Kedves manhattan, szvsz Lamfalussy inkabb egy pozitiv kontextusba tenne az idezetet: az euro kikenyszeriti azokat a valtozatasokat, amiket nelkule soha nem tettek volna meg. azaz, persze hogy "korai" volt a bevezetese, de ez csak ezzel az "atvereses" modszerrel mehetett, a nemzeti kormanyok mar benne vannak a surujeben, loholnak/unk a penzunk utan (de azert messze nem feladni magukat).
a mesterseges eu egysegesitesre itt egy szakallas tortenet, hatha mar regen lattatok:
The European Union commissioners have announced that agreement has been reached to adopt ENGLISH as the preferred language for European communications, rather than GERMAN, which was the other possibility. As part of the negotiations, the British government conceded that English spelling had some room for improvement and has accepted a five-year phased plan for what will be known as Euro English (Euro for short).
In the first year, "s" will be used instead of the soft "c." Sertainly, sivil servants will resieve this news with joy. Also, the hard "c" will be replaced with "k." Not only will this klear up konfusion, but typewriters kan have one less letter.
There will be growing publik enthusiasm in the sekond year, when the troublesome "ph" will be replaced by "f." This will make words like "fotograf" 20 per sent shorter.
In the third year, publik akseptanse of the new spelling kan be expekted to reach the stage where more komplikated changes are possible. Governments will enkorage the removal of double letters, which have always ben a deterent to akurate speling. Also, al wil agre that the horible mes of silent "e"s in the languag is disgrasful, and they would go.
By the fourth year, peopl wil be reseptiv to steps such as replasing "th" by "z" and "w" by "v."
During ze fifz year, ze unesesary "o" kan be dropd from vords kontaining "ou," and similar changes vud of kors be aplid to ozer kombinations of leters.
After zis fifz yer, ve vil hav a reli sensibl riten styl. Zer vil be no mor trubls or difikultis and evrivun vil find it ezi tu understand ech ozer.
- úgy emlékeztem, Finnországé még nem volt bent 1991-ben; lehet, hogy nem csak neki: ezért tettm kérdojelet.
- utánanéztem: ok 1990-et jelölik meg az EMU elso szakasza kezdetének, amikor a tokemozgások teljes liberalizációját végrehajtották a közösségen belül (ebbe is bele lehet kérdezni, hogy mennyi adminisztratív akadály maradt még a pro forma felszabadítás után), bár persze ez inkább a TEU-hoz kellene kötni, mert az foglalta szerzodésbe a folyamatot.
- Az "Európai Monetáris Unió" feloldás tetszik; én nem emlékszem arra, hogy láttam volna, de jó. :) Lehet, hogy ha nagyon elbambulok, én is Európainak írom...
- értem, hogy elsosorban a gazdaságpolitikai lehetoségek szükségszeru korlátozásáról tartasz. Mondjuk az infláció megfékezésének megnehezésédétol (pl. mi lehetünk majd erre példa: dinamikus növekedés, magasabb kamatok, beáramló hatalmas toke, sterilizáció kiesik ugyebár, az infláció megno...), vagy recesszió esetén nem lesz mód sem leértékelésre, versenyképességnövelésre, sem kamatcsökkentésre... Ez jogos. De ezért hoztam fel példának az USÁ-t. Ott sem lehetséges ilyesmi. Csak a pénzpiaci eszközök mennyiségére, ezzel párhuzamosan a kamatra tud egy picit hatással lenni a szövetségi állam, de azt sem nagyon. Igaz, a munkaero mobilitása valóban jóval nagyobb, de hát az gyakran még csak súlyosbítja a bajokat, a fejlodésbeli különbségeket. Vagy tévednék?
Bár mehetne Járai úr tájékoztató topikjába is, de ide jobban illik:
" Járai: van élet az EU-n kívül
2000-09-20 (a nyomtatott MH cikke)
Szent-Iványi István sajnálatosnak tartja, hogy immár a második
kormányzati politikus jelenti ki: van élet az Európai Unión kívül.
Az SZDSZ-es politikus lapunknak elmondta, a csatlakozás nagyon kritikus
szakaszában rossz üzenet, hogy a magyar kormány újabb tagja, ezúttal Járai
Zsigmond pénzügyminiszter beszél így, különösen akkor, amikor Orbán Viktor
hasonló kijelentése általános megrökönyödést keltett Nyugaton. A parlament
külügyi bizottságának elnöke szerint lehet arról beszélni, hogy van élet az EU-n
kívül, "de mi nem ott akarunk élni, és Magyarország szándékait világosan kellene
kommunikálni".
