Yonderboi a bakelitőrülteknek köszönheti a sikerét, nem pedig angol netfreak gyerkőcöknek. Meg a kiadójának, aki megoldott a külföldi terjesztést.
Amit te itt írsz az utópia, ami szerintem abszolút nem működne. Ez olyan, mintha a Danone-bojkottban azzal érvelnél, hogy a Danon amúgy is felesleges többletköltséget hárít a vásárlóra, csinálsz te kefírt magad.
Meg jössz itt nekem az mp3-mal. Mihez kezdjek vele? Azért utálom, mert megfoghatatlan. Még nem tartunk ott, hogy átcsörgök a havernak, hogy átküldöm a legújabb ezt meg azt, és 10 mp múlva visszaszól, hogy, kösz, megvan. Mire leszedek egy egész albumot valami szar minőségben, rámegy a gatyám.
És egyébként is: kérdezz meg egy zenekart, hogy akarnak-e ingyen zenélni egész életükben. Ha valaki komolyan gondolja a zenélést, akkor nem elég nekik, hogy van a neten néhány kockafejű, akik letöltögetik a dalaikat, és ingyen webcastokon nézik végig a szintén ingyenes koncerteket.
Az egész probléma megoldását nem abban látom, hogy fel kellene robbantani a Time Warnert meg az EMI-t. Már csak azért sem, mert még több lenne a munkanélküli. Bezárhatna az összes music tv meg az összes rádió.
Mint mondtam ez nem egyetértés dolga, ez egy folyamat, nem lehet a mai eszközökkel szembeszállni vele, kb. olyan mint tűntetni a globalizáció ellen. Most hiába hőbörög is bárki a másolás meg a letöltés ellen, ezzel nem változtat semmit. Termékdijak kiterjesztése és más hasonló, megoldások lehet, hogy célravezetnének, egyébként hosszú távon igenis költségmegtakarítást fog jelenteni a zenészeknek, mert ki fogja kapcsolni a lemezipart, ahol hatalmas járulékos (a mű minősége szempontjából felesleges) költségek rakódnak a zenére, amíg az elér a fogyasztóig, ráadásul az interneten egyre olcsóbb lesz reklámozni, mivel nemannyira koncentrált, mint a hagyományos reklámpiac, illetve a hagyományos média (tv, rádió). Be kell látni hogy egyre kevesebb szükség van a lemeztársaságokra, ui. a hagyományos piac éltette őket, ami az internettel szépen el fog tűnni. Persze közben lesz zenész is aki rá fog faragni erre, de a fejlődés áldozatokkal jár. egyébként pedig Yonderboi csak áldhatja a netet, mert nélküle sokkal kevesebben ismerhetnék meg a zenéjét. (külföldre ez fokozottan igaz, ja tényleg az internettel akár meg is törhet az angolszász könnyűzenei hegemónia).
Igen, de pl. itt van Yonderboi. Hallottam valami haverját nyilatkozni az ESTfm-en. Azt mondta, hogy Yonderboi-nak most nem lennének stúdió-gondjai, ha azok akik mp3-ban tartogják a gépükön a lemezét fizettek volna Yonderboi munkájáért. Tehát a nem megasztárok tényleg beledögölhetnek abba, ha másolgatják a lemezeiket. És tudod vannak aki szeretnek zenélni, és szeretnének ebből megélni, nem csak vasárnapi összejárogatós hobbizenekart akarnak. Én megértem a kiadókat, a kisebb lemezcégeknek komoly gondjaik vannak a másolás miatt.
