Amíg Ti meccset néztek, és hallgattam Kókát az Estében. Állandóan minőségjavításról hablatyolt, de arra nem tudott érdemben válaszolni, hogy mitől növekedne a minőség a vasúton.
Volt még egy érdekes mondata: "Van olyan vonal, amin senki nem utazik. 3-5-10 ember vonatonként". Tehát neki a vidéki ember senki. Köszönjük, most már tudjuk. Ezek szerint a buszon utazó 3-5-10 ember is senki. A kisfalvaknak vége, ott már csak a "senki" lakik. Legalábbis ők a Parlamentből így látják. Azt meg már rég elfelejtették, amikor tavasszal minden nap a senkik közé jártak szavazatokért kuncsorogni.
Hófúvásban minden vonat közlekedett ezeken a vonalakon késés nélkül.
Nem késés nélkül, de közlekedett. A busz meg az árokban feküdt.
Ha ott 2 pár Bz megy, akkor a 2 pár busz nem ugyanakkora kapacitás?
Pont ugyanannyi. A vidék meg süllyedjen el a mai helyzetében. 2 pár vonat=2 pár busz, azaz 0=0. Nagy igazság, de ettől nem megy előbbre az ország.
Nyíradony - Nagykálló; sirassuk, oké. Volt már türelmed végigutazni? Mennyi utas volt?
Speciel a 112-es vonalnak nincs sok értelme valóban, meg a Kisszénás-Kondorosnak sem. Én a 62-es vonalat utaztam végig 3x is oda-vissza. 3 ember volt rajta/vonat.
Nem volt értelme. De a 23-as vonalban nem lennék biztos.
szerintem egy kicsit az ott élő emberek fejével is kellene gondolkodni...
Én elbeszélgetek minden alkalommal a helyi emberekkel. És mindenki elsírja a vidékük elmaradottságát, és vasút hiányában még tovább szakadását. Márpedig ahol a falu 100 lakosa közül 60 nyugdíjas, annak nem hiszem hogy mindnek van autója.
az x mrd Ft-os megszorításokból miért pont ne a vasút vegye ki a részét...
Vegye ki a részét. De a volán is!
Nem akarok senkit meggyőzni. Ezek az én gondolataim a dologról. Most pedig meccset nézek.
A mai döntéshozók csak annyit látnak: ott vannak azok a mellékvonalak, viszik a pénzt. Fogalmunk sincs, mit kezdjünk velük. Fogalmunk sincs arról (vagy egyéb okokból nem akarjuk), hogy lehetne egy összehangolt, hatékony közlekedési rendszert alkotni. De valamit tenni kell, mert Mariska néni szemét szúrja a 95-ös vonal, meg taxxx bácsi szemét az ott integető bakter. Nosza, zárjuk be az egészet. A birka nép pofáját meg befogjuk egy-két busszal, máshol is elviszi az az embereket. És eladjuk magunkat, hogy hány milliárdot megtakarítottunk. Hogy valójában mennyit? Az úgysem fogja tudni senki, hisz mi sem. De nem is fontos. Csak egy nyűggel kevesebb lesz, van nekünk úgyis elég bajunk. Négy évig eltapsoltuk az ország pénzét, hát most valami látszatintézkedést fel kell mutatni az adóemelések mellett.
Akkor megtaláltuk! Azért tartunk tehát itt. (A mellékvonalak is,hiszen a népesség ugyan csökkent,de nem ilyen arányban.) De erről már Murphy értekezett-több mint húsz éve-a "sárga" könyvében: alkalmatlansági axióma néven.
Szerintem a recept: - ütemes menetrend, - buszhálózat racionalizálása (arra használjuk a buszt, amire való, tehát ráhordó funkció), - jármű és pálya állomány kismértékű javítása (használt kocsikkal, motorvonatok révén felszabaduló kocsik), - mellékvonalak és a ráhordó buszhálózat regionális szervezése.
Ha mindezt megcsináltuk, akkor 1-2 év alatt kiderül, hogy mi az, ami valóban életképtelen. Addig csak vaktában lövöldözünk.
Ez így csak féligazság,ám a gyakorlatban tényleg ez (és így) működik. De hogy is jutok én akkor el egy adott pozícióba? Itt van a diplomám az összes sallangokkal;este beveszem a "szaktudás" tablettát és reggel kész szakember vagyok? 50% nyerési esély a BlackJack-játékban is van-szakmánkban illik nagyobb "odds"-ra törekedni.
"megintcsak támogatom hogy a Cargót meg a felesleges ingatlanokat eladják. miért? mert a vasúti szállitmányozásban európaszerte verseny van (kialakulóban), ahhoz pedig a mávnak egyszerüen nincsen tökéje hogy túléljen. kész, ennyi. abból bejön pár 100 milliárd, abból lehet a hosszútávon is állami kézben lévö személyállítást, pályaudvarokat és pályákat modernizálni stb. stb. a máv ingatlanjait pedig felveri a gaz meg a parlagfü. az jobb?"
