Nem tudja véletlenül valamelyikőtök, hogy Sabang és El Nido között mennyibe kerül a hajó út. Annyit megtudtam már, hogy nincsen menetrendszerinti járat, hanem lehet bérelni hajót erre az útra. Bár egy 8 órás hajóútra egy saját hajó nem lehet kevés....
A Busog csak rajtam maradt, volt olyan idöszak, hogy az asszony 51 kiló volt és akkor neveztem el, azóta ezt használjuk e-mail címnek meg minden egyébnek. Én a color codingba mindig beleszaladok, sokszor kockáztatok és bejön..., a smoke belcher campaign-ról csak hallottam, meg láttam, hogy Jeepney-ket leállítgattak. Hol laktok kint?
Nem Golf volt, hanem egy Gol, es mar eleve hulladek allapotban voltak a gumijai. :o)
Amugy tenyleg nem kellett volna 80 es 110 kozott mennem a kavicsos-koves uton, dehat sok 100 km-rol volt szo, es muszaj volt mindent megnezni. :o)
Nomeg nem fajt annyira sokba. :o)
Aztan nemsokara visszamaszok en is mokuskerekbe, Te meg majd Palawan-on sutteted a hasad. De merjel csak barmi nyalcsorgatot irni, azonnal lecsapok. :o)
Ma ejtozom, ram fert. Holnap megyunk egy amerikai sraccal Puerto Williams-be, ami a Beagle csatorna deli oldalan van. Megprobalunk a leheto legdelebbre eljutni.
A gaz az, hogy nincs oda hivatalos kozlekedesi forma (az mar megint Chile...), de nemi penzert felvesznek minket egy vitorlasra. Remelem a visszajutas zokkenomentes es olcso lesz. :o)
Szvsz nem lesz problema, gondolom napi kozeparfolyammal szamoltal. Mivel gyenge a penzuk, az az x USD ugyis egyre tobb Peso lesz. :o)
Én nem "trekkeltem" az országban, úgyhogy hátizsákos témákban nem tudok érdemben hozzászólni. Ez a color coding még mindig megy? És a nagy durrogással beharangozott smoke belcher campaign?
Asszony pajtás itt van Mo-n, az idén nem megyek le.
Kedves BZoltán, ez bizony így van. Nyomornegyedek, kosz, mocsok, fülsiketítő zaj, SZÚNYOGOK HADA, ne szépítsük. Mindenkinek nyomatékosan ajánlom, hogy készüljön föl lelkiekben, és hagyja itthon urópai előítéleteit, ha oda készül. Megszoktad már, hogy mindenhová csak motozás után léphetsz be? A sir-ezés miatt ne fájjon a fejed, majd megszokod ezt is, meg hey, Joe-zást is. Legalább kiváltságosként kezelnek. Van ebben valami bizsergető.
:-)...Máskor ne csak azzal feckázz, hogy üdv innen, üdv onnan, írd meg azt is hogy szétralliztál a valdez félszigeten egy VW golfot ami sok pénzbe került neked. :-))) Így könnyebben vesszik az itthon maradt irigy málhás szamarak, hogy te éppen baszott jól érzed magad :-)
Ma végül átutaltam végre az általuk megnevezett összeget és megvan a foglalás is.
Bár mindent csak kétszeri rákérdezésre mondanak meg, mint pl, hogy mennyit fizessek. Most is csak egy peso összeget adtak és egy USD bankszlaszámot (persze bank adatokkal), így kénytelen voltam magam behasalni, hogy mennyit fizessek USD-ben. Bár így is az az érzésem, hogy csak 1 jegy árát fizetettik velem. Mindegy én utaltam amit kértek.
Szó sincs róla, hogy halálra szervezek mindent, de az van hogy el nido-busuanga között hetente 2 járat van 16 férőhelyes gépen.
Azon a napon, amikor mi szeretnénk menni, már csak 4!!!! hely van, így 2őért harcolok most. Az alternatíva hajó lenne, ami valami 8-9 óra (1 nap). Busuangán is azt válaszolták, hogy minél hamarabb foglaljam le, mert januárban sokszor tele vannak a járatok. És ha már ezt lefoglalom (megveszem), akkor a manilába szóló visszajegyet is megvehetem, mert előbb biztosan nem fogunk elmenni a szigetről, később meg nem lehetséges, mert lekésükk a hazavezető gépet.
Szállást meg nem foglalok sehol (busuangán is csak úgy foglaltam, hogy nem fizettem előre), tudom, hogy mindig van szabad szoba.