Az mp3 nem öli meg a zenét, de sztm. nem is ez az igazi kérdés, hanem az hogy a mai szerzői jogvédelem és intézményrendszere képtelen lesz megállni a helyét, alapvetően meg kell változtatni a rendszert. Hamarosan lesznek olyan formátumok, amik jobb minőségűek és tömörebbek, az intereneten egyre gyorsabban lesznek elérhetőek és ekkor már nem fog senki sem mérlegelni, hogy megvegye-e vagy sem, borító ide vagy oda, és ez igaz lesz a filmekre is. És a mai jogvédelmi módszerekkel nem lesznek képesek fellépni ez ellen sehol sem. Kriminalizálhatják a milliókat, de ezzel csak a törvényeket teszik nevetségessé. Nem rég bővült a Btk. egy új paragrafussal: szerzői vagy szomszédos jogvdett művek múszaki védelmének kijátszása, magyarul a másolásvédelmi rendszerek kikerülése. Ezt elég keményen büntet(né) a törvény, de nem hiszem hogy komolyan alkalmaznák a bíróságok, ui. a társadalomra veszélyesség enyhén szólva nehezne tettenérhető itt. A technikai haladás mai sebessége mellett akkor csukják le a dvd feltörőjét, amikorra már a dvd írókat a paicon árúsítják. Óriási a jogi szabályozás szankciói és a cselekémények veszélyessége közötti aránytalanság. Ez a tendencia egyébként jól jellemzi a zeneipari establismnet egyre elkeserdettebb harcát a technikai fejlődés ellen, mert a kenyerüket féltik. Törvényszerűen veszíteni fognak. Lassan már pereskedni se lesz értelme mert nem lesz kit perelni. A Napster padlóra küldésével csak felgyorsították a fájlcserés technika fejlődését. A peer to peer rendszerekkkel már semmit se fognak tudni csinálni. ÉS az internet szabadsága pedig mindehol (minden demokratikus társadalomban) értékesebb mint a lemeztársaságok gazdasági érdeke, nem fognak mindenki ellen gfellépni aki letölt egy jogvédett alkotást. Egyszerűen nem lehet az idő kerekét visszaforgatni. Tehát a vita részben már értelmetlen és az idő előrehaladtával egyre értelmetlenebb lesz, egyre többen fognak csak nevetni az egészen. Igen, másolni fognak többet, gyorsabban könnyebben, máshogy kell megoldani a szerzői jogok védelmét, máshogy kell gazdasgossá tenni. A jó zenészek pedig sosem fognak rajtaveszni a digitális forradalmon. Mert jó zenére mindig lesz szükség és a kereslet meg fogja magának találni az utat a zenészek felé.
Én pl. nagyon rühellem az mp3-at. Persze ha lenne ingyen, vagy legalább fizetős de gyors netem, vagy lenne saját gépem amihez mindig hozzáférhetek, akkor talán én is huzogatnék lefele mp3 fájlokat. Másrészt meg szar a minőségük... a cédéhez képest, és nem is igazán praktikus.
Megkárosítom velük a kiadókat... hm... meg a művészeket... hm... Na mivel mondjuk én ilyen-oylan előadók hardcore cd-gyűjtője vagyok, elmondhatom, hogy a fél Warnert én tartom el :o) OK, értem én őket igazán, hogy nekik ez veszteség, ellopom a tulajdonukat meg minden, de mit lehet tenni, ha egyszer szarevők. Hogy kérhetnek el egy cd-ért 5-6 ezer forintot?! Van, hogy Szlovákiában veszem meg az új cédéket, mert így spórolhatok 1-2000 forintot. Vagy pedig megpróbálom megvenni használtan valahol, valamikor. Az utóbbi időben már csak használt cédéket veszek. Az inetneten licitálok, és sokszor Amerikából, postaköltésggel együtt jobban megéri megvenni egy cédét, mint a boltban.
Meg másolgatok is... bizony. Ugyan most megkönnyebbülhetnek a kiadók, mert fél éve szar a gépem, és nem bírja a cd-írót. Nem is szeretem az írott cédéket. Nekem fontos, hogy legyen szép kis borítója, meg ilyesmik... De mit csináljak, ha a kiadó úgy gondolja, hogy nekik nem éri meg 4000 Ft-ért piacra dobni a cédét? Pedig gyakrabban támogatnám az összes szarevő kiadót, ha olcsóbban adnák a cédéket. Velem biztos jól járnának.
