kiszorultam mind a két kategóriából. De inkább afelé hajlok én is, hogy azt hiszem el, amit látok.

Jó, hogy elkezdtél ezen gondolkodni. És mire jutottál a saját életedet vizsgálva? Van-e szabad akarat? Úgy vettem ki a szavadból, hogy nincsen.

 

 

Előzmény: Ati356 (225)
Ati356 Creative Commons License 2007.02.22 0 0 228

Főleg, ha vallásról van szó!

 

Előzmény: Ati356 (226)
vimester Creative Commons License 2007.02.22 0 0 227

Az utolsó mondatomat inkább felejtse el mindenki mert nem volt szép tőlem

és őszintén szégyellem magam miatta  :((

Előzmény: vimester (224)
Ati356 Creative Commons License 2007.02.22 0 0 226
Költői kérdés: Vallásos emberek miért foglalkoznak a logikával az egyik esetben, és miért vetik el máskor?
Előzmény: vimester (224)
Ati356 Creative Commons License 2007.02.22 0 0 225

Nos mint már említettem én nem vagyok hívő! Én ha úgy tetszik megrögzött észember vagyok. Én csak azért vetettem fel az egész témát, mivel elég sok hívőt ismerek, és mind többek között Isten midenhatóságával jön és a szabad akarattal. Ezért keztem ezen gondolkozni.

Nos Isten, hogy csak annak létezik aki hisz benne? Mentálisan igazad van, de h fizikailag azt nem tudom eldönteni.

Erről az az eset jut eszembe, hogy az egyik krisnás barátom magyarázta, hogy az ember még nem járt a Holdon, mert ez lehetetlen (ebbe most ne menjünk bele, h miért). Egyszer csak azt mondta, hogy csak akkor hinné el hogy lehetséges, ha őt magát vinnék el a Holdra, bár még lehet, h akkor is kételkedne.

Körülbelül a köv beszélgetés zajlott le ezek után:

- Szerinted létezik India? - kérdeztem.

- Hát persze!-felelte.

- Miért már voltál ott?

- Nem!

- Akkor, miért hiszed el, h van? Mert szerintem meg nincs.- feleltem.

 

Ezen elmosolyodott, és csak bólogatott, ugyanis saját csapdájába esett.

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (222)
vimester Creative Commons License 2007.02.22 0 0 224

Kedves álommókus

 

Azt hogy nem értem a logikáját azt nem a történetre mondtam, hanem

takarito által tett      "Ha a szeretet játszotta volna a főszerepet, akkor az anya érzései döntötték volna el a szituációt, tehát a gyermek az elrablója kezében maradt volna."   kijelentésére, mert az egész egyszerűen egy logikai nonszensz. És ezt

nyugodtan elfogadhatod nekem, mert a "logika" nekem az egyik hivatásom alapját

jelenti amiről nekem nemzetközi jogosítványom is van, és nem gépkocsi vezetői     jogosítvány.  :)))

Előzmény: Törölt nick (216)
Ati356 Creative Commons License 2007.02.22 0 0 223
De a legtöbben még sem. Elég sok hívő ezt nem akarja elfogadni. A legtöbb tiltakozik az ellen, hogy csak illúzió a szabad akarat.
Előzmény: Törölt nick (221)
Törölt nick Creative Commons License 2007.02.22 0 0 222

Most olvastam csak el a topicnyitódat. Mindent értek. A kérdéseidet, a kétkedésedet. Csak az jutott eszembe, hogy miért megy a szabad akarat kontra Isten akarata? Megközelíthetnénk úgy is, hogy függetlenítjük az Istentől. Van-e valami kódolt életút általában, vagy csak mi vagyunk a döntésinkkel.

Már ami jutott. Kérdezd meg a Mókamestert. Ő tudna erről mesélni szerintem. A lényeg az, oda lyukadtunk ki, hogy ami jutott, abból mi választunk.

