Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Köszönöm szépen a válaszodat. Igen, ilyen "galléros" izzóim vannak csak 12 V-os változatban. Majd ügyelni fogok a bekötésnél, hogy ne legyen rövidzárlat, illetve sorba kötöm azokat. Egyébként ez úgy vélem tervezési hiba lehet, mert ha ezek a gyárilag használt "galléros" izzók, - ezt pedig többen meg is erősítettétek - akkor az ilyen hibalehetőség a kezdetek óta fennállt :( Mindig rézszínűek voltak ezek az izzók, vagy volt a mozdony színéhez igazodó, festett kivitelű búra is?
Szia, Ha van 12V-os galléros izzód akkor azokat is be lehet kötni. Az eredeti mozdonyban 24 V-os izzük vannak párhuzamosan kötve. Ha oldalanként két-két 12 V-os izzót sorba kötsz, akkor azokat is használhatod az eredeti trafóval. Ehhez át kell kötni az izzófoglalatokon a vezetékeket, ez a kisebbik gond. Amit még meg kell oldani, hogy az izzók fém házát a mozdony kasztnijától el kell szigetelni. Az izzó és a fém ház közötti rés elég szűk, szinte biztos, hogy érintkezni fog. Egyszerű megoldás, ha az izzót betekered szigetelőszalaggal, de ez azért elég ronda. Talán jobb, ha lelakkozod színtelen lakkal kívülről. Akkor óvatosan kell betekerni, nehogy megsértse a lakkozást a fém lemez. Ha nem vagy nagyon jártas az elektronikában és nem világos, mit is kellen csinálni, keress meg nyugodtan privátban. Üdv, Ákos
Szia Zsolt, csak annyit szeretnék hozzátenni a Zoli által írottakhoz, hogy ez az egyenirányítós átépítés egy teljesen rugalmas történet. Azaz bármikor ki/be lehet ügyesen építeni anélkül, hogy az eredetiség sérülne, max. "felfüggesztésre" kerül. Szükség tényleg csak az egyszerú irányváltás, tolatás miatt lehet rá bővített, nagyobb léptékű vonatozás esetén. Mondjuk a karácsonyfa alatti egyenletes körözéshez teljesen megfelel az eredeti állapot is Üdv!
Egyébként az átalakítás egyéni dolog. az én mozdonyaim nyilván nem autentikusok, de így sokkal jobban lehet vele játszani. Az Előre mozdonyok motorjai egyenárammal is működnek, ezért, ha nincs eredeti Előre trafód már mindjárt kérdőjeles a dolog. Az Előrét követő összes pénzverdei vonatok már egyenárammal működtek. A tápegységükben szelén egyenirányítók voltak, amik mára már alig működnek, ezért korszerűre kell cserélni. Ez ismét fölveti az eredetiség kérdését, bár nem látszik kívül, de bent már nem eredeti. Tehát vagy működteted átalakítva, vagy elteszed ipari műemlékként.
Nagyon ritkán lehet hiánytalan mozdonyokhoz, kocsikhoz, sínekhez, váltókhoz jutni. Amennyiben restaurálod,( én ezt csinálom és replikákat készítek ) már szintén nem eredet. Az irányelvem: a lehető legkisebb átalakítással felújítani és működtetni. Nekem gyermekkoromban a szüleim jóvoltából volt Előrém, amit felsős koromban átalakítottam szelénnel egyenáramúra is így játszottam vele. Tavaly, ahogy sok év elteltével nekiálltam ismét a gyűjtésnek, fel sem merült bennem, hogy ne alakítsam át egyenáramúra. Ezért van megy egy tolattyúm, amit el tudok neked küldeni. Közben látom, hogy a Vaterán is jelen van. Remélem senki sem fog rád licitálni.