...és egyébként is menj a francba ezzel a "Udv Ushuaia-bol!" szöveggel.
Tegnap megnéztem munkaidő elött az Intramurost... érdekes és izgalmas hely. Szerintem aki Manilában jár annak ezt kár kihagyni... mondjuk nagyon más látnivalót nem nagyon találtam itt.
A Seaires foglalásom odáig jutott, hogy törölték, mivel nem küldtem el nekik az adataimat. Mondják ők!
4x elküldtem, de egyszer sem kaptam választ tőlük, ráadásul több címre is küldtem.
Most lediktáltam mindent telefonon, aminek ugye nem lesz sajnos nyoma, de mit tehetnék egyébként.
Az a baj, hogy mindenképpen le kell foglalnom a belső repülést, mert az egyik szakaszon 2x repül csak gép hetente, ami ugye eléggé megnehezíti a rugalmasságot.
A Taal vulkánhoz Manilából úgy 2 óra 30 perc volt az út oda is és 1 óra 45 vissza a bárka a szigetre oda is és vissza is cirka 20 perc és lóval a kráter úgy 25 perc és azért fél órát érdemes nézelődni fenn... van mit látni. Én reggel 11kor léptem ki a szálloda ajtaján és úgy háromnegyed hatra értem vissza. Ehez, hozzátartozik, hogy a sofőrt ismerem és nagyon megbízható és segítőkész ember... ő segített alkudni és ismerte a kerülőutakat dugó esetén. Kevésbé jó fej kísérővel vagy anélkül pár órát és/vagy pár ezer pesot biztos lehet bukni.
Üzlet és munka szempontjából megbízhatóak...de mondom, nem egy Singapore. Késni szokás és szabad is :) ha elkezdenek dolgozni akkor szorgalmasak és jók...de néha nagyon finoman és udvariasan noszogatni kell őket, hogy beinduljanak.
Az ingatlanpiacot nem ismerem... amit a helybeli kollégák mondtak az az, hogy nekik az ingatlan annyira drága, hogy sokáig inkább a szüleiknél laknak a fiatalok. Persze a kartonbodé a nyomornegyedben az biztos olcsó.
Amúgy ez volt az első szabad szombatom itt és hétköznap reggeltől estig munka van, de esténként azért el szoktam menni nézelődni... Holnap meg holnapután az Intramuros-t és a Fort Santiago-t akarom megnézni.
Ezek után teljes zavarban vagyok az autóval történő belföldi egyéni utazáshoz szükséges időtartalmakról. Tal Volcano 7 óra oda vissza? A térképen Manila - TVolcano nincsen 100 km. Az LP meg 1 órát ír aircon busszal egy irányba.
Mindegy, akkor bő ráhagyással tervezgetek.
Apropos, milyen velük üzletelni? Mennyire megbízhatóak ill. felületesek?
Nekem még sajnos nem adatott meg, hogy ázsiaiakkal üzleti kapcsolatban álljak (kivétel a józsefvárosi piac, és bangkok egyik szabászata :-), mégis kérdezem: arab és élményes, vagy inkább japán száraz jellegű.
Ingatlanpiacra van egy kis rálátásod?
Amit Maniláról írsz abszolút aláhúzza terveimet, miszerint a repülő téren kívűl semmit nem látunk majd belőle.
Természetesen, ha Ázsiába mész nem számíthat az ember európai szállodára, kivétel lehet természetesen a 4+ csillagtól kategória. Mégis lehetnek nagyon jó olcsóbb szállások, mint itthon egy 65€ per szoba (merthogy szerintem ennyi egy Mercure szoba ára minimum).
Ha jól olvasom Manila és TVolcanon kívűl nem néztél el másfelé?
én éppen üzleti úton vagyok a szigeteken... szóval nem saját döntésemből és nem nyaralni :) és semmit nem tudtam az országról mielőtt idejöttem.
A rövid egyhetes tapasztalataimat azért had osszam meg veletek.
A legszembetűnőbb dolog az a nyomor és a környezetkíméletlenség ami ugye mindig kéz a kézben jár. Manila biztos szép város...de engem kissé nyomasztnak a határtalan nyomornegyedek végeláthatatlan bodésorai. Az is eléggé fájdalmas, hogy Manila tényleg egy koszfészek... nem láttam még egy tiszta sarkot vagy utcát Makatin kívül. De ott meg tízméterenként sotgános őrök-katonák-rendőrök vannak és az inkább Singapore olcsó másolata. A filippínók kimondottan barátságosak, kedvesek és vendégszeretőek. Nekem sokkal szimpatikusabb a kedvességük mint a thai-oké. De egy kicsit zavar (mint szinte mindenhol ázsiában) a "sir"-ezés. Nekem furcsa és szokatlan hogy hajlonganak előttem és sir-nek szólongatnak amikor én csak egy csóró magyar gyerek vagyok. De itt aki fehér az már gazdag is... Összességében az alegpoénosabb, hogy minten _szinte_ tökéletesen működik... de valahogy mindenben van valami gixer :) az értékelendő, hogy törekszenek, de látszik, hogy nem mindig sikerül.