Járai Zsigmond a bécsi Kuriernak nyilatkozott, és úgy fogalmazott: nem lenne a
világ vége, ha elodáznák Magyarország EU-felvételét, az unión kívül is van élet, azt
nem utolsósorban fejlődésünk bizonyítja. Járai az MTI jelentése szerint arról is
beszélt: nagy gondot okoz, hogy a lakosság 40-50 százalékának az életszínvonala
az EU-színvonal alatt van, mintegy 30 százaléka pedig a rendszerváltás
vesztesének számít, és egyre csökken az esélye arra, hogy csatlakozzék a
középosztályhoz, vagy éppenséggel ahhoz a 20 százalékhoz, amely máris az EU
színvonalán él, azaz legkevesebb nyolcszor jobban, mint a vesztesek. Ezzel
kapcsolatban Szent-Iványi István megjegyezte, az is rossz üzenet az EU-nak,
hogy a magyar kormány a vesztesekről lemond, hiszen a csatlakozás a
felzárkózásról szól, és alapeszméje a szolidaritás.
Azon kevésbé csodálkoztam, hogy Orbán Viktor az EU-n kívüli élet lehetőségét
keresi, hiszen több nyilatkozatából is érezhető volt, vannak bizonyos fenntartásai a
csatlakozással szemben, s nem érzi át igazán annak lehetőségét - jelentette ki
lapunknak Kovács László. Az MSZP elnöke szerint az viszont meglepő, hogy a
komoly nemzetközi ismeretekkel rendelkező pénzügyminiszter is átvette a
miniszterelnök szerencsétlen megfogalmazását. Sajnálom, hogy a szervilizmus
erősebb Járai Zsigmondnál, mint a szakmai meggyőződés - tette hozzá az egykori
külügyminiszter."
Lehet persze kekeckedni, hogy a gaz coclib újság persze csak az ellenzékieket szólaltatta meg. (Kiv: MIÉP, vagy az már nem ellenzék?)
Viszont a kisgazdák és az MDF úgyis úgy táncolnak, ahogy az FMPP fütyül, tehát nem várható önálló (=eltérő, vagy kritikus) vélemény tőlük. Örülnék, ha tévednék!
Viszont, amikor azt mondja JZS az MTI szerint, hogy
"a lakosság 40-50 százalékának az életszínvonala az EU-színvonal alatt van, mintegy 30 százaléka pedig a rendszerváltás vesztesének számít, és egyre csökken az esélye arra, hogy "
hát akkor erre csak azt tudom mondani, hogy vagy bután, őszintén cinikus, vagy beépített coclibügynök, akinek a feladata belülről szétverni a kemény PR munkával elért kormányimázst! :-)
Pótkérdés: ha nem a kormány feladata, akkor kié növelni az esélyt arra, hogy azok akiknek az életszínvonala az EU-színvonal alatt van, és akik a rendszerváltás vesztesének számítanak, csatlakozhassanak a középosztályhoz?
Lantos egyetlen rugóra jár. Elhatározta, hogy ot a "magyarok" meg akarták semmisíteni és most bosszút áll. Kongresszusi különülés, hazánk EU-csatlakozásának megakadályozása NAPRÓL NAPRA.
és mi lesz azokkal akik jelenleg dolgoznak???
akiknek van (ha nem is túl jó) munkahelyük...
Azok a várható áremelést miből "kompenzálják"???
Nekik ki ad támogatást???
Az Airlines példa az érme másik oldala, a másik oldala
azok a vállalkozások ahol az "újgazdag" "tulajdonos" új mercit vesz a fiának,
a vállalkozás eredménye termelése javul, fiz.emelés nincs..bejelentés
minimálbéren...
Át kell rágnunk a témát megint. Ami nem érdekes:
- Az EU (masstrichti szerzödés) valóban 1993-ban (november 1) lépett életbe, ahogy korrigáltad. A 4 új tagjelölt (Ausztria, Svédo, Finno, Norvégia) kérvényei a teljes tagságra már rég benn voltak. (Ausztriáé pl már 1989-töl). Igy az új névadás már nekik is szólt-ill. inkább a késöbbi népszavazók elbüvölésére. Norvégia nem büvölödött el.
- A 3 új tényleg 1995 jan. 1-el vált taggá. Igaz a népszavazást 1994 nyarán tartották.
- A WEU-t szerintem 1955-ben alapitották, de nem lényeg. Ami a lényeges: a Maastricht szerzödésben benne foglaltatik a cél: a WEU (bitonsági- és külpolitika) integrációja az EU-ba. Azzal nagyon egyetértek, hogy ebböl semmi se történt azonkivül, hogy minden évben elmondják, hogy integrálni kéne.
