O gyűrű van, a berugó tengely és az oldaldekni találkozásában. A deknibe van bemarva a mélyedés, így abban marad benne a gyűrű egy szereléskor. De ilyen nincs a berugó "cső" belselyében. Én nem találtam, s helyét sem. Szorosan megy bele a váltótengely. De a "szoros" az nem olajzáró!
Másikra: egy persely s bene egy tengely nem lesz szorosabb a szerelés erejétől. (Bár kiderülhet, ezt magam cáfolom a szoruló váltómmal :) ) az olyan, amilyenre gyártották, vagy kopott. És ha mégegyszer visszatérünk erre akkor elmondom szerintem hogy lesz átjárható az olajnak a szorosan illesztett csapágy ( szorulva a tengelyre húzott) belső fala és a benne lévő tengelyen illeszkedésén keresztül.
Halgatok is szívesen Mecsire, holnap megkoppingatom. Most úgy mindőtöknek mondom csak pontosítás végett, hogy szűkítsük a hibalehetőségeket, működő váltót szedtem szét. A tengelyekről le sem húztam a fogaskerekeket, csak az 1-2 alátét hullott ki, és egyben vissza is tettem azokat. Az alátéteket rajzból raktam -elvileg- a helyükre, passzolt minden átmérőre, helyszínre, méretre. Végig is tudom váltani, az üresre működik a visszajelző bigyó. Csak szorúl, nehéz tekerni.
Holnap beszámolok az eredményről...
Egyébként ritke hülyéknek gondolom a váltó tervezőit. 2 helyen is tutira könnyezhet belőle az olaj. És teszi is. Melyik TZ-snek nem olajos a lába a bal oldalon? A váltórud és a berugórúd, közt (fémcsőben a fém) nincs szigetelés. Másik a túloldalt a fogaskerék kihajtásnál egy persely tutira szimeringezve van, de a persely csak úgy ráhúzva a tengelyére. S nekem nem igen szorul, sőt...
Tengely méreteket most nem tudok mondani mert a méréshez még az utas háttámláját is le kéne szednem:-(
Viszont a kuplunghoz lenne javaslatom, a parafás lamellákat lekéne cserélni bakelitre (akár nyáklemez réz nélkül) tehát egy megfelelő vastagságu bakelit lemezből kivágni a parafások másolatait, vagy a parafa helyett bakelitet ragasztani a fémre.
előfordulhat hogy valamelyik csapágy nem ült be a helyére, ilyenkor szokott segitni 1 határozottabb odakoppintás a tengelynek (hosszirányban) esetleg a háznak de úgy hogy semmi ne deformálódjon! ha ez sem segit hézagolási gond lehet. persze nem ismerem a te cuccod, lehet hogy máshol van a titok.
Átnéztem, elmentettem. Egy baj van vele, igen nehéz bármely képen is kivenni a részleteket. Persze ez azoknál más, akik a garázsban látják az adott részletet, a képen meg visszaellenőrzik, nem e hagytak el valamit az úton. :)
Azért értjük, hogy a saját hiszterézise mentén működik a betapadás-visszaengedés folyamata. :)
Ez önnmagában akár lehet itt most jó tulajdonsága is. Meg tudod mondani, mekkora a vastagságú a te főtengelyed? Amin az első, a variátor figyel? És mekkora a nagyobb, ill a kissebb burgmanon?
A robesz hátsó kuplungnak az a hibája ebben az esetben, hogy nem enged el mert elérte azt a fordulatot amikor már fog és amig vissza nem esik a fordulata a nyitási fordulatra nem enged el.Na ezt jólmegaszontam
Hasonlatnak a burgmanom 25km- re lassulva kezd el szabadon futni, addig van motorfék.
A pirossal jelölt helyeken azért tetettem be tönköket, hogy azokba menetes furatok legyenek készíthetők. A 6-os, hogy ott is legyen egy leszorítási pont az olajat bezárni hivatott lemeznek, a 2 db 8-as meg felfogatási potja legyen a túloldalt a váltónak a vázhoz és/vagy a diesel blokkhoz. A heggesztés 5000, a síkolás 2500 HUF volt.
Látod Mnagy, a befektetettek miatt (munka-pénz de főleg az első) nem fordulhatok innen vissza egy robogó komplett hajtványa felé. Bár az elkészülni látszó etz váltómat valszeg el tudnám adni másnak, hisz a motorrevüben is közzétettek ilyen váltóval készült zaporozsec motoros épített motort. És más valakiről is tudok, aki ilyen szándékkal nekiált már etz blokkot vágni.
Az más kérdés, hogy betettél egy gondolatot ide nekem: Mi volna, ha nem kuplung lenne bordás szíjjal az összekötés, hanem...!