Szia Zoli! Köszönöm a szíves felajánlásodat, szívesen elfogadom ( csak nem tudom Veled felvenni a kapcsolatot itt a fórumon, mert nem látom hogy publikus lenne a drótpostád). Nos, tegnap este lebontottam a mozdony tetejét és azt tapasztaltam, hogy az enyém is átalakított - ugyanaz az AEG gyártmányú Graetz-híd van benne, mint a Te mozdonyaidban. Nem tudom, hogy jó döntés lenne-e a részemről, de én szeretném az eredeti ( gyári ) állapotába visszaállítani az enyémet. Mi a véleményed ezzel kapcsolatban? Nem mindennapi használatra kellene, inkább mint hazai gyártású, ipar- és technikatörténeti emlék bemutatására. Persze, ha összejönne hozzá néhány kocsi, a helyzet még változhat :)
Kedves emlékeket idéz a Károlyi féle könyv, ez és a Linzbauer Tamás Vasútmodellezés könyvében található régi Märklin vasutakról szóló leírás és képek fertőztek meg gyerekkoromban a régi Märklin szeretetével...akkor még nem tudtam hol lehet beszerezni ilyeneket, de misztikus álom volt gyerekként, hogy legyen ilyen régi játékvonatom a PIKO H0 mellett.
Később mindkét szerzőt személyesem is megismertem, sőt a Linzbauer Tamással kifejezetten jóban voltam. Nagyon barátságos halk szavú ember volt. Mindig terveztem, hogy aláíratom vele a könyvemet, aztán addig halogattam a dolgot míg Ő már nem volt többé itt velünk... Isten nyugosztalja.
Szia és köszönet a kedves, segítőkész hozzászólásért! Mivel a PV és a többi magyar játékvasút megérdemelnek egy külön fórumot, ezért múködik mellette egy általános játékvasutas fórum is:
Fiatal korom ellenére nekem is tetszik a PV vasút. Egy kéttengelyes mozdonyt el is fogadnék és úgy láttam, akadnak is eladó készletek, de azért megvan az áruk is. Annak idején nem igazán tudtam, hogy milyen vasutak ezek, csak a Köz. Múzeum játékboltjában láttam, de nem foglalkoztam vele. Nem gondoltam, hogy ilyen komoly fóruma van ennek a témának. Bele-bele olvasva az írásokba láttam, hogy sokaknak fontos az eredetiség, és ahogy elnéztem, mára egy igen különleges, ritka, értékes "játékká" vált ez a vasút.
Jóindulatból, segítő szándékból megosztanék pár repró képet, hátha valaki érdekesnek találja. Nem teljesen passzol a fóruma abból a szempontból, hogy ez nem PV vasút, de ugyanaz a kategória nagyjából.
Károly Imre Vasútmodellezés c. könyvéből való ez a kép, ezzel a képaláírással: "A századfordulón még nem építettek terepasztalokat. A Marklin cég vonatai mellé azonban már őrházat, sorompót is készítettek."
Ez a kép szintén ebből a könyvből: "Az 1930-as években már alagút, állomásépület, híd, felüljáró, emberfigurák tartoztak a modellvasúthoz, de ezeket is csak alkalmanként, a készlet összerakásához helyezeték a sín mellé."
Ez a kép egy 1989-ben megjelent orosz nyelvű modellvasút könyvből való:
További érdekesség, hogy egy Hornby nevű angol cég a PV mozdonyra kísértetiesen hasonlító Metropolitan mozdonyt készített, természetesen sok 10 évvel ezelőtt. Akit jobban érdekel a téma, az a "Hornby 0 gauge" címszó alatt talál sok képet és videókat. Hornby egyébként egy ma is működő modellgyártó: https://en.wikipedia.org/wiki/Hornby_Railways
Remélem, hogy sokaknak sikerült érdekes információkat adnom!
Először is gratulálok, hogy beléptél a PV gyűjtők körébe. Tavaly én is így kezdtem el újra a gyerekkori nosztalgiám miatt. Több kérdésedre is próbálok válaszolni.
1. Irányváltó: a mellékelt képeken láthatod, hogy a mozdonyimat egyenárammal működtetem, ezért kompakt Greatz hidakat építettem be . Így a tápegység polaritásának változtatásával a mozdony irányváltása megtörténik. Ide kapcsolódik, amennyiben továbbra is a hagyományos mechanikus irányváltással akarod a mozdonyodat működtetni, küldök egy irányváltó kart. Amikor kezdtem, csak roncs, illetve bütykölt dolgokat tudtam venni és ezért csak egy van.