A tööbi észrevételt az EMU-ról, ECB-röl összevonnám:
- a maastrichti szerzödés az EMU-ba való átmenet 3 fokozatát irja elö-mint tudod.
1. 1992-töl: a gazdaságpolitika és monetáris politika jobb összehangolása
2. 1994-töl: az EMI megalakulása
3. 1999-töl: az EURO-ra való átállás
A 3. szakasz nem lép automatikusan életbe, arra a tagállamoknak qualifikálniuk kell magukat; ill népszavazást rendeztek róla. Mint tudod, az EU pofára esett a dán leszavazástól 1993-ban, hiszen készpénznek vette, hogy minden ország belép a M-i EU-zone-ba. Még az is felvetödött, hogy kizárják-e Dániát emiatt a közösségböl (Orbán vigyázz! Demokratikus tüzzel ne játssz!) Aztán lehiggadtak a fejesek.
Igy az EU szépen ketté vált: lett belöle egy EMU nélküli Maastrichti EU, (ezért hivom én csak úgy, hogy EU, mert az elsö 2 fokozat nem ér semmit, csak a 3.), meg lett belöle egy igazi Maastricht vonal EU.
- szakmai publikációkban is elöfordul, hogy az általad emlitett EMU 3 fokozatot Európai Monetáris Unió 3 fokozataként mutatják be. Annak ellenére, hogy tévednek, valójában nekik van igazuk - mivel nincs gazdasági unió, csak pénzügyi. Egyszer már idéztem Lámfalussy véleményét, hogy szerinte az államfök be lettek etetve, amikor belementek az EMU-ba: ugyanis nem értették meg, hogy idövel át kell állni egy egységes gazdaságpolitikára. Ez pedig oda vezet, hogy a tagállamoknak fel kell adniuk nemzeti kormányukat.
Én hozzáteszem: vagy bukik a Euro. Ebben jobban reménykedem.
Az EMU-t és ECB-t ezért tartom közgazdasági idiotizmusnak. Pontosan a Te véleményedet osztom:
A FED egy egységes országot kormányoz, egy pénzügyminiszterrel, egy adó- infláció- költségvetésipolitikával, (egy olajválság kezelési politikával) nagyjából nem túl nagy regionális különbségekkel. De ha vannak különbségek, az se vészes: az USA-ban olyan flexibilis a töke- és munkaerövándorlás, amiröl egy európai nem is álmodhat.
A GDP novekedes MAGA UTAN VONJA a fizetesek emelkedeset. Pelda: uj gyar koltozik Miskolcra $400 havi brutto fizetesekkel. Ez EMELKEDEST jelent munkanelkulieknek vagy akik most 250 bruttot keresnek.
$5000 magyar GDP-bol nem tudunk osztrak fizeteseket fizetni mely $17,000 GDP alapul.
Az IGAZI kerdes azonban, hogy a jelenlegi $400 a modern gyarakban, hogy fog novekedni $800-ra. Mert ugyebar itt modern gyarakrol van szo mely egyenloek a nemet gyarakkal es jol kepzett fegyelmezett munkaerorol mely egyenlo a nemettel, de a fizetesek nem $1800 mint No-ben.
A munkaltato jovoltabol valoszinuleg nem fognak a fizetesek ugy emelkedni, ahogy a magyarok szeretnek. Ezert szakszervezetek, sztrajkok, munkahelyvaltoztatas, politikai aktivitas es tuntetesek szuksegesek a fizetes emeleshez. Ez a demokracia resze.
Viszont a dolgozoknak is figyelembe kell venni a realitasokat: ha tul sokat kovetelnek, lehet,hogy a gyar atkoltozik Lo-ba azt remelve, hogy a lengyelek kevesbe kovetelozok. Itt peldaul az Eastern Airlines alkalmazottai kisztrajkoltak a legitarsasagot a letezesbol! Mit nyertek vele? Pedig a management mondta nekik, hogy a verseny miatt nem emelhetik a jegyarakat!
Summa-summarum ha GDP fel megy $10,000, ketszer annyi jovedelem elosztasan lehet vitatkozni.
Az EU tagsag DOLLAR MILLIARDOKAT fog onteni infrastrukturaba, oktatasba, egeszsegugybe, kornyezetfeltisztitasba. INGYEN PENZ!!! MANNA AZ EGBOL! Evi 2-3 milliard dollar legalabb 10 evig! Ezt lehetetlen vona kipresselni a koltsegvetesbol! NIAGARA VIZESES DOLLAROKBAN! Pelda Go, So es Portugalia.
