"ahogy az eddig is szokás volt, kap egy jól hangzó alcímet a Paramount Picturestől" Pont az előző alcím hangzott a legjobban, maximálisan tömör volt. :)
"2012. június 29-én mutatják be a Star Trek második részét, mely a tervek szerint, ahogy az eddig is szokás volt, kap egy jól hangzó alcímet a Paramount Picturestől. Egyelőre természetesen szinte semmit nem tudni a folytatásról és annak történetéről, mindössze az vehető biztosra, hogy az első részben megismert szereplőgárda jó része vissza fog térni."
Most megy épp az NG azon epizódja, amikor hajtómű állítás kapcsán egymilliárd fényévre jutnak :) És Klingon vaddisznó jelenik meg a hídon többek között...
Az előző hsz.-emben elmített Hajnal bolygó robotjait, és a Robotok és Birodalamat rövidítettem.
(Nem kötözködés csak cizellálás: Seldon ember van jelleme, a Második Alapítvány nem. Nem értek egyet, hogy degradálás, nincs fix pont, amihez. Legfeljebb a 0. törvény.)
Hű, nem vagyunk már durván OFF? Tudom, hogy nincs új ST-sorozat, de ez nem udvariatlanság? Én megpróbálok leállni. :)
Egyetértek is meg nem is, de öröm látni, hogy más is töri a fejét ilyeneken! :) A pereme és a Föld valóban kicsit olyanok mint mondod, de a két utolsó robotos tartom, hogy kiváló, sőt! (Az A. előttnek és az Előjáték az A.-hoznak pedig Seldon nagyon is a hőse.) Én nem (Második A. vs. Gaia stb. ügyben) érzem ezt az ellentmondást, bár értem. Azt azért érzem, hogy a Gaia azért erőltetett. (Daneel szerintem egyáltalán nem.)
Amit a karakterekről írsz általában azt osztom. (Sőt szorzom.)
Olvastam én mindet, bár az igaz, hogy az eredeti trilógiát kisgyerekként, a többit meg felnőttként.
Nem egyértelműen rosszak a folyományok - szeretem olvasni a Peremet és a Földet is. Csak bosszankodom közben, mert mesterségesen gyártott konfliktust érzek bennük, és annak téves feloldását.
Az nem megy, hogy felépítünk két legendás hőst (Seldon, Második Alapítvány), akikbe beleéljük magunkat, aztán ezeket utólag jól lehúzzuk, haszontalanná nyilvánítjuk, és másik legendás hősöket emelünk piedesztálta helyettük. (Daneel, Gaia.) Anélkül nem megy, hogy ezzel ne okozzunk csalódást és kiábrándulást.
Az igazi legendás karaktereknek saját, független életük van. nem csinálhat velük később az írójuk sem bármit, amire éppen kedve szottyan.
Spockból nem lehet hitelesen mondjuk egy okoskodó, dogmatikus szobatudóst csinálni. Ugye? És minden addigi tettét megkérdőjelezni.
A Doktorból (mármint a who-ból) sem lehetne mondjuk számító galaxisdiktátort gyártani, még ha a képességei addig is megvolnának.
Én is azt írtam, hogy jó a klasszikus trilógiával kezdeni.
Szerinted pedig azért mindegy utána, mert nem jó. Szerintem ennek az az oka, hogy vagy nem olvastad az összekötő regényeket (Hajnal bolygó r., R. és B., amelyek a legjobbak talán) vagy nem jó sorrendben, vagy tök más az ízlésed. :) De ha rossznak tartod, akkor szerintem is mindegy a sorrend, tehát tök egyetértünk. :) (Egyébként nekem is dettó ez volt a véleményem az utolsó két regényről anno.)
A klasszikus trilógia az Alapítvány, Alapítvány és Birodalom, Második Alapítvány.
Teljesen jó lehet ezekkel kezdeni.
Utánuk meg tkp. mindegy, hogyan - mert nyilvánvaló, hogy a többi előzmény és utózmány már kicsit erőltetett, mesterséges próbálkozások a kiegészítésre és a történetfolyam univerzálissá növesztésére. Persze, vannak érdekes és jó részeik, érezni, lehet élvezni őket, de végig érezni az író mesterséges szándékát.
Az Alapítvány peremét és Alapítvány és Földet meg koncepcionálisan elrontotta (szerintem); a Második Alapítvány eltorzításával és degradálásával (ill a Seldon-terv kiüresítésével).