 

Ha engem kérdeznél, szerintem minden esetleges. Nem látok szabályokat a világban. Logikátlan, és még csak rendszernek se tekintem. Szabad akarata az Istennek sincsen, ő is esetleges. Mert csak annak létezik, aki hisz benne.

Törölt nick Creative Commons License 2007.02.22 0 0 221

"Te el tudnád fogadni, hogy csak egy előre megírt program vagy, és igazából nincs választásod?"- szó nélkül. Istentől függetlenül.

Ha el kéne fogadnom.

Előzmény: Ati356 (220)
Ati356 Creative Commons License 2007.02.22 0 0 220

Így van! Tehát a szabad akarat csak illúzió (persze csak ha van Isten. Csak azér hangoztatják, v hitetik el a hívőkkel a szabad akaratot, mert egyébként nem fogadnák el az Isten létezését. Te el tudnád fogadni, hogy csak egy előre megírt program vagy, és igazából nincs választásod?

 

Előzmény: Törölt nick (219)
Törölt nick Creative Commons License 2007.02.22 0 0 219

"a szabad akarat csak annyi, hogy nem tudjuk, mi fog történni? "

Mészölytől származik.

vimester Creative Commons License 2007.02.22 0 0 218
„Sem háborús helyzet nem állt fenn, és a két nő fejében is megszűnt az

ellenségeskedés.”

 

Ne haragudj de ez egész egyszerűen elképesztő amit írsz. Lassan kezd olyan

érzésem lenni mintha egy pénzváltó automatával beszélgetnék. Hihetetlen

hogy az emberi empátia legkisebb szikrája is ennyire hiányzik belőled.

Szerintem egy matekpélda megoldásához is több átélő képesség kell mint

amit Te a saját történeted iránt tanúsítasz. Azt el tudod képzelni hogy ha

egy anya egy másik anya gyermekét elrabolja majd azt a bíróság elé

hurcolva azt mondja hogy inkább karddal vágják ketté a gyereket mintsem

hogy az igazi anyának ítéljék hogy ilyenkor milyen hihetetlen emberi érzések

és indulatok szabadulnak el? És erre azt mondod hogy ha a bölcs megmondja

a frankót akkor az anyák hirtelen a homlokukra csapva bevillan az számukra

hogy milyen hülyék voltak, egyszerre csak mosolyogva egymásra néznek és

kart karba öltve mint barátok távoznak a bíróság épületéből és élnek tovább

a közös házban mintha mi sem történt volna? Az hogy ez igaz legyen csak

egyféleképen valósulhat meg, hogyha a két anyát egyszerre hatja át egyfajta

földöntúli megbocsátó szeretet, és érvénybe lép a szeresd ellenségeidet elv.

Akkor viszont igazam lesz abban hogy ebben a történetben nem a bölcsességé

hanem a földöntúli ésszerűtlen megbocsátó  szereteté lesz a főszerep. Hisz

gondolj bele, a bölcs teljesítményére minden „bölcs” képes, de ugyan ki képes

megtenni azt amit a két anya megtett a bölcs ítélete után? Azonban Te

eleve kizártad a szeresd ellenségeidet tézis létjogosultságát, mivel még az

én szeretet kísérletemet is elutasítottad azzal hogy annak elvégzése eleve

kudarcba viszi az azzal próbálkozót. Pedig ez a kísérlet kispályás lelki

tréningnek számít ahhoz képest mint amit ez a két anya véghezvitt, feltéve

hogy nem kamu az egész példázat. Ha viszont igen akkor légy szíves hozzál

nekem valami jobbat.  :)

Előzmény: takarito (213)
takarito Creative Commons License 2007.02.22 0 0 217

A bölcs megérti az érzelmeket - nem hívhatod érzelem nélkülinek.

Nem a hatalom tette bölccsé a példában az ítéletet - hanem az igazság.

 

Vagy tán érzelemtelen, igazságtalan ítéletnek véled a bölcs döntését?