Raadasul tobb gyar fog idekoltozni az EU tagsag miatt! Varhatoan munkeerohiany lesz Mo-n 2006-ra. 2010-re fel millio lengyel Mo-n fog dolgozni.
Miert nem beszel LANTOS a magyarsag brutalis elnyomasarol Erdelyben? Talan azert mert roman felesege van?
Az ilyen fajta nyilatkozatok hatarozottan anti-magyar jelleguek, s igy nem lehet segiteni a cigany kerdes megoldasan. Viszont ha a kepviselo elrendezi egy ameriaki gyar Ozdra telepiteset, az igazi segitseget jelentene a ciganyoknak.
A GDP növekedése nem vonja maga után a fizetések emelkedését...
A GDP ugyebár azért emelkedik, mert a vállalatok termelnek,
amelyek azért termelnek, mert az ottani munkavállalók dolgoznak...
Viszont a megnövekedett termelésből - forgalomból - eredményből
származó többletből nem fordítanak a vállaltok bérezésre..
Végül semmi nem kényszeríti őket erre...
Az EU tagsággal ez nem változik meg...Legalábbis egyetlen
elemző "szakértő" "politikus szájából hitelt érdemlően ezt még nem
hallottam...
Maximum annyit, hogy "reménykedem benne", "a párt őszintén hisz ebben",
meg ehhez hasonló süketelések...
A kormány reakciója annyi hogy a minimálbér legyen 40 EFT...
Mondjuk semmi nem fogja megakadályozni a vállalkozásokat
a "részmunkaidő" alapú alkalmazásra való áttérésben...
A Vállalkozások hány százaléka jelenti be minimálbérre a munkavállalóit???
Az EU tagsággal ez miért változna meg???
Idejön egy német vállalkozó, látja itt még ezt is "büntetlenül" megteheti, nosza
miért ne???
Ez persze a statisztikákban emelné a "foglalkoztatottsági rátát", de összeségében a
helyzet akár tovább is romolhat...
Az utolsó mondatod felkeltette a figyelmemet..:
"szakszervezetek, sztrajkok, munkahely valtoztatasok es tuntetesek. "
Ez azt engedi suggalni, hogy csak ezzel lehet elérni a
teljesítménnyel arányosan "reálisabb" bérezést...
Akkor viszont ha csak így megy, akkor az átlag munkavállaló számára
teljesen mindegy hogy MO EU tag vagy sem, a helyzete nem javul sem így sem
úgy...
A Vállalkozásnak biztosan jót tesz én ezt nem tagadom, nőne az eredménye
20-30 százalékkal..ez könnyen lehet...de ha az utóbbi 10 év tapasztalatát
tekintem..ez magának a munkavállalónak nem jelent +jövedelmet...
Akkor meg miért szavazna IGENnel???
MÁS:
A termékek ára valószínűleg tovább emelkedne az EU szintre...
Sok termék szolgáltatás árában már megközelítette azt, de nem
MINDEGYIKben...
Hisz ha ma egy EU árnál 20-30%-al olcsóbban árult terméket felemelnének
erre a szintre alig venné meg valaki, tehát csak ilyen áron lehet eladni...
Az EUval megszünne a VÁM, szinten kiviheti ingyen az EUba, ahol persze
ez az áremelkedés nem érződik hisz ott ez "normális" jelenség...
ezáltal az itthoni árak minden teintetben legalább EU-s szintre emelkednek...
A bérek persze nem?
I. A terméket a munkavállalónak előbb kell kitermelni
II. Aztán a Vállalkozás kiviszi EUba, felemelt áron-...
III. Befolyik a pénz...
IV. eztán kap pénzt...ha kap..
Vagyis a II.-III-ik pontot kellene kiböjtölni a munkavállalónak, ha
ki tudja...Ma olvastam a háztartások eladósodása növekszik...
És a IV. is eléggé kérdéses...
Ilyen rendezetlen bérkörülények között szerintem az átlag
"nem határközelben élő" munkavállaó számára az idő elötti EU csatlakozás
hátrány mint előny...
A Magyar Munkaerő különféle okok miatt egyébként is az immobilitásról híres...
Még az ország elmaradott részeiből is alig indul meg népvándorlás a "fejlettebbek"
de nem elég fejlettek irányába...
U.I::
Lantos a szélsojobbveszélyrol
Tom Lantos demokrata képviselo szerint le kellene lassítani Magyarország, Lengyelország és a Cseh Köztársaság EU-csatlakozási folyamatát, "ha folytatódna a roma lakosság üldözése és kendozetlenül neofasiszta, ultranacionalista pártok kerülnének be a kormánykoalíciókba".