2. Izzók: Szerencsére még tudtam a Vaterán hét db eredeti izzót venni, így ezeket használom. Vigyázok is rájuk, mint a hímes tojásra. Ezért a táp áramkörükbe mindkét irányba sorba kötöttem egy- egy száz ohm 3 wattos ellenállást. Ez 3-4 V feszültségesést eredményez és védi az izzókat a számukra esetleg magasabb feszültségtől. A kiégett izzók javítására Jenő 54 barátom egy igen elmés ötletét valósította meg. Megtalálod egy korábbi topikban.
3. Amennyiben a nyilvános drótposta címemre megírod a postacímedet, elküldöm az irányváltó kart és az ellenállások beszerzési forrását.
Szívesen!Én sötét vagyok az elektronikához,de szerintem egy sima előtét ellenállással megoldható az izzók használata.Megmértem az irányváltót,68 mm hosszú és 7 mm széles.Mozdonyon belül annyival kell szélesebb hogy be tudja foglalni az irányváltó kapcsoló tüskéjét.Lehet fém vagy műanyag lemezből,a gyártó csinálta mindkettőből.
Köszönöm szépen a válaszodat Gábor. Elkezdtem már az elejéről elolvasni a topikot. Nekem vannak ilyen árnyékolt izzóim, de azokat sajnos 12V-ra tervezték, így csak dekorációnak merem betenni azokat. Most 24 V-os izzók vannak a mozdonyban.
Szia Zsolt! Eredetileg árnyékolt, 26 V 3 wattos izzók voltak a mozdonyokban,amit ma már szinte lehetetlen beszerezni,így skálaizzóval szokták pótolni.Ha visszalapozol a topicban,bőven találsz tippeket és beszerzési lehetőséget a pótlásra.Irányváltót,kis kézügyességgel magad is tudsz csinálni.Üdv.Gábor
Elnézést, ha véletlenül másoknak egyértelmű kérdéseket teszek fel, de ( még ) teljesen "zöldfülű" vagyok a témában. A hétvégén sikerült egy Előre mozdonyt és néhány sínt, valamint egy szemafort vennem. Valamikor 40 évvel ezelőtt volt pár H0-ás PIKO készletem, de sajnos nem maradtak meg a családban.
Meg tudná valaki mondani, hogy a gyári PV-I készlethez milyen izzólámpát használtak a mozdonyhoz? Láttam már árnyékolt kivitelű izzóval, illetve hagyományos zseblámpaizzóval, valamint rádiós skálaizzó méretűvel szerelteket is. Melyik az autentikus az Előréhez? A másik kérdésem az lenne, hogy ebben nem látom az irányváltós tolórudat, csak a kialakított helyét a kocsiszekrényen. Gondolom, hogy eredetileg ennek ott kellett lennie? Segítő szándékotokat "Előre" is köszönöm.
Szia Karika, a fia korábban is vitte időnként a pályát kiállításokra, s erre remélhetőleg a jövőben is lesz még alkalom. Kerestem még egy inspiráló PV-s témát a bütykölős kollégák részére, a 4 tengelyesre átépített Előre kocsikat. Nekem mindig nagyon tetszettek. Üdv!
Szia Karika, igazad van, én pedig már régóta szerettem volna feltenni egy-egy képet néhai kedves öreg vonatos barátom magyar vonatkozású munkáiról. A mai ünnep miatt is ez a legjobb alkalom. A "Tóth stílusú" hordós szerelvényt Deák s egyéb maradék alkatrészek felhasználásával építette, a Pannónia zsámolyokra alapozott MÁV "fantázia dízel" pedig az egyik fiatalkori munkája volt. Üdv!
Sehogy. A belső 3 sínes kör csak "parkoló" volt. A külső 3 sínesen ment a Tóth mozdony a Tóth kocsikkal vagy Deák kocsikkal vagy a Marklin kocsikkal, és a külsőn ment a Merkúr készlet is.