(Ahogy mondtam a Gyűrűk urát tévesen soroltam ide. Ott szándék szintjén kapcsolódna a film a könyv világához (bár vannak durva és fájó dolgok). A többi esetben arra utalok, hogy nem az a baj, hogy elővesznek egy bejáratott brandet, hanem azt, hogy ami azt érdekessé, fontossá teszi (pl. Sherlock Holmes esetében az intellektus, ST esetében a morális tanmesék stb.) azt nem veszik elő, hanem lecserélik akcióra, coolságra stb. Ami ha mégoly jó akció is, még oly cool is, de így pl. az ST csak egy címke lesz, ami lehetne más is. Mondjuk Alapítvány. A figurák, külsőségek maradhatnak persze, de a ST nem attól ST, hogy hegyes fül, tányér alakú űrhajó, ismert nevek stb., csak innen szoktuk megismerni.)
És hogy még offoljak: nem is tudod, hogy mennyi mindent nem értettél az A. pereméből és Földből! :) Olvasd el majd anno újra, és tök jó lesz, addig meg próbálj ne emlékezni rá :)! (szerintem)
Nem teljesen értem, hogy mire gondolsz itt: "Nem bejártatott dologról beszélek, hanem a brand üres címkévé silányításáról." Mondjuk a Gyűrűk ura esetén?
Ajjaj, akkor már elrontottam. Először valóban csak a három első kötetet olvastam el, aztán amikor megláttam az antikváriumban a két másikat, aminek a nevében szintén benne volt az alapítvány szó, egyből megvettem és elolvastam azokat is. Kiderült persze számomra is, aki Asimovval addig nem foglalkozott, hogy a robotos univerzum összekapcsolódott az alapítvánnyal. De most már kíváncsi vagyok az "előzményekre". Azért nem volt érthetetlen, csak sok minden csak utalás szintjén derült ki. De ezek után már be fogom tartani az általad javasolt sorrendet, legalábbis amennyire még lehetséges.
Különben nagyon különös érzés olvasni, hogy nekik a Föld, ami most az otthonunk, csak valami régi, mitológiai dolog és milyen izgalmas nekik, hogy megtalálják. Hasonló élmény az is, amikor a ST-ben visszamennek az időben oda, ami nekünk nagyjából a jelen vagy a közelmúlt. Szeretem azokat a részeket. Pont tegnap néztem meg a Voyagerben a Futures End részeket. Ez a történet sok mindenben "leg" a Voyager addigi sorozatában számomra. Először is a leggagyibb, leghihetetlenebb, de a legviccesebb és legizgalmasabb is. Bár nem nagyon foglalkozik morális kérdésekkel, de nekem tetszett.
Nem bejártatott dologról beszélek, hanem a brand üres címkévé silányításáról. Ezt lejáratásnak is mondhatnám, ha rímelni akarnék a bejáratottra, de nem mindig silányabb minőségről van szó, csak egyszerűen az eredeti brand tartalma (mert ezeknél volt ilyen, ez lehet a zavaró) félredobásáról.
OFF: Hű, ott nagyon vigyázz! Zseniális sorozat, de csak is eredeti megírási (megjelenési) sorrendben szabad elolvasni, külömben nagyon durva poénokat lősz le magadnak. (Azaz nem megtörténési sorrendben!)
Lehet kezdeni pl. az Alapítvány-trilógiával, de nem szabad tovább olvasni az A. peremét és az A. és Földet, mert érthetetlen, sőt rossz lesz így. Szintén lehet kezdeni a Robotörténetekkel (vagy Én, a Robot), és aztán folytatni az Acélbarlangok, Mezítelen nappal. Vagy lehet szintén kezdeni/folytatni a Birodalom trilógiával: Kavics az égben, A csillagok, akár a por, és Az űr áramlatai. Viszont, ha ez a három "trilógia" megvolt, tetszőleges sorrendben, akkor kell nagyon vigyázzni. és helyes megoldás: A. pereme; Hajnal bolygó r.; Robotok és B.; A. és Föld; Az A. előtt; Előjáték az A.hoz
Ha így végigolvasod, akkor majd írj, hogy igazam volt-e. ;) ON
Persze, hogy könnyebb egy már bejáratott dologból dolgozni, mint valami újat kitalálni. Én ezért nem is hibáztatom annyira a filmgyártást.