MTI-információ
Tom Lantos képviselo hangsúlyozta, az általa neofasisztának minosített Csurka István pártja bekerülne a magyar kormányba (a következo választások nyomán), akkor o élharcosa lenne annak, hogy erre a civilizált világ felfigyeljen. Az amerikai képviselo arról is beszélt, hogy miközben örül Magyarország, Lengyelország és a Cseh Köztársaság NATO-tagságának, szerinte le kellene lassítani az EU-csatlakozási folyamatot abban az esetben, "ha folytatódna a roma lakosság üldözése és kendozetlenül neofasiszta, ultranacionalista pártok kerülnének be a kormánykoalíciókba".
Egy, az amerikai külügyminisztérium álláspontját jól ismero, névtelenül nyilatkozó washingtoni szakérto Tom Lantos beszéde nyomán elmondta, az amerikai kormányzati körök valóban nagy jelentoséget tulajdonítanak a kelet-közép-európai romakérdésnek, de a problémakört összetettnek tartják, bizonyos megértéssel kezelik és nem tekintik az ottani hatóságok részérol megnyilvánuló tudatos romaüldözésnek. A szakérto szerint Washingtonban úgy látják, hogy a roma lakosság súlyos szociális helyzete részben a társadalomba való beilleszkedésük hiányos voltára vezetheto vissza. Az amerikai külügyi illetékesek figyelme egyébként a romák gondjait illetoen elsosorban nem Magyarországra, hanem inkább Szlovákiára összpontosul - mondta a szakérto.
- az Európai Unió megalakításáról szóló szerzodés 1993-ban lépett hatályba; a tárgyalások 1991-ben folytak róla, amikor az új tagállamok (többsége?) még be sem nyújtotta a felvételi kérelmét
- amúgy 1995-ben váltak tagokká
- az ECB-t nem értem, miért külön kezeli, amikor az az EMU része
- az EMU elso fázisának elindításáról egyébként 1989-ban döntöttek
- ekkor már szó volt az ECB tervérol is; az az 1992-es alapszerzodés-módosíás után került be hivatalosan a jogtárba
- jelenleg már a harmadik szakasz második alszakadszánál tartunk az EMU-ban
- a WEU-t 1948-ban alapították; a TEU-val persze alaposan átformálták... azóta is köszöni szépen, létezik. Más kérdés, hogy pontosan mit is csinál?
- ha az ECB közgazdasági idiotizmus, akkor ugyanannak lehet tekinteni a FED-et is, nem? Legyen minden USA-tagállamnak autonóm monetáris hatósága?
Lehet, hogy a te eszdéeszes Európád olyan lenne, ahonnan kizárhatnád a más véleményeket. Nyilván te is nosztalgiázol a "zsidók és kutyáknak" tilos a bemenet korszakra. Próbáld valódi énedet visszafogni. Ilyen Európa ugyanis nincs.
A tokebearamlas hatarozottan noni fog Lo-ba, Cso-ba es Mo-ba nyugati szakertok szerint a 2005-2006-os csatlakozasi datum miatt. Az ok egyszeru: senki se akar kimaradni a versenybol az uj piacokert vagy olcso munkaeroert.
Hogy mennyit fog Magyarorszag kapni 2006-ig $10 milliardot (ezt konnyu) vagy $30 milliardot (ezt nehez) csak tolunk fugg. A $30 milliard vizinariusi gazdasag politikat es vezetoket igenyelne. Kulonosen problematikus, hogy a mezogazdasag nem toke befogadokepes. Egy reszt az az oka, hogy nem gazdasagi szferanak van tekintve hanem sok minden masnak: a rozsadombi ugyved szavazo bazisnak tekinti, sokan az anyafoldet latjak benne amit nem szabad kulfoldi tulajdonba adni, masoknak a nagygazdasagok a TSZ-ket es a kommunizmust hozzak vissza, stb.
Termeszetesen jobb lenne ha minden magyar tulajdonban van, de en a legfontosabbnak a magas fizetesu allasokat tartom minden magyarnak. Mikor ez meg lesz, akkor gondolkodhatunk a magyar kapitalista osztaly kialakitasarol. Hiaba minden az ukranoke, ha nincs tisztesseges fizetesuk, csak boldogtalanok!
A fold eladast meg kell nyitni kulfoldieknek, ez EU kovetelmeny. Viszont ha a kormany nem kotelez egy minimum arat pl. az osztrak foldarak 60%-t, akkor spekulansok es kulfoldiek fognak nyerekedni a tulajdonosok karara.