Jaja. A zenészek nem ebből élnek. Ettől függetlenül a másolás sérti a szerzői jogokat, a többbszörözés, értékesítés joga persze, hogy a szerzőé lenne. Tehát valóban jogsértést követünk el tömegesen, azt azért megjegyezném, hogy a zenészek általában a cédémásolgatást akkor nem szeretik, ha valaki kereskedelmi célokra másol, és árulja a másolt cédét, esetleg hamis borítóval, stb. Emlékeztek, ilyen volt a kilencvenes évek elején a hamis lengyel kazetta dömping. Az ellen nincs kifogásuk, hogy valaki a barátjának lamásolja a cedet.
Ez persze a jogi felelősség alól nem ment fel, én is szívesebben megvenném az original korongot, de nem megy, elvileg akkor az elmúlt másfél évben kb. 200e HUF-ot költöttem volna cédére, ha 5000-et számolunk egy korongért. Ennyi pénzem meg nem lett volna erre a célra (másra sem nagyon), tehát vszinuleg akkor sem vettem volna meg őket, ha nem tudok cd-t iratni. Viszont így szvsz. kárt sem okoztam, hiszen nem mint potenciális vásárlóerő "nyergeltem" át az illegális másoláshoz, tehát nem csökkentettem a kiadótársaság, illetve rajta keresztül a zenész tervezett bevételeit, ellenben megismertem egy rakás új zenét, ami esetleg arra inspirál majd a jövőben, hogy elmenjek konvertjükre pl., és akkor végső soron az ő kontójukra fizessek.
ez csak akkor igaz ha direktbe a zenekartol veszed az anyagot, mert akkor minden bevetel hozzajuk megy es a kiado es egyeb korok nem nyuljak le oket.
ha boltba venned akkor inkabb egy magyar cd 3000 ft-os arabol kuldj el nekik 600 ft es akkor mar orulnek mint a majom a farkanak, mert sajna ennel is kevesebb jut nekik.
Ha szeretek egy olyan zenekart, ami kevésbé népszerű, akkor kifejezetten igyekszem, hogy lehetőleg az összes kiadványát megvegyem eredetiben. Néha elképzelem, hogy ha nem másolással terjednének az ilyen zenekarok CD-jei, akkor talán nem kellene a zenélés mellett valami napi megélhetést biztosító munkát is vállalniuk.
Bizony.
A szerencsétlen maga is nehéz helyzetben van. Eleve sokat fizet a CD-ért, ráadásul nagy kocskázatot is vállal vele (főleg, ha többet vesz belőle), mert már eleve sokba kerül, de neki is élnie kell valamiből, tehát rátesz mondjuk min. 500-600 Ft-ot.
És akkor mivan? Ott egy majdnem 5000 Ft-os CD. Mi van, ha ott marad rajta, alig viszik?
Egyébként még így is döbbenetes dolgok fordulnak elő, mármint ilyen lemezáraknál. Amikor tavaly ősz elején kijött az új Gathering, az if_then_else, a Szt. István körúti Solaris boltban azt mondták nekem, hogy azon a háéten (szombat reggel volt) már 25-öt adtak el if_then_else-ből. Szóval ilyen a jó zene...
Csakhogy ma már minden szolgáltatás vagy termék előállításában iszonyatos mennyiségű lépcső ("alvállalkozó") van. Kiadók, forgalmazók, nagy- és kiskereskedők, disztributorok, stb. Az alkupozíciójuk nem mindegyiknek ugyanolyan erős. Erről az egész CD-ár kérdésről lehetne írni egy akadémiai doktori értekezést.
Igen, igen.
Itt viszont jönnek a bonyolultabban megválaszolható gazdasági kérdések.
Miért olyan magas az árrés? Rengeteg kisebb-nagyobb árrés rakódik egy CD-re, még olyanokéra is, amik szinte nem kapnak reklámot. Pl. az olyan szemetet, mint a britney spears vagy mi, agyonreklámozzák, ez jelenthetne valami többletárat (is), de rengeteg olyan lemez az ilyeneknél is sokkal drágább, holott szinte sehol sem reklámozzák.