A kajájuk nekem bejön, de azért szerintem érdemes óvatosnak lenni... mondjuk alapos kézmosás nélkül kézzel akkor sem ennék, ha az opció az éhezés. Nameg itt is lehet frankó ételmérgezést kapni, szóval én nagyon óvatos vagyok... persze rizikó nélkül nincs kockázat.
Az árak barátiak, de ha garantáltan tiszta és garantáltan friss és garantáltan nem ételmérgezős helyen akarsz enni, akkor azért simán hozzák a magyar árakat. Tény, Magyarországon nem lehet ilyen egzotikus kajákat enni... szóval azért olcsó.
Az utazás és a szállás baráti...de megintcsak, ha európai színvonalat akar valaki akkor az európai árat is fog fizetni.
Én ma jártam meg a Taal vulkánt és egész napra sofőrrel/benzinnel együtt 3000 PHP-t fizettem. A bárka ami a szigetre vitt ki 1200volt és 750-ért kaptam lovat meg egy 11 éves kislányt kísérőnek a hegytetőre. Az egész buli Manilából oda-vissza 7 óra volt. Az autópálya okés, de Tagaytay-ban egy temetési menet 8km/h-s tempóra fogott minket egy órára. A Taal vukán látványa csodálatos és nagyon autentikus az egész hely. Csak javasolni tudom mindenkinek. Az árakra meg érdemes a borravalót rászámolni...100 pesot tényleg megérdemel a hajós is meg a lovászlányka is. Meg persze lehet mondani, hogy nem kell kisérő meg nem kell ló mert végülis gyalog is fel lehet jutni a hegyre...de a helyiek ebből élnek és ne azon a párszáz forinton múljon már a heti megélhetésük.
Összességében amúgy tetszik a hely de legfőképp az emberek :) egyszer biztos visszajövök magáncélból is :)
Miután a SEAIR fapados társasággal tennénk meg 2 útvonalat országon belül mailben elkezdtem lefoglalni a jegyeket. Az első e-mailre szinte azonnal választ is kaptam, majd jött még egy mail, hogy confirmálták a foglalást, de még küldjem meg nekik útlevélszámomat és nemzetközi flight detailst és fizessek. Nos elküldtem és kérdeztem, hogy hogyan fizessek, és mennyit. Ez 6 napja volt és semmi válasz.
Most hívtam őket, hogy mi a szitu, mert a visszaigazoló levelükben volt vlmi 11/13-ig szóló érvényesség.
Nagyon édes választ kaptam: pár napja összeomlott a rendszerük és azóta nem sikerült megcsinálni, így majd néhány nap múlva válaszolnak, ha helyreállnak.
Ekkor merült fel bennem konkrétan, hogy lehet, hogy knappul foglaltam egy kicsit, amikor abból indultam ki, hogy 13.30-ra visszaérünk Manilaba repülével, majd 15.00-kor indul a nemzetközi repülés.
Most már látom, hogy ami közbe jöhet náluk az közbe is jön.
helyes, helyes, menj csak pingvinelni, fókázni és bálnabébizni.
Tényleg elég snassz csak 2000 méterre felmászni. A 3000 sem sokkal jobb de elmegy rövid storynak :-pp
7000-re miért nem mentél fel? Az már nagy falat lenne?
Apropó micsoda véletlen: egy másik ismerősöm 2 nap múlva lesz a Valdez félszigeten.