Az EC 1994-ben 3 új jelöltet vett fel elöre meghatározott forgatókönyv szerint. Hogy az esemény még nagyobb legyen a Mount Everest-nél is, elhatározták, hogy -az igy Nyugat-Európát szinte már teljesen lefedö- közösség új nevet kap: EU. De hogy még nagyobb legyen az Európai össztartás optikája, 4 új területet határoztak meg a maastrichti szerzödésben ami fele az EU-nak haladni kell:
- WEU (egységes Ny-EU-i védelmi hadsereg)
- egységes (központi) külpolitika
- EMU
- ECB felállitása
Ebböl a legegyszerübb és leglogikusabb nem valósult meg: a WEU. A közgazdasági ididotizmus ECB igen és az EU rajta van az EMU csinálás útján.
Az új tagok felvételére nincs forgatókönyv (tehát stratégia), csupán politikusi megszólalások (ezek viszont soha nem EU határozatok, úgyhogy mindegy, hogy pozitiv vagy negativ tartalmúak). Az EU-nak csak egy határozatot kellene hozni, ez pedig a felvételi menetrend lenne. Ez esetben mentesülnénk a sok hülye nyilatkozatoktól, hogy most ki türelmetlen, ki tehetetlen. Ez esetben a jelöltek a költségvetésüket, gazdaságpolitikájukat is jobban tudnák tervezni. (Hogy hogyan azt T. Kálmánnak fogom megirni).
No most ha az EU nagyon akarná a keletieket felvenni, akkor mozdulna ez ügyben. S újra ünnepelhetné magát egy új névadással. Mondjuk az EU-t átváltoztathatná EURŇPŔRA.
Kedves Kalman!
Egyetértek Önnel abban, hogy Hazánk EU csatlakozása rendkívül kívánatos. Természetesen van élet az EU-n kívül is, de a magyar népnek valószínűleg érdeke a belépés, még akkor is, ha egyes politikusok rövidtávú érdekeivel az EU tagságra törekvő elkötelezett politika nem esik egybe. Néha persze fel lehet engedni egy-egy olyan "léggömböt" úgy, ahogyan a miniszterelnök úr tette, kedvezőtlen fogadtatás esetén ugyanis az "elejtett" mondatokat lehet magyarázgatni, illetve vissza is lehet vonni. Az azonban teljesen elfogadhatatlan és hihetetlen mértékű butaságra vall, amit a csekélyértelmű pénzügyminiszter művelt, hogy mindehhez még kontrázott is. Azt már régóta tudtam, hogy Járai nem úriember. Azt is sokan mondogatták, hogy valójában egy szervilis és ostoba apparátcsik. Valószínűleg igazuk van.
Az Ön pontjaihoz:
0: Lényegében igaz. Oroszország azonban fontos kereskedelmi partner lehet, főleg ha az olajárak magasak maradnak. Mivel a világ kőolajkészletei végesek, hosszabb távon az árak mindenképpen emelkedő tendenciát fognak mutatni.
1: Egyetértek, az ország más forrásból nem számíthat komolyabb segítségre. Az összegek persze kérdésesek, de az egyenleg várhatóan pozitív lesz.
2: Tényleg fontos a keleti régió fejlesztése. Ha Magyarország az EU keleti határa lesz, akkor van rá esély, hogy a Tiszántúl ugyanolyan gazdasági szerepet játszhasson, mint pl. Burgenland.
3: Én is úgy látom, hogy az EU polgárok és gazdaságpolitikusok elsősorban Lengyelország csatlakozásától tartanak. Ügyes politikával meg kell tehát próbálkozni azzal, hogy Magyarország külön elbírálás alá essen. Fontos lenne hangsúlyozni, hogy a tengerentúli országok mellett egy fellendülő Oroszország is újra jelentős piaca lehet a magyar mezőgazdaság termékeinek. Sürgősen le kellene viszont állítani azt az agrárpolitikát, amelyik az elaprózott birtokszerkezetet preferálja, hiszen pl. a lengyel mezőgazdaság súlyos bajainak pontosan ez az egyik oka.
4: Nem hiszem, hogy mindez ilyen egyszerűen menne. A tőkebeáramlás üteme valószínűleg lassul, egy konkrét csatlakozási dátum esetleg változtathatna ezen. Az oktatás, az egészségügy, az infrastruktúra stb. fejlesztése mindazonáltal alapvető feladat. Ráadásul e területeken a kormányzat közvetlenül segítheti a jövedelmek felzárkóztatását. Ha a gazdaság lendülete nem fullad ki, akkor okos és türelmes politikával van erre esély.