Érzésem szerint a magyarországi piacon a 2200-2500 közötti CD-ár reális is lehetne, és a vásárlók nagy része is (jobban) elviselné.
Teljesen egyetértek, szerintem is ez az ábra.
Annyit még ehhez, hogy a Metallica nem a saját zsebe miatt kezdett el durcázni, hanem az elv miatt. És igazuk volt.
Azzal, hogy felvállalták ezt a népszerűtlen szerepet, sokat tettek a kisebb zenekarokért is.
Senkinek nem előnyös, ha az albuma az akarata ellenére már gyakran a hivatalos megjelenés előtt könnyedén letölthető, hozzáférhető.
nade remélem te is érted a dilemmát:
ha kifizetjük, mi járunk rosszul, ha nem, a zenész.
erre a problémára kéne megoldást találni. énszerintem ha elfogadható lenne az ár, többet vennének, és mindenki jól járna, már egy korábbi hozzászólásban leírtam, hogy miér
Tudom, mit jelent, hogy drágák a hanghordozók. Saját bőrömön is érzem, hiszen sok zzenét veszek, több százra rúg a CD-gyűjteményem. Másolt CD viszont összesen kb. 3-4 van benne.
Zenerajongó vagyok, nálam számít, hogy az eredeti füzettel ellátott, hivatalos kiadvány van meg.
Amikor azt állítom, hogy a CD_másolás öli a zenét, azzal azt mondom, hogy a szerző (vagy előadó) a másolat után nem kapja meg a neki jogosan járó jogdíjat, és ez nagyobb volumenben a megélhetésüket veszélyezteti. (Nem a Metallicáét, persze ettől még az ő zenéjük másolgatása sem jogszerűbb - és most nem MP+-ról beszélek!)
ezekután már csak azt kell tisztáznunk, ki mit ért azalatt, hogy "öli a zenét", mert szerintem ez semmitmondó propagandaszöveg, viszont a hozzálólásodból itélve te azt érted alatta, hogy rontja a zene minőségét. ilymódon szemlélve szerintem ami a cdmásolással keletkezik minőségbeli eltérés, bőven kompenzálódik az árkülönbözettel...
GGu
Több hozzászólásra is reagálhatnék, de az "MP3-megszállott" reakciója tűnik a legmegfelelőbbnek.
Azon túl, hogy sok tekintetben máshogy látom a helyzetet, teljesen egyetértek xDiVeR-rel. (Ez is milyen egy cyber-név).
Elöljáróban megemlítem, hogy a CD-másolás/MP3-jelenséggel jelenleg a munkámból kifolyólag is foglalkozom. Nem lemezkiadói vagy produceri oldalról: piackutató vagyok, és a problémát a (zene~)fogyasztói szokások átalakulásának elemzése oldaláról kezelem. Az itt leírt következtetéseim jó része empirikus adatokkal támasztható alá.
1.) A kutatási adatokból egyértelműen megállapítható, hogy a CD-másolás igenis ÖLI a zenét. (Erről később, előbb az MP3-mal foglalkozom.)
2.) Az MP3 esete bonyolultabb, és nem feltétlenül hátrányos a ZENÉre nézve - de itt bejön az én személyes értékítéletem, ugyanis nem minden, hanghordozón tárolt ricsajt tartok zenének.
Lássuk csak: xDiVeR, mint sok "tipikus" "house/trance/hip-hop stb. kedvelö", nagyon is racionálisan áll hozzá az általa kedvelt műfajhoz: az ilyenért NEM AD KI PÉNZT.
Én, aki hányok ettől a műanyag zajtól azt mondom, hogy ez teljesen helyénvaló. Még aki az ilyet kedveli, az sem "zeneként" fogja fel. Valamilyen - számomra nehezen megmagyarázható okból kifolyólag - ezek az emberek jól érzik magukat attól, hogy ha időről időre valami gumizaj tölti ki a légterüket, legyen az szoba vagy autó, esetleg áruház. De azt ők is nagyon jól tudják, hogy itt művészi, hangszeres, kreatív munkáról szó sincs: ez a töltelék szemét még nekik sem ér meg annyit, hogy komolyabb hanghordozón tárolják.