Ja igen, vegul ugy alakul a dolog, hogy megis becsekkolom a pingvineket es tarsaikat. Egy amerikai no meselte (egy 2000 m magas csucson talalkoztam vele, amit epp ma masztam meg :o), hogy ilyenkor mar nagyok az ott szuletett balnabebik, es szivesen odoausznak a naluk egyebkent kisebb csonakhoz, amit kivittek. Annyira, hogy meg lehet erinteni oket. :o)
Mielott lefitymalasra kerulne a 2000 m, minap 3000 m fole autoztam, hogy megtekintsem -tavolrol- a kozel 7000 m magas Cerro Aconcauga-t. :o)
Nos, sikerült szállást foglalni Busuangán a http://www.divecal.com/index.htm-on keresztül, akikkel elvileg majd megyünk merülni. A szállás árától nem vagyok annyira elragadtatva, annak ellenére sem, hogy jóval olcsóbban 750 php per főért sikerült rajtuk keresztül a foglalást rendezni a Divelinkresortban( http://www.divelink.com.ph/default.asp ), aminek egyébként 2240 php lett volna az ára per fő. Maga a resort szépnek tűnik, de most még nem tudom, hogy ilyenre, vagy inkább egy helyi occsó szálláshoz lesz-e hangulatunk. Szerencsére nem kérnek depositot, úgyhogy ha nem ezt választom sem veszítünk semmit.
Mailt nem tudok írni, mert nem publikus a mailcímed.
Azaz azt mondod, hogy 5 napba belefér Banuaetől Taal Volcanoig egy körút, úgy hogy 1 napot trekkingelünk a rizsteraszoknál?
200 peso büntinek nem tűnik vészesnek, itthon ennyiért 1 doboz cigarettát kapsz.
Na ezaz, PAL nem is repül Palawanra (legalábbis nem láttam), hanem a Seair és Asian Spirit repülnek, amelyek asszem fapadosak. Ha interneten foglalom Manila - Puerto Princesa útvonalat, akkor 3045 php tokkal vonóval a jegy per fő 1 útra. Ez szerinted jó ár?
A benzin ára meg egyszerűen hihetetlen, fele annyi mint itthon.
A Subic Bayben asszem 5-6 roncs van ha jól emlékszem, mind 1800-as évek végéről. Biztosan érdekesek, de erre sajna nem lesz idő.
Szóval sok mindenben nem tudok tanácsot adni, mert gyakran járok ugyan a szigetekre, de ezek mejdnem mind üzleti utak és keveset kirándulok (de szeretnék)
1. A rendőr 200 Peso-ra büntetett 1 nap kétszer is, de persze számlát nem adott. Azért kérdezd meg az autókölcsönzőt, hogy mi a véleménye a color coding-ról. Az ár, amit adott a Corollara az jó, én viszont az útlevelemet nem adnám oda, bármi mást igen. Bár a sok év alatt amióta odajárok még soha senki nem kérte az útlevelet a repülőtéren kivül.
2. Amennyit lehet autópályán kell menni, mivel az egyéb utakon rengetek tricikli, motor, lassú jármű jár, sok a gyerek és az iskola, stb. ugyanakkor nem nagyon balesetveszélyes mert nem mennek gyorsan (azért mert nem is lehet), viszont radar csak az autópályán van. Ha mégis a mellékúton mész javaslom az éjszakát, bár akkor meg nem lehet semmit látni és van néhány kivilágitatlan tricikli. Egyébként az 5 napba igy is úgy is belefér a program.
3. 35,5-36,5 Peso
4.Szerintem a legjobb Manilaban megvenni a helyi járatú jegyet a PAL-nál, az utazási irodák csak mind kereskedni akarnak az emberen, Cebu Pacifickal és más egyébbel még nem utaztam.
5.Coronról nem sok információm van de általábna tudom, hogy eddig bárhol jártam szállást (elfogadható minőségben és relative olcsón) mindig lehetett találni. A LP információi többnyire megbizhatóak és úgy gondolom, hogy mivel Coron hires búvár hely a kicsit drága szállodák sem nagyon extra minőségűek és helyben biztosan könnyű lesz szállást találni még ha először 1 éjszakát el is kell tölteni egy nem éppen szimpatikus helyen.
Subic bay-ben is vannak roncsok azt hiszem még spanyol hajók is (fenntartással kezelni ezt az infot, ugyanis én nem búvárkodok), ott ismerek 1 wreck diving centert Baretto és Subic között.
1. Kb mennyire bűntet a rendőr, ha az én rendszámom nem közlekedhet? Erről persze az autókölcsönző semmit nem írt. Annyit közöltek, hogy az útlevelem természetesen náluk marad (üzletpolitikára hivatkozva), amire én megkérdeztem, hogy ugyan mivel is igazoljam magam, ha a rendőr kéri, amire azt válaszolták, hogy úgyis meg lesz nálam a telefonszámuk, így ilyen esetben hívjam őket, de egyébként nem lesz a rendőrséggel problémám, mert az autó minden papírja rendben lesz.