 

Előzmény: Törölt nick (216)
takarito Creative Commons License 2007.02.22 0 0 215

Na erre mondták a nagy bőlcsek, hogy ismerd meg magad, mert ennélkül barátom sok sok téves következtetéseket vonsz le, valamiféle objektívitással!

 

Valami van benne, de nem az igazi. Amikor megismered önmagad, feltérképezed a SAJÁT jódat és rosszadat. Ha enélkül hozol döntéseket valóban hozhatsz tévesen objektív következtetéseket. A baj azonban az, hogy az önismeret mellett még ugyanúgy hozhatsz tévesen objektív következtetéseket. Ugyanis a tőled függetlenül létező MÁSOKRA, azok ISMERETE NÉLKÜL ugyanúgy hozhatsz téves következtetéseket, akármilyen önismerő vagy.

 

 

Előzmény: Paleokrites (212)
takarito Creative Commons License 2007.02.22 0 0 214

Az anyai érzés figyelemebevételével döntött a bölcs úgy, hogy visszakapja. Mit nem értesz? Bölcs döntés hiján, máig nem lett volna az övé a gyerek.

 

Előzmény: vimester (211)
takarito Creative Commons License 2007.02.22 0 0 213

Mire gondoltál? Sem háborús helyzet nem állt fenn, és a két nő fejében is megszűnt az ellenségeskedés.

 

Előzmény: vimester (210)
Paleokrites Creative Commons License 2007.02.22 0 0 212
Na erre mondták a nagy bőlcsek, hogy ismerd meg magad, mert ennélkül barátom sok sok téves következtetéseket vonsz le, valamiféle objektívitással!
Előzmény: takarito (203)
vimester Creative Commons License 2007.02.22 0 0 211

 "Ha a szeretet játszotta volna a főszerepet, akkor az anya érzései döntötték volna el a szituációt, tehát a gyermek az elrablója kezében maradt volna."

 

Mondjuk ezt a logikai összefüggést sem értem hisz pont az anyai érzés miatt

kapta vissza az anya a gyermekét. De hát úgy látszik hogy nagyon másra jár

a logikánk.

Előzmény: takarito (209)
vimester Creative Commons License 2007.02.22 0 0 210

Ha figyeltél volna akkor én egy olyat kértem ami a "boldog békeidőkben" is

a fejekben is megszüntette az ellenségeskedét. Ez szerinted olyan volt???  :)))))

Előzmény: takarito (209)
takarito Creative Commons License 2007.02.22 0 0 209

Nem mert a bölcsesség. Ha a szeretet játszotta volna a főszerepet, akkor az anya érzései döntötték volna el a szituációt, tehát a gyermek az elrablója kezében maradt volna.

 

Előzmény: vimester (207)
takarito Creative Commons License 2007.02.22 0 0 208

Tulajdonképpen nem a példázat hülye, hanem mi magunk vagyunk ennyire balgatagok. Az hogy mennyire elveszítjük a fejünket, amikor hazugságaink miatt konfliktushelyzetbe keveredünk, az erősen életszerű.

 

Valójában a legtöbb konfliktus a tudatlanságunk és értetlenségünk miatt születik meg. Ha az ellenségeskedés mögött a tisztázatlan feltételekre figyelünk, észrevesszük, hogy az ellenségeskedés fenntartója valamilyen hazugság. A nyílt konfrontációban azonban ez ritkán derül ki, de akkor meg is oldja a konfliktust.

 

Amit tehát mondani akartam kezdettől. Ha ellenségeskedés van, akkor a Jézusi példázat csak egy lemondás a nyílt konfrontációba fordulásról, az erőszakos megoldásról  azért, hogy a következő időben felderítse, megkeresse az ember az igazságot., és eredményeit felhasználva az ellenséges viszony valóban megszűnjön. A javasolt tanítás, hogy szeresd az ellenségedet, enélkül az igazság keresése és megértése nélkül, csak kihasználásra és elnyomásra fog vezetni. Nem arról szól a Jézus tanítása, hogy az anya hagyja a gyermekét az elrablója kezében, mert ezzel fogja szeretni az ellenségét. A bölcsesség nélkül az evangéliumi tanítás is romlásba tud taszítani a Jézus nevében, a szeretet nevében.