Az elképzelés jó, csak az a baj, hogy a befolyt pénz nem erre, hanem a politikusok luxusautójára fog menni.
azért a "komcsizás" elött gondolkodni is kéne egyeseknek
nem mintha a dologot nem szakmai oldalról kellene vitatni, de ha már politika, legyen: tökés gazdaságban "komcsizással" saját magadat járatod le
--
nade, vissza a témához
kicsit komplikáltabb a dolog mint "a rohadt gonosz tökés-kommunista" el akarja pusztítani az országot..
érdekes hogy egyeseknek nem tünik fel, hogy ezek a vonalak a máv bevételének 1 %-át, utasforgalmának 2 %-át adják, ugyanakkor a pálya 12,2 %-a, hmm, azért el kéne gondolkodni nemde? no teherforgalom, kivéve az dorog-komárom (cementgyár, suzuki, papírgyár stb.)
nyilván van valamennyi ráhordó szerepük ezeknek, de a legtöbbjének tényleg nincs, megoldják azt a buszok meg az autók; föleg ha sikerül megoldani a fordák, menetrendek összehangolását
és itt jön be az amit a kóka mondott és többeknek csak elsiklott a füle mögött: iszonyatos párhuzamos kapacitás épült ki a volán társaságoknál, ma már gyakrabban járnak buszok és értelemszerüen több települést is érintenek, és ha egy bz-vel veted össze a kapcitástra se lehet gond...
félreértés ne essék, számomra is kedves néhány vonal, amit én szvsz. megtartanék. melyek ezek? például a bükk vagy a balaton térségében, turizmus stb. stb. stb. de ezeket meg pont ezért nem tartanám állami kézben, magántulajdonosnak, az majd odafigyel a költségekre és a minöségre
nade, vissza a volánokhoz. ma van 22 (?) volán az országban. mind állami cég, rengeteg párhuzamos kapacitás, a felelösség teljesen elveszik, átláthatatlan az egész
mivel a vasúttal ellentétben a közúthálózat nem jelent monopóliumot, megintcsak egyet kell értenem: 6-7 cégbe kell az egészet szervezni, privatizálni öket, rendkívül szoros szabályozással és felügyelettel, minimálisan elöírni hogy pl. minden kis településre is minimum x busz stb. stb. stb. a verseny majd letöri a költségeket és a minöséget, és megintcsak nem az állam pénzéböl kell feltökésíteni, új buszokat beszerezni stb.
(a nagyvárosokban a tömegközlekedés az más tészta, az mindenhol monopólium, annak maradnia kell állami kézben; hasonlóan a vasúti személyszállításhoz)
megintcsak támogatom hogy a Cargót meg a felesleges ingatlanokat eladják. miért? mert a vasúti szállitmányozásban európaszerte verseny van (kialakulóban), ahhoz pedig a mávnak egyszerüen nincsen tökéje hogy túléljen. kész, ennyi. abból bejön pár 100 milliárd, abból lehet a hosszútávon is állami kézben lévö személyállítást, pályaudvarokat és pályákat modernizálni stb. stb. a máv ingatlanjait pedig felveri a gaz meg a parlagfü. az jobb?
a bejövö bevételböl + 14 évig EU támogogatástból a fennmaradó (80-85 %) máv-pályát lehet modernizálni, söt hosszútávon újakat építeni a harántirányú kapcsolatok erösítéséhez
de vissza az eredeti kérdéshez: a "komcsizók" minek örülnek jobban? ha azon rágódhatnak hogy a költségvetés szar helyzetét ócsárolják, amiböl a máv éves szinten 150-200 milliárddal veszi ki a részét (ha az eszköz és ingatlanállomány amortizációját is számítanák akkor "kicsit" megugrana az összeg..), ez most jobb?
ha jelenlegi pályák 70-80 %-át a következö 2x7 évben (eu-ciklus) modernizálni lehet, lecserélni a gördülöállományt, kulturált körülményeket teremteni és évi ~ 10 milliárd veszetségtöl megszabadulni annak árán hogy az utasok 2 % buszokra "kényszerül" (ami valószínüleg modernebb, tisztább, gyorsabb, gyakrabb és olcsóbb), akkor legyen
az elbocsátásokról meg annyit, hogy a máv "papírtologató" osztályain több ezren dolgoznak. tudja valaki hogy hányan dolgoznak a molnál ugyanilyen szerepkörben?.... és hogy mennyi pénzt termelneki ök?... vagy az ÖVB-nél?