Egy olyan első variátor, mint a "brumikon" ahol az alapjárat kevés lenne a szíj "elragadásához" -ahogy megfogalmaztam- , de felette kicsivel elkapnák a összeközeledő tárcsák. Viszont cserébe az elkapás után nem változna tovább a közeledésük, megálna. Hátul is csak ezt a kismértékü átmérő változást kompenzálnánk, + az állandó feszességben tartást biztosítanánk. Így a tárcsák méretváltozása adta nyomaték kapcsolás feladata maradhat a váltóé. Kuplung helyett meg a fordulatot kell hagyni visszaesni, aztán a váltás, majd újra gáz.
Vagy!
Fix bordás szíjjas összekötés. De elől a robogók hátsó kuplungja, ahol a blokk a belső ferrodol pofás részt hajtja. Ami kicsivel alapjárat felett elkezd fogni (egyenlőre csúszva) és kicsit hajtani a külsö vasdobot, amelyre kívülről ráfeszül a bordás szíj. Pl 500 alapjárat után 1000-től cca2000-ig csúszik. 2000-től 3600 végfordulatig fixen tapad, motort gyorsítja, míg az adott fokozat meghatároz egy végsebességet. Gáz elenged, következő fokozat, mostmár gyorsabb tempo lesz a vége a 3600 végfordulatnak. És így tovább.
Ez még talán a rángatásból is csillapít pici meg-megcsúszások útján.
Ennyi futotta a szakmaiságot nélkülöző, csak a logikus gondolkodást gyakorolni igyekvő agymenésemből. De a szakmai kritikát, a gyakorlati alkalmazhatóságot már nektek kellene lefuttatni, mintegy segítve azzal nekem.
Persze hol a MOTOR fílingje így?! A diesel motorfékje? Vagy az megmarad? Tessék belezavarodtam.
És ez eszembe juttatott egy hétfői dolgot. Bazi reggel megyek a benzinkútra tankolni. Bent a shopban kávézni beszélgetni szoktak a fiatalok. Amúgy trendi módra divatos cuccokban hanyagul, lazán a pultra támaszkodva, spécizett kocsijaikkal a kút parkolási rendjét általában figyelembe nem véve a bejárat elé parkolva.
A fizetés után még bentről kiindulva felfigyelek üvegen át egy zöld traktorra. Az a régi fajta, legömböjített, gyárilag is zöld, amelyiknek nincs zárt kabinja, csak egy olyan tányérülés féle. Gyönyörűen megcsinálva, nem olajosan, friss fényezéssel, hanyagul, fiatalosan félreparkolva. Ahogy a fiatalok szokták szombat este... De ki a sofőr. Hát egy idős bácsi munkásruhában (vagy gyakorlóban) -de élbe vasalva az- a pultnál lazán tárgyal két fiatal pipvel...
Lehet, kéne az a gép ekével? Erre buknának mostanság a bébik? :) Hova ment ez a világ, és hol voltam én addig? :)
Kedden ismét voltam a gigamachine-nál. Elmondtam a motorépítésem, és rákérdeztettem a bordásszíj teherbírására, meg a szárazkuplungra. Mutatott az ember egy 8 cm széles szíjjat, s azt modta, ez 400 LE-ig. Tehát nekem egy vezérmű szíj bőven elég lesz, fejezte be. Mutatott egy száraz kuplungot, de azt mondta, az árából kijön az én egész ügyködésem. Mondtam neki a Ti jallatotokat, az olajos verziót kicsit módosítva. Helyben hagyta, szerinte mindent tudok a továbblépésemhez!
Hát, szerinte... A jövő hetemet, ha nem jön be valami nagyobb melo, a bontók körüli ólálkodás fogja jellemezni.
Ebből kompletten kellene/lehetne csinálni egy mini traktort. Amolyan quadot, munka céllal. Le-fel szerelhetően előre hóeke, hátra fűnyíró adapter, vonóhorog, 12voltos mini csörlő favágáshoz.
Tehát ez van a mopedekben?
Ha motorba építenénk, az egyik féltengely oldalt rögzíthetnénk fixen, a másik oldal így 2x annyit pörög. Menne a motor 50 helyett 100 véget. És végül is egy kicsit kissebb tömeg, jobb légellenállási tényezőjü motornál ez akár össze is jöhetne.
Szerinted mennyiért lehetne egy komplettet beszerezni?
De komolyabban, már nem fordulok vissza a megkezdett utamon, legalább is amíg látok még mozgásteret előre azon, de ezt az ötletedet is bezsákoltam, köszi.
Az etz váltóm megheggesztve, síkba köszörülve. Holnap megyek érte. Majd fotózok.
Az első csapágyas dolgot is jól látod annyiban egészíteném ki, hogy ott vannak röpsújok amik fordulat emelkedésével összenyomják a két féltárcsát.De mint említettem csak ötleteket próbálok adni te ismered a lehetőségeidet.
Brumi: Na látod, mostmár tudom mi ez a brumi, de eddig nem is hallottam ezt a nevet (argoból?) Tehát gyüjtő(bece)név ez azokra a mopedautokra, melyeket látok én is az utcákon Aixam, Ligier, JDM STB neveken, különböző kivitelben?!