Vagyis: a lemeziparnak azt a szegmensét, ahol a műanyag zajokat értékesítik, az MP3 valóban át fogja alakítani. És ez még örvendetes fejlemény is, hiszen ami mögött nincs zenészi teljesítmény, ami "szellemi alkotásként" szinte értékelhetetlen, azért ne is járjon jogdíj - vagy legalábbis ne annyi járjon, mint az érdemi zenészi-kreatív munkáért.
Évről évre kevesebb műanyag zajt lehet majd eladni CD-n (vagy kazettán), mert aki ezt bírja, annak tökéletesen megfelel az MP3.
Az xDiVeR nickű hozzásszóló egy másik lényeges - bár nem általános érvényű - dolgot is kimond:
"Azonkívül lehet, hogy én nem vagyok whitefülü, de nekem egy jól kódolt 128kbps MP3 és a CD közt nincs különbség."
Hát igen, igen. Aki a műanyag zajt hallgatja, annak tökéletesen megfelel ez a minőség is. Aki azonban valódi zenét hallgat, annak nem mindegy, hogy MP3-akat gyűjt, vagy CD-t. (A még mindig létező bakelitről nem is beszélve...)
Végeredményben tehát az MP3 a CD-piacról fokozatosan ki fogja szorítani a műanyag zajt, de a zenére nem lesz veszélyes. Azzal a megszorítással persze, hogy az előadók és az alkotók szabadon dönthessenek arról, letölthető lesz-e a munkájuk ingyen vagy nem.
A magam részéről teljesen helyénvalónak tartottam a Napster és a mini napsterek elleni fellépést. A szerzői jogot és a szellemi tulajdont komolyan kell venni.
Vissza az 1.) témára, a CD-másolásra.
Ugyebár csak az a CD- (vagy kazetta-) másolat jogszerű, amit a legális hanghordozó tulajdonosa saját használatra készít.
A CD-írók terjedése és zenemásolásra történő használata az utóbbi években kimutathatóan ártott a hanglemeziparnak és jelentősen csökkentette a befolyt szerzői jogok összegét. A "kisipari" módszerekkel történő, "piacra" dolgozó buherálás mellett a "lakossági" CD-másolgatás is mind többet árt.
Ez ellen teljesen normális a hatósági fellépés. Ráadásul nem a legnagyobb sztároknak okozza ez a (relatíve) legnagyobb kárt, hanem a kisebb körben ismert előadóknak.
Az persze vitathatatlan, hogy Magyarországon aránytalanul drágák a hanghordozók, különösen a CD-k, még a nyugat-európai árszinthez mérve is. Ez azonban nem jogosít fel senkit a szerzői jogok semmibevételére. A zene jövőjéről van szó, és ha ennyyire terjed az illegális másolás, akkor egyre nehezebben születnek színvonalas produkciók.
Természetesen ha elviselhetőbb CD-árak volnának, az másolások is visszaszorulnának. De manapság már ott tartunk, hogy ömlesztve vásárolhatók (500-600 forintokért) a CD-k a Rossmann-féle üzletektől a hipermarketekig. Ezek egytől egyig illegális CD-k, és csak csodálkozni tudok, hogy miért nincsenek hatósági razziák a lefoglalásukra.
A CD-másolásnál is érvényes azonban, hogy minél inkább "tömegcikk"-jellegű egy zene, annál inkább csökkentheti a legális hanghordozó-forgalmat a továbbmásolás. A popzene elsősorban konkrét slágerekre épül, míg a színvonalasabb produkciók egységes albumokat jelentenek. Minél minőségibb zenéről van szó, annál nagyobb az eredeti példány értéke. A színvonalasabb zenék kedvelői pedig inkább hajlandók megvenni az eredeti kiadást, és kevésbé érik be másolatokkal.