Egyelőre még van mit olvasnom :-). Itt van például Asimov Robot-univerzuma. Az Alapítvánnyal már végeztem, az fantasztikus volt. Csak hát ennyi szabadidőm sajnos nincs.
Én sem mondtam, hogy az új film rossz, csak mint rajongó erős kifogásaim vannak vele szemben. Ettől eltekintve viszont tetszett. Nyilván vannak benne kifogásolható ellentmondások és hibák, de hát minden filmben vannak, a ST sorozatokban is szép számmal, ettől még lehet jó egy film. Persze azért a rajongóknak, vagy a ST-et valamennyire ismerőknek is vannak benne motívumok, utalások, hogy mást ne mondjak, itt van rögtön Leonard Nimoy öreg Spock-ként való szerepeltetése.
Én elég keveset járok moziba, de ami eljutott hozzám, abból azt látom, hogy a Hollywoodi filmgyártás fősodra mostanában a rendkívül pörgős, akciódús és látványos filmeket preferálja és ezeket a motívumokat mindenek előtt fontosnak tartják. Készülnek persze másfajta filmek is, de a fősodor ma ez. Ebbe esett bele a ST is.
(Az előbb hülyeséget írtam, a Gyűrűk ura nem ilyen film. Az szerintem megpróbálta megvalósítani a csodálatos regényt, csak nem sikerült - talán már nem sikerülhetett. Azért rángattam ide, mert annyiban fontos, hogy az engedte ki a szellemet a palackból (többek közt, de talán mondható, hogy döntően ő indította) miszerint egy évtizedek óta értékes, élő, valami érthetetlen okból rajongott, pedig nem is nyomott brandból kell kasszasikert csinálni.
Számíthatunk még pár ilyenre, jóra is csapnivalóra is. Ez már nagyon off, de a Gyűrűk urát 12-22 évesen érdemes elolvasni biztosan. Utána persze azért még lehet, de nem tudom milyen akkor először. Talán már késő. Persze sokadszorra még jóval később is élvezetes! Jó neked, hogy ilyeneket pótolhtsz. Kezd a Babóval. :)
(Egyébként más szempontból (nem a hologrammos vonalon) a The Survivors c. TNG epizód pedig a kérdés másik felével foglalkozik, majd vö. ha egyszer eljutsz oda.)
Talán az ST-szelleme (vagy éppen történelme) útban volt a kassza felé, ezért megkerülték. (És továbbra sem állítom, hogy ettől ne lehetne valami akár jó film.)
Ezt csinálta meg a Gyűrűk ura film is. Sherlock Holmes akcióhős machó. Várom, hogy mikor lesz a PI (=3,141...) egy szexi szupercsaj, aki beleszeret az izmos felsőtestű Charles Darwinba. Arra már lehet, hogy el is kéne menni.
(A DS9-ból lehet, hogy egy jó kis Vic Fontaine-es részt csíptál el? Vagy, ha bolygó, akkor inkább a Shadowplay-t, ami ezt a kérdés más oldalról boncolgatja, mint a pl. a TNG - Ship in a Bottle, vagy több Voyager epizódban, pl. a Flesh and Bloodban. Kedvelt és jó téma.)
Macmelon: rendkívül jól összefoglaltad a ST lényegét, erre utaltam én is.
A TNG-t én sem láttam még, csak egy-két részt már nagyon régen, meg még gyerekfejjel bámultam valamelyik német adón, amikor bejött a kábeltévés korszak (persze egy kukkot sem értettem belőle, ami - annak ellenére, hogy scifi - elég nagy baj ennél a sorozatnál). A DS9-ből egy részt láttam, ami érdekes volt, arról szólt, ha jól emlékszem, hogy egy bolygón csak hologramok élnek, akik nem tudják magukról, hogy azok és hogy vajon egy hologramnak milyen jogai vannak.
Most így végiggondolva és hogy már a 3. évadnál járok a Voyager-ben, szerintem a mozifilmekben is megvan azért a ST lényege. (Bár az új filmben mondjuk ezt eddig még nem nagyon találtam - az valóban más univerzum...)
Nagyon jó! Én is pont ezt érzem a még Trek-szűz (vagy csak egyik sorzat-szűz) ismerősöm esetében. Nem rég mondtam, hogy de kár, hogy soha többé nem fogom először látni a TNG-t.