Fogalmam sincs, mit tartalmaznak a számaid. Én azt állítom, hogy azt a vonalat ennek töredékéből is lehetne üzemeltetni, ha lenne rá szándék. Igaz, csak addig, amíg végleg szét nem rohad.
Ne ess túlzásokba -kérlek! Mindenki tudna példákat mondani az ún. menedzser tipusú vezetők "szakmailag" mekkora idióták tudnak lenni. Nem állítom,hogy mindenkinek inasként kell kezdenie;azt azonban igen: egy vezetőnek az eggyel alacsonyabb munkakört is el kell tudnia látni. Különben hogyan lesz tekintélye,ha közröhely tárgyát képezi. Ez még a vasútnál is átkozottul igaz kell legyen. (?)
Csak olyan embert kellene igazgatónak rakni, aki legalább megjárta az adott dolog ranglétráját. Lásd a MÁVnál: volt forgalmis, mv állomásfőnök és így tovább. Az ilyen vezető jobban értene a vasúthoz, mint a politikus barátja, akitől ha megkérdeznéd melyik mozdony beceneve a csörgő, akkor kihagyna az összes tudománya.
Szerinted a 2.2-es költségszintet még figyelembe kellene venni vagy véleményed szerint a 2.3-as is még belefér? Esetleg csak a 0. szint? Vigyázz azonban, a személyi költségek csak az 1-es szinten jelennek meg...
Gondolod, hogy nem láttam már ilyet. Rólad ugyanezt kötve hiszem...
Sorompókezelő és szolgálattevő nem kell, az egyetlen Bz attól még közlekedhet. Csak szervezés kérdése. A mozdonyvezető helyett kell buszvezető. Bz helyett kell busz. Na jó, a kalauz bérét megtakarítjuk. De az nincs 150 millió.
Te egyébként pályaköltségről beszéltél. Tudod is hogy mi az?
Szerintem ilyen alapon mindenkit el lehetne zavarni. Tarthatatlan, hogy az FKF Rt. vezére nem csüngött évekig a kukásautón. Bizony! Rettenetes! Munkáskádereket újra...
Számolgass már egy kicsit légyszíves, ha Mariska néni nem teszi meg. Tudod, már romlik a szeme és a kisunokája a matek szigorlathoz elvitte az abakuszt.
Szerinted mibe kerül 3x5 sorompókezelő és 5 szolgálattevő foglalkoztatása? Ez kb. 50 milla évente.
1. Ugyanaz. Mennyi a tehervonati forgalom ezeken a vonalakon?
2. Ezeket a vonalakat felújítgatni a "stratégiai céloknak" megfelelően kb. annyiba lenne, mint újat építeni helyette. Lásd Zala.
3. Szerintem pedig igaza van. A néhány vasútb.-n kívül az emberek általában A-ból B-be akarnak eljutni, nem vonatozni.
4. Igen. A vonat megáll egy településen általában 1-2 helyen. A busz 15 helyen. A busz elmegy azokba a falvakba is, amelyeket a vonat bölcsen kikerül. Ezeket a falvakat a vonalrókl felszabaduló buszokkal szolgálnád ki?
5. Istenem, ez a tél. Ez már csak ilyen. Hófúvásban minden vonat közlekedett ezeken a vonalakon késés nélkül.
6. Ha ott 2 pár Bz megy, akkor a 2 pár busz nem ugyanakkora kapacitás? Nem kötelező válaszolni. Nyíradony - Nagykálló; sirassuk, oké. Volt már türelmed végigutazni? Mennyi utas volt?
7. Ez hülyeség. A buszos társaságok se hülyék és megvannak az együttműködési lehetőségek.
8. Nem tartom alaposnak a kijelentésed. Szerintem a nagy párt és a kis párt nem szeretne az önkormányzati választásokon is helyzetben maradni? Nem kell válaszolni, biztosan nem gondoltak ebbe bele.
Nem szeretném a gyászhangulatot ünneprontóan feloldani, de szerintem egy kicsit az ott élő emberek fejével is kellene gondolkodni... valamint el lehetne filózgatni azon is, hogy az x mrd Ft-os megszorításokból miért pont ne a vasút vegye ki a részét...
Mielőtt bárki mocskolódna, hogy a pezsgős koccintás szünetében írtam ezt a szösszenetet, azt leállítanám. Alapvetően vasútpárti vagyok; de ésszerűen.
Arra sem gondol a tisztelt Miki egér úr /KÓka/, hogy a buszokon az EU bevezetetti az biztonsági övet, így nincs olyan, hogy állnak az utasok a buszon. Ha sok az utas, és busz nincs elég, akkor mi van? A vonat után legalább lehet vagont kapcsolni /mamíg van kapacitás/ a busz után nem lehet. Amúgy a buszos utazás köztudottan drágább, mint a vasút, így nyilvánvaló, hogy csak bevételt akar növelni az állam a MÁV kárán.