Egy szó mint 100: az MP3 az igazi zenének alig árt, az ingyenes letölthetőséget pedig csak azokra az alkotásokra kell korláozni, ahol a szerző beleegyezett. A CD-másolás pedig üldözendő.
Kész, pont.
Dehogy öli meg. Ez csak a kiadók fos dumája. A sok szemetet legalább nem éri meg kiadni. Aki jó, az meg egyébként is eljut az érdeklődőkhöz. Nem tudom miért kell ma már 24 órában zenét hallgatni, nekem elég napi 1-2 óra is. Ezzel a zene csak háttérzajjá válik, nem kapja meg azt a helyet, amit érdemel. Már amelyik előadó.
hámeg megpróbálnják itt a maxot kisajtolni a vevőkörből. Hát annakidején a metallicának nem hiszem, hogy felkopott volna az álla, mer huszan letöltötték a számaikat. eccerüen hiszti, és szereplési vágy.
a kozsó is ahhelyett, hogy ilyenekben szerepelteti magát (a másolás megöli a zenét (???? és mi köze a k-nak a zenéhez)) inkább csinálna valami hallgathatót, vagypedig ne nevezze zenének, amit ő, és a támogatottjai alkotnak. szerintem az egy tökéletes kereskedelmi termék, de kulturális értéke nincs...
GGu
Igazad van, a nagybetus "Nyugaton" ugyanannyiba kerul durvan a musoros cede, mint nalunk, csak az emberek 6* annyit keresnek.
A masik dolog, szvsz az mp3 jo reklam. Mondjuk letoltesz egy albumot mp3-ba, es azt mondod, hogy kiraly ez a zene, elmegyek egy koncertjukre. Es akkor mar tenyleg a zeneszeknek fizetsz, illetve akkor sem minden penzt a zeneszek kapnak, de ebbol elnek igazan. Szoval toltogessen csak mindenki. Ja, meg altalaban van egy fix rajongoi reteg, aki ugyis megveszi az original korongot. Egyszeruen a kiadok attol fosnak, hogy a zene terjesztese, es promocioja az mp3 tomeges terjedesevel feleslegesse teszi oket ezen a teren. Bar ugy lenne....
én tavaji árakat mondtam, meg ez egy ilyen kisebb cdboltban volt. hate a tower-cdboltban voltál (ami nagy sláger a vendégek számára) ott nyilván nyerészkednek...
egyébként még 12-13 fontos Cd vel számolva is reálisabb (pölö a fizetésükhöz mérten is)
GG
én csak felületesen olvastam el ezt a topicot, ugyhogy lehet, hogy amit irok, már ki volt fejtve, de szerintem teljesen jogos a jelenlegi magyar cd- árak mellett, hogy cd-ket másollunk, az internet térhódításával pedig a zenészeknek is számolniuk kell. hadd fejtsem ki mindkét álláspontomat egy kicsit részletesebben.
a cd másoláshoz csak annyit, hogy amikor tavaj kinn voltam londonban, a cd-k átlagára 7 font körül volt, a font akkoriban kicsit több volt 400Ft-nál, így a cd olcsóbb volt, mint 3500Ft (átlagban, 500Ft/1fonttal számolva) (egyébként a legdrágább cd is 10Font körül mozgott, ami 4000Ft körüli. Nomármost magyarországon már alapban drágábbak a cd-k, és ehhez még hozzá kell venni, hogy itt jelentősen alacsonyabb az átlagbér szinvonala. Sokan verik a nyálukat, hogy a zenészeknek is meg kell élni, igen ám, de a 6000Ft os cd árnak legalább a fele a csüzlet árrése (hanem több), szal amig ilyen nevetségesek a cdárak, ne is várják, hogy vásárolni fognak. Egyébként ha levinnék az árakat nem csökkenne a bevétel, mivel több cd-t vennének meg...
erről azért irtam ilyen speckón, mert a cd írás leginkább magyarországon virágzik, más a helyzet nyugaton, ahol inkább az mp3 az interneten jelenti a zenészeknek a fő gondot...