 

Előzmény: Törölt nick (206)
vimester Creative Commons License 2007.02.22 0 0 207

Hát ez nem volt valami életszagú történet. Ráadásul ebben is a

Szeretet játszotta a főszerepet :)

Előzmény: takarito (205)
takarito Creative Commons License 2007.02.22 0 0 205

Történt egy nap, hogy két nő jelent meg a  bölcs előtt azt kérve, hogy tegyen igazságot. Egy házban laktak, és mindkettőjüknek született kisbabája. Egyik éjjel azonban álmában egyikük véletlenül ráfeküdt a saját gyermekére, és a csecsemő meghalt. Reggelre ez az asszony kicserélte a két gyereket, de ezt letagadta. Az élő kisbaba anyukája viszont szerette volna visszakapni gyermekét, és ellenséges harc alakult ki a két nő között.

 

Ekkor a bölcs ezt az ítéletet hozta: hozzanak egy kardot, és vágják ketté a gyermeket, így mind a két anyának jut belőle. Akkor az igazi édesanya könyörögni kezdett: „Kérlek, uram, adjátok inkább neki a gyermeket, csak ne öljétek meg!” A másik viszont azt mondta, hogy vágják ketté, ne legyen inkább egyiküké sem. A bölcs tudta, hogy csak az igazi édesanya védi meg mindenáron a gyermeke életét; megparancsolta, hogy a kisbabát adják oda az anyukájának. Így bölcsen megoldotta az ügyet

 

Előzmény: vimester (204)
vimester Creative Commons License 2007.02.22 0 0 204

"A próbára buzdításod csak kudarcba viteti a kísérletezőt."

 

Nem igaz mert én is alkalmazom és működik  :)))  persze azért azt nem mondanám

hogy könnyű, de hát minden sikerért meg kell küzdeni, és elsősorban önmagaddal. Téged sem fenyeget ez a veszély mert meg sem próbálod, bár gondolom azért, mert már rég elvesztetted azt a képességedet amivel ötletet adhatnál magadnak hogy hogy is kezdjél bele egy ilyen kísérletbe :(((

 

"Ha azonban az ellenséges konfliktus gyökereinek feltárásával, a kialakulásának feltételeinek megértésével, tehát bölcsességgel, a megoldás kulcsával közeledve próbálod a szereteted bizonyítani az ellenségednek, akkor az ellenséges viszony megszüntetését is elérheted."

 

Akkor most Te jössz! :)  Volt épp elég ilyen konfliktus a világban. Mondj egyet

amit a módszereddel szüntettek meg. De ne valamilyen 100 éves békét mondjál

hanem olyat ami a "boldog békeidőkben" is a fejekben is megszüntette az

ellenségeskedést.

Előzmény: takarito (201)
takarito Creative Commons License 2007.02.21 0 0 203

Hogy egy gonosz cselekedet is vezethet valaki felé jó tettre, hol vontam volna ezt kérdőre?

 

Sőt arról beszéltem, ha megértenéd, hogy mivel a cselekedetek eredményei mindenkinek a SAJÁT jója és rossza alapján sorolódna jobbra vagy balra, a cselekedetek több személyt érintő hatását tekintve nyílván érintett személyenként a tett különböző megítélése igen jogos lehet, sőt kellene lennie. Amit az elvileg elfogadott szabályai a 'jónak" igyekszik kizárni, de ezzel csak az események félreértésére vezethetnek.

 

Azt azonban szükséges figyelembe venni. Hogy ha a környezet, a körülmények megértése nélkül hat vissza a környezetre az ember, az ártalmas hatások sokkal több személyt érintenek, mivel csupán az összeütközéseket növeljük.

 

Előzmény: Paleokrites (200)
chaosarmy Creative Commons License 2007.02.21 0 0 202
Szerintem de.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!