hmmm... mondjuk úgy, nem minden arany, ami fénylik. Szó van min. 26 vasútvonal leállításárol, többek között olyanrol, aminek történelmi értéke van. De nem ez számít, csak a pénz. Ha nem is sínek, de egész rézdróttekercs meg miegymásnak lába kelt. Ha hallottál róla, Németországban kilopták a felsövezeték-oszlopok vastag, földelés drótjait, söt, síneket is. Épületek? Mondjuk azokat rendben tartják, illetve sokat eladtak, ami most magán kézben van. Nehogy félre érts: élesen elítélem a vasút rombolását, visszafejlesztését, bárhol is legyen az. Csak arra akartam rámutatni, hogy máshol is vannak problémák, nem is kicsik.
Micsoda? Van magára hagyott, kifosztott, összedőlés szélén álló állomásépület, növényzet sűrűn benőtt, hiányos és rozsdaette vasúti pálya? Hol? Megyek, megnézem!
Én többször hallottam a hiradokban (tv2) hogy azért csak szüneteltetésről és nem megszüntetésről beszélnek, mert utóbbi esetben költeni kellene a pálya felszedésére. Na most ha ezt nem az újságíró találta ki, akkor ez már önmagában is minősíti, hogy milyen munkát végeztek és mi célból.
Te pedig nyugodtan járhatod még évtizedekig az összedőlő, szétrohadó, növényzettel benőtt vonalakat, illetve a helyiek vállalkozóbb szellemű tagjai is jól fognak élni egy ideig a maradványokból.
Sajnos az ország pedig egyre inkább egy romhalmazzá fog hasonlítani. Ami Ausztriában elképzelhetetlen, az nálunk mindennapos lesz. Hála szakembereink áldásos munkájának.
Elnézést, hogy egy műveletlen, dilettáns és demagóg hagyományosan szocliberálgyűlölő bátorkodik kérdezni:
- Készültek-e irányelvek abban a nagy létszámú, a témát és az adott vonalat maximálisan ismerő bizottságban arra vonatkozóan, hogy mi fog majd történni a vonallal a bezárások után? Magára hagyják, elagyják esetleg őrzik, karbantartják? Ez szintén vonatkozik a még lakott állomás és kiegészítő épületekre is. Marad e- pl. áram az épültekben és ki fogja fizetni a számlát?
- Kidolgozásra kerültek-e azon előterjesztések is, hogy milyen intézkedések lépnek életbe na netán mégis egyik-másik vonalat újra vagy csak ideiglenesen meg kell majd nyitni üzemzavar, baleset vagy helyi erők nyomásából kifolyólag? Ki fogja és miből fogja pótolni az ellopott tárgyakat, berendezéseket?
- Megoldódik-e az ott élő vasutasok, a vasút kapcsán ott élők további élete? Vezénylés, költözködés, nyugdíj, közművek biztosítása, végkielégítés.
- Mi történik a szinbeli és vasúti biztosítóberendezésekkel, hidakkal, csatornákkal, egyéb műtárgyakkal, pl. alagút? Karbantartás, javítás, festés, stb. vagy majd beomlik, összedől, ellopódik?
- A vasút helyben maradó vagyontárgyaival van-e valami további cél, hasznosítás, értékesítés, lebontás? Veszélyes anyagok kármentesítése, veszélyessé váló épületekbe való bejutás megakadályozása, figyelmeztető jelzésekkel való ellátása.
Távközléstechinkai rendszerek maradnak, esetleg szinesfémként hasznosulnak?
Marha egyszerű azt mondani, hogy holnaptól nem jön többet már a vonat.
Hentes, (aki a hajtányával egyre többet és többet fog majd hajtányozni és szomorkodni amíg még lesz sín a bezárt vonalakon...)
"Nehogy már valaki azt mondja, hogy a számviteli, társasági stb törvények miatt KELL ezt csinálni."
De bizony. Ez a törvény. A MÁV pedig - bár állami tulajdonban van - mégiscsak egy vállalkozás. Így a számviteli törvény rá is érvényes.
"Még a töredék ekkora infrastruktúrával rendelkező MALÉV sorsa sem ezen múlott. És egyszer egy új MALÉV-ot létre lehetne hozni, egy új MÁV-ot soha."
Szerinted a Malévet (amely nagyjából tizedannyi veszteséget termel évente mint a MÁV) nem próbálja meg eladni az állam?
Vajon ha most azt jelentették volna be, hogy az állam bácsi - hasonlóan a Malév-hez - a MÁV-ot cakkumpakk el kívánja adni az első érdeklődőnek, akkor mekkora sírás lenne itt a topikokon?
Majd a Zalabaksán, Zalatárnokon stb. lakók ebből csak annyit fognak észlelni, hogy a főutcán naponta nem 5000 hanem 5100 kamion fog ~80km/ó sebeséggel végighajtani...
ez sajnos nem csak Magyarországon van így. Mit gondolsz, így legalább van mire azt mondani hogy a vasút deficites. Elöször jó sok pénzt belepumpálni, azután meg jajgatni hogy mennyibe került, végül pedig bezárni. Ismerös. A hülyeséget külföldröl másolni elsörendü!
"Ha meglesz a vasúti híd Szegeden..." A vasúti híd MEGVOLT kb. 86 éven keresztül - de az elmúlt 61 és fél év nem volt elég az újjáépítésre... Valaki írta (talán az "Elveszett vágányok..."-ban), hogy nehézkes lesz az újjáépítése, mert kórházat, vagy mit éptettek az útjába...