5: Az EU-csatlakozást teljesen és véglegesen (nem csupán taktikai okokból) elutasítók általában nem a gazdasági racionalitás alapján gondolkoznak, hanem érzelmi alapon, és sokszor "egyéb" (nyíltan ki nem mondott) érdekek mentén. Az életszínvonalat vagy a munkanélküliséget másodlagos problémának tekintik.
Üdvözlettel,
K.
Tegnap fel fullel hallottam vmit, hogy a Vilagbank-IMF is surgette az EU-t egy csatlakozasi menetrend kiadasara (ennek persze csak a top 2-6 jelolt eseten van lehetosege). Szvsz meg az euro gyengelkedese is a nagyobb hatarozottsag/realisztikus perspektivikussag fele nyomja az EU-t. Ez talan most mar egy igazi iranyvaltas, uj trend kibontakozasa.
Apád az ávához fordult netán, te pedig a moderátorokhoz. A dánok politikai döntést hoznak. Olvasd a külföldi sajtót is. Az euro elsosorban nem gazdasági döntés.
Mi hatarozza meg a fizeteseket? A GDP es a TISZTA jovedelem szetosztasa!!!!
Magyarorszag GDP $5000 per fo per ev, kb annyi mint 1987-ben(DE A GAZDASAG SOKKAL MODERNEBB). Viszont a jovedelem elosztasa megvaltozott kapitalista stilusra, ami azt jelenti, hogy felso 5-10%-nak jo megy, s onnat a csuszda lefele megy.
Ausztria GDP $17,000, tehat kapitalista elosztast feltetelzve, az osztrak fizeteseke tobb mint 3 szorosak a magyarenak.
Ha Kelet-Mo iparositve lenne es a mezogazdasag versenykepesen mukodne, a GDP ma $7,000 lenne.
TEHAT A KORMANY NEM MONDHATJA AZT HOGY A MINIMAL FIZETES 200,000 FT. HAVI!!!!!
Amit a kormany tehet az INFRASTRUKTURA fejlesztesek (utak, hidak, vasutak, telekommunicaio, oktatas), es udvarolni a tokenek Kelet-Mo-ra vonzasaban. A mezogazdasag megnyitasa a kulfoldi toke elott. Nagygazdasagok engedelyezese. Kisgazdasagoknak toke forrasok biztositasa. OKTATAS!OKTATAS!OKTATAS! (toth)
GDP csak tobb termelestol fog noni, ami uj gyarakat jelent, nagyobb mezogazdasagi hozamot es jelenlegi letesitmenyek kapacitasanak noveleset.
A jovedelem szetosztas pedig demokratikus tarsadalmi folyamatok eredemenye mint peldaul szakszervezetek, sztrajkok, munkahely valtoztatasok es tuntetesek.
:Fizetesek csak a gazdasag teljesitmenyen alapulhatnak.
Ez meglehetősen többértelmű mondat és nem jelent semmit...
Attól hogy nő a gazdasági termelés, stb...még nem emelkednek a fizetések...
Az utóbbi évek tapasztalatai inkább ezt igazolják...
Most Kelet-Mo alig jarul hozza
ehhez, mert 5cm-re az osztrak hatartol lettek a gyarak telepitve!!!
Ezt nem tudom kommentálni sosem jártam 5 cm-re az osztrák határtól...:))
: A fizetesek csak kelet-Mo felviragoztatasaval fognak noni. Ugyaznez az agrar szektorra.
Ezt te garantálod, írásbeli és személyes felelősséggel ellátod, vagy pedig ez csupán
egy feltételezés...
szerintem inkább az utóbbi...
A jövőbeli Kelet-Mo-i gyárakat senki nem fogja kötelezni arra, hogy ne minimálbérre
jelentsék be, és fizessék a "jövőbeli" dolgozóikat...
A $30 milliard EU segely Magyarorszagnak az elso tiz evben Portugalia es Gorogorszag peldajan alapul. Az egyetlen problema Lo. Lehet hogy Lo miatt a segelyek le lesznek csokkentve. Alsohatar $20 milliard.
Az utobbi tiz evben $2 milliard toke folyt evente Mo-ra mint varandos NATO es EU tagra.
Most mar NATO tag, 2006-ra varandos EU tag, a tokearamlas legalabb meg fog ketszererezodni ami 6x4 = 24 milliard dollar HA, CSAK HA, MAGYARORSZAG KEPES EZT BEFOGADNI. Peldaul jelenleg a mezogazdasag (koszonettel a rozsadombi kisgazda ugyvednek) toke befogado keptelen. Az M3 segiteni fogja a Miskolc-Nyiregyhaza-Debrecen regiot a toke befogadasra. (Az M0-t ki kellene szelesiteni, szinugy az autosztradakat Bp. kozeleben. Ket sav ott nem eleg.)