2. Az autópályadíj tényleg nem semmi. Gondolkodtam az útvonalon: a célunk ugye Manilából Banuae majd vissza. Manilában 1 napot sem fogunk tölteni, és Észak Luzonra 5 napunk lesz. Arra gondoltam, hogy milyen lenne nem az autópályán menni hanem Lingayen - Bontoc felé venni az irányt és esetleg az autópályán csak visszajönni. Így 5 nap alatt kellemesen be lehetne járni ezt a régiót is (hundred wasser, ha érdemes). Vagy szerinted belefér 5 napba autóval Banuae és Taal Volcano?
3. Mennyi most 1 liter 95ös benzin?
4. Szerinted mennyire érdemes előre foglalni repjegyet helyközi járatokra: Manila-Puerto P, El Nido - Busuanga, Busuanga - Manila? Olcsóbb ha előre foglalom, vagy elég a helyszínen jegyet venni?
Mivel az utolsó 6 napot Busuangán szeretnénk roncsmerüléssel tölteni gondoltam előre lefoglalom ott a szállást valam pöpec helyen, de...
...a szállások nagy része nem rendelkezik internetkapcsolattal, ill. a megadott címek nem működnek, így mindig azt a 7-8 helyet találom csak meg ami valamilyen szempontból nem felel meg nekünk(többnyire árfekvés), de van internetes elérése. Nemrég találtam egy olyan helyet /seadiveresort/ ami árban és minőségben is megfelelt volna, de egyik napról a másikra szószerint eltűnt a netről. A megadott 3 telefonszám (amit korábban felírtam) közül csak 1 működik, és azon is csak egy Filippinó csaj jelentkezik, aki amint megszólalok angolul leteszi a telefont.
A kérdés tehát, hogy van esetleg valami szállásjavaslatod Busuangán (lehetőleg Coronban), ami mondjuk nem drágább mint 40 USD / 2 fő / éj? Már ezt is sokallom őszintén szólva, így az egyetlen alternatíva az lesz, hogy amikor megérkezünk keresek szállást, ami ugye az utazásunk többi részén is történik. Az LP is ír 1-2 helyet, ahol viszonylag kedvezően meglehet szálni, de ezek nem mindegyike szimpi (kokosnuss) a többi meg kicsit drága.
Az adobo hagymás - fokhagymás - szójaszószos párolt étel lehet manok, baboy, pusit, stb.
A dinoguan az vér hússal, a vérböl készül a szósz, nem rossz, de az ízesítése nem a legjobb, bár ha magadnak fözöd lehet rajta változtatni. Én mindenböl a baboy-t szeretem (disznó).
Egyébként a kaják nem rosszak, az én kedvencem a lechon (sült malac) és a sinigang na hipon (ez savanyú leves shrimp-böl).
Az autóbérléssel vigyázni, mert Manilában color coding van, ez nem is igazán color, hanem szám, levegöszennyezési okokból nem lehet bizonyos napokon meghatározott számmal kezdödö rendszámokkal nem lehet menni, illetve a rendör megbüntet, azt hiszem szerdán a 4-5 volt, de nem vagyok benne biztos, ha valakit érdekel pontosan megkérdezem.
Az említett 3-3/4 órás Olongapo átlagos volt, nekem sokszor 4-5 órát is elvesz az út többnyire csütörtökön és pénteken, a NLE tényleg elég drága (a helyiek North Luzon Expensive way-nek hivják) a teljes hosszán van vagy 3-400 Peso is én mindig San Fernando-ig megyek az 250 körül van és két részletben kell fizetni. Egyébéknt meg elég lassú, mindenki a belsö sávban akar menni.
A feleségem olongapo-i, évente 4-5-ször utazunk a szigetekre, ha valamilyen gyakorlati kérdésetek van irjatok.
Csak próbáltam érzékeltetni, hogy a szárnyasokan nem feltétlenül az ízületeknél választják szét darabokra:) Egyébként szerintem nagyon jó kajáik vannak, csak kár, hogy sokszor csontszilánkok vannak benne.
Alsócombot karikára? Valamibe bebundázva? Trancsírozva? Lehet, hogy nem egy országban jártunk? Három évet éltem Manilában, de olyan jól a csirkét idehaza még csak megközelítően sem tudják csinálni, mint ott, a spanyol örökségnek hála. A chicken adobo pedig rulez!
Kérdezte lejjebb valaki, hogy ezeket az ételeket kell-e kipróbálni. Ha nem lettem volna közérthető, akkor IGEN. Senkinek nem mondtam, hogy a dinuguannal kezdje! Vagy a balottal.