Kedden és szerdán alkalmam volt beutazni a 11-es vonalat Veszprémvarsánytól Veszprémig, majd Veszprémtől Vinyéig és vissza. Hát bizony volt utas szép számmal, ha a vonatok nem Bzmot+Bzx+Bzmot, vagy ami még előfordult: Bzmot+Bzmot+Bzx+Bzx felállásban közlekednének, hanem mondjuk Bzmot+Bzx -ként, akkor elég szép lenne a kihasználtságuk. Ezt a vonalat megszüntetni amúgy is ökörség lenne, inkább a turisztikai hátteret kéne még fejleszteni.
Ipolytarnóc és Nógrádszakál között autóbuszokkal kell utazni
Ipolytarnócnál nagy erőkkel dolgoznak a korábban - az esőzés következtében - megrongálódott pálya helyreállításán.
Ipolytarnóc és Nógrádszakál között a pálya helyreállítása miatt - amely legalább két-három hetet igénybe vesz - valamennyi vonat helyett autóbuszok szállítják az utasokat. Ismeretes, hogy ezen a szakaszon a kedd éjszakai özönvízszerű esőzés mintegy 1500 méteren elmosta a pályát, a kár elérheti a hatszázezer forintot is.
A szlovák vasúttól kapott tájékoztatás alapján a füleki árvíz miatt a vonatközlekedésben továbbra is korlátozások vannak. Az Urpin nemzetközi vonat csak Losoncig közlekedik, a vonat Budapest Keleti pályaudvarról induló járata csak Somoskőújfalu állomásig megy. A szlovák vasút Somoskőújfalu ás Losonc között vonatpótló autóbuszokat állított be. A személyvonatok helyett is autóbuszok szállítják az utasokat Somoskőújfalu ás Fülek között.
Összefoglalnám, amit vitakultúra tárgykörben e topicon tanultam, talán más is okul belőle:
1. Állítok valamit. 2. Aki egyetért velem, annak véleményét elnevezem szakmainak. 3. A fent szakmainak nevezett topictárssal hajlandó vagyok hosszan megvitatni, hogy egy adott Bz-n 8 vagy 9 utas volt, egy vonalon az utaskilométer teljesítmény 540 vagy 550 ukm, esetleg még azt is, hogy mekkora a pirospozsgás bakter cipőmérete és lábszaga. 4. Aki nem ért velem egyet, ellenvéleményt fogalmaz meg, neadjisten a buszok hátrányairól vagy a vonatok előnyeiről mer beszélni, arról gyorsan levezetem, hogy politizál. Ezt könnyen megtehetem, higy véleményem, megbízatásom, életcélom immár kormánydöntéssé vált, így természetes, hogy aki velem vitatkozik, az a kormánnyal is vitatkozik, tehát politizál. 5. A politizálókat gyorsan kitiltatom a szent szakmai topikokból, véleményüket töröltetem, azaz megsemmisítem. 6. Végül a többiekkel egész véletlenül tökéletesen egyetértünk.
Valahonnan ismerős ez az eljárás. Nincs ötletetek honnan?
Tudtuk, hogy a mellékvonalak nem tarthatóak sokáig fenn, de a 29 mellékvonal felszámolásának bejelentése bizony felkavarta a vasútbarátok érzelmeit. Ha ez nem történt volna meg, akkor megérdemelnénk, hogy az egész Magyar vasútat bezárják holnapra...!!!
Reménykedtem, hogy 5 évente bezárnak 8-10 vasútvonalat, mig az ország teherbíró képessége, és a pannoncica elbírja a többit... Nem ez történt...
A legszomorúbb, hogy ez nem menti meg a vasútat a hanyatlástól, és nem állítja vissza a MÁV renoméját, mert semmiféle hangsúlyos vasútfejlesztés nem áll a másik serpenyőben. Ez a 6 milliárd csak egy csekély tétel egy A4-es papiron, de a vasútbarát szíveknek egy nagy csapás. Kétségeim vannak, hogy összeségében megtakarítást fog eredményezni a költségvetés számára...
Ha a költségvetés megszorul, akkor éppen a legnagyobb kiadási oldalon kellett volna megszorítani. Ez lehetne például a 13 havi nyugdíj közel 200 milliárdos tétele, vagy az operetthadseregünk 160 milliárdos tétele, itt nem számolva az új vadászgépek 400 milliárdos tételét. Szánalmas, hogy hadseregünkben 3-4 tiszt jut egy harcoló katonára, majd ezek a zsebhuszárok már ötven éves korukban elmennek nyugdíjjasnak... Tényleg ilyen sok pénzünk van?!
Egy érdekes, és Pécsett készült (taxxx figyelj!) tanulmány szerint Magyarországon évente a közlekedési balesetek közvetlen orvosi költsége 20 milliárd forint, az egészségügyre háruló teljes költsége 130 milliárd forint...!
Ebben a megdöbbentő költségekben nincs benne az anyagi kár, a rokkantsági nyugdíj, vagy az adókiesés...
Sikerült néhány topiclakónak az elmúlt 24 órában mélyen alulmúlnia önmagát... Akit az indulat, vagy a felháborodotság vezérelt annak van mentsége, de aki erre gyülölködve reagált, annak nincsen...
Sikerült néhány új emberke hozzászólását is ide, és az anyatopicba "begyűjteni", akik vagy fikanickként nyílatkoztak, vagy olyan emberként, akiket soha nem érdekelt a vasút, de jó volt számukra itt tombolni egyett. Remélem többet nem láttom itt őket...