szal szerintem az alapvető probléma, hogy a legtöbb zenész figyelmen kívül hagyta az internet adta lehetőségeket, és annak térhódítását, és ugyszólván elszaladt mellettük a fejlődés. Hadd mutassam be rögtön egy ellenpéldán, hogy ezt hogyan tutták volna elkerülni: Steve Vai ugyanis minden uj lemeze előtt feltesz egy mp3demót (részleteket a számaiból) ingyen letöltésre, hogy a fanok hadd halgathassanak bele otthonaikban, kényelmesen a lemezekbe (én pölö azér' nem szeretem a Violint, mert ott bár meg lehet hallgatni (rendszeresen le is járok, és az uj albumokat mindíg meghallgatom), de állandóan ott rosszalló tekinteteket meresztenek rám, holott töküres a bót, és ha már megveszem, hadd hallgassam már meg (más kérdés, hogy aztán ugysem veszem meg).
namindegy, csak annyit akartam mondani, hogy létre lehetne hozni, valami rendszert erre a célra, mongyuk valami jelképes összegér le lehessen tölteni, ami persze 100%-ban a zenészeké, vagy demokat feltenni, vagy akármi, csak ez a fejhomokbadugós dolog nemteccik, és ha a zenészek nem teszik meg az első lépéseket a helyzet konszolidálására, (és ezalatt nem azt értem, amit a Metallica csinált...) örök probléma lesz ez nekik. Szal tessenek fejlődni, meg levinni a CD árakat...
GG
Sajnos nem bírtam végigolvasni, mert itt elakadtam!
ioio:
"Szerintem igen, arrol nem is beszelve, hogy a neten valo sok osszevissza toltogetessel valamennyire romlik azok minosege. "
Mivan? Informatikus vagyok, és ez a mondat szúrja a szemem!!! Nézzük csak: MP3 egy fájlformátum! Mint ilyen DIGITŔLIS! Bájtok halmaza! Ezeket ha másolod, TÖKČLETES másolatot kapsz. Ne menjünk bele a részletekbe, de ez így van! Másolhatod 1000x akkor is az marad ami volt!
Gondolj bele, hogy ha megváltozhatna, mi lenne mondjuk egy Word dokumentummal sok másolás után?
Nekem sokkal több MP3-as CD-m van mint audio, ez mondjuk köszönhetö annak is, hogy MP3-as lejátszó van az autómban. Ami igazán tetszik, és föleg a magyar elöadókat magveszem. De mint house/trance/hip-hop stb. kedvelö, ezen kívül még sok minden mást is hallgató (pl. kispál) nem tudok és nem is akarok mindent megvenni amit szivesen hallgatok.
Live DJ-Mix-eket úgyse kapnék meg boltban!
Mindenesetre az a véleményem, hogy az MP3 és az internet teljesen át fogja alakítani a lemezipart!
És ez jó lesz. Meglátjátok a jövö az MP3-é!
Azonkívül lehet, hogy én nem vagyok whitefülü, de nekem egy jól kódolt 128kbps MP3 és a CD közt nincs különbség. A jobb hallásúak a 192 -re esküsznek hát legyen. Még így is a CD-s adatmennyiség töredékénél vagyunk!
Nem tudom, a CD előállítása olcsóbb-e, vagy a kazettáé, de az biztos, hogy a boltban 2000 Ft-ért megvett kazetta élettartama gyakran gyengébb, mint egy 150 forintos üres kazettáé. Mert szar minőségű az alapanyag. Ezek után miért vegyek gyári kazettát? Mert olcsóbb, mint a CD? Marad a másolás. CD-re vagy kazettára.
hejj. szerintem nem gáz a másolás... éljenek meg a zenekarok a koncertezésből. ha olyan faszák, élőben nyomják, és kell az embereknek, akkor a szponzorok is a zenekarok mögé állnak. és akkor jó lesz nekik is,meg nekünk is.