Fizetesek csak a gazdasag teljesitmenyen alapulhatnak. Most Kelet-Mo alig jarul hozza ehhez, mert 5cm-re az osztrak hatartol lettek a gyarak telepitve!!! A fizetesek csak kelet-Mo felviragoztatasaval fognak noni. Ugyaznez az agrar szektorra.
A magyar gazdasag evi teljesitmenye $50 milliard. 2006-ra ezt meg LEHETNE ketszerezni! OKOS VEZETOKKEL!!!
5. Kár, hogy nem tudod megkülönböztetni, hogy mit jelent
- az EU teljes tagadása
- az EU tehetelen irányitóinak nem szeretése
- a maastrichti EU el nem fogadása
Ez egy nagyon hosszu erdekes tema lehet. Mi a baj peldaul a maastrichti EU-val? A struktura?
Azt hiszem EU ügyben egyetértünk 95%-ban(,mondjuk a lengyelek kihagyását nem támogatom, hiába lenne nélkülük gyorsabb a dolog)
A durcáskodás jut nekem is eszembe amikor Orbánt hallgatom az EU-val kapcsolatban, jó lenne diplomataként viselkedni.
A népszavazás - amely pl: Németországban nem is létezik - ritka aljas ötlet a bővítés elodázására, főleg ,hogy mi csak veszthetünk vele.
Ha mondjuk luxemburg nemmel voksol lefújják az egészet, ha meg mindenki igennel addig eltelik 2 év mire ismét neki lehet kezdeni az érdemi munkának.
Az Eu struktúrális támogatásai szintén elengedhetetlenek az országnak-különösen a leszakadó keleti résznek, nem beszélve arról ,hogy a 2-3 milliárdos fizetési mérleghiányt is pozitívan befolyásolná.
A számaiddal lehet vitatkozni, én az optimista változatba tudnám illeszteni őket, de ezzel még az EU sincs tisztában, így erről később lehet vitatkozni.
Maga a csatlakozás ténye vonzaná a tőkét, hiszen ez egyfajta garancia lenne az ország gazdasági fejlettségéről stb, a biztonsági garanciát a NATO adja. HA ehhez hozzáadjuk a szabadabb áru és szolgáltatás mozgást, biztos a siker.
A magukat hozzaertonek tarto hozzaszolok egy resze csak azt ismerte fel, hogy a csatlakozas CSUSZIK!!! Nem ertem miert irod azt, hogy nem. Persze, az teny, hogy az EU-nak sohasem volt forgatokonyve. Viszont volt terve a reformokra, amelyek szinten csusznak, volt idopontja arra, hogy mikor mondananak hivatalos idopontot, vagy kezdenek el komokyabb temakat. Itt most arra gondolok, hogy ugy volt, hogy tavaly decemberben mar kialakitjak az allaspontjukat, de sem Portugaliban, sem a most kovetkezo decemberi csucson erre nem lehet szamitani. Ez CSUSZAS!!!! Az Agenda2000 peldual egy legkesobbi 2006-os csatlakozassal szamol, de meg abbol sem biztos, hogy lesz valami.
Inkább vagyok harmadvonalbeli fideszista, mint másodikvonalbeli... mondjuk, hogy ellenzéki:-).
Egyébként nem tudom mire érted az "abszolút igazságot", mert én nem deklaráltam semmi ilyenfélét. Te állítottál valamit, amit - úgy érzem - sem logikai úton, sem más bizonyítékokkal nem tudtál alátámasztani. Amikor ezt szóvá tettem, nem reagáltál, csak hőbörögtél, hogy én a Te "szubjektív véleményedet" akarom eltiporni.
Úgyhogy minősíthetsz harmadvonalbeli fideszistának, vagy bárminek, a tények attól még ugyanazok maradnak: lóg a levegőben egy állítás, sőt mi több, egy vád, ami nincs kellően alátámasztva.
Ha hitelt érdemlően be tudod bizonyítani, hogy amit állítottál - nevezetesen, hogy az Orbán-kormánynak egyáltalán nem áll szándékában az EU-hoz való csatlakozás, és ezt a szándékát akár egy EU-n belüli népszavazás kiprovokálásával is keresztül akarja vinni - megfelel a valóságnak, ünnepélyesen megkövetlek, térdet-fejet hajtok etc.