Jó a meglátásod hátul a rugóval összenyonott szíjtárcsa közvetlenül hajtja az irányváltót
És azt első csapágyas dolgot is jól láttam?
Szerintem egy legalább 100- 125 köbcentis robesz hajtás birna a motorod erejével.
Itt a rendes robogó hajtásra gondolsz? Olyanra, mint akár a fotózott Kimco hajtvány? Ha azt tenném fel?
Tavaly nyáron, mikor először kipattant a fejemből ez az építési hülyeség, már gondoltam egy aixamra. Volt is egy ilyen az egyik kollégának, de mire rávettem volna a tüzetes átvizsgálásra, eladták. Viszont arra gondoltam, ebből nincs annyi az országban, hogy jelentős bontott alkatrészbázis, jelentősen olcsón rendelkezésre áljon.
Én mondtam a legelején, nem vagyok szakmabeli, még a hobbym se pont ez :) Nekem csak "muszáj" alkotnom. Mindíg valamit. És esetleg valami teljesen más szakmában. Most ez van soron... Én nem is kitalálom, inkább csak megteszem. Kitalálni nektek, a környezetemnek, a valósnak és a virtuálisnak kell! :) :) :)
Ezért szerintem ne csak utalj(atok), konkretizálj(atok).
Azért egy ötletem mégis van. Szedjük le a Burgmanod hengerét és a jukon keresztül egy 2x-es szorzó áttételen keresztül hajtsuk meg a fötengelyt a diesel blokkomról, amit beszerelünk az ülés alá-elé, kicsit a lábtér megkurtitásával. :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
A Burgmanom egy 400 köbcentis injektoros nagyrobogó aminek a hajtása ugyanaz mint az 50- eseké, az a meghajtás amiről irtam "brumi"(becenév)segédmotornak minősülő lefojtott diesel motoros autóra hasonlító jármű, aminek a linkjeit korábban beraktam (olyanom nincs) nos azoknak van olyan halytása, azért is próbáltalak azirányba elindítani.
Jó a meglátásod hátul a rugóval összenyonott szíjtárcsa közvetlenül hajtja az irányváltót ami közép állásba szabadon forog tehát üresben van. Szerintem egy legalább 100- 125 köbcentis robesz hajtás birna a motorod erejével.
A ráaplikálás már csak azért is müködne mert létezik egyhengeres 315 köbcentis kis dieseles "brumi" is (feltaláljuk a melegvizet:-) ).
Azt akarod mondani, hogy a robcsikon hátul lévő kuplung, ami a pörgés hatására szétfeszül, és ezzel fogni kezd, (ferrodol és vas kapcsolata) az a ti burgmanotokon nincs?!
És helyette van egy olyan, -ha jól képzelem el szavaid- hogy az elől lévő variátor másképp van kialakítva? Annyira szétmegy álló helyzetben, hogy nem éri a szíj oldalát, a szíj így lefekszik a a tárcsa legaljára, ami egy csapágy külső kerülete, felülete. S ennek a csapágynak a belső fele meg a főtengelyen szorul. Így tehát alapjáraton pörög a főtengely, rajta a csapágy belső fele, míg a csapágy külseje áll a szíjjal együtt. Ékszíjjtárcsák is pörögnek, de azok nem érnek hozzá senkihez, semmihez. Csak amint emelkedik a főtengely fordulat, akkor az össze(felé) csúszó tárcsaoldalak "elragadják" a szíjjat annak oldalánál fogva?
Tehát nincs röpsúlyos kuplung?
Na!, a héten töprengeni fogok ezen, márha jól vázoltam itt az értelmezésemet. De! Akkor máris egy kérdés. Rá lehetne e aplikálni egy ilyen variátort az én diesel tengelyemre? Meg tudod mondani, milyen vastag a főtengely csonkod, amin a variátorod figyel? És mennyit lehetne leszedni a variátorból, hogy egy vastagabb tengelyre rámennyen? A tengelyem 25mm+ ékpálya. Azt most nem tudom milyen mély, ill. magas.
Így első ránézésre megint az jut az eszembe, ha ezt alkalmazom, minek a váltó? Akkor lehetne az egész hajtás egy robogo hajtómű a maga házával kompletten. Úgy ahogy ez mint lehetőség, már a legelején fel is merült. 1279 hozzászólásban le is fényképeztem egy Kimco Dinket csak úgy odarakva.
ebben az egészben az zavar, hogy a H gyorsulási középmezőnybe tartozó kocsik bármelyike tudja ezt a teljesitményt 3x ilyen széles kasztnival és 4 x ekora tömeggel. Ezt egy mezei tuningolatlan dizel is tudja étolajjal egy akármilyen vázban. azért ennek nagyon szimbolikus jelentősége van. A nyakam rá, hogy jövőre 270 felett lesz ugyanez a rekord, utána következő évben meg már 300 felett lesz.